core web vitals چیست و چه نقشی در رتبه بندی دارد؟
یکی از اصطلاحاتی که جدیدا توسط گوگل ارائه شده و در سرچ کنسول گوگل نیز قابل مشاهده است core web vitals می باشد. فارسی این عبارت بصورت کور وب ویتال تلفظ میشود. که یکی از جدیدترین فاکتورهایی است که در رتبه بندی سایت نقش مهمی دارد. بهینه سازی برای بهبود تجربه کاربری ، کلید موفقیت هر وب سایت در اینترنت و نتایج جستجو می باشد. چه مالک سایت باشید یا یک بازاریاب یا متخصص سئو ، web vitals می تواند به ارتقای کیفیت تجربه کاربری سایت شما کمک نماید.
از این تاریخ به بعد برای اینکه رتبه بهتری در گوگل کسب کنید باید به فاکتورهای اصلی کور وب ویتال ، یعنی lcp و cls و fid توجه ویژه ای داشته باشید.
web vitlas چیست؟
Web Vitals سیستمی است که توسط گوگل برای تست سرعت ، نحوه نمایش سایت در موبایل و تجربه کاربری استفاده می شود و در صورت وجود مشکل ، توصیه هایی را جهت رفع ایرادات ارائه می دهد که تاثیر زیادی در رتبه بندی سایت در نتایج جستجو دارد و حتما باید در فرآیند سئو مورد توجه قرار بگیرند.
گوگل در طی این سالها ابزار مختلفی را برای سنجش و گزارش عملکرد سایتها ارائه داده است. برخی از متخصصین سئو سایت سئوبهینه و توسعه دهندگان وب و آموزش سئو با این ابزارها و نحوه استفاده از آنها آشنایی کامل دارند و برخی دیگر استفاده از چنین ابزارهایی را ضروری نمی دانند.
Core Web Vitals که مجموعه ای از فاکتورهای مهم در رتبه بندی سایت ها را شامل می شود باید مرتبا توسط مدیران سایت ، تست و بررسی شوند.
فاکتورهای مورد بررسی در core web vitals
فاکتورهایی که Core Web Vitals را تشکیل می دهند با گذشت زمان تکامل می یابند. اما در حال حاضر و سال 2020 شامل 3 معیار تجربه کاربری می باشد. عملکرد و سرعت بارگزاری ، نحوه تعامل با کاربر و ثبات بصری!
تغییرات و بروزرسانی الگوریتم های گوگل در چند سال اخیر در راستای تاثیر بیشتر تجربه کاربری ux در رتبه بندی نتایج جستجو بوده و تلاش می کند وب سایت هایی را به کاربران معرفی کند که نسبت به سایر رقبا تجربه کاربری بهتری دارند. معرفی web vitals نیز در همین راستا است که 3 پارامتر lcp ، fid و cls را مورد بررسی قرار می دهد.
بررسی lcp
(LCP): عملکرد بارگزاری سایت را بررسی می کند. برای وب سایت هایی که تجربه کاربری خوبی دارند زمان lcp را زیر 2.5 ثانیه نمایش میدهد
Lcp مخفف عبارت largest contentful paint می باشد و مدت زمانی که طول می کشد تا بزرگترین بخش صفحه بارگزاری شود را اندازه گیری می کند. این فاکتور مستقیما به سرعت سایت مربوط می شود و همانطور که می دانیم هرچه سرعت سایت بیشتر باشد ، تجربه کاربری نیز بالاتر خواهد بود.
پس از تست سرعت سایت در pagespeed insights در قسمت lab data ، مهم ترین نتایج را مشاهده می کنید.
فاکتور Fid
فاکتور fid که مخفف first input delay است، میزان تعامل کاربر با سایت را می سنجد. برای ارائه یک تجربه کاربری خوب ، صفحات باید دارای FID کمتر از 100 میلی ثانیه باشند.
بررسی cumulative layout shift
cls یا cumulative layout shift – این فاکتور ، زمان تغییرات داینامیک بصری را بررسی می کند و برای اینکه سایت تجربه کاربری خوبی داشته باشد این مقدار باید کمتر از 0.1 باشد.
نتایج و گزارش بررسی های Core Web Vitals
گوگل معتقد است که web vitals آنالیز تمام فاکتورهای تجربه کاربری وب سایت ها را پوشش می دهد و ابزارهای دقیقی را برای بررسی این فاکتورها طراحی کرده است.
گزارش تجربه کاربری Chrome وظیفه جمع آوری اطلاعات کاربران ورودی به سایت را دارد. این داده ها مدیران سایت را قادر می سازد به سرعت عملکرد خود را ارزیابی کنند بدون اینکه مجبور باشند به صورت دستی به تجزیه و تحلیل در صفحات خود بپردازند ، و ابزارهایی مانند PageSpeed Insights و web vitals در کنسول جستجوی گوگل این اطلاعات و نتایج تحلیل ها را در اختیار آنها قرار می دهند.
نتایج ارائه شده توسط ابزار بررسی تجربه کاربری Chrome یک روش سریع برای ارزیابی کلی عملکرد سایت است ، اما جزئیات دقیقی از میزان بازدید ، زمان بازدید هر کاربر ، صفحات پربازدید و سایر موارد ارائه نمی کند. به همین دلیل ما پیشنهاد می کنیم برای وب سایت خود از ابزارهای آنالیز سئو سایت دیگری نیز استفاده کنید.
بررسی javascripts
یکی از کاربردهای web vitals بررسی فایل های جاوااسکریپت سایت می باشد. نحوه بارگزاری ، ترتیب بارگزاری ، حجم js ، کدهای غیر ضروری جاوااسکریپت و… توسط گوگل بررسی می شوند.
این تحلیل ها می تواند در درک عملکرد سایت شما ، سایت های رقیب و به طور کلی وب مفید باشد.
تحلیل میدانی و فنی
تحلیل های web vitals در دو جنبه میدانی ( اطلاعات بدست آمده از تجربه کاربران در زمان بازدید ) و بررسی های فنی و تکنیکال سایت ( مانند حجم javascripts و css یا نحوه و زمان بارگزاری آنها ) انجام می شود.
در حالی که تحلیل های تکنیکال یک بخش مهم در بهبود تجربه کاربری است اما نمی تواند به تنهایی و بدون تحلیلهای میدانی و بررسی رفتار کاربران در زمان بازدید سایت به شما کمک کند.
عملکرد یک سایت با توجه به قابلیت های دستگاه کاربر ، شرایط شبکه آنها ، نحوه تعامل هر کاربر با سایت و بسیاری عوامل دیگر برای هر کاربر متفاوت باشد. در حقیقت ، هر یک از معیارهای Core Web Vitals می توانند برای هر کاربر منحصر به فرد متفاوت باشند.
توصیه هایی برای بهبود امتیازات سایت
پس از اندازه گیری Core Web Vitals و شناسایی نقاط ضعفی که نیاز به بهبود دارند ، مرحله بعدی بهینه سازی سه فاکتور lcp و fid و cls می باشد.
البته به غیر از این موارد معیارهای حیاتی دیگری نیز وجود دارد که به عنوان مکمل فاکتورهای اصلی web vitals در سئو از آنها یاد می شود.
به عنوان مثال ، معیارهای Time to First Byte – TTFB و First Contentful Paint – FCP هر دو در بررسی تجربه بارگزاری سایت نقش اساسی دارند و می توانند به تشخیص عوامل موثر در lcp کمک کنند.
همچنین ، معیارهایی مانند Total Blocking Time – TBT و Time to Interactive – TTI معیارهای فنی هستند که در شناسایی فاکتورهای موثر در fid مفید هستند. با این حال نمی توان آنها را جز هسته اصلی web vitals دانست زیرا بصورت کمی قابل اندازه گیری نیستند.
Web Vitals نمایانگر سیگنال های موثر در تحربه کاربری و رتبه بندی سایت ها در گوگل می باشد. اما چون به تازگی توسط گوگل معرفی شده طبیعتا با نقص هایی روبروست و در آینده پیشرفت های بیشتری خواهد داشت.
Core Web Vitals برای بررسی تمامی صفحات وب سایت کاربرد دارد و به شما کمک می کند که هر صفحه سایت را بصورت اختصاصی بررسی و ایرادات سرعت صفحه ، تجربه کاربری و امتیاز بارگزاری آن در موبایل و دسکتاپ را شناسایی کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.