تاریخچه سئو سایت و پیدایش موتورهای جستجو

تاریخچه پیدایش سئو و موتور های جستجو

در این مقاله تاریخچه سئو و تغییرات و پیشینه موتور های جستجو  طی 20 سال از پیدایش آن  را مورد بررسی قرار می دهیم. تاریخچه ای از زمان شروع به کار  ، مراحل و تاریخ های توسعه و تغییرات اساسی که در این حوزه اتفاق افتاده را بیان مینماییم.

سئو سایت برای حضور در موتورهای جستجو امروزه بیشتر برپایه توجه به گوگل انجام می شود. با تمام این شرایط ، فرآیندی که اکنون به عنوان سئو می شناسیم در واقع برگرفته از محبوب ترین موتور جستجوگر جهان که توسط لری پیج و سرگئی برین تأسیس شده است می باشد.به صورت دقیق نمی توان ادعا کرد که تاریخچه سئو و اجزا بازاریابی بوسیله موتور های جستجو با راه اندازی اولین وب سایت منتشر شده در سال 1991 معنا پیدا کرد یا وقتی که اولین موتور جستجوگر کمی بعد تر در سال 1997 راه اندازی شد !

اما به نظر می رسد اولین بار گروه بازاریابی چندرسانه ای جان آتد در سال 1997 از مفهوم سئو برای بهبود رتبه خود در موتور های جستجو رونمایی کرد.

اگرچه هدف کسب رتبه بالا در موتورهای جستجوگر در سال 1997 هنوز یک مفهوم بسیار جدید و نوظهور بود. در آن سال ها حتی بستر اینترنت و فضای مجازی برای بسیاری از افراد مفهومی ناشناخته و پیچیده به حساب می آمد چه برسد به سئو.

سئو در مقایسه با بازاریابی موتورهای جستجو

قبل از استفاده از نام بهینه سازی موتور جستجو ، نام رسمی دیگری استفاده می شد ، هچنین از اصطلاحات دیگری نیز مثل موارد زیر استفاده شد.

قرار دادن موتور جستجو
موقعیت یابی موتور جستجو
رتبه بندی موتور جستجو
ثبت نام موتور جستجو
ارسال موتور جستجو
ارتقاء وب سایت

در یک مقطع در سال 2001 ، یک نویسنده برجسته صنعت بازاریابی موتور جستجو را به عنوان جانشین بهینه سازی موتور جستجو پیشنهاد کرد. بدیهی است ، این اتفاق نیفتاد.

در حالی که SEO به عنوان یک اصطلاح کامل نیست ، از این گذشته ، ما موتورهای جستجوگر را بهینه نمی کنیم ، ما در حال بهینه سازی وبسایت خود هستیم. این طرز تفکر تاریخچه ای برای مدت زمان 20 سال دارد که به همین شکل باقی مانده و احتمالاً برای آینده ای قابل پیش بینی نیز به همین شکل خواهد بود .درمورد بازاریابی موتور جستجو باید گفت که هنوز هم این لفظ مورد استفاده قرار می گیرد اما اکنون بیشتر با جستجوی هدفمند همراه است. سئو نقش پررنگی در بازاریابی اینترنتی دارد و این دو اصطلاح امروز به طور همزمان و مسالمت آمیز در کنار هم کاربرد دارند.

موتورهای جستجو نحوه یافتن اطلاعات ، انجام تحقیقات ، خرید کالاها و خدمات ، سرگرمی و ارتباط با دیگران را تغییر داده اند.

تقریباً در هر مقصد آنلاین هم ، چه وب سایت ، وبلاگ ، شبکه اجتماعی یا برنامه ، یک موتور جستجوی شخصی وجود دارد. موتورهای جستجو به نیروی پیوند دهنده و راهنما جهت دهنده زندگی روزمره تبدیل شده اند.

پیدایش سئو و بهینه سازی موتور های جستجو از چه سالی به وجود آمد؟

تاریخچه زمانی پیدایش سئو و پیشرفت موتور های جستجو

ما یک جدول زمانی از نقاط عطف قابل توجه از تاریخچه موتورهای جستجو و سئو را برای درک ریشه های این فناوری که به بخش مهمی از جهان تبدیل شده است ، جمع آوری کرده ایم.

در آخرین دهه سال 1900 میلادی ، میان موتورهای جستجو رقابت زیادی وجود داشت. کاربران انتخاب خود را از موتورهای جستجو ، اعم از دایرکتوری هایی که توسط نیروی انسانی هدایت می شدند و لیست های مبتنی بر خزنده ، از جمله AltaVista ، Ask  ، Excite ، Infoseek ، Lycos و Yahoo انتخاب می کردند.

باتوجه به پیشینه در دسترس و تاریخچه موجود می توان گفت تنها راه انجام سئو از طریق فعالیت های درون صفحه ای بود. این شامل اطمینان از خوب بودن و مرتبط بودن محتوا ، متن کافی ، برچسبهای HTML دقیق ، و سایر عوامل مانند لینک های داخلی و خارجی انجام می شد.

بنا به پیشینه ای که در دسترس است اگر می خواستید در این دوره رتبه خوبی کسب کنید ، ترفند استفاده و تکرار کلمات کلیدی به اندازه کافی در کل صفحات وبسایت و استفاده از برچسب های متا یاری گر شما در سئو بود. مثلا اگر یک صفحه کلمه کلیدی را صد بار استفاده کرده بود و یک صفحه دیگر از 200 عدد از همان کلمه کلیدی استفاده می کرد بدون شک سایت دوم از رتبه بهتری برخوردار بود. چیزی که امروزه به عنوان اسپم شناخته می شود و یک روش منسوخ و غلط است.

تاریخچه تغییرات موتورهای جستجو بین سال های 94 تا 2000

طبق مقالات و تاریخچه سئو در سال 1994 یاهو توسط دو نفر از دانشجویان دانشگاه استنفورد به نام های جری وانگ و دیوید فیلو در یک اتاق کوچک در دانشگاه ایجاد شد. یاهو در ابتدا یک لیست اینترنتی و فهرستی از سایت های جالب بود. وب مسترها مجبور بودند به صورت دستی صفحه خود را برای فهرست بندی به یاهو ارسال کنند تا در صورت انجام یک جستجو در یاهو دیده شوند.

1996 پیج و برین ، دو دانشجوی دانشگاه استنفورد ، موتور جستجوی جدیدی با نام backrub ساختند و آزمایش کردند ، که سایت ها را بر اساس ارتباط و محبوبیت پیوندهای ورودی رتبه بندی می کرد که این ایده در نهایت به Google ختم شد که تا مدت ها از این الگو به عنوان فاکتوری موثر در رتبه بندی استفاده می شد.

1997 پس از موفقیت هایی که وب مستر ها برای موتورهای جستجو بدست آوردند ، دنی سلیوان موتور جستجوگری را راه اندازی کرد که اطلاعات و اخبار مربوط به وب سایت های شرکت های صنعتی را رتبه بندی و نمایش می داد.

1998 وبسایت goto.com با حمایت و صرف هزینه های مالی فراوانی راه اندازی شد. تبلیغ کنندگان در Goto.com برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو تلاش می کردنند.

1999 را می توان اولین نقطه تاریخچه برگزاری کنفرانس های بازاریابی براساس جستجو در اینترنت و سئو و استراتژی های موتور دانست.

تاریخچه و پیشینه پیدایش گوگل و سئو در گوگل

انقلاب گوگل

در سال 2000 ، یاهو بدترین اقدام استراتژیک در تاریخ جستجو را انجام داد و با Google همکاری کرد و به Google اجازه داد نتایج جستجوی خود را تقویت نماید. پیش از این گوگل موتور جستجوی ناشناخته ای بود و به سختی شناخته شده می شد!

تا این مرحله ، موتورهای جستجو به طور عمده سایت هایی را بر اساس محتوای درون صفحه ، نام دامنه ها ، توانایی ثبت در فهرست های فوق و ساختار پایه سایت رتبه بندی می کردند. اما خزنده وب و الگوریتم PageRank Google برای فراخوانی و ارائه اطلاعات انقلابی به پا کرد. گوگل هم عوامل درون صفحه ای و هم بیرون صفحه ای را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

اگرچه لینک ها تنها یکی از مؤلفه های رتبه بندی گوگل بودند ، اما متخصصان سئو لینک ها را مهمترین عامل می دانستند و یک شاخه فرعی از فرآیند ایجاد لینک و لینکسازی و مفهوم بکلینک ایجاد شد. در طی یک دهه بعد نیز لینک سازی و بکلینک به مهم ترین استراتژی وبسایت ها برای دستیابی به رتبه های مناسب استفاده می شد.

همچنین در سال 2000 بود که نوار ابزار Google در Internet Explorer در دسترس قرار گرفت و به دست اندرکاران سئو اجازه می داد امتیاز PageRank خود را که عددی بین صفر تا 10 بود را مشاهده کنند.

