CTA چیست و چه کاربردی در بازاریابی دارد؟
احتمالا این اصطلاح را قبلا شنیده یا دیده اید که مخفف عبارت انگلیسی «call to action» و در فارسی «دعوت به اقدام» است. این اصطلاح برای ایجاد تفاوت در حوزه کاری شما مهم است، تا زمانی که یک CTA کاملاً تعریف شده و طراحی شده برای مخاطبان هدف خود داشته باشید، نمیتوانید تلاش های بازاریابی اینترنتی خود را به نتایج پرباری برسانید، زیرا فراتر از یک کلمه ساده است و به همین دلیل است که امروز در مورد آن بیشتر به شما خواهیم گفت و اهمیت آن برای کسب و کار شما را بررسی میکنیم.
فراخوانی به عمل (CTA) یک طراحی دکمه ، تصویر، لینک یا متن است که بازدید کنندگان و مشتریان شما را به سمت انجام عملی حاص یا اقدام مدنظر شما ترغیب می کند. call to action کاربرد های زیادی در سایت دارد و یکی از فاکتورهای موثر در سئو نیز محسوب می شود. برای تمام فروشگاه های اینترنتی و سایت ها طراحی و ساخت آیکون ها یا دکمه های cta که بتواند کاربران ورودی به سایت را مدت زمان بیشتری روی سایت نگه دارد ضروری است.
دکمه cta نقش مهمی در بازاریابی اینترنتی دارد و باید در نقطه ای از سایت تعبیه شود که بیشترین بازدید را داشته باشد. طبیعتا زمانی که شما یک مطلب جدید منتشر می کنید ، علاوه بر قصد آگاهی دادن به مخاطبان خود ، تمایل دارید که این بازدید یک بازی دو سر برد باشد ، یعنی شما هم علاوه بر بازدید کاربر ، با معرفی محصول یا خدمات خود به او شانس فروش و کسب درآمد خود را افزایش دهید.
دکمه Cta چیست؟
عبارت cta مخفف call to action می باشد و به لینک یا دکمه ای در صفحات سایت اشاره دارد که از کاربر انجام عملی را بصورت دوستانه درخواست می کند. به عنوان مثال ، اگر شما قصد فروش یک کتاب الکترونیکی را دارید ، ایجاد یک cta باعث می شود که بازدید کنندگان سایت بهتر و سریعتر با آن کتاب و نحوه سافرش و خرید آشنا شوند. یا زمانی که قصد دارید کاربران در سایت شما ثبت نام کنند معمولا یک دکمه یا آیکون متفاوت جهت این کار در بالای صفحه قرار می دهید.
برای اینکه CTA قابل مشاهده و جذاب باشد ، باید با طرح یا متنی متفاوت در سایت قرار بگیردو معمولا در هدر یا فوتر سایت و یا در ستون کناری صفحات جای مناسبی برای درج یک call to action می باشد.
طبق روانشناسی رنگ ها ، توصیه شده که رنگ دکمه cta بهتر است نارنجی پررنگ یا قرمز باشد زیرا جلب توجه بیشتری دارد. اگر در فروشگاه های اینترنتی دقت کرده باشید معمولا آیکون های اقدام به خرید مشتریان با رنگ نارنجی مشخص شده اند.
کاربرد CTA در بازاریابی دیجیتال چیست؟
اگر از قبل کاربرد آن را میدانیم، اکنون باید نقش آن را در بازاریابی دیجیتال روشن کنیم تا بتوانیم یک CTA موثر ایجاد کنیم. استفاده از رنگها و عباراتی که کاربر را تشویق میکنند و او را به انجام یک کار خاص تشویق میکنند، مهم است، این اقدام میتواند مواردی مانند: خرید، بازدید، اشتراک، دسترسی به نسخه آزمایشی رایگان و موارد دیگر، باشد.
ایده این است که محتوایی را ارائه دهیم که توجه را به خود جلب کند تا کاربر اقدامی را انجام دهد که نرخ تبدیل را افزایش می دهد، که ما در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود تعریف کرده ایم.
ایجاد تفاوت در یک فروشگاه اینترنتی با استفاده از استراتژی های بازاریابی که شامل CTA در شبکه های اجتماعی یا هر کانال دیجیتال دیگری می شود، در جلب توجه و ایجاد پاسخ یا فروش فوری از کاربر یا مصرف کننده علاقه مند و تبدیل آنها به مشتریان بالقوه یا درآمد ضروری است.
هدف CTA چیست؟
یک Call To Action باید به خودی خود هدف دعوت از اقدام را داشته باشد، اما چگونه این هدف را تعریف کنیم؟ ابتدا باید از خود بپرسید که می خواهید کاربران خود را به انجام چه کاری دعوت کنید یا مشتریان بالقوه خود (شخصیت خریدار) پس از ورود به سایت شما یا مشاهده تبلیغات چه کاری انجام دهند. فراخوان شما برای اقدام در اینجا چند نمونه از CTA رسانه های اجتماعی یا برای صفحه فرود شما آورده شده است.
دعوت به خرید:
- الان بخر
- هم اکنون خریداری کنید
- برای اضافه کردن به سبد خرید کلیک کنید
- به سبد خرید اضافه کنید
- اکنون اضافه کنید
دانلود چیزی: می تواند اطلاعات بیشتر، یک نرم افزار، PDF و غیره باشد.
- برای دانلود کلیک کنید
- اینجا دانلود کنید
- دانلود رایگان
اشتراک: برای خبرنامه، کانال ویدیویی و موارد دیگر.
- ثبت نام
- ثبت نام رایگان
- دریافت اشتراک
- اینجا مشترک شوید
تست خدمات: مناسب برای زمانی که میخواهید نسخه آزمایشی رایگان خدمات یا محصول خود را تبلیغ کنید.
- رایگان امتحان کنید
- اینجا را امتحان کنید
- استفاده رایگان
- رایگان برای x روز / ماه
حالا که با مزیت و کاربرد cta آشنا شدید میدانید که حتما این المان را در سایت خود استفاده کنید و به یاد داشته باشید که کلمات مناسب که قابلیت جلب توجه مشتریان بالقوه را دارند و نرخ تبدیل کاربر ورودی را که افزایش می دهد، به کار ببرید. ما به شما توصیه می کنیم با استفاده از کلماتی مانند رایگان، اکنون، فقط برای چند روز، احساس فوریت را در افراد ایجاد کنید. به این نکات ریز توجه داشته باشید و کسب و کار خود را تقویت کنید.
10 مورد از مهمترین کاربردهای call to action در سایت
call to action یکی از روش های هوشمندانه در بازاریابی و خدمات سئو سایت است که در بسیاری از مواقع جهت تحقق هدف اصلی شما مورد استفاده قرار می گیرد. هدایت کاربران ، افزایش فروش ، بازدید بیشتر صفحات و جمع اوری اطلاعات مشتریان از کاربرد های cta می باشد. فروشگاه های اینترنتی برای فروش محصول ، سایت های خبری برای عضویت کاربر در خبرنامه ، وب سایت های شرکتی و سازمانی جهت فرم ثبت سفارش یا تماس با ما ، سایت های تبلیغاتی برای نمایش یک لینک خاص از دکمه های cta استفاده می کنند. در این مطلب 9 مورد از کاربرد های اصلی این ابزار را معرفی می کنیم که متناسب با موضوع وب سایت خود می توانید از آنها ایده بگیرید.
اگر رتبه صفحه اصلی سایت شما در گوگل اهمیت دارد حتما بخوانید: نحوه سئو صفحه اصلی سایت HOMEPAGE
هدایت کاربر به مهمترین صفحات سایت
مهم ترین کاربرد cta هدایت کاربر ورودی به سایت به سمت هدفی از پیش تعیین شده است. زمانی که شما مقالات و مطالب متعددی در وب منتشر می کنید ، کاربران زیادی را به سایت خود فرا می خوانید. اما هداف نهایی شما به اینجا ختم نمی شود. طبیعتا شما قصد دارید کاربر ورودی را به مشتری ی مخاطب خدمات خود تبدیل کنید. پس سعی می کنید که او را به سمت صفحات اصلی سایت راهنمایی کنید.
cta تماس با ما
منظور از تماس با ما ، ارتباط مستقیم با یک کلیک است. ایجاد یک دکمه برای ارتباط مستقیم مخاطب با شما از طریق تماس تلفنی ، ارتباط در واتساپ یا تلگرام می تواند منجر به افزایش رضایت کاربر و پاسخگویی سریع شما به نیازهای وی باشد. در بسیاری از وب سایت ها یک cta برای تماس با ما در بالا یا پایین سایت به وضوح قابل مشاهده است که معمولا با آیکون gif مشخص می شود. همچنین می توان برای ایجاد گفتگوی آنلاین و چت با پشتیبانی سایت از cta استفاده کرد.
cta فرم ثبت اطلاعات
کاربرد دیگر cta ترغیب کاربر به ثبت اطلاعات تماس مثل ایمیل یا شماره موبایل است. با این کار شما ارتباط خود را با کاربری که حتی یک بار وارد سایت شما شده است را تقویت می کند. همانطور که می دانید یکی از راه های تبلیغاتی آنلاین ، ایمیل مارکتینگ است و جمع آوری یک دیتابیس بزرگ از ایمیل افراد می تواند به همین راحتی در بازاریابی به شما کمک کند. با ساخت یک فرم ثبت اطلاعات ، امکان ارتباط مداوم شما با مخاطبان فراهم می شود و به همان یک بار بازدید کاربر ختم نمی شود.
cta معرفی محصول یا خدمات
هنگامی که شخصی از طریق موتورهای جستجو وارد سایت شما می شود قصد دارد در مورد شرکت شما و محصولات و خدماتی که ارائه می دهید اطلاعاتی کسب کند. کاربرد دیگر cta در فروشگاه های اینترنتی ، معرفی محصول یا خدمات در انتهای یک مطلب است. گذشته از این ، فروش محصولات و خدمات همان چیزی است که تجارت شما را تداوم می بخشد. حتما هم نیازی نیست از تصاویر فنتزی برای cta استفاده کنید ، یک متن مشخص و جذاب هم می تواند به شما کمک نماید.
دکمه ادامه مطلب
لینک بیشتر بخوانید یا ادامه مطلب را در بسیاری از سایت ها مشاهده کرده اید. این نوع cta دو کاربرد مهم دارد. یکی اینکه در بهینه سازی محتوا به شما کمک می کند ، یعنی زمانی که شما قادر نیستید یک متن طولانی را در یک صفحه قرار دهید بخشی از آن را درج می کنید و با استفاده از لینک ادامه مطلب کاربر را به صفحه دیگری ارجاع می دهید. دومین کاربرد آن ، افزایش بازدید صفحات است که با مراجعه کاربر به صفحه اصلی متن مورد نظر ، شما موفق شده اید نرخ بازدید صفحات سایت را افزایش دهید.
دکمه cta عضویت در سایت
ناحیه کاربری یکی از مهمترین بخش های فروم ها و یا سایت های فروشگاهی است. با عضویت کاربر در سایت ارتباط شما با او بیشتر و موثرتر می شود. مدیریت سفارش ها ، اقدام برای خرید مجدد ، پشتیبانی بهتر می تواند از کاربرد های cta عضویت در سایت باشد.
مشاهده یا دانلود ویدئو
یکی دیگر از کاربردهای cta ترغیب کاربر به دانلود یا مشاهده یک ویدئو تبلیغاتی ، آموزشی و یا خبری است که جز روش های سئو ویدئو نیز محسوب می شود و موجب افزایش بازدید ویدئو و کلیپ های تصویری سایت و ارتقا رتبه آنها در موتورهای جستجو می شود.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
یکی از راه های دریافت بک لینک با کیفیت ، اشتراک مطالب در شبکه های اجتماعی می باشد که می تواند در افزایش ترافیک و بهبود رتبه سایت نیز موثر باشد. قراردادن دکمه های اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی در انتهای هر نوشته یکی از کاربرد های cta است . اگر دقت کنید در پایان همین مطلب نیز ما cta هایی برای اشتراک مطلب در برخی از شبکه های اجتماعی قرار داده ایم.
مطلب پیشنهادی: تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
تخفیف یا حراج ویژه
زمانی که قصد ارائه تخفیف یا پروموشن به کاربران را دارید می توانید از cta برای تخفیف های ویژه استفاده کنید که در نتیجه درصد بالایی از کلیک ها منجر به خرید خواهد شد. در این نوع از cta یک تایمر نیز قرار داده می شود. به عنوان یک نمونه معتبر می توان فروشگاه های بزرگ اینترنتی را مثال زد. وب سایت دیجی کالا از این روش در بازاریابی اینترنتی خود بهره می برد.
اعلام رویدادهای آتی
علاوه بر موارد یاد شده ، می تواند از دکمه های فراخوان برای اعلام رویداد یا رخدادی به کاربران که در آینده اتفاق می افتد ، استفاده نمود. این رویداد می تواند ، برگزاری یک همایش ، اعلام فروش ویژه در زمانی مشخص ، ثبت نام در یک دوره آموزشی ، گردهمایی و یا بسیاری از رخدادهای دیگر باشد. برای مثال بسیاری از وب سایت ها با نزدیک شدن به سال نو ، تخفیفات و یا کمپین های فروش ویژه ای را معرفی می کنند و با دکمه cta نظر کاربران را به آن جلب می کنند و افرادی را که از طریق لینک مشخص شده اقدام به ثبت نام کرده اند ، در اولویت قرار می دهند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.