چگونه یک کسب و کار الکترونیکی راه اندازی کنیم؟

مراحل راه اندازی کسب و کار الکترونیکی

راه اندازی کسب و کار الکترونیکی ( electronic business ) برای نخستین بار در اواخر سال 1990 میلادی توسط شرکت IBM مطرح شد و در برگیرنده تمام اقدامات خرید ، فروش ، پرداخت ، اخذ مجوزها ، ثبت سفارش ، ارتباط با مشتری ، سفارشی سازی محصولات بصورت آنلاین از طریق وب سایت ها و شبکه های اجتماعی می باشد. اما چگونه می توان یک کسب و کارهای الکترونیکی خوب را راه اندازی کرد؟ این نوع فعالیت تجاری و اقتصادی به چه زیرساخت هایی نیاز دارد؟ از کجا شروع کنیم؟ چقدر سرمایه نیاز داریم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات مطالعه این مطلب به شما توصیه می شود.

تبدیل و تحول فرآیندهای کلیدی کسب و کار از طریق استفاده از فناوری اینترنت می تواند درآمد شما را چند برابر کند که در نتیجه یکپارچه سازی و انعطاف پذیری بیش از تمام فعالیت های تجاری و ارتباط بیشتر و بهتر با مشتریان در نتیجه ایجاد یک کسب و کار الکترونیکی ، بدست خواهد آمد.

خرید و فروش محصولات از طریق اینستاگرام خوب است ، اما بهتر از آن یک وب سایت جامع و قابل اعتماد برای مشتریان است که تمام فرآیند خرید ، پرداخت و ثبت سفارش خود را اینترنتی انجام دهند.

جهت آشنایی بیشتر ، مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: تجارت الکترونیک از آغاز تا به امروز!

کسب و کار الکترونیکی چیست؟

کسب و کار الکترونیکی مفهومی بسیار عمومی تر از تجارت الکترونیک را در بر می گیرد که دایره وسیعی از فعالیت ها را شامل می شود. تجارت الکترونیک غالبا ارتباطات بیرونی یک شرکت با مشتری را مورد بحث قرار می دهد، اما کسب و کار الکترونیکی به غیر از  ارتباط بیرونی ، به تعاملات دورن شرکتها نیز اشاره دارد و شامل تجارت الکترونیکی ، هوشمند سازی تجاری و مدیریت ارتباط با مشتری می شود. دیکشنری لانگمن کسب و کار الکترونیکی را شامل سازمانی که کالایی را می فروشد یا خدماتی را ارائه می دهد ، می داند.

این فرهنگ لغت در تعریفی دیگر از این عبارت ، آن را به معنای تخصص ، شغل یا کار معمول یک فرد ، معرفی می نماید. بنابراین  ، عبارت است از هرگونه فعالیت تجاری که با هدف کسب سود ، به عنوان شغلی عمومی ، حرفه ، کار یا نقش یک فرد در جامعه صورت می گیرد. از طرف دیگر باتوجه به تعریف آکسفورد از کسب و کارها ، می توان نتیجه گرفت که این مفهوم علاوه بر فعالیت های بازرگانی و مبادله می تواند سایر فعالیت های یک مجموعه تجاری را نیز شامل شود که می توان به مدیریت زنجیره تامین و CRM به عنوان زیرشاخه های آن اشاره کرد.

تفاوت کسب و کار  با تجارت الکترونیک

کسب و کار الکترونیکی تنها به تجارت الکترونیکی محدود نیست؛ یعنی، تمامی فعالیت های یک شرکت را الکترونیکی می کند؛ به طور خلاصه کسب و کار الکترونیکی تلفیق سیستم ها، فرآیندها، زنجیره های تامین و کل بازار با استفاده از اصول و فناوری های مرتبط با استفاده از ابزار اینترنت است.

کسب وکارهای الکترونیکی به فعالیت های بیزینسی گفته می شود که به صورت الکترونیکی و از طریق شبکه اینترنت انجام می­گیرد. در این نوع کسب و کارها، شرکاء ، فروشندگان و مشتریان با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با یکدیگر در تعامل هستند. یک کسب و کار الکترونیکی تنها به خرید و فروش محصولات از طریق اینترنت محدود نمی شود بلکه ارائه خدمات به مشتریان و همکاری بین شرکای کسب و کار نیز شامل می شود.

انواع کسب و کار الکترونیک

کسب و کار الکترونیک بسته به اینکه طرف‌های معامله سازمان‌ها یا افراد باشند به انواع زیر تقسیم می‌شوند. در اینجا روابط بر مبنای اهداف تجاری شکل می‌گیرد.

واحد تجاری با واحد تجاری  (BUSINESS TO BUSINESS=B2B)

واحد تجاری با مصرف‌کننده  (CONSUMER= B2C BUSINESS TO)

مصرف کننده با مصرف کننده  (CONSUMER TO CONSUMER= C2C)

واحد تجاری با دولت  (BUSINESS TO GOVERNMENT= B2G)

دولت با واحد تجاری  (GOVERNMENT TO BUSINESS-G2B)

مزایای راه اندازی کسب و کار الکترونیکی

از مهم ترین مزایای این نوع روش می توان به نزدیک شدن ارتباطات میان مشتری و فروشنده یا تامین کننده  ، دستیابی به بازارهای جدید و مشتریان بی شمار ،  افزایش میزان فروش و سود ، حذف هزینه ‌هایی مانند تهیه کاغذ و چاپ بروشور و کاتالوگ ، کاهش هزینه‌ های معاملاتی و تدارکاتی ، بهبود مدیریت روابط مصرف‌کننده و عرضه‌کننده و حتی کارکنان ، کاهش آلودگی محیط زیست به دنبال کاهش ترافیک ، اشاره داشت.

در کسب و کار الکترونیکی ، شرکت های کوچکتر و نوپا توان رقابت با برندهای بزرگ را بدست می آورند و برندهای شناخته شده نیز ، مشتریان و درآمد خود را افزایش می دهند.

ارائه یک برند ، محصول یا خدمات ، بصورت کاملا الکترونیکی موجب افزایش اعتبار شما خواهد شد. در این وضعیت شما در ذهن مخاطب با یک فروشنده ساده که تنها از طریق یک پیج اینستاگرام اقدام به فروش محصولات می کند متفاوت و ارزنده تر هستید. که نه تنها فرآیند بازاریابی اینترنتی ، خدمات یا محصولات خود را آنلاین انجام می دهید، بلکه مشتری شما امکان ارتباط بهتری خواهد داشت ، سریع تر و راحت تر خرید خود را انجام می دهد و اعتماد بیشتری به شما خواهد داشت.

گام های راه اندازی کسب و کار الکترونیک

برای راه اندازی کسب و کارهای الکترونیکی ، ابتدا باید نوع فعالیت خود را دقیقا مشخص کنید ، مثلا اگر قصد دارید یک وب سایت فروش پوشاک را راه اندازی کنید ، حتما باید دید درستی از مشتریان ، بازار ، نوع محصولات ، توضیحات لازم برای ارائه به مشتری ، تامین کنندگان مواد اولیه یا محصولات ، کانال های فروش و توزیع و بسیاری از موارد دیگر داشته باشید.

در وب سایت های کسب و کار الکترونیکی ، اخذ اینماد و سایر مجوزهای اینترنتی می تواند بر اعتماد مشتری نسبت به شما بیافزاید که در مباحث سئو نیز روی این موضوع تاکید زیادی کرده ایم.

در ادامه از یک طراح سایت حرفه ای کمک بگیرید و همچنین از متخصصین سئو بخواهید که وب سایت شما را در موتورهای جستجو ارتقا دهند تا توسط مخاطبان هدف دیده شوید ، ای یکی از مهم ترین گام هایی است که باید بردارید.

استفاده از روش های تبلیغاتی در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی در موفقیت کسب و کار شما نقش خواهد داشت.

همانطور که توضیح دادیم ، راه اندازی کسب و کار الکترونیکی فقط محدود به خرید و فروش آنلاین نمی شود. شما باید تمام زیرساخت های ثبت سفارش ، پیگیری سفارشات و مرسولات ، سیستم دریافت و پرداخت آنلاین پول ، ارتباط با مشتریان ، ثبت بازخوردها و نظرات و پیشنهادات مشتری ، پشتیبانی پس از فروش ، ارتباط با تامین کنندگان خود و … را بصورت آنلاین انجام دهید.

مطلب پیشنهادی مهم برای شرکت های کوچک: استراتژی کسب و کار الکترونیکی شرکت های کوچک و متوسط

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *