الگوریتم BERT چیست و چه تاثیری در نتایج جستجو دارد؟

معرفی الگوریتم bert و تاثیری که در نتایج جستجو دارد

گوگل پیشرو بلامنازع در جستجوهای آنلاین است و هدفش ارائه خدمات بهتر به کاربران است. برای انجام این کار، الگوریتم هایی که تعیین میکنند چه محتوایی متناسب با عبارت جستجوشده توسط کاربر در صفحه نتایج (SERP) نمایش داده شود، دائما در حال تغییر و تکامل هستند، تا کاربر پاسخ های بهتری دریافت کند. امروز قصد داریم در مورد الگوریتم برت صحبت کنیم. Google Bert از جمله الگوریتمهایی است که تاثیر زیاد و البته مثبتی در نتایج جستجو دارد، از طرفی موجب تغییر در برخی از استراتژی های سئو سایت نیز شده است.

محبوبترین موتورجستجو در دنیا، از تغییر بزرگی در الگوریتم خود رونمایی کرده است که تفسیر عبارات را در متن بهبود می بخشد. و اگرچه الگوریتم BERT در حال حاضر برای پرس و جوها به زبان انگلیسی پیاده سازی شده است، اما به زودی آن را در بقیه زبان ها خواهیم داشت. پس شما به عنوان مدیر یا مالک یک وب سایت ایرانی باید خود را از الان برای این تغییر بزرگ آماده کنید.

اگر به دنبال بهبود رتبه سایت خود در نتایج گوگل هستید، مشاورین ما در سئوبهینه آماده اند که شما را یاری کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید!

BERT به چه معناست؟

BERT  مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers است و کاری که انجام می دهد تجزیه و تحلیل زمینه کلمات جستجوی کاربران برای ارائه یک نتیجه طبیعی تر است. به یاد داشته باشید که درک زمینه، درک ماشین را انسانی تر می کند.

BERT یکی از جدیدترین الگوریتم های جستجوی گوگل است و به قول سازندگان آن بزرگترین تغییر در این زمینه در پنج سال اخیر است و راه حلی است که الگوریتم های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را در خود جای داده است.

“Bidirectional” به این معنی است که BERT عبارات جستجو را در هر دو جهت تجزیه و تحلیل می کند، یعنی کلمات را در سمت چپ و راست هر کلمه کلیدی در نظر می گیرد. بنابراین، می توانید به جای در نظر گرفتن جداگانه، همه کلمات موجود در پرس و جو را به یکدیگر مرتبط کنید.

“Transformer” به یک سیستم نگاشت معنا اشاره دارد که به شما کمک می کند کلماتی مانند پیوندها، ضمایر و حروف اضافه را درک کنید. همانطور که در مثال زیر خواهیم دید، این کلمات می توانند نقش مهمی در تفسیر معنای جستجو ایفا کنند.

یک نمونه از کاربرد الگوریتم BERT

برای نشان دادن نحوه عملکرد BERT، این مثال را به خاطر بسپارید. شرایط ویزای گردشگر ایرانی به ایتالیا! در این مثال گوگل به کمک برت، با در نظر گرفتن حرف اضافه “به” متوجه میشود که ویزای ایتالیا نیاز است نه ویزای ایران. از طرفی کلمه “یک” مشخص میکند که این ویزا برای یک فرد ایرانی باید باشد. پس نتایجی که نشان میدهد، شرایط اخذ ویزای توریستی جهت سفر به ایتالیا برای یک شهروند ایرانی خواهد بود.

با استفاده از این الگوریتم هوش مصنوعی، BERT می‌تواند هدف پشت یک جستار زبان طبیعی را درک کند، به این معنی که می‌تواند روش عادی بیان انسان‌ها را درک کند. هدف کاربر (user intent) یا قصد جستجو چیست؟ یکی از مقالات مهم و مرتبط با این بحث است که توصیه میکنیم حتما مطالعه کنید.