بنابراین با پیج رنک ، گوگل اساسا معیار ارزیابی وبسایت ها را معرفی می کرد.

تغییر در فاکتورهای سئو از سال 2000 به بعد

نتایج گوگل نیز از سال 2000 با تاسیس برخی از شرکت های فعال در زمینه آگهی و تبلیغات شروع به تغییر کرد. این تبلیغات در پی جستجوی کلمات کلیدی موردنظر کاربر در بالا ، پایین و سمت راست نتایج Google ظاهر می شوند.

در همین حال ، گروهی از طراحان وب به طور غیر رسمی در لندن گرد هم آمدند تا اطلاعات را در مورد همه جزئیات سئو در سال 2000 با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این گردهمایی غیررسمی سرانجام به Pubcon ختم شد که یک مجموعه بزرگ کنفرانس در رابطه با موتورهای جستجو که هنوز هم امروزه برگزار می شود.

در طی سالیان بعد نیز مفاهیمی همچون google dance پا به عرصه وجود گذاشتند که منجر به ایجاد نوسانات شدید در رتبه بندی سایت ها شدند.

در سال 2003 ، Google پس از دستیابی به Blogger.com ، Google AdSense را راه اندازی کرد ، که در آن تبلیغات AdWords با هدف قرار دادن متنی در سایت های ناشر ارائه می شد. ترکیبی از AdSense و Blogger.com منجر به انقلابی در محتوانویسی و کسب درآمد اینترنتی از این راه برای خیلی از افراد شد.

باتوجه به شرایط ایجاد شده یک مشکل بسیار بزرگ وجود داشت و آن اینکه بسیاری از محتواها دزدیده می شد و در وب سایتها و صفحات دیگر مورد استفاده قرار می گرفت. که البته بعدها گوگل این نقیصه را کامل برطرف نمود.

تاریخچه تغییرات فاکتور های موثر در سئو در طول زمان

تاریخچه پیدایش جستجوگر های شخصی سازی شده محلی

در حدود 2004 ، Google و سایر موتورهای جستجوی برتر شروع به بهبود نتایج نمایش داده شده براساس موقعیت جغرافیایی داشتند (به عنوان مثال ، رستوران ، لوله کش یا سایر انواع ارائه دهنده خدمات در شهر یا محل سکونت کاربران ).

همچنین در حدود 2004 بود که گوگل و موتورهای جستجو برای شخصی سازی سئو و نتایج جستجو ، از تاریخچه داده های جمع آوری شده کاربر ، مانند تاریخچه جستجو و علایق ، استفاده بیشتری کردند. این بدان معنی است که نتایجی که شما می بینید میتواند متفاوت از آنچه شخص دیگری که هنگام جستجو در همان زمینه می بیند باشد و این امر به دست سئو قابل دستیابی است.

همچنین در سال 2005 ، برچسب های nofollow به عنوان ابزاری برای مبارزه با هرزنامه ایجاد شد که استفاده از این برچسب جوانب مثبتی در سئو و بهبود page rank سایت ها داشت.

پیدایش YouTube ، Google Analytics و Webmaster Tools

در اکتبر 2006 ، گوگل شبکه اشتراک گذاری ویدیوی YouTube را با قیمت 1.65 میلیارد دلار به دست آورد ، که در نهایت به دومین ابزار پرکاربرد جستجو در جهان تبدیل شد.

امروز ، یوتیوب بیش از یک میلیارد کاربر دارد. به دلیل محبوبیت زیاد ، برای سئو برند ها ، مشاغل و افرادی که می خواهند دیده شوند بسیار مهم است.

گوگل وبمستر تولز بهترین ابزار سئو

تاریخچه ابزارهای سئو ارائه شده در سال 2006 توسط گوگل

گوگل همچنین دو ابزار فوق العاده مهم را در سال 2006 عرضه کرد:

ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک. این ابزار رایگان و مبتنی بر وب در زمان راه اندازی آنقدر پرکاربرد بود که وب مسترها در اثر استفاده های زیاد هشدارهای مربوط به خرابی و تعمیر و نگهداری را تجربه کردند.

Google Webmaster Tools که اکنون به عنوان کنسول جستجو شناخته شده است ، به وب مسترها اجازه می دهد خطاهای خزنده را مشاهده کنند و یا ببینند سایت برای چه مواردی جستجو شده است ، و … .

همچنین در سال 2006 موتورهای جستجو از نقشه های XML پشتیبانی کردند. نقشه های XML به مدیران وب سایت اجازه می دهد تا به موتورهای جستجو ، هر URL در وب سایت خود که برای خزیدن در دسترس است ، نشان دهند. نقشه سایت XML نه تنها لیستی از URL ها بلکه طیف وسیعی از اطلاعات تکمیلی را در اختیار مخاطبین و گوگل قرار می دهد و این به موتورهای جستجوگر کمک می کند تا بتوانند هوشمندانه تر وب سایت ها را بررسی کنند.

تاریخچه اهمیت سرعت وبسایت در سئو

در ادامه طی سال های 2009 و 2010 عوامل دیگر مانند سرعت وبسایت جز فاکتور های رتبه بندی سایت ها قرار گرفت. همچنین در سال 2009 ، مایکروسافت موتور جستجوی بینگ را با ایجاد ارتباط میان یاهو و بینگ توسعه داد که نزدیک به 70درصد مخاطبان جستجوهای اینترنتی را در اختیار گرفت هرچند که این وضعیت پس از 5 سال پایان یافت و مجددا گوگل قدرت را در دست گرفت. اما همین اقدام مایکروسافت قدرت یک طرفه گوگل حداقل در آمریکا را برای جستجو در فضای مجازی کاهش داد.

ظهور رسانه های اجتماعی و تاثیر آنها در سئو

شبکه های اجتماعی پدیده دیگری بود که در اواخر سال 2000 پدیدار شد.

همزمان با ظهور رسانه های اجتماعی ، گمانه زنی هایی مبنی بر اینکه سیگنال های اجتماعی می توانند در رتبه بندی تأثیر بگذارند ، مطرح شد. رسانه های اجتماعی می توانند به سئو کمک کنند ، اما غیرمستقیم – دقیقاً مانند سایر اشکال بازاریابی که می تواند به افزایش ترافیک سایت و محبوبیت برند کمک کنند.

اگرچه تأثیر شبکه های اجتماعی در سئو ( مانند دریافت لایک ، ریتوئیت ) توسط Google بارها رد شده است ، اما کماکان به عنوان یک فاکتور مهم در رتبه بندی سایت ها شناخته می شود.

تاریخچه ظهور و کاربرد شبکه های اجتماعی در سئو

باغ وحش گوگل!

تاریخچه دو به روزرسانی مهم الگوریتم ها ، به سال 2011 و 2012 باز میگردد که تأثیر زیادی بر سئو داشتند که تا به امروز نیز پابرجا هستند ، الگوریتم های پاندا و پنگوئن که با هدف دادن امتیاز و پاداش به سایت هایی با محتوای باکیفیت هستند در این سال ها رونمایی شدند.

تاریخچه تغییرات سئو به واسطه الگوریتم پاندا

طبق پیشینه بدست آمده در سال 2011 ، گوگل نتایج جستجوی خود را با دقت بیشتری همراه کرد و سایت هایی با حجم زیادی از محتوای بی کیفیت را در نتایج سئو افت رتبه داد. با ارائه الگوریتم پاندا بسیاری از سایت ها یک شبه رتبه خود را از دست دادند.

با هدف از بین بردن محتوا هایی با کیفیت پایین ، الگوریتم پاندا طی سالهای بعد به طور دوره ای به روز رسانی شد ، در نهایت در سال 2016 به شکل نهایی امروزی تبدیل شد.

تاریخچه پیدایش و ارائه الگوریتم های پاندا و پنگوئن

پیدایش الگوریتم پنگوئن

در ادامه سایت های بی کیفیت و متقلبی که از الگوریتم پاندا جان سالم به در برده بودند با اعمال الگوریتم پنگوئن با هدف مقابله با بکلینک های هدفمند و لینک سازی غیرطبیعی ، از پا در آمدند. هرچند که پنگوئن نسبت به الگوریتم پاندا مکررا به روزرسانی نشد اما در سال 2016 به شکل امروزی و تکامل یافته خود دست یافت.

نمودار دانش گوگل

در ماه می 2012 ، گوگل از نمودار دانش (Knowledge Graph) رونمایی کرد. این یک تغییر بزرگ در درک و تفسیر و معناشناسی کلمات کلیدی به شمار می رفت.

نمودار دانش شما را قادر می سازد در جستجوی هر چیزی ، افراد یا مکانهایی که گوگل از آن ها آگاه است مثل مکان های دیدنی ، افراد مشهور ، شهرها ، تیمهای ورزشی ، ساختمانها ، موقعیت های جغرافیایی ، فیلمها ، آثار هنری و موارد دیگر اطلاعاتی را که در جستجوی آن هستید بدست آورید . این مفهوم سعی دارد جستجو را از حالت ماشینی خارج کند و به نسل جدیدی از موتور های جستجو برپایه رفتار و درک انسانی نزدیک تر نماید.

مرغ مگس خوار

مرحله بعدی از پیاده سازی نسل جدید روش های جستجو در گوگل در سپتامبر 2013 به واسطه الگوریتم مرغ مگس خوار hummingbird طراحی شد. که هدف از آن افزایش درک کلمات و ارتباط میان انها و تاثیرگذاری آن در جستجو بود.

 پیدایش الگوریتم مرغ مگس خوار

سال موبایل

در سال 2005 اهمیت موبایل به عنوان ابزاری در اقدام به جستجوی کاربران در گوگل مطرح شد اما تا سالیان بعد نیز تاثیر موبایل در تغییرات روش ها و نتایج جستجو خیلی چشمگیر نبود.

سرانجام ، سال 2015 را می توان سال موبایل نامگذاری کرد یعنی همان نقطه ای که جستجو بواسطه موبایل برای اولین بار در گوگل از جستجوی دسکتاپ پیشی گرفت. اگرچه این آمار فقط برای جستجوها صادق است و نرخ تبدیل از طریق موبایل کماکان پایین تر از دسکتاپ می باشد.

همچنین در این سال گزارش هایی ارائه شد که حاکی از این بود که کابرانی که فقط از موبایل برای جستجو استفاده می کنند از کابرانی که فقط از دسکتاپ استفاده می کنند بیشتر هستند.

در ادامه در سال 2015 گوگل یک الگوریتم هم برای موبایل و کاربران موبایلی ارائه داد.

تاریخچه پیدایش AMP و تاثیر آن در سئو

در جهت سرعت بخشیدن به بارگزاری صفحات ، Google همچنین در سال 2016 صفحات شتاب دهنده موبایل (AMP) را معرفی کرد. از AMP برای بارگذاری سریع مطالب و بیشتر در وبسایت های خبری استفاده می شود.

امروز ، جستجوی گوگل به جای اینکه لیستی از لینک ها به کاربران ارائه دهد ، برای اطلاع رسانی و کمک به طراحی شده است. گوگل هوش مصنوعی را در تمام زیرشاخه های خود از جمله موتور جستجو ، Gmail ، AdWords ، Google Assistant و بسیاری از موارد به کار برده است.

در این رابطه پیشنهاد می شود مقاله روبرو را مطالعه نمایید : چگونه صفحات وبسایت را برای موبایل سئو کنیم؟

معرفی rankbrain در سال 2015

از نظر تغییرات پیشینه جستجو ، ما شاهد تأثیر هوش مصنوعی بواسطه ابزار RankBrain هستیم. در اکتبر 2015 اعلام شد ، که بوسیله رنک برین بسیاری از اطلاعات و جستجوهای قبلی کاربر در جستجوهای جدید وی تاثیر دارد و این به معنای حرکت گوگل در جهت شخصی سازی و هوشمندسازی نتایج جستجو می باشد.

همچنین جستجوی صوتی در حال توسعه است. جستجوی بصری بسیار تغییر کرده است و کاربران به طور فزاینده از بات هایی مانند siri برای جستجو استفاده می کنند.

مطلب پیشنهادی مهم: جستجوی صوتی و تاثیر آن در نتایج گوگل

تاریخچه و پیشینه سئو در ایران

از دید بررسی پیشینه و تاریخچه در حال حاضر در ایران در آغاز راه سئو هستیم و هنوز راه زیادی مانده تا حتی که کشورهای پیشرفته دنیا نزدیک شویم. علاوه بر این مفاهیم سئو کماکان در حال تغییر و پیشرفت هستند و آینده ای عجیب و دلچسب را می توان برای موتورهای جستجو متصور بود.

موتورهای جستجو و جستجوگرها از دهه 1990 راه زیادی را طی کرده اند. و ما سعی کردیم در این مقاله به صورت خلاصه برخی از موارد را ذکر کنیم.

سئو مسیری پر پیچ و خم را طی کرده تا به اینجا رسیده ، حذف برخی از موتورهای جستجوی قدیمی ، تغییر در الگوهای جستجو ، افزایش و پیدایش موتور های جستجوگر تمام ماجرا نیست و مسیری طولانی در پیش است.

شاید بهترین روش های سئو در سال 2020 را بتوان از حالا پیش بینی کرد! و از این طریق بتوان از سایر رقبا پیشی گرفت.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *