استراتژی کسب و کار الکترونیکی شرکت های کوچک و متوسط

تدوین استراتژی های کسب و کار الکترونیکی برای شرکت های کوچک و متوسط sme

تدوین استراتژی کسب و کار الکترونیکی برای سازمان های کوچک و متوسط که در اصطلاح به SME ها شناخته می شوند نیازمند تغییرات گسترده در فرآیند های تجاری و روش های جدید ارتباط و تعامل با مشتریان می باشد و باتوجه به فضای حاکم امروزی در صورت نقص در این فرآیند ، موفقیت و ماندگاری کسب و کار آنها شدیدا تهدید خواهد شد. به همین دلیل تدوین و طرح ریزی یک استراتژی مناسب برای کسب و کارهای کوچک اهمیت زیادی دارد.

تاکنون مدل های فراوانی در این زمینه ارائه شده که می توان به مدل پلانت ، دیس ، ونکاترامن اشاره کرد. در این میان مدل مدیریت استراتژیک سنتی را می توان محبوب ترین و البته یکی از کامل ترین استراتژی های کسب و کار الکترونیکی که توسط بسیاری از سازمان های کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد ، دانست که در این مطلب بصورت دقیق و با تشریح مراحل این مدل با شما خواهیم بود.

کلیه فعالیت های بازاریابی و تبلیغات اینترنتی زمانی بازدهی خواهند داشت که فرآیند کسب و کار الکترونیکی که بیشتر با نام کسب و کار اینترنتی شناخته می شود به درستی اجرا شوند.  با اجرای ناقص و یا عدم تدوین استراتژی ، نمی توان انتظار داشت بازاریابی آنلاین با موفقیت همراه باشد.

مراحل استراتژی کسب و کار الکترونیکی

مدل سنتی مدیریت استراتژیک یک روش جامع ، کارا و مختصر برای کسب و کارهای کوچک و متوسط محسوب می شود که طبق تحقیقات انجام شده نتایج مثبتی را به همراه داشته است.

اهمیت دسترسی به اینترنت و فضای وب برای sme ها بسیار زیاد است. فضای مجازی بستری را مهیا کرده که انواع مشاغل ، خدمات و محصولات به راحتی و با حداقل سرمایه گذاری و صرف هزینه می توانند شروع به فعالیت کنند. امروزه اینترنت به یک ابزار حیاتی برای تمام سازمان ها و مخصوصا شرکت های کوچک تر تبدیل شده است. Sme ها که معمولا به نیروی انسانی کم و بودجه بندی مالی مشخصی محدود می شود  می توانند از الگوهای تجارت الکترونیک جهت افزایش درآمد و سود استفاده نمایند. در نتیجه به منظور کاهش ریسک و موفقیت این نوع سازمان ها ، استفاده از مدل ها و روشهای استراتژیک کسب و کار الکترونیکی که بارها آزمایش خود را به خوبی پس داده اند راهکاری مطمئن است. مراحل اصلی که یک sme  باید دنبال کند به شرح زیر است:

تحلیل محیط های داخلی وخارجی

تحلیل محیط و عوامل داخلی و خارجی یک شرکت در ابعاد کوچک یا متوسط ضرورت زیادی دارد. در مدل سنتی تدوین استراتژی ، مالک یا مدیر باید نقاط قوت و ضعف را با همان کیفیت تشخیص تهدیدها و فرصت ها در محیط تجاری که در ان حضور دارند شناسایی کنند. از این رو آنها قادر خواهند بود تصمیمات استراتژیک برای ایجاد تعادل میان شایستگی های شرکت و فرصتهایی که دراطراف آنها قرار دارد، اتخاذ نمایند. این مرحله برای تدوین کسب و کار الکترونیکی بسیار اثرگذار و تعیین کننده است.

موانعی مانند نوع جامعه مشتریان و مخاطبان و  ماهیت محصولات و خدمات شرکت ممکن است باعث بروز مشکلاتی در ورود شما به دسته کسب و کارهای اینترنتی و استراتژی های کسب و کار الکترونیکی شود. مثلا اگر غالب مشتریان شما به اینترنت دسترسی مناسبی نداشته باشند ، یا مکان فعالیت شما دور از شهر بوده و امکان توزیع کالاها دشوار باشد ، یافتن روشی جهت ارائه خدمات و فروش محصولات بصورت آنلاین با محدودیت هایی مواجه خواهد شد. اما مهم ترین محدودیتی که برای کسب و کارهای کوچک و متوسط می توان طبق تجربیات و تحقیقات انجام شده ، متصور شد فقدان منابع مالی است. سرمایه کم ، عدم اطمینان از بازگشت تضمینی سرمایه و هزینه های تبلیغات و بازاریابی اینترنتی به عنوان موانع اصلی در سر راه شرکت های کوچک هستند.

پس در این شرایط باید محیط تجاری ، رقبا ، روش های بازاریابی ، تبلیغات ، موانع و مشکلات ، هزینه های احتمالی و بسیاری از موارد دیگر کاملا بررسی و آنالیز شود.

انتخاب استراتژی مناسب کسب و کار الکترونیکی

انتخاب یک روش و استراتژی کسب وکار الکترونیکی به اطلاعات کافی و دقیق زمینه راه اندزای،  شروع و نحوه سوددهی اقتصادی در آن صنعت دارد . شرکت هایی که به خوبی محدوده فعالیتی ، محصولات و خدمات ، مشتریان و بازارهای مناسب را تشخیص دهند  در فعالیت های تجاری الکترونیکی و اینترنتی موفق خواهند بود .

پیاده سازی استراتژی کسب و کار الکترونیکی

در این مرحله پس از تعیین تمام فرصت ها ، تهدیدها ، بررسی مشتریان ، آنالیز بازارهای هدف و رقبا نوبت به پیاده سازی استراتژی تعیین شده می باشد و شما باید تصمیم بگیرید که چه راه حل ها و تکنیک هایی را به منظور اجرای موثر استراتژی مد نظر استفاده نمایید.

طبق تجربه ، می توان اظهار داشت که شرکت های کوچک تر بهترین راه برای کسب و کارهای الکترونیکی را توسعه فروشگاه اینترنتی و طراحی وب سایت می دانند. سایت های اینترنتی ، ابزاری جهت دستیابی سریعتر یک شرکت به مشتریانی با تعداد بسیار بالا هستند. علاوه بر این توجه استراتژی سئو سایت نیز به عنوان مکمل و نیروی مضاعف در این مسیر خواهد بود. اینگونه تفکر بازاریابی و گسترش یک کسب و کار الکترونیکی بر پایه ظرفیت های گوگل و یا دیگر موتور های جستجو استوار است.

سئو و بهینه سازی این امکان را به مالکین وبسایت و فروشگاه های اینترنتی می دهد تا با ارتقا به صفحات و رتبه های بالا در موتور های جستجو ( به طور خاص گوگل ) هم در کوتاه مدت و هم بلند مدت توان فروش و کسب درآمد خود را افزایش دهند. هرچند استراتژی های دیگری مانند شبکه های اجتماعی نیز برای SME ها زودبازده است و می تواند منجر به جلب مخاطبان فراوانی شود.

ارزیابی میزان موفقیت استراتژی

در پایان و پس از اجرای استراتژی مورد نظر میبایست نتایج بدست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند. هر روشی که انتخاب کرده اید ، چه بر مبنای موتورهای جستجو باشد و چه رسانه های اجتماعی و یا سایر ابزارهای کسب  و کار الکترونیکی باید ارزیابی شوند تا میزان موفقیت آن به صورت اختصاصی در کسب و کار شما تعیین گردد. ممکن است یک استراتژی در صنعتی نتایج پرباری دهد اما در صنعت دیگری راندمان مناسب را نداشته باشد. همچنین مراحلی که طی شده ، ضعف ها و نقاط قوت ، هزینه های وارد شده ، میزان سود و نواقص استراتژی نیازمند ارزیابی هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *