قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل با روش های ساده و رایگان!

روش های ساده و رایگان قرار گرفتن سایت در صفحه اول نتایج گوگل

آیا شما وب سایت دارید؟ آیا مانند افراد دیگر تمایل دارید قرار گرفتن سایت در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل را تجربه کنید؟  راهنماهای زیادی وجود دارد که می ‌توانیم آنها را در اینترنت پیدا کنیم، اما در اکثریت قریب به اتفاق موارد، خیلی سطح بالا، پیشرفته و درک آنها دشوار است.

میدانیم که گوگل محیط مناسبی برای ترویج و تبلیغ کسب و کار ها و دیده شدن آن ها است. اما این تمام ماجرا نیست چون همانطور که می دانید در هر صنعت یک یا دو برند یا رقیب وجود ندارند و تعداد بی شماری از انتخاب ها و برندهای متنوع در دسترس مخاطبان قرار دارد.

نیازی به گفتن نیست که قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل برای هر کسب و کاری ارزشمند است. اما به دلیل رقابت بالا ممکن است این هدف محال به نظر برسد. درحالیکه واقعا اینگونه نیست و روش های ساده و حتی رایگان بسیاری وجود دارند که به وب سایت شما کمک میکنند.

در این مقاله مجموعه ‌ای از نکات و توصیه‌ هایی برای نمایش سایت در اولین صفحه نتایج جستجوی گوگل ارائه شده است. البته پیش از توضیح روشها و استراتژی های لازم، اهمیت حضور در رتبه های برتر گوگل و تاثیر آن در فروش و رونق کسب وکارهای اینترنتی را تشریح میکنیم.

اهمیت قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل

اهمیت قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل چیست؟ چرا مالکین سایت ها تلاش می کنند رتبه ای در صفحه 1 گوگل برای سایت خود دست و پا کنند؟ باتوجه به رقابت شدیدی که میان کسب و کارها در اینترنت وجود دارد و هرکدام باید برای رضایت و جلب نظر مشتریان محصولات و خدمات باکیفیتی ارائه دهند، در وهله اول باید راه دسترسی به کاربران را ایجاد کنند.

تبلیغات شبکه های اجتماعی، تبلیغات گرافیکی چاپی، ایمیل مارکتینگ، ویدیو مارکتینگ، تبلیغات دهان به دهان، برپایی کمپین های تبلیغاتی و بسیاری از روش های دیگر برای این هدف وجود دارند.

اما باید بدانید که بیش از 80 درصد کاربران در اینترنت، نیاز های خود را از طریق موتورهای جستجو و در راس آنها گوگل، برطرف می کنند و این اهمیت موتورهای جستجو را نشان می دهد.

پس بدون شک اهمیت حضور و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل بسیار زیاد است. این امر موجب دیده شدن کسب و کار شما می شود.

حجم بالای جستجوی کاربران در گوگل، شرکت ها و سازمان ها و فروشگاه ها را به این فکر انداخته که چرا از این راه کسب درآمد نداشته باشند؟

قرار گرفتن در صفحه اول به معنای افزایش میزان کلیک بطور قابل توجهی است. سایتهایی که در رتبه های برتر قرار دارند ، نه تنها بازدید بالایی کسب می کنند، بلکه از بازدید کاربر از سایر سایتها در رتبه های پایین نیز جلوگیری می کنند.

دریافت کلیک بیشتر در صفحه اول

این یک واقعیت پذیرفته شده است که صفحه اول گوگل بیشترین میزان بازدید را به خود اختصاص می دهد،  اما آیا می دانید که نرخ کلیک سایت های اول تا سوم از سایر وبسایتهایی که در صفحه اول حضور دارند بیشتر است و اختلاف معناداری وجود دارد؟ طبق تحقیقات نرخ کلیک برای رتبه های اول تا سوم بصورت زیر است:

اهمیت قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

نتیجه اول ( وبسایت هایی که در رتبه 1 قرار دارند ): 36.4٪ نرخ کلیک

سایت دوم: 12.5٪ نرخ کلیک

سایت سوم: 9.5٪ نرخ کلیک

با افت رتبه ctr نیز کاهش بیشتری دارد و برای وبسایت رتبه 10 ، نرخ کلیک به 2.2 درصد می رسد. ( معمولا 10 وبسایت در صفحه اول نمایش داده می شوند)

در حال حاضر نتایج و وبسایت هایی که برتری زیادی نسبت به رقبا دارند ، در موقعیت صفر گوگل قرار می گیرند. مقاله ( دستیابی به جایگاه صفر در گوگل ) اطلاعات کاملی در این زمینه ارائه می دهد.

مطالعه دیگری نشان ی دهد که بالاترین نتیجه در گوگل ( وبسایتهای رتبه 1) 33٪ از ترافیک جستجو را به خود اختصاص داده اند.

تفاوت صفحه اول گوگل با سایر صفحات Serp

قرار گرفتن در رتبه های بالای SERP واقعا با سایر رتبه ها تفاوت دارد. تحقیقات انجام شده نشان داده اند که نزدیک به 90 درصد کاربرانی که کلمه خاصی را جستجو می کنند به همان صفحه اول بسنده می کنند و حتما کمی بیشتر از 70 درصد آنها فقط 3 لینک اول را مشاهده می کنند.

برای یک کسب و کار قرار گرفتن در رتبه های بالا در سود و میزان فروش و درآمدی که از طریق سایت خود کسب می کند تفاوت چشمگیری دارد نسبت به زمانی که در صفحه ابتدایی قرار نداشته باشد.

تفاوت قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل با سایر صفحات

شما نباید به رتبه ای غیر از صفحه اول گوگل فکر کنید. صفحه دوم توسط کمتر از 10 درصد کاربران بازدید می شود و عملا شانس شما برای جذب مخاطب نسبت به سایت هایی که در صفحه اول هستند بسیار کمتر است. یعنی حتی پرداخت هزینه هم به ازای صفحه دوم گوگل اصلا به صرفه و عاقلانه نیست.

برای مثال اگر روزانه 100 کاربر عبارتی را جستجو کنند ، نهایتا می توان انتظار داشت که 10 نفر آنها به صفحه دوم مراجعه می کنند و 90 نفر در همان صفحه اول نتایج تصمیم خود را خواهند گرفت ، به همین دلیل به هیچ وجه نمی توان این دو صفحه را از نظر ارزشی که برای وب سایت ها دارند مقایسه کرد.

زمان مورد نیاز برای قرار گرفتن سایت در نتایج جستجوی گوگل

پس از اینکه یک سایت به صورت کامل راه اندازی شد نیاز به حداقل 100 صفحه فعال و با متن مناسب و تصاویر بهینه دارد تا بتواند به کسب رتبه خوب امیدوار باشد.

اما باتوجه به دوره های بررسی و تغییر رتبه هایی که از جانب گوگل انجام می شود معمولا زمان بین 2 تا 6 ماه طی خواهد شد تا یک سایت به وضعیت مطلوبی برسد.

البته هرچه طول عمر یک دامنه بیشتر باشد گوگل ارزش بیشتری برای آن قائل است و تغییرات را سریع تر برای سایت اعمال می کند.

مقاله پیشنهادی بسیار مهم : مدت زمان رسیدن سایت به صفحه اول گوگل

هزینه قرار گرفتن در صفحه اول گوگل چقدر است؟

یکی از سوالاتی که بسیار از ما پرسیده می شود این است که هزینه سئو یا رسیدن به صفحه اول گوگل چقدر است؟ در پاسخ باید گفت؛ هزینه به فاکتورهای متعددی بستگی دارد و نمی توان یک هزینه ثابت را در نظر گرفت و برای هر سایتی بنا به شرایطی و رقبایی که دارد متفاوت دارد. برخی از هزینه ها را میتوانید در تعرفه خدمات مشاهده کنید. در تعیین قیمت باید به چند نکته توجه کنید:

  • هرچه رقبای بیشتری داشته باشید هزینه افزایش خواهد یافت.
  • هرچقدر که درجه سختی کلمات کلیدی بیشتر باشد ، هزینه نیز بیشتر خواهد بود. برای آشنایی بیشتر مقاله آموزشی تعیین درجه سختی کلمات کلیدی را مطالعه کنید.
  • اگر بخواهید به ازای تعداد زیادی کلمات کلیدی رتبه بگیرید، بهتر است بر روی هزینه مجموع تخفیف بگیرید.
  • شرایط فعلی سایت تاثیر زیادی در هزینه نهایی دارد.
  • معمولا وب سایت هایی که عمر دامنه بیشتری دارند، به شرط اینکه شرایط مطلوبی داشته باشند با هزینه کمتری سئو می شوند.
  • بخش عمده ای از هزینه های دریافتی توسط سئوبهینه صرف تبلیغات، انتشار اخبار و محتوای لینکدار برای سایت شما در وبسایتهای معتبر و با اتوریتی بالا میشود.

آیا روشی به غیر از سئو وجود دارد؟

بله، برای قرار گرفتن سایت در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل به غیر از اهمیت سئو راه و روش دیگری هم وجود دارد و آن تبلیغات گوگل می باشد.

اگر به نتایج جستجو دقت کرده باشید برخی از سایت های بالا و پایین صفحه با یک علامت AD متفاوت تر از بقیه هستند، این وبسایت ها برای سئوی خود کاری انجام نداده اند و در عوض اقدام به خرید تبلیغات کلیکی گوگل با نام google adwords کرده اند.

این روش یک مزیت دارد و آن این است که در مدت زمان خیلی کم در رتبه های خوب و صفحات اول قرار می گیرید اما یک عیب بزرگ هم دارد و آن صرف هزینه بسیار بالاست، چون گوگل برای این نوع تبلیغات هزینه دریافت می کند و به ازای هر کلیک مبلغی را از شما دریافت می کند که ممکن است روزانه مبلغی بین 1 تا 5 ملیون تومان را برای آن بپردازید و باتوجه به نوع کسب و کار شما به صرفه نباشد.

روش های رایگان قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

ورود به صفحه اول گوگل یک هدف مشترک در بین صاحبان مشاغل است ، که به کمک آن می توانند چرخه مالی و اقتصادی کسب و کار خود را بیمه کنند. عوامل پشت پرده زیادی در رتبه بندی گوگل نقش دارند و هر سایتی که بتواند خود را به استانداردها و معیارهای گوگل نزدیکتر کند موفق تر خواهد بود. فرآیند همسویی وب سایت شما با فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جستجو ، بهینه سازی سایت یا سئو نامیده می شود. به جز سئو تکنیکال و بهینه سازی سایت ، شما لزوما تمام صفحات را همزمان بهینه نمی کنید و برای هر صفحه شرایط و اقدامات ویژه ای را باید در نظر بگیرید.

روش های رایگان قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

مهم ترین روش هایی که  کاملا هم رایگان و بدون هیچ هزینه ای هستند را توضیح می دهیم:

1- یک ارائه دهنده هاست خوب انتخاب کنید

هاست (یا میزبانی وب) مکانی است که وب سایت خود را در آن ذخیره می کنید تا هر کاربری بتواند با اتصال به اینترنت به آن دسترسی داشته باشد.

چرا انتخاب ارائه دهنده هاست بسیار مهم است؟

بخاطر موقعیت و قدرتش! این دو عامل بر سئو از حیث سرعت بارگذاری صفحه و همچنین موقعیت جغرافیایی سرورهایی که هاست شما در آن قرار دارد، از طریق IP تأثیر می گذارد.

گوگل صفحات وب کند را دوست ندارد، اساساً به این دلیل که باعث می شود آنها منابع بیشتری مصرف کنند و این منابع برای آنها به میلیون ها ضرر اقتصادی تبدیل می شود. از طرفی، کاربران هم دوست ندارند بیش از 3 ثانیه برای تماشای بارگذاری صفحه منتظر بمانند. به طور خلاصه، گوگل تلاش می کند آنچه را که کاربران می خواهند ارائه دهد و یکی از مهمترین خواسته های کاربر سایت های پرسرعت است.

مکان IP چگونه بر موقعیت سئو تاثیر می گذارد؟

فرض کنید یک وب سایت دارید و میزبانی آن در چین است، در حالی که شما اینجا در ایران هستید و مخاطبان هدف شما نیز در ایران هستند. هر بار که می ‌خواهیم از وب ‌سایت خود بازدید کنیم یا کاربر سعی می‌کند به آن دسترسی پیدا کند، دستگاهی که از آن متصل می‌شویم باید درخواستی را به میزبانی ما ارائه دهد و سرور نیز به نوبه خود پاسخی را برمی ‌گرداند.

اگر میزبانی ما در شهری در ایران بود، درخواست فقط باید چند صد کیلومتر (یا کمتر) رفت و برگشت داشته باشد، اما از آنجایی که هاست سایت در سرورهای چین است، درخواست ما باید مسیر طولانی ‌تری، در حدود چندین هزار کیلومتر را طی کند، که به معنی زمان انتظار طولانی‌ تر رد و بدل شدن داده است.

علاوه بر این عامل که بر زمان بارگذاری وب سایت شما تأثیر منفی می گذارد، فاکتور موقعیت جغرافیایی نیز وجود دارد. اگر وب سایت دارای یک IP واقع در ایران باشد، گوگل می‌داند که این وبسایت برای کاربرانی که از این کشور(ایران) جستجو می ‌کنند مرتبط‌ تر و مناسبتر است.

چگونه قدرت میزبانی بر رتبه وب سایت در گوگل تأثیر می گذارد؟

هاستی که در آن یک وب سایت میزبانی می شود، در نهایت چیزی بیش از یک کامپیوتر متصل به اینترنت نیست، البته بسیار قدرتمندتر و چیزی متفاوت از رایانه های شخصی است که ما به آنها عادت داریم.

هرچه دستگاه قدرتمندتر باشد، می ‌تواند درخواست‌های بیشتری را بدون کاهش سرعت پشتیبانی کند، علاوه بر این که به درخواست‌ها بسیار سریع ‌تر پاسخ می‌دهد.

اگر وب سایت ما دارای هاست ارزان است، زمان بارگذاری ممکن است کند باشد و گاهی اوقات ممکن است حتی هنگام تلاش برای دسترسی به وب سایت با خطاهایی مواجه شویم.

2- تحقیقات کلمات کلیدی که توسط کاربران جستجو میشوند

یکی دیگر از روش های ساده برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، مشخص کردن عبارات کلیدی است. این کلمات نباید در پاسخ به این سوال باشد که “چگونه در گوگل دیده شویم”، بلکه باید پاسخ “کاربران در گوگل چه چیزی را جستجو می کنند” باشد.

یعنی می توانیم با کلمه ای که خودمان اختراع کرده ایم در جایگاه اول گوگل ظاهر شویم اما اگر کسی آن را جستجو نکند مشخص است که کاربری هم وارد سایت نمی شوند.

چگونه از جستجوی یک کلمه در گوگل مطلع شویم؟

چندین ابزار وجود دارد که به شما امکان می دهد جستجوی کلمات را پیدا کنید، مانند SEMrush، SISTRIX، Keywordtool.io یا، به طور مستقیم، می توانید به گوگل بروید: ابزار keyword planner در Google Ads و یافتن عباراتی که ترند بالایی دارند.

به لطف این ابزار گوگل، می توانیم میانگین جستجوهای ماهانه و جستجوهای توزیع شده در چند ماه گذشته را برای یک یا چند کلمه کلیدی ببینیم. همچنین به ما ایده هایی برای کلمات کلیدی مرتبط می دهد که می توانیم برای صفحات دیگر یا همان صفحه استفاده کنیم.

چه کلمه کلیدی را انتخاب کنیم؟

مطمئناً وقتی جست‌وجو را انجام می‌دهیم، کلمات و پیشنهادات زیادی را مشاهده می ‌کنیم، اما باید بفهمیم که کدامشان همان کلماتی هستند که علاقه مند به قرار گرفتن در صفحه اول گوگل به ازای آنها هستیم. باید یک استراتژی مناسب در انتخاب کلمات داشته باشیم. کلمات بالقوه‌ای را شناسایی کنیم که باعث جذب ترافیک می‌شوند.

به عنوان مثال، ما یک آژانس سئو هستیم و علاقه مندیم در جستجوهای مرتبط با سئو مانند آژانس سئو ظاهر شویم، اما علاقه ای نداریم که فقط به عنوان “آژانس” یا “سئو” ظاهر شویم. یعنی درواقع تک کله آژانس برای ما اهمیتی ندارد، بلکه ترکیب آن با سئو مهم است.

اگر کاربر به دنبال یک آژانس سئو می‌گردد، به این دلیل است که علاقه دارد شرکتی را بیابد که به بهبود رتبه بندی صفحات وب اختصاص داشته باشد و مطمئناً خدمات بهینه سازی و ارتقا رتبه سایت را ارائه دهد. پس ما باید در محتوای سایت خود چنین کلماتی را انتخاب و درج کنیم.

رتبه بندی کلمات کلیدی

مهم است که توجه داشته باشید که فرقی نمی کند که جستجوهای بیشتری داشته باشید یا جستجوهای کمتری داشته باشید. اگر می خواهید پاسخی به نحوه قرار گرفتن در صفحه اول گوگل داشته باشید، آنچه واقعا مهم است این است که کلمه کلیدی برای پاسخگویی به آنچه کاربر به دنبال آن است، باشد تا راه حلی با کیفیت به او ارائه دهد.

به عنوان اطلاعات اضافی، به شما می گوییم که کلمات کلیدی طولانی تر کمتر از حد معمول جستجو می شوند و کسب رتبه به ازای آنها آسان تر است و پاسخ ریزتر و مشخص تری به کاربر می دهد. دلیل آن چیزی نیست جز این که از آنجایی که آنها از اصطلاحات بیشتری تشکیل شده اند، احتمال کمتری وجود دارد که کسی از آنها در محتوای خود استفاده کند.

از سوی دیگر، کلمات کلیدی کوتاه‌تر بیشتر جستجو می‌شوند (همچنین به دلیل راحتی در تایپ یا ناآگاهی کاربر)، کسب رتبه و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل به ازای آنها دشوارتر است و خیلی خاص نیستند، بنابراین دادن پاسخ به کاربر می‌تواند بسیار پیچیده‌تر باشد. از آنجایی که کوتاه‌تر هستند، احتمال اینکه تعداد بیشتری از کاربران از آن‌ها استفاده کنند بیشتر است و رقابت بیشتری هم بین سایت ها وجود دارد.

3- محتوای با کیفیت بسازید

اگر برای هر صفحه، قصد شما قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل باشد، محتوا ارزشمندترین ابزار خواهد بود و قادرید که رتبه سایت را در SERPها بهبود ببخشید.

آیا تا به حال در گوگل جستجو کرده اید که نتیجه آن صفحات خالی یا با محتوای کم باشد؟ کاملا برعکس، درسته؟ خوب، گوگل مانند شما فکر می کند و هرگز صفحات بی کیفیت و خالی از محتوا را در نتایج نمایش نمیدهد.

تولید محتوای باکیفیت یکی از روشهای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

بنابراین تمام صفحات وب سایت شما (وبلاگ، خدمات، محصولات) باید از محتوای باکیفیت و با تمرکز بر هدف جستجوی مخاطبان شما تشکیل شده باشد.

نکاتی برای تولید محتوای با کیفیت

محتوا پادشاهی است که به کمک آن میتوانید رتبه سایت را بهبود دهید. اما نوشتن یک متن طولانی و متراکم که در آن با کلمات کلیدی پر شده باشد کافی نیست. شما باید مفید بنویسید و به این فکر کنید چه کسی آن را می ‌خواند و چه چیزی را می‌خواهد پیدا کند.

از این رو باید:

مطالب جالب تولید کنید که متفاوت از مطالب موجود در وب باشد، بر آنچه که کاربر کنجکاو است تمرکز کند و برای کاربر کاربرد داشته باشد.

کاربران در اینترنت غالبا به دنبال مطالب عمیق نیستند، برای اینکه از محتوای شما خسته نشوند باید:

  • جملات ساده و پاراگراف های کوتاه بنویسید.
  • از فهرست استفاده کنید
  • محتوا شامل منابع گرافیکی و ویدئو باشد.

امکان به اشتراک گذاری محتوا فراهم باشد:

اگر محتوا جذاب باشد، کاربران محتوای شما را به اشتراک خواهند گذاشت. هرچه انتشار بیشتر باشد، ترافیک سایت بیشتر می شود و گوگل در تفسیر مفید بودن محتوای شما بیشتر به آن توجه می کند.

4- بهینه سازی صفحات برای کلمات کلیدی

با هر کلمه کلیدی که می‌خواهیم رتبه خوبی کسب کنیم، باید بدانیم چگونه به گوگل بفهمانیم که کدام صفحه سایت حول آن کلمه صحبت میکند.

علیرغم اینکه گوگل در معناشناسی و درک متن پیشرفت کرده است، هنوز لازم است کلمه کلیدی در تمام محتوای ما ظاهر شود.

قسمت‌هایی که باید شامل کلمات کلیدی باشد، به شرح زیر است:

عنوان: این فاکتور به همراه H1 و url یکی از مرتبط‌ترین موارد است، اما توصیه می‌شود عنوان و H1 متفاوت باشند. باید حدود 65 کاراکتر باشد. در واقع تا 70 را پشتیبانی می کند، اما یک شرط دوم نیز وجود دارد که به ازای هر پیکسل است و اگر بیش از حد طولانی باشد، عنوان در نتایج گوگل ناقص نشان داده میشود.

توضیحات: این فاکتور به قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل کمکی نمی‌کند، اما اگر کاربر جستجو را انجام دهد و کلمه کلیدی را شامل شود، در نتایج جستجوی گوگل بصورت پررنگ مشخص می‌شود، بنابراین لینک شما در مقایسه با بقیه کمی برجسته تر می‌شود. علاوه بر این، بر بهبود CTR (کلیک‌هایی که روی نتیجه جستجوی شما در گوگل انجام میشود) تأثیر می‌گذارد.

URL: این یکی از مرتبط ترین عوامل همراه با عنوان و متاتگ H1 است. گنجاندن کلماتی مانند در، با، از، برای و غیره در آدرس ضروری نیست.

H1: یکی دیگر از مهمترین عناصر در کنار عنوان و آدرس اینترنتی. صفحات فقط باید یک H1 داشته باشند.

متن: کلمه کلیدی باید حداکثر چگالی 3 درصد در تمام متن را داشته باشد. به عنوان یک روش استاندارد، معمولاً عبارت است از گنجاندن کلمه کلیدی در متن 4-5 بار در هر 500 کلمه یا بیشتر (حداکثر 1 بار در هر 100 کلمه).

Alt: توصیف تصویر است و به رتبه آن هم در نتایج جستجوی عادی و هم در جستجوی تصویر کمک می کند.

نام تصویر: برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار عمل نمیکند اما در رتبه بندی جستجوی تصاویر تاثیر دارد.

طرحواره: اگرچه خیلی گسترده نیست، اما قرار دادن کلمه کلیدی در نشانه گذاری schema.org به موقعیت صفحه در موتورهای جستجو و ظاهر شدن در رتبه های برتر گوگل کمک می کند.

با گنجاندن کلمه کلیدی و پیروی از این راهنمای کوچک، به گوگل کمک می کنید تا بفهمد برای کدام کلمه کلیدی می خواهید در صفحه اول ظاهر شوید.

به موازات این، شما باید محتوای باکیفیت و مفید برای کاربر، حداقل با 300 کلمه ایجاد کنید، اگرچه برای گوگل، هر چه محتوا طولانی تر باشد، معمولاً ارزش بیشتری به آن می بخشد زیرا در نظر می گیرد که مفصل تر است.

همچنین اگر عناصر، تصاویر یا ویدیوهای تعاملی را نیز اضافه کنیم که به ماندن کاربر در صفحه کمک می کند نیز تشخیص می دهند که صفحه با کیفیتی است.

5- وب سایت خود را قابل ایندکس کنید

نمایه سازی در گوگل اولین قدم در کسب رتبه در گوگل و کاملا ضروری است. این روشی است که در آن موتورهای جستجو صفحه یا وب سایت را تجزیه و تحلیل کرده و آن را در نتایج جستجوی خود قرار می دهند.

مهم است که بررسی کنید صفحات شما قابل ایندکس هستند، زیرا در غیر این صورت شانسی برای نمایش در موتور جستجو ندارید و بنابراین ترافیک ارگانیک دریافت نخواهید کرد.

برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، قابلیت ایندکس شدن سایت یک روش ضروری است

برای جلوگیری از این اتفاق، یک نقشه سایت ایجاد کنید و آن را به گوگل ارسال کنید. با انجام این کار، به آن می گویید که کدام صفحات بخشی از وب سایت شما هستند و کجا می تواند آنها را پیدا کند.

به همین ترتیب، برای تسهیل خوانایی یا خزش سایت توسط گوگل، روی لینکسازی داخلی وب سایت خود کار کنید تا ربات ها بتوانند در صفحات مختلف حرکت کنند و سایت شما را کامل ببینند.

6- دریافت لینک برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل ضروری است!

هنگامی که یک هاست سریع داریم، حساب های Google My Business را داریم یا سایت را در گوگل مپ ثبت کرده ایم، کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کرده ایم و محتوای با کیفیتی را برای ورود کاربر و تعامل با وب سایت ایجاد نموده ایم، فقط به یک چیز نیاز داریم: دریافت لینک

لینک‌ ها نه تنها به ما کمک می‌کنند تا ترافیک را از سایر وب‌سایت‌ها به دست آوریم، بلکه به ما در رتبه بندی نیز کمک می‌کنند، زیرا گوگل می‌داند که هر بار که به شما لینک می‌دهند، در مورد شما صحبت می‌کنند و شما به کاربران ارزشی اضافه کردید که لینک گرفته اید. صفحه بنابراین، اگر صفحات زیادی در مورد وب سایت شما صحبت می کنند، به این معنی است که آنچه در آن ارائه می دهید برای بسیاری از کاربران جالب است و ارزش افزوده ای را ارائه می دهید.

روش های لینک سازی امروزه تغییر زیادی کرده و همه بک لینک ها مناسب و تاثیرگذار نیستند. بلکه فقط لینک های مرتبط که بصورت طبیعی ساخته شده اند.

چگونه بفهمیم یک لینک با کیفیت و مرتبط است؟

برای اینکه بدانید یک لینک با کیفیت و مرتبط است یا خیر، باید 4 شرط اساسی را برآورده کند:

  • باید از صفحه وبی با موضوع مرتبط دریافت شود
  • پیوند باید با محتوایی احاطه شده باشد که به گوگل کمک کند متوجه شود در مورد چه چیزی صحبت می کند.
  • همچنین باید متنی جالب و بهینه شده باشد.
  • صفحه وب موردنظر باید چندین لینک ورودی از سایت های باکیفیت دیگر داشته باشد.

شرایط دیگری نیز وجود دارد، اما آنها بسیار پیشرفته تر و فنی تر هستند. برای اولین گام، این 4 الزام به شما کمک زیادی می کند تا استراتژی لینک سازی خود را درست انجام دهید.

نحوه دریافت لینک های با کیفیت

برخی از ترفندها برای به دست آوردن لینک های با کیفیت، ایجاد محتوای منحصر به فرد است که ممکن است مورد توجه کاربران باشد.

برخی از راه‌ حل‌هایی که قرار گرفتن در صفحه اول گوگل را هموار میکند:

مطالعات: در مطبوعات و گاهی اوقات حتی در صفحات همان دسته بندی (بسته به تخصص آن) عالی عمل می کند.

اینفوگرافیک ها: آنها نتایج خوبی در وبلاگ ها در مورد موضوعات مرتبط و بخش دارند و محتوای مفید، جذاب و خواندنی را برای کاربران ارائه می دهند.

محتوای ویروسی: در شبکه های اجتماعی عالی است. این ترفند بسیار ساده است، شامل شناسایی محتوایی به زبان دیگری با همان موضوع است که در فضای مجازی منتشر شده است، آن را ترجمه کنید و حتی آن را شخصی سازی کنید. سپس آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.

دریافت لینک با رپورتاژ آگهی

بهترین راه و روش لینک سازی و دریافت بک لینک، انتشار رپورتاژ اگهی در سایت های خبری، تخصصی و پربازدید است. رپورتاژ یک متن لینکدار و دارای تصاویر است، همانگونه که مطلبی را در سایت و وبلاگ خود منتشر می کنید ، می توانید محتوایی عالی و باکیفیت را تهیه کنید و سپس در سایتهای پربازدید مثل ایلنا ، ایسنا و… منتشر نمایید. البته این فرآیند با پرداخت هزینه امکان پذیر است، اما لینکهایی که از این راه بدست می اورید فوق العاده ارزشمند هستند و در قرار گرفتن در صفحه اول گوگل تاثیر دارد.

7- طراحی سایت ریسپانسیو و سازگار با موبایل

ممکن است با استفاده از دستگاه تلفن همراه این مطلب را می خوانید. اگر از ساختار صفحه خوشتان نمی آید یا محتوا به سختی خوانده می شود، احتمالاً به دنبال اطلاعات موردنظر خود در سایت دیگری خواهید بود. حالا خودتان را در طرف دیگر معادله قرار دهید و فقط در نظر بگیرید که اگر وب سایت شما برای موبایل بهینه نشده باشد، چند کاربر را می توانید از دست بدهید.

گوگل از شما میخواهد وب سایت شما باید در صفحه نمایش های کوچکتر عالی و بدون مشکل باشد. این یک مزیت برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل نیست، بلکه یک ضرورت برای ایندکس شدن در نتایج است و به قدری اهمیت دارد که الگوریتم mobile-first indexing برای رتبه بندی سایت با اولویت نسخه موبایل معرفی شده است.

طراحی ریسپانسیو ایده آل ترین نوع سایت است، زیرا وب سایت با هر اندازه صفحه ای سازگار می شود و عملکرد مطلوبی در تمام دستگاه ها دارد. اگر وب سایت شما ریسپانسیو نیست و یا نسخه موبایل مناسبی ندارد ، حتما باید نسخه تلفن همراه سایت طراحی و نمایش داده شود. اگر خودتان در این زمینه تخصص ندارید، با مشاورین سئوبهینه تماس بگیرید.

چرا نسخه موبایل سایت برای گوگل خیلی مهم است؟

تقریباً 84 درصد از جمعیت جهان صاحب یک گوشی هوشمند هستند و در بسیاری از موارد این به معنای چندین نوع دستگاه تلفن همراه است. این تعداد بسیار بیشتر از تعداد افرادی است که به رایانه های رومیزی و لپ تاپ دسترسی دارند.

در واقع، بسیاری از مردم از تلفن های هوشمند به عنوان تنها رایانه خود استفاده می کنند، و این تنها راه تعامل آنها با وب است. حتی در بسیاری از موقعیت ها مثل سفر اغلب تنها ابزاری است که برای ورود به اینترنت در اختیار شماست و اکثر مردم گوشی های هوشمند خود را همه جا حمل می کنند.

همانطور که انتظار می رفت، ترافیک موبایل در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است. از میزان استفاده از دسکتاپ پیشی گرفته است و بیش از 54 درصد از کل ترافیک وب از دستگاه های تلفن همراه است. که طبیعتا در مقایسه با تقریباً 43 درصد رایانه های رومیزی، بالاتر است.

از نظر عملی، این اعداد به این معنی است که اگر وب سایت شما برای دستگاه های تلفن همراه بهینه نشده باشد، نه فقط تعداد زیادی از کاربر را از دست میدهید، بلکه اصلا رتبه مناسبی در گوگل کسب نمیکنید. حتی اگر بهترین و کاملترین محتوای وب را ارائه دهید، اما سایت با موبایل سازگار نباشید، هیچ شانسی برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل به ازای کلمات کلیدی مهم و رقابتی نخواهید داشت.

8- بهبود تجربه کاربری UX

برای گوگل، تجربه کاربری (UX) یک عامل رتبه بندی است و اهمیت فزاینده ای دارد. با توجه به این موضوع، لازم است بدانیم که چگونه رفتار کاربران در سایت را تجزیه و تحلیل کنیم، کدام بخش از وب سایت ما نتایج بهتری دارد و کدام یک را باید بهبود دهیم.

وب سایت شما باید جذاب و کاربرپسند باشد. هدر، فوتر، منو، سایدبار و تمام عناصر بصری وضوح و تمایز خاص خود را داشته باشند، دکمه های تماس و cta در مکان مناسبی قرار بگیرند، زمانی که کاربری وارد سایت شما می شود به سرعت و راحتی بتواند به صفحات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند، زمان حضور کاربران در سایت قابل قبول و بالا باشد.

همه این شرایط ، با تمرکز بر بهبود تجربه کاربری بدست می آیند. گوگل با الگوریتم های هوش مصنوعی، رفتار کاربران را در مواجهه با سایت بررسی می کند و هر وبسایتی که بتواند امتیاز بیشتری در تجربه کاربری بدست آورد، راه خود را برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل هموار کرده است.

ممکن است فکر کنید که تجربه کاربری یک فاکتور کیفی است که با اعداد و ارقام قابل اندازه گیری نیست! اشتباه میکنید!

تجربه کاربری را میتوان با برخی از فاکتورهای کمی سنجید که 3 مورد از مهمترین انها را توضیح میدهیم. گوگل هم باتوجه به همین فاکتورها متوجه وضعیت UX سایت میشود و برای رتبه بندی تصمیم میگیرد:

کاهش bounce rate

نرخ پرش یا Bounce Rate چقدر است؟ نرخ پرش همانطور که خود گوگل آنالیتیکس نشان می دهد به درصد بازدیدهایی در یک صفحه اشاره دارد که شامل آن دسته از کاربرانی می شود که وارد صفحه شده اند اما با آن تعاملی نداشته اند. به عبارت دیگر، کاربرانی که از آن URL بازدید می کنند اما روی هیچ لینکی در صفحه کلیک نمی کنند، ویدیویی را نمی بینند یا از محتوای مرتبط بازدید نمی کنند. آنها فقط وارد میشوند، مدت زمان می مانند و می روند.

کاهش نرخ پرس تاثیر زیادی در تجربه کاربری و قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل دارد

در صورتیکه نرخ پرش صفحه بالا باشد، نشان از عدم تعامل خوب سایت با کاربر دارد و این یعنی بازدیدکننده تجربه مناسبی ار حضور روی سایت ندارد.

باید نرخ پرش را کاهش دهید. با درج CTaها، محتوای مناسب، تصاویر و ویدئوها، لینکسازی داخلی و اقدامات دیگری که برای ترغیب کاربران به بازدید بیش از یک صفحه از وبسایت شماست.

افزایش زمان حضور کاربر در سایت

زمان میانگین حضور کاربران روی سایت ارتباط مستقیمی با س و رتبه سایت دارد. ترک سایت در زمان کوتاه یک سیگنال منفی قدرتمند را به گوگل میفرستد، سایت شما کیفیت خوبی ندارد! برای اینکه متوجه شوید کدام صفحات سایت شما وضعیت نامناسبی از این نظر دارند، می توانید به داده های زمانی را در Google Analytics نگاه کنید. برای این کار باید کد Analytics را روی سایت خود نصب کرده باشید.

هنگامی که آن را نصب کردید و چند روز برای جمع آوری داده ها گذشت، می توانید زمان ماندن را در Audience > Overview بررسی کنید. یکی از معیارهایی که در آن گزارش خواهید داشت، میانگین حضور کاربران خواهد بود. که برای هر صفحه و کل سایت نمایش داده میشود.

زمان صرف شده در صفحه یکی از عواملی است که در قرار گرفتن در صفحه اول گوگل بین صفحات وب مختلف مقایسه میشود.  هر چه زمان طولانی‌تر باشد، بهتر است، بنابراین بهترین اقدامی که می‌توانید انجام دهید و منجر به بهبود رتبه شما شود، دقیقاً همین است که بازدیدکنندگان را تا حداکثر زمانی که ممکن است حفظ کنید. چگونه زمان حضور کاربر روی سایت را افزایش دهیم؟ شامل برخی از روشهای کلیدی در این رابطه است.

بهبود فاکتورهای core web vitals

یکی از جدیدترین فاکتورهای گوگل ، core web vitlas است. که به بررسی 3 فاکتور lcp  ، cls و fid می پردازد. جهت مشاهده نتایج تست سایت از نظر این سه فاکتور به کنسول جستجوی گوگل مراجعه کنید و در قیمت منوی سمت راست ، گزینه core web vitlas  را انتخاب نمایید. این فاکتور به بررسی عملکرد و زمان بارگزاری سایت در دو نسخه دسکتاپ و موبایل می پردازد و جز مهمترین اجزای تجربه کاربری است.

با این اوصاف ، هر سایتی که سرعت بالاتر و عملکرد بهتری هم در دسکتاپ و هم موبایل داشته باشد ، می تواند به قرار گرفتن در صفحه اول گوگل نزدیک شود.

روش بهبود فاکتور core web vitals برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

در نهایت و پس از اجرای روشهای بالا اگر رقبایی دارید که رتبه خوبی دارند، حتما به تحلیل وبسایت آنها بپردازید. از کجا بک لینک می گیرند، چه تعداد بازدید دارند ، چه شرکتی سایت آنها را بهینه سازی کرده ، از چه قالب یا روش برنامه نویسی برای طراحی سایت استفاده کرده اند ، در کدام شبکه اجتماعی فعالیت بیشتری دارند ، چند صفحه و مقاله منتشر کرده اند ، از چه شرکتی هاست خود را تامین می کنند و بسیاری از اطلاعاتی که عامل موفقیت و قرار گرفتن آنها در صفحه اول گوگل است را بدست آورید و همان مسیر را همراه با نوآوری طی کنید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *