آموزش سئو محتوا
در این مطلب سئو محتوا ، بازاریابی و تولید محتوا را توضیح خواهیم داد و چگونگی بهینه سازی محتوای سایت را برای ارتقای رتبه در موتورهای جستجو و افزایش کاربران و جلب نظر آنها را آموزش می دهیم. این نکات همواره توسط متخصصین ما در ارائه خدمات به مشتریان استفاده می شود و نتایج کاملا مثبتی دارد. با مطالعه این مقاله ، شما نیز تبدیل به یک کارشناس خبره بازاریابی محتوا خواهید شد و مهارت لازم برای تولید و سئو محتوا را کسب می کنید.
بازاریابی محتوا به عنوان یک استراتژی مناسب در بازاریابی آنلاین شناخته می شود ، مشاغل و وب سایت های زیادی در حال تولید محتوا با سرعت بالا هستند. اما بهینه سازی محتوا اقدامی اساسی در فرایند بازاریابی محتوا است.
یکی از عناصر مهم سئو داخلی سایت ، سئو محتوا است. به طور خلاصه ، سئو محتوای سایت در مورد ایجاد و بهینه سازی مطالب است تا یک مطلب خاص بتواند در موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشد و برای سایت ترافیک ورودی از موتورهای جستجو کسب نماید.
از طریق سئو محتوا ، مطالب و اطلاعاتی که ارائه می دهید برای موتورهای جستجو قابل فهم می شود و می توانند هدف و موضوع وب سایت شما را درک کنند.
اگر مایل هستید می توانید این مطلب را نیز مطالعه کنید: بهترین روش های تولید محتوا
متخصص بازاریابی محتوا کیست؟
یک بازاریاب محتوا فردی است که وظیفه نگارش ، ویرایش و تولید محتوا را برای کمپین های تبلیغاتی و مطالب وبسایت بر عهده دارد.
بازاریابان محتوا ارتباط نزدیکی با حوزه های سئو سایت و بازاریابی آنلاین دارند و بسته به مهارت و تجربه ، نقش های متفاوتی را بازی می کنند.
برای مثال یک فرد آشنا به بازاریابی محتوا ، می تواند فقط وظیفه تحقیق و جمع آوری مطالب را برعهده داشته باشد. یا با افزایش مهارت و دانش ، طراحی استراتژی های بازاریابی محتوای یک شرکت را انجام دهد.
همچنین در صورت کسب تجربه ، می تواند به راه اندازی یک کسب و کار شخصی بیاندیشد. مشاوره یکی دیگر از زمینه های کاری بازاریابان محتواست که در قبال دریافت هزینه برای کارفرما انجام می شود.
مهارت های متخصص تولید محتوا
افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند ، دارای مدارک دانشگاهی در زمینه مدیریت بازاریابی هستند. اما می توان با شرکت در دوره های آموزشی ، گواهینامه های مرتبط را اخذ کرد و بصورت آکادمیک این مهارت را آموخت.
مهارت های مورد نیاز برای تولید محتوا عبارتند از:
مهارت های نوشتن – بخش بزرگی از فعالیت یک بازاریاب محتوا صرف نگارش مقالات و مطالب می شود. به ویژه اینکه جهت انتشار محتوا روی سایت ، حتما باید مطلبی منحصر به فرد و ارزشمند هم از دید کاربران و هم از دید موتورهای جستجو نگارش شود.
مهارت یافتن عبارات کلیدی – یکی از مهم ترین بخش های سئو ، یافتن عبارات کلیدی تخصصی برای تولید محتوای وب سایتی است که قصد ارتقا رتبه آن را دارید. طبیعتا عبارات کلیدی صنایع و کسب و کارهای مختلف با هم تفاوت زیادی دارد. مهارت تحقیق و پیدا کردن کلمه کلیدی ، یکی از پایه های سئو و تولید محتواست.
همچنین فردی که قصد تولید محتوا را دارد باید به اصول سئو نیز آشنا باشد. نحوه تعیین عنوان ، به کار بردن عبارات کلیدی lsi ، استفاده به جا از هدینگ ، ترکیب متن و تصویر ، نحوه راه اندازی یک وبلاگ خوب ، مهارت تحلیل وب، تجزیه تحلیل نتایج بدست آمده پس از انتشار محتوا و بسیاری از موارد دیگر به دانش سئو مرتبط هستند.
سئو محتوا چیست؟
اگر با مفهوم سئو و بهینه سازی داخلی سایت آشنایی داشته باشید ، باید گفت که سئو محتوا بخشی از اقدامات لازم در بهینه سازی داخلی صفحات می باشد.
سئو داخلی سایت با بهینه سازی عنوان صفحه و تگ h1 شروع می شود و سپس به محتوای موجود در صفحه می پردازد.
هدف کلی سئو محتوا نوشتن مطالب سازگار با سئو است تا بتوان آن را قابل فهم برای موتورهای جستجو کرد و در عین حال رضایت کاربر را حفظ کرده و آنها را راضی نگه داشت.
مهارت های تولید و سئو محتوا
برای شروع فرآیند تولید محتوا باید به موارد زیر دقت داشته باشید:
درک کنید که بازاریابی محتوا چیست و چگونه انجام می شود. بسیاری از افراد فکر می کنند که بازاریابی محتوا یعنی فقط انتشار و تولید مطالب! در صورتی که اینطور نیست. رعایت اصول سئو ، اصول بازاریابی ، نحوه انتقال پیام به کاربر ، ارتباط مناسب میان عبارات و کلمات ، نحوه استفاده از عبارت کلیدی ، اجزا حیاتی محتوای کاربر پسند هستند.
مهارت نگارشی خود را بهبود ببخشید. امکان دارد ابتدا نوشتن یک متن 1000 کلمه ای ، 3 تا 4 ساعت از شما زمان بگیرد. اما رفته رفته بهتر شوید و مقالات طولانی تر را در زمان کوتاه تری تولید کنید.
یاد بگیرید که چگونه از ابزارهای بازاریابی محتوا استفاده کنید
تسلط بر فرایند تحقیق و پیداکردن کلمات کلیدی
اصول سئو محتوا را بیاموزید
یک وبلاگ خوب برای سایت خود ایجاد نمایید. وب سایت های وردپرسی چنین قابلیتی را به راحتی در اختیار شما قرار می دهند.
تسلط خود بر زبان انگلیسی جهت استفاده از منابع لاتین را افزایش دهید
انواع محتوای سایت
قبل از اینکه به آموزش نحوه سئو محتوا بپردازیم ، باید ببینیم منظور از محتوا چیست؟ و چه اشکال و انواعی دارد.
محتوا می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. می تواند متن ، تصاویر ، فیلم ها ، صدا ، اینفوگرافیک یا ترکیبی از این موارد باشد.
بطور کلی انواع مختلف محتوا را می توان در اشکال زیر تعریف کرد:
نوشته های وبلاگ: پرکاربردترین نوع محتوا. می تواند ترکیبی از متن ، تصاویر و فیلم باشد. می تواند اخبار ، مقاله ها ، لیست ها ، آموزش ها یا اطلاعات کلی باشد.
صفحات استاتیک: محتوای موجود در صفحات ثابت وب سایت شما مانند صفحه تماس با ما
صفحه محصولات: صفحات ارائه محصولات یا خدمات اختصاصی
لندینگ پیج های سایت : صفحاتی که بطور اختصاصی برای استفاده در کمپین های PPC طراحی شده اند یا مثل صفحاتی که کاربران به واسطه آنها اولین بار وارد سایت شما می شوند.
نحوه بازاریابی با سئو محتوا
صرف نظر از شکل محتوا ، استراتژی و دستورالعمل هایی که می توان در آموزش نحوه سئو محتوا جهت انجام بازاریابی هدفمند بیان نمود را در موارد زیر تشریح می نماییم.
مراحل و اقدامات زیر را یک به یک و با دقت زیاد اجرا کنید!
شروع سئو محتوا با انتخاب کلمه کلیدی مناسب
قبل از اینکه کار تولید محتوا را شروع کنید و به فکر معرفی خود باشید ، ابتدا باید پیش نیازهای لازم را انجام دهید و در این زمینه ، منظور جستجوی کلمات کلیدی مناسب است.
دانستن اینکه چه کلمات کلیدی توسط کاربران در کادر جستجو تایپ می شود می تواند به تحقق دو هدف اصلی کمک کند:
شما با یافتن عبارات کلیدی محبوب کاربران ، متوجه می شوید برای رضایت آنها چه نوع محتوایی باید ایجاد کنید و همچنین روش صحیح بهینه سازی که توجه به کاربر است و در بلند مدت موجب بهبود رتبه سایت می شود را در اولویت قرار می دهید
تحقیق در رابطه با کلمات کلیدی باید به انتخاب عبارات زیر همراه باشد:
انتخاب کلمه کلیدی هدف ، اولین مرحله در سئو محتوا می باشد. در ادامه باید هوشمندانه عمل کنید و با تعیین عبارات کلیدی طولانی دایره عبارات کلیدی صفحه را افزایش دهید و با یافتن تعدادی از مهم ترین کلمات کلیدی lsi متن خود را توسعه دهید.
در سئو محتوا ضروری است که کلمه کلیدی هدف شما باید در URL ، عنوان صفحه و عنوان h1 شما درج شود. کلمات کلیدی طولانی را می توانید در توضیحات درج کنید و کلمات کلیدی مرتبط (LSI) را می توانید در توضیحات و بدنه اصلی محتوا به کار ببرید.
آیا می دانید؟ ( مطلب ضروری جهت مطالعه ) : انتخاب عنوان مناسب صفحات سایت 30 درصد سئو است
درج کلمات کلیدی در پاراگراف اول
طبق تحقیقاتی که در مورد اصول سئو محتوا بدست آمده باید از کلید واژه اصلی خود در بالای صفحه استفاده نمایید.
کلمه کلیدی اصلی باید در عنوان صفحه و تگ h1 ظاهر شود اما آنچه به همان اندازه مهم است ذکر کلمه کلیدی اصلی یک یا دوبار در پاراگراف اول است.
مهم ترین بخش محتوای یک صفحه محتوای موجود در قسمت بالای صفحه است ، بنابراین مطمئن شوید که در آن محتوا سرنخ های خوبی از کل مطلب به خزنده های گوگل ارائه می کنید.
وقتی یک کلمه کلیدی خاص را انتخاب کردید ، نباید با تعداد زیاد و مداوم از آن در متن استفاده کنید. بلکه حتما باید عبارات طولانی متناسب با کلمه کلیدی اصلی و عبارات lsi را بیشتر درج نمایید.
شروع به تایپ کردن کلید واژه اصلی خود در کادر جستجوی گوگل کنید و به پیشنهادات مختلف توجه کنید. اینها کلمات کلیدی خوبی برای توضیحات و مطالب شما هستند.
استفاده از کلمات کلیدی LSI در محتوا
LSI مخفف عبارت Latent Semantic Index است و به عبارت ساده تر به عبارت ها و کلماتی اشاره دارد که معنای نزیکی با کلمه کلیدی اصلی مدنظر شما در سئو محتوا دارند.
چرا کلمات کلیدی LSI مهم هستند؟ با بروزرسانی الگوریتم Rank Brain که یکی از فناوری های مبتنی بر یادگیری ماشین در گوگل است که در رتبه بندی سایت ها استفاده می شود ، گوگل سعی دارد معنای وسیع تری از کلمات کلیدی را درک کند و این فاکتور را در رتبه بندی سایت ها مورد توجه قرار می دهد.
راه ساده این است که کلید واژه اصلی خود را در گوگل جستجو کرده و به بخش جستجوهای مرتبط نگاهی بیندازید. راه دیگر برای یافتن کلمات کلیدی lsi مرتبط ، جستجوی کلید واژه اصلی در گوگل و جستجوی بخش People also Ask به معنی مردم در این زمینه این کلید واژه چه عبارات دیگری را جستجو کرده اند ، است.
همچنین استفاده از ابزاری مثل LSI Graph برای دریافت پیشنهاداتی در رابطه با کلمات کلیدی LSI می تواند در سئو محتوا موثر باشد.
ترکیب محتوای متنی و غیرمتنی
موتورهای جستجو محتوای متنی را بیشتر و راحت تر از هر نوع محتوای دیگری درک می کنند ، بنابراین کار خود را با درج محتوای متنی در صفحه آسان می کنند ، حتی اگر از انواع دیگری از محتوا استفاده کرده اید.
هنگام انتشار تصاویر ، فیلم ها یا صوت می توانید این کار را انجام دهید. به عنوان مثال ، اگر در صفحه ای یک ویدئو منتشر کرده اید ، می توانید توضیحات ویدئو و حتی متن مطالب ارائه شده در ویدئو را تایپ نمایید تا هم کاربران و هم موتورهای جستجو بتوانند درک بهتری در مورد آنچه قرار است مشاهده کنند بدست آورند.
هدف و قصد کاربر را از جستجو در نظر بگیرید
قبل از انتشار هر نوع محتوا در وب سایت خود ، باید هدف کاربر از جستجو را درک کنید. یعنی بفهمید کاربران با چه سوالات و عباراتی در مورد آن کلمه کلیدی جستجو می کنند. معمولا پیشنهادات گوگل می تواند جهت تشخیص قصد کاربران مفید باشد.
مثلا تصور کنید شما در حال نوشتن مقاله ای در مورد اجرای بهینه سازی سایت از صفر تا صد هستید. قدم اول بررسی عناوین و توضیحات 10 نتیجه اول در گوگل است. اگر این عبارت را در گوگل جستجو کنید ، می بینید که هدف کابران یا دریافت خدمات بهینه سازی سایت بوده یا دریافت اطلاعاتی که بهینه سازی سایت چیست؟ و شامل چه اقداماتی می شود. شما باید برای قصد کاربر یک جواب مستقیم داشته باشید که در پاسخ به سوال کاربران باشد. پاسخ این سوالات باید در عنوان ، توضیحات و بالای متن شما درج شود.
در گذشته ، نوشتن مقدمه های طولانی و مطالب زیاد در آغاز محتوا ، موثر بود اما در حال حاضر این کار مناسب نیست.
ابتدا جواب اصلی را به کاربر بدهید ، هدف اولیه کاربر را برآورده که نمودید ، سپس مقاله را بسط و توسعه دهید.
مطالب طولانی نتیجه بهتری در سئو محتوا دارد
طبق تحقیقات ، محتوای طولانی در موتور های جستجو و رسانه های اجتماعی عملکرد و نتیجه بهتری دارد.
البته نوشتن محتوای طولانی نه به این معنی که شما فقط برای رسیدن به حد قابل قبول تعداد کلمات بنویسید ، کیفیت محتوا همیشه مهمتر از کمیت است. اگر آنچه که می نویسید خوب باشد و باعث به اشتراک گذاری و دریافت بک لینک شود ، می تواند در گوگل هم رتبه خوبی کسب کند حتی اگر مطالب طولانی تری از آن وجود داشته باشند.
مهم ترین نکته در سئو محتوای طولانی این است که در ابتدای مطلب حتما لیست سرفصل های موجود در متن را درج کنید.
لینک سازی داخلی به سایر مطالب مرتبط سایت
یکی دیگر از عناصر سئو محتوا لینک های داخلی است. در محتوای خود ، به صفحات دیگر وب سایت لینک دهید تا به کاربران کمک کنید درباره یک موضوع خاص اطلاعات بیشتری کسب کنند و همینطور خزنده های موتور جستجو صفحات بیشتری را بررسی و ایندکس کنند.
لینک های داخلی ارتباط دو محتوا را مشخص می کنند و به گوگل کمک می کنند تا مفهوم محتوا را بهتر درک کند.
هنگام افزودن لینک های داخلی از متن لینک معنی دار استفاده کنید تا خزنده ها بتوانند اطلاعات اولیه خوبی در رابطه با صفحه لینک شده بدست آورند.
این مقاله را حتما مطالعه کنید: روش های لینک سازی صحیح برای بهبود سئو سایت
درج لینک های خارجی به سایر سایت های باکیفیت
در سئو محتوا علاوه بر لینکدهی به مقالات سایت خودتان ، خوب است که به سایر وب سایت ها یا صفحات با کیفیت بالا هم لینک دهید به شرط اینکه:
اولا ، آنها به کاربران در دریافت اطلاعات بیشتر درباره یک موضوع کمک کنند
دوما ، به وب سایتی که به آن لینک می دهید اعتماد دارید
و سوما ، تعداد زیادی لینک خارجی استفاده نکنید زیرا بر اتوریتی صفحه تاثیر منفی می گذارد.
سئو محتوا با بهبود خوانایی
خوانایی مطالب خود را بهبود دهید. یکی از مباحث مهم آموزش سئو محتوا همین مورد است. سعی کنید که در مطالبی که منتشر می کنید قالب بندی ، پاراگراف ها و جمله بندی اصولی را رعایت کنید تا قابلیت خوانایی متن بهبود داده شود. این یعنی:
از پاراگراف های کوتاه استفاده کنید ، مهم ترین عبارات و قسمت های متن را برجسته کنید ، از جملات کوتاه استفاده کنید
نوع و سایز مناسب را برای فونت انتخاب کنید و میان پاراگراف های محتوا ، فواصل قابل تشخیص ایجاد کنید.
سئو محتوای غیرمتنی
همانطور که در بالا اشاره کردم ، محتوا می تواند اشکال مختلفی داشته باشند و لزوما متن نیست. هنگام افزودن سایر عناصر غیر متنی در محتوای خود ، مطمئن شوید که سئو رعایت شده است. مثلا تصاویری به کار ببرید که:
نام تصویر مرتبط با متن تعیین شده باشد
تگ ALT مناسب برای تصاویر یکی از بخش های مهم در آموزش سئو محتوا است.
در حد یک خط زیر تصویر را برای توصیف تصویر درج کنید.
دو مقاله بسیار مهم در این زمینه:
دسته بندی مطالب
اگرچه این به طور مستقیم با سئو داخلی مرتبط نیست ، اما در کل برای سئو محتوا مهم است.
گوگل هنگام بررسی یک صفحه ، در درجه اول به محتوای یافت شده در همان صفحه توجه می کند ، اما به دسته بندی و سایر مطالب آن دسته نیز اهمیت می دهد. پس باید:
دسته بندی های مشخص برای مطالب ایجاد کنید
مقالات را به دسته بندی مربوطه اضافه نمایید
سئو هر دسته بندی را فراموش نکنید
دسته ها را در منو اصلی سایت اضافه کنید
CTA یا دکمه خروج از صفحه
اشاره کردیم که هدف اصلی سئو محتوا ، تامین رضایت کاربر است اما به همان اندازه برآورده شدن اهداف شما به عنوان مالک سایت نیز اهمیت دارد.
هر کدام از مطالب منتشر شده در وب سایت باید به دنبال یک هدف مشخص باشد. یعنی قصد شما از مطالعه مطلب توسط کاربران چیست؟ و می خواهید پس از مطالعه محتوا چه اقدامی انجام دهند؟
آیا می خواهید اقدام به ثبت سفارش کنند؟ یا ایمیل خود را برای ارتباط شما با آنها ثبت نمایند؟ یا می خواهید با شما تماس بگیرند؟ قصد فروش محصول خاصی را دارید؟ هدف شما این است که مخاطب س از مطالعه متن روی تبلیغ یا لینک خاص کلیک کند؟ یا قصد دارید وی پس از این مطلب ، مقاله دیگری را نیز بخواند؟
در آموزش سئو محتوا تاکید می کنیم که رسیدن به هریک از این اهداف و مقاصد ، با استفاده از دکمه های CTA که در صفحه قرار می دهید تامین می شود.
راه اندازی وبلاگ و تولید مستمر محتوا
راه اندازی یک وبلاگ در سایت ، مزایای زیادی را به همراه دارد. اول اینکه تعداد صفحات ارزشمند سایت شما را افزایش می دهد. با ایجاد وبلاگ می توانید محتوا و مطالب خود را به خوبی دسته بندی کنید تا دسترسی کاربران به آنها راحت تر باشد. دسترسی کاربر پس از مطالعه یک متن به مطالب مرتبط به راحتی امکان پذیر خواهد بود.
با راه اندازی وبلاگ ، تخصص خود را به کاربران و مخاطبان نشان می دهید. همچنین یکی از بهترین راه های افزایش بازدید سایت ، بهبود رتبه در گوگل و کسب درآمد از این طریق می باشد.
به هیچ وجه این نکته را فراموش نکنید. حتی وب سایت های بزرگ که بازدید های بسیار بالایی دارند نیز کماکان در تولید محتوا در وبلاگ خود فعال هستند و شاید درصد بیشتری از اعتبار فعلی و ترافیک خود را مدیون وبلاگ فعال خود باشند.
از طرفی وبلاگ نویسی به افزایش مهارت شما در زمینه سئو محتوا نیز کمک می کند و روز به روز پیشرفت خواهید کرد.
یادگیری ابزارهای سئو محتوا
برای سئو محتوا باید ابزارهای مخصوص این فرآیند را بشناسید. برخی از این ابزارها مانند Microsoft word عمومی هستند و معمولا همه افراد با آن آشنایی کامل دارند.
وردپرس یکی دیگر از ابزارهایی است که می تواند به شما کمک نماید. یک سیستم مدیریت محتوای قدرتمند در وب که امکان راه اندازی هرگونه سایتی را به شما می دهد.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی مهم ، به ابزاری همچون google trends نیاز دارید. همچنین کنسول جستجوی گوگل نیز می تواند به شما ایده های خوبی در مورد عبارات کلیدی بدهد.
برای بررسی محتوا نیز وبسایت هایی مثل ahrefs ، semrush و moz کمک حال شما خواهند بود. اگرچه به کمک گوگل آنالیتیکس نیز می توانید میزان بازدید ، زمان بازدید و اثربخشی هر صفحه را بررسی کنید.
همچنین ابزار رایگان بازنویسی مقاله با لینک ( ابزار بازنویسی مقاله ) می تواند مطالب نوشته شما را بررسی و ایرادات آن را رفع نماید.
نتایج تولید محتوای سئو شده
محتوای سایت چه نوشتاری و متن باشد و چه تصویر و فایل ویدئویی ، نیاز به بهینه سازی دارد. امروزه رقابت زیادی بر سر تصاحب رتبه خوب در گوگل میان رقبا در هر صنعت و کسب و کاری وجود دارد. زمانی که شما علاوه بر چهارچوب سایت و قالب و بهینه سازی کدها ، محتوا را سئو کردید ، به نتایج ایده آلی می رسید. از مهم ترین نتایج سئو محتوا ، می توان به کسب رتبه در صفحه اول گوگل اشاره کرد. همچنین ترافیک ورودی و بازدیدکنندگان سایت شما افزایش چشمگیری خواهد داشت. شما با انتشار محتوای سئو شده تجربه کاربری سایت را بهبود می دهید و علاوه بر رضایت کاربران ، نظر موتورهای جستجو را نیز جلب می کنید.
تولید محتوا به تنهایی نمی تواند ضامن موفقیت و کسب رتبه عالی برای سایت شما باشد. شما باید طبق دستورالعمل و روشهایی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم محتوای سایت را از هر نظر بهینه کنید.
تولید محتوا یک فرایند مستمر است که باید روی درک مخاطبان هدف شما و ایجاد محتوای مناسب براساس حوزه فعالیت سایت ، نوع مخاطبان تمرکز کند. بنابراین وظیفه سئو محتوا ، نظارت بر کیفیت و میزان اثربخشی محتوا می باشد. واقعا اگر وقت و حوصله کافی برای این کار را ندارید ، بهتر است آن را به شرکتهای سئو واگذار کنید. زیرا فقط انتشار مجموعه ای از کلمات یا مطالب در کنار هم نمی تواند تضمینی بر کاربرپسند بودن و موفقیت محتوا باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.