گوگل در ادامه تغییرات و بروزرسانی هایی که برای رتبه بندی سایت ها انجام می دهد ، اخیرا الگوریتم bert را معرفی و آپدیت کرده است که یکی از الگوریتم هایی است که بر پایه هوش مصنوعی جهت شناسایی و فهم ساختار معنایی عبارات و محتوای نوشته شده در یک صفحه ارائه شده است. برت مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers می باشد و به ربات های خزنده گوگل کمک می کند تا مفهوم و معنی عبارات جستجو شده را متوجه شوند ، در این وضعیت بار دیگر اهمیت هوش مصنوعی در سئو بیشتر برای ما مورد توجه قرار می گیرد و می توان گفت ارائه الگوریتم bert مکمل الگوریتم های دیگر مثل رنک برین و پاندا است که با هدف افزایش درک انسانی برای ماشین راه اندازی شده! به گفته خود گوگل برت موجب تغییرات 10 درصدی در نتایج جستجو می شود که عدد کمی نیست.
مطمئنا علاقه دارید بدانید عملکرد الگوریتم برت چگونه است و چه تاثیری در رتبه بندی و سئو دارد، پس با این مقاله همراه باشید تا تمام سوالات و ابهامات شما درباره bert برطرف گردد.
Bert مفهوم یک رشته از کلمات را در کنار هم بررسی می کند نه معنی هر لغوی را. یعنی به آنالیز کوئری می پردازد و مفهوم عبارت با تمام واژگان آن یک مفهوم واحد را تشکیل می دهد.
بروزرسانی الگوریتم bert گوگل
الگوریتم bert یکی از ابزارهای جدید گوگل برای بالا بردن درک ربات های جستجوگر از زبان محاوره ای انسانی است که پیچیدگی کلمات را برای خزنده ها کاهش می دهد و کمک می کند تا هر کلمه یا عبارتی را به خوبی بفهمند و نتایج را دقیق تر و براساس بهترین متون و محتوا به کاربر نمایش دهند. برای مثال ، با راه اندازی google bert مفهوم عبارت کدوم شهر برای مسافرت بریم ، برای خزنده های گوگل مفهوم کدام شهر برای مسافرت برویم ، را دارد و مفهوم کلمات محاوره ای کاملا قابل درک می شود.
گوگل با بروزرسانی و معرفی الگوریتم rankbrain توانست هوش ماشینی ربات ها را افزایش داده و به هوش انسانی نزدیک تر کند و با بروزرسانی برت این توانایی را به حد بالاتری ارتقا داده است.
یک مثال از نحوه عملکرد bert
یکی دیگر از مثال هایی که برای bert گوگل می توان ارائه کرد ، شناسایی حروف اضافه است. مثلا زمانی که شما جستجو می کنید سفر به تهران ، نتایج جستجو با عبارت سفر از تهران ، کاملا متفاوت است و ربات ها دقیقا متوجه می شوند که در عبارت اول راه ها و روش های ورود به تهران مدنظر شماست اما در عبارت دوم خروج از تهران هدف کاربر است.
تا قبل از الگوریتم bert گوگل این تفاوت را متوجه نمی شد و برای همچنین عباراتی نتایج یکسانی را ارائه می داد ، اما اکنون وضعیت فرق کرده و حروف اضافه مثل به ، از ، تا و… نقش مهمی در نتایج serp دارند و باید در تولید محتوا و سئو به آنها کاملا توجه شود.
شباهت برت و رنک برین
تمام این قابلیت ها ( برت و رنک برین ) حاصل فرآیند پردازش گفتار طبیعی یا nlp است که گوگل را قادر ساخته زبان محاوره ای را کاملا درک و تحلیل نماید و در نتیجه نتایج دقیق تر و بهتر به کاربر ارائه می شود.
یک نمونه دیگر از مثال هایی که برای الگوریتم bert می توان زد که شبیه سازی عملکرد الگوریتم رنک برین نیز هست ، تشخیص معنی اصلی کلماتی با چند معنی متفاوت است. مثلا اگر عبارت شیر را نوشیدم را جستجو کنید ، مطالب و تصاویری مرتبط با شیر آشامیدنی ظاهر می شود در حالی که قبل از پیدایش برت امکان داشت مطالبی در رابطه با شیرآلات و یا حتی حیوان شیر هم ظاهر می شد. اما ترکیب شیر با نوشیدن ، بواسطه برت برای موتور جستجو قابل تشخیص و درک است.
الگوریتم bert چه تاثیری در سئو دارد؟
معمولا هر زمانی که گوگل اقدام به آپدیت یا راه اندازی یک الگوریتم یا معیار رتبه بندی جدید می کند ، اولین اقدامی که وبمسترها و سئوکاران به آن توجه می کنند ، تاثیر تغییرات جدید بر سئو است. برای الگوریتم bert نیز به همین روال است و تغییری که موتور جستجوی گوگل در یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت ها داده است باید در فرآیند سئو مورد توجه قرار بگیرد.
چگونه محتوای سایت را با bert تطبیق دهیم؟
در مجموع باید گفت برای اینکه صفحات خود را با bert تطبیق دهید هیچ راه یا روشی وجود ندارد. به گفته دنی سُلیوان یکی از متخصصین گوگل ، هیچ راهی برای بهینه سازی سایت براساس برت وجود ندارد و بروزرسانی جدید فقط الگوریتم های گوگل را هوشمندتر کرده است و این به معنی اهمیت قابل درک بودن و باکیفیت بودن محتوای سایت است.
پس نباید به دنبال عملیات محیرالعقولی باشید ، بلکه باید برای کاربران محتوایی مناسب ، باکیفیت ، قابل فهم و کاربردی منتشر کنید.
اهداف الگوریتم bert
چون یکی از اهداف اصلی برت ، ارائه نتایجی متمرکز بر هدف نهایی کاربر و آنچه در ذهن اوست می باشد باید مطالب خود را تخصصی تر و جزئی تر ارائه دهید. با این الگوریتم گوگل برای هر کاربر باتوجه به کلمات و عباراتی که در جستجو استفاده می کند یک نتیجه منحصر به فرد را ارائه می دهد.
شما هم دیگر نباید به روش های قدیمی سئو اقدام به بهینه سازی کنید و به جای جلب رضایت ماشین گوگل باید رضایت و سلیقه کاربران را ملاک قرار دهید.
با بروزرسانی الگوریتم bert ، این پیام بصورت واضح به ما داده می شود که گوگل در حال خروج کامل از حالت ماشینی و انتقال به وضعیتی شبیه به انسان می باشد. پس برای اینکه سئو مناسبی را برای سایت خود انجام دهید باید کاملا محاوره ای و قابل فهم برای مخاطب هدف خود بنویسید.
نکات مهم در رابطه با الگوریتم برت
نکات مهمی که در رابطه با الگوریتم برت باید بدانید موارد زیر هستند
در حال حاضر این الگوریتم فقط برای نسخه های انگلیسی زبان فعال است اما برای برخی از عبارات فارسی نیز اجرا می شود ، اما کماکان در فهم بسیاری از مطالب فارسی ایراداتی دارد. ولی شما باید از همین حالا دست به کار شوید و قواعد سئو و تولید محتوا بر این اساس را رعایت کنید تا در آینده نزدیک به مشکل نخورید.
این درست است که برت و رنک برین شباهت های زیادی به هم دارند اما دو الگوریتم کاملا متفاوت هستند و نباید آنها را با یکدیگر اشتباه گرفت بلکه باید این دو را مکمل هم دانست.
bert در اکتبر 2019 و برای اولین دفعه به فرآیند رتبه بندی و نتایج جستجوی گوگل اضافه شده است و احتمالا تغییرات دیگری را نیز خواهد داشت.
الگوریتم bert گوگل ، می تواند بازاریابی محتوا را تحت تاثیر قرار دهد و مطالب باکیفیت را بهتر و سریعتر در اختیار کاربر قرار دهد. این همان چیزی است که در بسیاری از مقالات به آن اشاره داشته ایم که به محتوا باید اهمیت ویژه ای داد. آینده سئو در دستان ، محتوانویسان خلاق و نوآور است.
با ارائه الگوریتم برت ، دیگر روش های قدیمی سئو کارساز نیست ، بالابردن چگالی کلمه کلیدی ، لینک های بی کیفیت ، محتوای ضعیف و تکراری و بسیاری از تکنیک های قدیمی ، را فراموش کنید و آنقدر جذاب و کاربردی بنویسید که مخاطب مجذوب مطالب و صفحات سایت شما شوند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
دوست دارید به بحث ملحق شوید؟نظرات خود را با ما در میان بگذارید!