مقایسه تفاوت بک لینک و رپورتاژ آگهی
انبوهی از سایت هایی که برای موقعیتهای برتر گوگل میجنگند، تحت تأثیر بسیاری از مؤلفه ها قرار دارند. بک لینک و رپورتاژ دو مورد از فاکتورهای حیاتی برای سایتها به منظور پیشی گرفتن از رقبا هستند. اگرچه رپورتاژ میتواند یکی از روشهای ساخت بک لینک باشد، اما این دو با هم فرق هایی دارند که در این مقاله به بررسی تفاوت میان آنها می پردازیم. بارها پیش آمده که مخاطبان ما و افرادی که در دوره های آموزشی سئوبهینه شرکت میکنند، به ویژه در مورد مبحث آموزش سئو خارج صفحه، این سوال را از ما میپرسند که بک لینک بهتر است یا رپوتاژ؟ و این دو چه تفاوتی با هم دارند؟ برای یافتن پاسخ چنین سوالاتی با ما همراه باشید.
عوامل زیادی وجود دارند که رتبه نهایی یک سایت را در نتایج جستجو تعیین میکنند، اما نکته مهم این است که رتبه بندی گوگل براساس مقایسه میان سایتها انجام میشود و هر وبسایتی که از نظر فاکتورهای مدنظر گوگل برتر باشد، در صفحه اول و بالای نتایج قرار میگیرد. با افزایش وبسایتها و فروشگاه های اینترنتی رقابت هم افزایش یافته است. میان هیاهوی رقابت، بک لینک ها امتیازات مثبتی برای سایتها هستند که بکلینکهای باکیفیت نشانه ای واضح از ارزش محتوای یک سایت است. روشهای ساخت لینک متفاوت است، معمولا باید سعی کنید که پروفایل لینک سایت خود را متنوع کنید و از روشها و انواع مختلفی از لینک ها استفاده نمایید.
پیش از اینکه وارد بحث اصلی یعنی بررسی تفاوت رپورتاژ و بک لینک شویم، ابتدا مختصرا توضیحی در مورد هریک ارائه میدهیم.
بک لینک چیست؟
بک لینک پیوندی است از یک وب سایت دیگر، که مستقیماً به یکی از صفحات وبسایت شما متصل می شود. داشتن بک لینک های متنوع از دامنه های ارجاع دهنده با کیفیت به شما کمک می کند تا یک پروفایل لینک قوی بسازید.
بک لینک سه جز اصلی دارد، سایت لینک دهنده، آدرس صفحه لینک گیرنده، انکرتکست یا متن لینک. لینکی که از یک دامنه به دامنه دیگری داده میشود و با یک انکرتکست مشخص میشود، بک لینک گفته میشود.
از مزایای بک لینک میتوان به افزایش اتوریتی دامنه و پیج رنک سایت هدف اشاره کرد. البته به شرط اینکه از سایتی با اعتبار بالا دریافت شود. از طرفی بک لینکها ترافیک ورودی سایت را افزایش میدهند. بک لینک ها یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی محسوب می شوند زیرا مانند امتیازدهی هستند. اگر از یک وب سایت با کیفیت بالا لینک بگیرید، مثل این میماند که محتوای وب سایت شما توسط آن دامنه تایید شده است . گوگل این را به این معنی می داند که وب سایت شما نیز از نظر موضوعی مرتبط و قابل اعتماد است.
شما میتوانید از چندین دامنه متفاوت لینک بگیرید. همچنین میتوانید از هر تعداد از صفحات یک دامنه که میخواهید لینک بگیرید. معمولا بسیاری از بک لینک ها با پرداخت هزینه دریافت میشوند و سایتهایی تحت عنوان فروش بک لینک در اینترنت فعالیت میکنند.
به یاد داشته باشید، همه بک لینک ها یکسان ایجاد نمی شوند.
برای داشتن استراتژی ساخت لینک قوی، تمایز بین بک لینک های با کیفیت و بک لینک های بد بسیار مهم است. بک لینک بی کیفیت در واقع می تواند به اعتبار شما آسیب برساند.
از آنجایی که فرآیند لینک سازی در گذشته مورد سوء استفاده و دستکاری قرار گرفته بود، اکنون گوگل کیفیت لینک های شما را ارزیابی می کند، یعنی کیفیت لینک برای گوگل مهم تر از تعداد آنهاست و اینجاست که اهمیت مفهوم رپورتاژ اگهی نمایان می شود.
رپورتاژ آگهی چیست؟
رپورتاژ، فرآیند نوشتن محتوا به منظور انتشار در وب سایتهای دیگر است. به این صورت که شما یک متن(مشابه مقالاتی که در وبسایت خود منتشر می کنید) با رعایت اصول سئو مینویسید، این متن میتواند آموزشی، خبری یا اطلاع رسانی باشد و یا به معرفی محصولات و خدمات شما بپردازد. و در وبسایتهای معتبر مثل خبرگزاری ها، سایتهای مرجع حوزه کسب و کار شما، انجمن ها و وبسایتهای معروف و پرمخاطب منتشر میکنید. در اکثر مواقع برای انتشار رپورتاژ، باید هزینه ای به وب سایت منتشرکننده پرداخت شود. توجه کنید که برای اثربخشی بیشتر و شانس قرار گرفتن در نتایج جستجوی گوگل، محتوا تکراری نباشد و حتما دارای هدینگ، متاتگ های صفحه و تصاویر باشد. اهدافی که از این فرآیند دنبال میشود عبارتند از:
- ارجاع ترافیک به وب سایت خود
- اعتبار دامنه خود را با استفاده از لینک های خارجی از دامنه های معتبر تقویت کنید
- افزایش اعتبار و آگاهی برند
- ایجاد روابط با همتایان در صنعت
تقریباً میتوان گفت، رپورتاژ در بسیاری مواقع مزایای متقابلی دارد، هم برای منتشر کننده و هم برای نویسنده محتوا.
رپورتاژ آگهی مزایای زیادی برای هر کسب و کاری دارد. با به اشتراک گذاشتن تخصص خود در وب سایت های دیگر، می توانید خود را به عنوان یک شخصیت معتبر در بازار معرفی کنید، با سایر مدیران ارتباط برقرار کنید و برند خود را در معرض دید مخاطبان کاملاً جدیدی قرار دهید.
رپورتاژ را میتوانید بدون قراردادن لینکی در بدنه محتوا منتشر کنید، ولی توصیه ما این است که در هر متن حدودا 1000 کلمه ای، ایجاد سه لینک و ارجاع به صفحات سایت خود میتواند مفید باشد. لینکهای داخلی ایجاد شده هم در افزایش اتوریتی دامنه و هم در ارجاع مستقیم کاربران به صفحات سایت شما نقش دارند. بررسی تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو و رتبه گوگل سایت به شما کمک میکند اطلاعات کاملتری در این زمینه داشته باشید.
فرق رپورتاژ و بک لینک چیست؟
همانطور که گفتیم رپورتاژ آگهی یکی از استراتژی های ساخت بک لینک است. یعنی یکی از روشهای بهینه لینک سازی که مزیت های زیادی دارد. این روش نسبت به روشهای قدیمی تر بک لینک سازی، ریسک کمتری دارد و احتمال جریمه سایت توسط گوگل بسیار کم است. روشهای لینکسازی که به صورت انبوه انجام میشد، توسط گوگل شناسایی شده و با رونمایی از الگوریتم هایی مثل پنگوئن با سایتهایی که به روشهای غیرطبیعی اقدام به دریافت بک لینک میکنند، برخورد میشود. اما در رپورتاژ چون لینکها بصورت طبیعی تر ساخته میشوند، نه تنها جریمه ای متوجه سایت نمیشود بلکه بهبود رتبه را به همراه دارد.
مزیت های رپورتاژ نسبت به بک لینک معمولی عبارت است از:
- دریافت بک لینک از درون محتوا که ارزش بیشتری از دید گوگل دارد
- امکان ارائه توضیحات متنی و تصویری علاوه بر لینکها به مخاطب
- کمتر در معرض جریمه گوگل قرار میگیرد
- کنترل شده است و در صفحات محدودی از یک دامنه ثبت میشود
- در برندینگ تاثیر بیشتری نسبت به بک لینکهای معمولی دارد
اما این دو مفهوم در جنبه های زیر با هم تفاوت دارند که بصورت زیر شرح داده میشود.
تفاوت بک لینک و رپورتاژ در هزینه و زمان
هزینه بک لینک و رپورتاژ فرق دارد. هزینه های بک لینک معمولا برای دوره های یک ماهه، سه ماهه یا 6ماهه دریافت میشود و باید پس از اتمام دوره تمدید شود. اینجا دو فاکتور زمان و هزینه تفاوت ایجاد میکنند. رپورتاژ بصورت دائمی ثبت میشود و تا زمانیکه دامنه موردنظر به فعالیت خود ادامه دهد، متن و لینکهای درج شده هم قابل نمایش دادن خواهند بود. اما بک لینک برای زمان محدودی است و مرتبا باید تمدید شود و در صورت عدم تمدید و عدم پرداخت هزینه، لینک حذف خواهد شد.
از این نظر که رپورتاژ برای مدت طولانی ثبت میشود خیلی بهتر است. چون در افزایش دائمی اتوریتی دامنه تاثیرگذار است، اما بک لینک هایی که برای زمان موقتی درج میشوند، برای یک دوره خاص هم اتوریتی را افزایش می دهند و با حذف آنها شاهد افت دامین اتوریتی خواهیم بود.
از نظر هزینه ای هم معمولا رپورتاژ چون دائمی است یک بار هزینه بیشتری پرداخت میشود، اما اگر بخواهید جمع هزینه های تمدید بک لینک را در نظر بگیرید، احتمالا بیشتر خواهد بود، فقط این مزیت را دارد که یکجا هزینه را پرداخت نمیکنید.
تفاوت بک لینک و رپورتاژ از نظر روش ساخت
بک لینک معمولی معمولا در فوتر یا نوار کناری سایت ها درج میشود. اما لینک های رپورتاژ در یک صفحه اختصاصی که متن آن را شما نوشته اید درج میشود. در این صورت این قابلیت وجود دارد که نوع لینک (فالو یا نوفالو ) را برای هرکدام از لینکها انتخاب کنید. در ضمن لینکهای شما فقط در یک صفحه یا نهایتا دو سه صفحه (مربوط به دسته بندی یا برچسب ها ) نمایش داده میشود. اما نوع ساخت بک لینک معمولی به این صورت است که شما انکرتکست و لینک صفحه و نوع لینکی که میخواهید رو مشخص میکنید و بک لینک مورد نظر با این ویژگی ها در تمام صفحات تکرار میشود که احتمال جریمه هم توسط گوگل وجود دارد. این روش به لینک سازی انبوه نیز مشهور است که قبلا جز روشهایی بود که سایت را به سرعت به صفحه اول گوگل می آورد، اما امروزه اینطور نیست و تکرار بیش از حد این روش، احتمال حذف سایت از نتایج جستجو را به همراه دارد.
روش لینک سازی با رپورتاژ این تفاوت را با بک لینک دارد که در صورتیکه رپورتاژ به خوبی سئو شود قابلیت حضور در نتایج جستجوی گوگل را دارد. پس انتخاب عنوان مناسب، چگالی کلمات کلیدی، هدینگ ها، تصاویر و متاتگ های تصویر را فراموش نکنید.
امکان اشتراک گذاری صفحه رپورتاژ
یک تفاوت بزرگ بک لینک و رپورتاژ این است که شما میتوانید صفحه رپورتاژ را در سایر سایتها و شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. اما بک لینک را نمیتوانید. اشتراک گذاری موجب میشود که بازدید بیشتری کسب کنید و رپورتاژ توسط کاربران بیشتری و در پلتفرمهای متفاوتی دیده شود. این اقدام یکی از روشهای ساخت pbn بصورت حرفه ای که میتواند اتوریتی دامنه را بصورت طبیعی افزایش دهد. درواقع شما با دریافت بک لینک برای رپورتاژی که به سایت شما لینک داده، اتوریتی صفحه رپورتاژ را بالا میبرید و این مسئله در دامنه سایت شما هم تاثیر مثبت میگذارد. بک لینک pbn و روش لینک سازی شبکه ای را بیاموزید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.