به خاطر داشته باشید که BERT برای جایگزینی الگوریتم RankBrain  گوگل طراحی نشده است، بلکه نوعی “افزونه” برای درک بهتر سوالات کاربران است. بنابراین، RankBrain ، که لیست های نتایج جستجو را بر اساس داده های رفتار کاربر ایجاد می کند، به قوت خود باقی می ماند.

BERT چگونه بر SERP یا جستجوهای گوگل تأثیر می گذارد؟

BERT تنها یک گام دیگر برای گوگل است تا ماموریت خود را انجام دهد: دادن سریع پاسخ‌ های دقیق به کاربران. برای انجام این کار، آنها به الگوریتم های خود نیاز دارند تا بتوانند هم محتوای صفحات و هم پرس و جوهای کاربر را درک کنند.

تخمین زده می شود که BERT تقریباً 1 از 10 جستجوی انجام شده را تحت تأثیر قرار می دهد. تفاوت اصلی این است که در حال حاضر کلمات کلیدی منفرد چندان مورد توجه قرار نمی گیرند، بلکه هدف کلی جستجو در نظر گرفته می شود. این الگوریتم هنوز مدتی تا پیاده سازی کامل فاصله دارد و در حال حاضر 90 درصد جستجوها به همین روش نمایش داده می شوند،(همانطور که اشاره کردیم بصورت گسترده در زبان انگلیسی)، و 10 درصد با فناوری BERT پردازش می شوند.

اگرچه ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند، اما جالب است که به این فکر کنیم که BERT قرار است چه نقشی در جستجوهای “موقعیت صفر “، یکی از نوآوری های اصلی گوگل در سال های اخیر، ایفا کند.

اکنون، برای بسیاری از پرس و جوها، SERP یک قطعه برجسته را نمایش می دهد که سعی می کند مستقیماً به سؤال کاربر در صفحه نتایج جستجو پاسخ دهد. همانطور که BERT درک خود از پرس و جوها را اصلاح می کند، این قطعه ها هدفمندتر می شوند و بنابراین درصد جستجوهای “موقعیت صفر” افزایش می یابد.

چگونه سئو سایت را با در نظر گرفتن BERT بهبود دهیم؟

همانطور که گوگل در تفسیر سوالات کاربران و محتوای وب سایت بهتر و بهتر می شود، تکنیک های سئو سنتی به طور فزاینده ای منسوخ می شوند.

نحوه بهبود سئو با در نظر گرفتن bert

بیش از «انجام سئو»، گوگل از مدیران وب‌ سایت‌ها می‌خواهد که بر بهبود تجربه کاربری و کیفیت محتوا تمرکز کنند. در اینجا مواردی وجود دارد که برای بهینه سازی وب سایت خود باید در نظر داشته باشید:

کلمات کلیدی اهمیت کمتری دارد

به طور سنتی، سئو بسیار بر انتخاب و تکرار کلمات کلیدی متمرکز بود، اما این فاکتور دیگر اهمیتی ندارد. BERT یک گام رو به جلو به سمت “انسانی کردن” محتوا است: به جای نگرانی در مورد وارد کردن کلمات کلیدی دقیق، باید به دنبال ایجاد محتوایی باشیم که به درستی به نگرانی های کاربران پاسخ دهد.

گوگل متوجه شده است که جستجوها پیچیده تر از قبل هستند و امروزه کاربران در مورد موضوعاتی که در گذشته حجم جستجوی زیادی نداشتند، جستجو میکنند و به دنبال اطلاعات می گردند. یعنی به جای جستجوی تک کلمات یا عبارتهای کوتاه، اکثر کاربران متنی که برای جستجو استفاده میکنند بصورت جمله یا ترکیبی از چند کلمه است.

Google BERT از جستجوهای طولانی و مبهم سود می برد. ایده BERT این است که بتواند به درستی و در متن تمام عناصر یک پرس و جو را تفسیر کند. بنابراین، اکنون قادر به درک جستجوهای مبهم است که قبلاً به ازای آنها نتایج نامربوطی را ارائه می دادند.

تمرکز بر کیفیت به جای کمیت

تمرکز از کمیت به کیفیت تغییر می کند. یکی دیگر از تکنیک های سئو که در حال منسوخ شدن است، نوشتن مقالات بسیار طولانی، اغلب بیش از 5000 کلمه است. در برخی موارد، اگر بخواهیم به موضوعی عمیق بپردازیم، این تکنیک ممکن است مناسب باشد. اما BERT دیگر آنقدر روی تعداد کلمات تمرکز نمی کند، بلکه بر کیفیت محتوا برای پاسخ به سوالات کاربران تمرکز دارد. اگر کاربر سوال خاصی بپرسد که نیاز به یک جواب مختصر داشت، نیازی به محتوای طولانی نیست.

الگوریتم bert گوگل ، می تواند بازاریابی محتوا را تحت تاثیر قرار دهد و مطالب باکیفیت را بهتر و سریعتر در اختیار کاربر قرار دهد. این همان چیزی است که در بسیاری از مقالات به آن اشاره داشته ایم که به محتوا باید اهمیت ویژه ای داد. آینده سئو در دستان محتوانویسان خلاق و نوآور است.

با ارائه الگوریتم برت، دیگر روش های قدیمی سئو کارساز نیست ، بالابردن چگالی کلمه کلیدی، لینک های انبوه، محتوای ضعیف و تکراری و بسیاری از تکنیک های قدیمی، را فراموش کنید و آنقدر جذاب و کاربردی بنویسید که مخاطب مجذوب مطالب و صفحات سایت شما شوند.

توجه به جستجوی صوتی

جستجوی صوتی روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. به لطف محبوبیت تلفن های همراه هوشمند، جستجوهای صوتی به یک روند در سئو تبدیل شده است. با BERT، گوگل بیش از همیشه قادر به درک این جستجوها است، که اغلب طبیعی تر و محاوره ای تر از متن هستند. بنابراین، زمان خوبی است که بهینه سازی وب سایت خود را برای جستجوی صوتی مرور کنیم.

اگر به نحوه نمایش وب سایت خود توسط گوگل علاقه مند هستید، ما ابزار شبیه سازی سایت در نتایج جستجو را به شما پیشنهاد میدهیم که میتوایند متاتگ صفحات، هدینگ ها، متن صفحه، کد سایت ، لینک ها و سایر مواردی که توسط خزنده های موتور جستجو دیده میشوند را بررسی کنید.

سوالات متداول:

پاسخ کلی برخی از سوالات مرتبط

 bert گوگل چیست؟

الگوریتم bert یک تغییر عمده در نتایج جستجو خواهد بود، زیرا به موتور جستجو کمک می کند تا زمینه آنچه را که می خواهیم بگوییم را درک کند، نتایج را بهینه کند و مواردی را که منطقی نیستند کنار بگذارد.

BERT چه تاثیر در نتایج دارد؟

به نظر میرسد برت بر 10 درصد نتایج تاثیر گذاشته است. البته این تاثیرات بیشتر برای نتایج جستجو به زبان انگلیسی قابل لمس است. اما در کل، هدف گوگل از این الگوریتم ارائه دقیق ترین پاسخ ها به کاربران است.

آیا باید در سایت خود تغییراتی ایجاد کنیم؟

در حال حاضر نمی توان گفت که چه اتفاقی خواهد افتاد، اگرچه به احتمال زیاد روش خاصی برای بهینه سازی سایت براساس BERT  وجود ندارد. همانطور که گفتیم، الگوریتم محتوا را تجزیه و تحلیل نمی کند، بلکه زبانی را که کاربر برای جستجو استفاده کرده است، تجزیه و تحلیل می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *