آموزش کار با گوگل سرچ کنسول (کنسول جستجوی گوگل)

آموزش سرچ کنسول نسخه جدید گوگل وبمستر تولز

آیا با گوگل وبمستر تولز آشنایی دارید و نحوه کار با این ابزار را می دانید؟ آیا می دانید نام جدید google webmaster tools   سرچ کنسول یا کنسول جستجوی گوگل است؟ در این مقاله که راهنمای کامل استفاده از کنسول گوگل است می اموزید که چگونه سایت خود را در این سامانه ثبت و سپس بسیاری از جزئیات شامل لینک های داخلی ، بک لینک ها ، بازدید صفحات ، تعداد کلیک ها ، عبارات کلیدی و … را تحلیل نمایید.

ابزار های فراوانی جهت انالیز و بررسی سئو وجود دارند که اکثر انها می توانند در این زمینه شما را یاری کنند. اما بهترین و مهم ترین ابزار برای بررسی سایت و تحلیل آن گوگل وبمستر تولز google webmaster tools  می باشد

این ابزار که توسط خود گوگل ارائه و پشتیبانی شده به منظور بررسی ساختار ، لینک ها ، نقشه سایت ، صفحات ایندکس شده ، خطاهای موجود در کد و قالب سایت ، داده های ساختار یافته ، بررسی صفحات موبایل و … کاربرد دارد.

نسخه قدیمی گوگل وبمستر که کماکان هم برخی از بخش های آن کار می کند جدیدا به روز رسانی شده و گوگل یک نسخه جدیدتر از آن را ارائه کرده است که سعی می کنیم بخش های مهم و کلیدی آن را برای شما توضیح دهیم

ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز

برای اینکه بتوانید از امکانات این ابزار استفاده کنید ابتدا باید سایت خود را در گوگل ثبت نمایید و مالکیت خود را تایید کنید.

به این منظور ابتدا وارد صفحه اصلی گوگل وبسمتر می شوید و در قسمت sign in  با ایمیل خود وارد سایت می شوید.

پس از ورود آدرس وب سایت مد نظر خود را ثبت می کنید و پس از آن گوگل از شما می خواهد که مالکیت خود را تایید کنید.

برای این کار چند راه پیش پای شما می گذارد ، یکی از این راه ها آپلود کردن فایل مورد نظر گوگل در پوشه اصلی هاست سایت می باشد که می توان آن را ساده ترین روش برای افراد مبتدی دانست.

توجه : برای افرادی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس و افزونه yoast seo  استفاده می کنند آسان ترین راه استفاده از کد تاییدیه ارائه شده توسط گوگل و جایگذاری آن در قسمت مدیریت وبمسترهای افزونه یوست سئو می باشد.

پس از اینکه مالکیت شما احراز شد حدود 48 ساعت زمان می برد تا گوگل اطلاعات اولیه را بررسی و ثبت نمایید.

معرفی مهم ترین بخش های نسخه جدید گوگل وبمستر

در ادامه برخی از مهم ترین بخش های وبمستر گوگل که نقش اساسی در سئو و رتبه بندی در نتایج جستجو را دارند توضیح خواهیم داد. شما هم سعی کنید در هنگام مطالعه این متن گوگل وبسمتر را در یک صفحه دیگر باز کنید و هر قسمتی را که توضیح می دهیم به صورت انلاین نیز مشاهده نمایید.

بخش overview

وقتی وارد نسخه جدید وبمستر تولز می شوید سمت چپ منو اصلی قرار گرفته است که با اولین گزینه overview  است.

این بخش شامل اطلاعات کلی و نمودار عملکرد سایت و میزان بازدید های روزانه و تعداد صفحات ایندکس شده و تعداد صفحات حذف شده می باشد

بررسی عملکرد سایت در گوگل وبمستر تولز

گزینه دوم منو performance  یا عملکرد سایت را به صورت دقیق بررسی می کند. در نموداری که ارائه می شود میزان بازدید (کلیک توسط کاربر )از سایت شما مشخص شده ؛

همچنین impression  یا تعداد دفعاتی که به ازای جستجوی کلمات کلیدی سایت شما توسط کاربران در نتایج دیده شده مشخص می شود.

نسبت تعداد کلیک ها به سایت شما به تعداد دفعاتی که سایت شما در نتایج توسط کاربران دیده شده است با CTR مشخص شده ، هرچه میزان average ctr  برای یک سایت بالاتر باشد بهتر است و نشان از وضعیت خوب آن سایت و سئو حرفه ای دارد.

در همین گزینه زیر نمودار یک لیست از کلمات کلیدی که سایت شما با آنها در نتایج جستجو ظاهر می شود را مشاهده می نمایید که می تواند شما در زمینه شناخت و تقویت کلمات کلیدی سایت یاری نماید.

بررسی عملکرد سایت در گوگل وبمستر

url inspection چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از بهترین ابزار هایی که در گوگل وبمستر تولز ارائه شده url inspection  است که جهت بررسی وضعیت و ثبت صفحات سایت در گوگل به صورت فوری عمل می نماید.

مثلا فرض کنید شما تغییری در صفحات سایت خود می دهید و می خواهید سریعا به گوگل اعلام کنید ، از طریق url inspection  این کار به سرعت انجام می شود.

ثبت سایت در گوگل از طریق url inspection سرچ کنسول

بررسی coverage در گوگل وبمستر تولز

زیر منوی coverage  خطاها ، ایرادات و صفحات ایندکس شده سایت شما در گوگل را با جزئیات کامل نمایش می دهد.

مقادیر valid  آن دسته از صفحاتی هستند که گوگل آن ها در نتایج جستجو ثبت کرده و صفحاتی که در زیرشاخه excluded  قرار گرفته اند یا توسط گوگل حذف شده اند یا ربات های جستجوگر گوگل به آنها دسترسی ندارند.

همچنین error  های موجود در صفحات داخلی سایت دقیقا و با ذکر علت در این بخش گوگل وبمستر تولز می شود که می توانید با بررسی آنها اقدام به رفع این موارد نمایید.

ثبت نقشه سایت

در قسمت sitemaps  می توانید نقشه های سایت خود رابا پسوند xml  درج نمایید. ثبت نقشه سایت موجب ارتقای سئو و سرعت بخشیدن به شناسایی صفحات توسط گوگل می شود. همچنین در صورتی که مشکلی در نقشه سایت وجود داشته باشد گوگل بلافاصله با ارسال هشدار شما را مطلع خواهد کرد.

ثبت نقشه سایت در گوگل وبمستر تولز

mobile usability

در مقاله سئو موبایل توضیح دادیم که در حال حاضر موتورهای جستجو ارزش زیادی برای صفحات موبایلی قائل هستند و سایت هایی که در اصطلاح موبایل فرندلی هستند را با ارزش تر می دانند و رتبه بهتری در نتایج به آنها می دهند. در قسمت mobile usability  گوگل وبمستر شما می توانید میزان تطابق سایت خود با معیار های مد نظر گوگل برای موبایل را بررسی کنید.

اگر خطایی در صفحات موبایل شما باشد گوگل آن را با رنگ قرمز نمایش می دهد و عنوان پیام می تواند در رفع مشکل شما را یاری کند.

معمولا اگر سایت شما واکنش گرا و ریسپانسیو باشد این بخش گوگل وبمستر تولز کاملا بهینه عمل می کند و با خطایی مواجه نخواهید بود.

بررسی وضعیت تطبیق با صفحات موبایلی

بررسی لینک ها و انکر تکست ها در گوگل وبسمتر تولز

یکی دیگر از قسمت هایی که حتما باید به آن توجه داشته باشید و نقش مهمی در سئو دارد ابزار links   در گوگل وبمستر تولز است. این قسمت وضعیت تمامی لینک های داخلی و خارجی سایت شما را نمایش می دهد. در یکی از باکس های مشخص شده تعداد کل لینک های خارجی به هر صفحه سایت را نشان می دهد و از بیشترین لینک تا کمترین لیک صفحات را رتبه بندی کرده است.

در باکس سمت راست بالا ، شما می توانید وضعیت لینکدهی داخلی به صفحات سایت را مشاهده کنید.

همچنین کلیه سایت هایی که به سایت شما بک لینک داده اند قابل رؤیت هستند. این موضوع از این جهت که بک لینک ها یکی از مهم ترین فاکتور های سئو هستند اهمیت دارد. اهمیت بک لینک در سئو

ابزار disavow لینک های بی کیفیت و اسپم

اگر در بررسی سایت هایی که به شما لینک داده اند مورد مشکوکی را مشاهده کردید می توانید از ابزار disavow  برای حذف آنها استفاده کنید. چون لینک های بی کیفیت و اسپم موجب افت رتبه و سئو منفی می شوند.

همچنین کلمات کلیدی یا انکر تکست هایی که برای سایت شما ثبت شده قابل مشاهده هستند و در صورتی که نام اشتباه یا بی ربطی را دیدید می توانید به گوگل از طریق لیست DISAVOW  اعلام نمایید تا برطرف شود.

معرفی کامل و نحوه ایجاد فایل disavow در این مطلب: ابزار disavow در خدمت سئو

حذف صفحات بی کیفیت با removals گوگل وبمستر تولز

مسلما صفحاتی در سایت شما وجود دارند که لزومی نمی بینید در نتایج گوگل وجود داشته باشند ، یا پس از مدتی تصمیم می گیرید که برخی از صفحات قدیمی را از سایت خود حذف کنید و یا بنا به دلایل دیگر نیاز دارید برخی صفحات از ایندکس گوگل خارج شوند ، به کمک بخش removals می توانید خیلی راحت این کار را انجام دهید. تنها نکته ای که باید توجه کنید این است که حذف صفحات برای مدت 6 ماه انجام می شود و پس از 6 ماه اگر صفحه مورد نظر کماکان وجود داشته باشد مجددا توسط گوگل در نتایج فهرست می شود.

حذف صفحات با removals در گوگل وبمستر تولز (سرچ کنسول )

مانند تصویر بالا ابتدا گزینه removals را کلیک کنید و سپس با کلیک روی new request صفحه ای مشابه بالا باز می شود که می توانید آدرس صفحه ای که قصد حذف آن را دارید را وارد کنید.

بخش core web vitals

یکی از بخش های نسبتا جدید در گوگل وبمستر تولز ، core web vitals است که عملکرد و سرعت سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ را بررسی می کند. این بخش اهمیت بسیاری زیادی برای رتبه سایت دارد و اگر می خواهید رتبه سایت خود را در نتایج بهتر کنید حتما باید سه فاکتورهای  lcp  ، fid و cls که فاکتورهای اصلی الگوریتم core web vitals هستند را بهبود دهید. برای آشنایی بیشتر با این بخش مقاله معرفی core web vitals در کنسول جستجوی گوگل را مطالعه کنید.

page expreince جدیدترین بخش کنسول گوگل

این بخش درواقع وضعیت هر صفحه سایت را از لحاظ 4 مورد از مهم ترین فاکتورهای سئو بررسی می کند. که هریک را در بالا توضیح دادیم. قسمت page expreience هر صفحه را از نظر سازگاری با موبایل ، مشکلات امنیتی ، پروتکل ssl و فاکتورهای core web vitals بررسی می کند. اگر در هریک از این موارد صفحات مشکلی داشته باشند برای رفع ایراد هشدار داده می شود. تعداد و درصد صفحات باکیفیت با عنوان good urls مشخص می شود و ایمپرشن این صفحات به شما نمایش داده خواهد شد.

بازگشت به نسخه قدیمی

در نهایت در قسمت پایین منو نسخه جدید گوگل وبمستر تولز یک گزینه با نام GO TO OLD VERSION  وجود دارد که شما را به نسخه قدیمی وبمستر تولز بازگشت و ارجاع می دهد. هرچند که بسیاری از گزینه های نسخه قدیمی غیر فعال است اما تعدادی دیگر مانند STRUCTURE DATA  یا data highlighter  و برخی از گزینه های دیگر فعال هستند.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *