dwell time چیست و چرا این زمان برای گوگل مهم است؟

فاکتور dwell time چیست

اگر از این صفحه بازدید می کنید به احتمال فراوان مفهوم dwell time چیست را جستجو کرده اید و این اصطلاح به گوشتان خورده و یا چشمتان با این فاکتور تاثیرگذار در سئو سایت برخورد داشته است. زمان سکون یا حضور کاربر اصطلاح فارسی است که می توان برای آن مورد استفاده قرار داد. متاسفانه بسیاری از افراد با dwell time  که اهمیت بسیاری نیز در سئو دارد آشنایی ندارند ولی باید بدانید که گوگل و مدیران آن شدیدا روی این فاکتور تاکید دارند و می توان آن را جز 10 فاکتور اصلی رتبه بندی سایت ها در موتورهای جستجو دانست.

اما زمان dwell  دقیقا چیست؟ چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟ و موتورهای جستجو به چه شکلی این فاکتور را در نتایج ( SERP ) لحاظ می کنند؟

مثال: فرض کنید یک فرد بعد از جستجوی یک عبارت در نتایج گوگل ، ( به هر دلیلی ، یا برای کسب اطلاعات بیشتر و یا عدم دریافت اطلاعات مناسب ) بعد از مدت 2 دقیقه مجددا به نتایج گوگل باز می گردد و سایت دیگری را با جستجوی همان عبارت مشاهده می کند. این زمان 2 دقیقه همان dwell time سایت قبلی است که مشاهده کرده بود.

پایین بودن و ضعف dwell یعنی اینکه کاربری که از طریق موتورهای جستجو وارد یک سایت شود و بلافاصله آن را ترک کند ، نتواسته به کمک آن صفحه اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورد و این یعنی یا صفحه موردنظر محتوای بی ربطی را ارائه می داده یا محتوای ضعیف ، بی کیفیت ، تکراری و یا دارای اطلاعات منسوخ شده.  با تکرار چند باره این الگو ، موجب افت شدید رتبه سایت خواهد شد.

پس می توان با قاطعیت گفت که یک فاکتور مهم و موثر در سئوی سایت و رتبه بندی موتورهای جستجو است  و افزایش و بهبود آن تاثیر چشمگیری در سئو دارد.

dwell time چیست؟

معیار dwell time مدت زمانی است که کاربر بعد از کلیک روی یک لینک یا سایت در نتایج جستجو قبل از بازگشت مجدد به صفحه نتایج گوگل یا جستجوی مجدد یک سایت دیگر سپری می کند. به احتمال زیاد خود شما هم بارها این کار را انجام داده اید، بعضا به صفحه ای وارد شده اید که نیاز شما را برطرف کرده و به جستجوی خود خاتمه داده اید و گاها هم پیش آمده از سایت مورد نظر رضایت نداشته اید ، خارج شده اید و مجددا اقدام به جستجو کرده اید.

هرچقدر این زمان بیشتر باشد ، مسلما اعتبار یک صفحه وب از دید گوگل بیشتر خواهد بود. زیرا معیاری از میزان رضایت کاربر از آن سایت و موفقیت سایت در تامین نیاز کاربر ورودی می باشد. در عوض پایین بودن این تایم ، یعنی صفحه توانایی پاسخگویی به کاربر ورودی که عبارت کلیدی را در گوگل جستجو کرده به اندازه کافی نداشته است.

اهمیت زمان dwell  برای گوگل

مقدار این معیار برای گوگل اهمیت دارد. هرچه وقت بیشتری را صرف مطالعه یک صفحه از سایت کرده باشید به احتمال خیلی بالا محتوای مناسب و باکیفیتی داشته است.

فاکتور dwell time  ارتباط مستقیمی با بهبود تجربه کاربری دارد و تقریبا در تمام شرایط افزایش این زمان نشان از رضایت کاربران است و موجب بهبود رتبه یک سایت می شود. البته موارد خاصی هم وجود دارد، مثلا زمانی که شما برای مشاهده وضعیت هوا در گوگل سرچ می کنید دیگر زمان سکون اهمیتی ندارد و بلافاصله با دیدن علائم مشخص شده جستجوی شما خاتمه می یابد.

اهمیت و تاثیر dwell time  در سئو به قدری چشمگیر و بالاست که پیشنهاد می کنیم نام آن را زمان زندگی بگذاریم! زمانی برای ارتقای رنک و جایگاه سایت در گوگل و دیگر موتورهای جستجو!

dwell time را با سایر فاکتورهای سئو اشتباه نگیرید!

درک این مطلب که زمان dwell چیست؟ اهمیت زیادی دارد و نباید با سایر فاکتورها مثل  bounce rate اشتباه گرفته شود. این دو کاملا متفاوت هستند. پیشنهاد می کنیم با مطالعه مقاله کاهش bounce rate صفحات سایت درک بهتری از این موضوع داشته باشید.

Bounce rate  براساس بازدید کابر از یک صفحه و ترک آن صفحه محاسبه می شود. به این صورت که درصد بازدیدهای تک صفحه ای از یک سایت توسط یک کاربر مشخص را مشخص می نماید و امکان دارد منشا ورود کاربر به سایت از طریق موتورهای جستجو نباشد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که dwell time  مدت زمان میانگین حضور کاربران بر روی سایت ، معیار CTR  و یا حتی نتیجه الگوریتم رنک برین هم نیست! فقط و فقط موتورهای جستجو به dwell time  دسترسی دارند و این زمان را محاسبه می کنند و برای هیچ فرد دیگری قابل اندازه گیری و مشاهده نیست.

چگونه dwell time را بهبود دهیم؟

این موضوع برای گوگل خیلی با ارزش است که وقتی کاربری از نتایج وارد یک سایت می شود ، چه میزان از مطالب و محتوایی که مشاهده کرده راضی بوده است. آیا سایت موردنظر توانسته خواسته کاربر را برطرف کند؟ یا او مجددا برای دریافت اطلاعات در همان رابطه به نتایج بازگشته و سایت دیگری را مشاهده کرده است؟

از نظر فنی هر کلیک یک بازدید است اما به راحتی می توان گفت که تمام بازدیدها یکسان نیستند! متناسب با نوع سایت و کسب و کار ارائه شده روی آن ، می توان تا حدودی گفت چه معیارهایی از سئو در آن موثر هستند ولی به جرات می توان گفت که درصد بالایی از وب سایت ها به بازدیدی طولانی برای کسب رتبه ایده آل نیاز دارند. اما چگونه باید dwell time  را افزایش داد؟ نسخه تایید شده ای برای این مسئله وجود ندارد ، اما یک سری از اقدامات می تواند در بهبود زمان dwell  یا سکون کاربر موثر باشند.

  • بر بهبود تجربه کاربری تمرکز کنید
  • از پاپ آپ و تبلیغات آزاردهنده استفاده نکنید
  • مطالب را واضح و بدون پیچیدگی نوشتاری و ادبی بنویسید تا برای مخاطب شما به راحتی قابل فهم باشد
  • افزایش سرعت بارگزاری سایت
  • ایجاد نسخه موبایل و توجه ویژه به سئو موبایل

بهبود و افزایش زمان dwell time

مطالب پیشنهادی بیشتر را می توانید مطالعه نمایید:

2 پاسخ
  1. فرزانه
    فرزانه گفته:

    سلام
    من در زمینه تولید محتوی ، بازاریابی و تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنم
    همیشه و همیشه و همیشه
    یادتون باشه که یکی از عوامل مهمی که باعث میشه مطالب سایتتون زیاد بازدید بشه عنوان مطالبتونه
    اگه عنوان مطالبتون خوب و جذاب باشه قطعا روی لینک سایتتون بیشتر کلیک میکنن و درنتیجه اعتبار بیشتری پیش گوگل پیدا می کنین و طبعا گوگل هم شما رو به خیلیای دیگه معرفی میکنه
    ولی فکر کردن در مورد ساختن یه عنوان خوب و موثر وقت زیادی رو از آدم میگیره و کار خیلی ساده ای نیست
    اما یه کتاب هست که فکر میکنم خیلی بدردتون بخوره توصیه میکنم حتما یه نگاهی بهش بندازین اینم لینکشه :
    **************************
    حتما یه نگاهی بهش بندازید ضرر نمیکنین

    پاسخ
  2. علیپور
    علیپور گفته:

    ممنون از شما . واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *