url فارسی بهتر است یا انگلیسی؟

مقایسه مزایا و معایب url و آدرس صفحات انگلیسی با فارسی

در این مقاله توضیح می دهیم که url فارسی بهتر است یا انگلیسی؟ و ادرس صفحات سایت خود را به فارسی درج کنیم یا با کلمات انگلیسی و استفاده از هرکدام چه معایب و چه مزایای دارد. url  یا آدرس صفحه ، نشانی اختصاصی هر صفحه است که آن را از سایر صفحات متمایز می کند و شامل دامنه اصلی به علاوه کلماتی پس از علامت / انتهای دامنه می باشد.

برخلاف تصور برخی افراد، فارسی یا انگلیسی بودن url تاثیر بسیار زیادی در سئو دارد و رتبه بندی سایت را تحت تاثیر قرار می دهد. زیرا در نحوه نمایش آدرس صفحات ، نحوه به اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی ، از دید کاربران ، بررسی توسط ربات های جستجوگر ، نقش کلیدی دارد.

خیلی واضح در همین ابتدا اشاره کنیم که فارسی و انگلیسی بودن آدرس  url  ها برای موتورهای جستجو مثل گوگل یا بینگ هیچ تفاوتی ندارد. اگرچه می تواند یکی از فاکتورهای تجربه کاربری محسوب شود.

طبق نظر جان مولر یکی از مدیران گوگل ، استفاده از کاراکتر های محلی ( زبان بومی) به شرط رعایت اصول سئو ، هیچ ایرادی ندارد.

url  انگلیسی یا فارسی؛ کدام یک در سئو مناسب تر است؟

یکی از سوالاتی که مدیران بسیاری از سایت ها از ما می پرسند ، این است که بهتر است در سئو ، url  صفحات فارسی باشد یا انگلیسی؟ پاسخ به این سوال را با بررسی معایب و مزایای هرکدام می دهیم و در نهایت یک جمع بندی کلی خواهیم داشت.

تاثیر زبان انگلیسی یا فارسی آدرس صفحات در سئو

در مقاله سئو url صفحات ، توضیحاتی در مورد نحوه بهینه سازی آدرس مطالب و صفحات سایت دادیم و گفتیم که یک url خوب و بهینه چه ویژگی هایی دارد که پیشنهاد می کنیم از لینک مشخص شده، حتما این مطلب را مطالعه نمایید. در مورد زبان نوشتاری آدرس صفحات توضیح مختصری داده ایم که اینجا آن را تکمیل می کنیم.

از نظر موتورهای جستجو و الگوریتم های رتبه بندی سایت ، شما آزاد هستید که آدرس صفحات را به هر صورتی که می خواهید تنظیم کنید ولی حتما باید آدرس هر صفحه ثابت و استاتیک باشد و در طول زمان تغییر نکند. در رابطه با فارسی یا لاتین بودن آن ، اگرچه تاثیر زیادی در سئو و رتبه سایت نخواهد داشت ، اما توجه به مزایا و ایرادات هرکدام اهمیت دارد.

مزایا و معایب url  فارسی

مهم ترین مزیت url فارسی ، قابلیت درج کلمه کلیدی در آدرس است. اگر شما یک وب سایت برای کاربران ایرانی راه اندازی کرده اید ، بدون شک کلمات کلیدی سایت شما نیز فارسی است. پس زمانی که url ها را به زبان فارسی می نویسید ، به راحتی می توانید کلمه کلیدی را در آن جای دهید.

در این حالت ، برای کاربران ایرانی قابل فهم تر است و منظور و مفهوم کلمات را سریعتر متوجه می شوند.

اما url  فارسی  یک عیب بزرگ را به دنبال خود دارد. عدم نمایش صحیح در برخی شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و توئیتر. می توانید امتحان کنید ، اگر یک لینک که url  ان فارسی است را در توئیتر ثبت کنید ، این شبکه اجتماعی فقط ادرس دامنه را شناسایی می کند و لینک به صفحه اصلی سایت شما می دهد. اما برای url  های انگلیسی چنین ایرادی وجود ندارد.

یکی از مشکلات دیگر فارسی بودن آدرس صفحه این است که زمانی که شما آدرس را بطور مستقیم در تب مرورگر وارد می کنید کلمات ابتدا به علائم قابل درک برای کامپیوتر تبدیل می شوند و سپس به حالت اصلی در خواهند آمد. احتمالا با این ایراد ، در هنگام درج و بررسی صفحه در کنسول جستجوی گوگل هم مواجه شده اید.

طولانی بودن یکی دیگر از معایبی است که در آدرس فارسی صفحات دیده می شود. معمولا کلمات انگلیسی برای درج در url  چکیده تر و مناسب تر هستند.

آیا میتوانیم url فینگلیش استفاده کنیم؟

شما آزاد هستید که به هر حالتی که میخواهید آدرس صفحات سایت را انتخاب کنید. حتی فینگلیش! اما فینگلیش برای ربات های گوگل معنادار نیست. از طرفی ممکن است کلمات فینگلیش به چشم کاربران فارسی زبان هم ناآشنا باشد به همین دلیل توصیه نمیکنیم که از url فینگلیش ( یعنی تلفظ کلمات فارسی و نوشتار بصورت انگلیسی )استفاده کنید.

مزایای url  انگلیسی

در حالیکه تنها نکته منفی که می توان برای url های انگلیسی سایت های ایرانی قائل شد، عدم توانایی در درج کلمه کلیدی در آدرس است. به اعتقاد برخی از متخصصین سئو ، درج کلمات کلیدی در آدرس به افزایش درک کاربران از محتوای صفحه کمک می کند و مانند عنوان و تگ توضیحات ، جز اولین فاکتورهایی برای معرفی سایت است که توسط کاربران در گوگل دیده می شود.

اما اگر به دنبال یک آدرس بهینه برای هر صفحه از سایت خود هستید و کوتاهی url  برای شما اهمیت زیادی دارد حتما از عبارات انگلیسی که به نوعی ترجمه و هم معنی عبارات فارسی هستند استفاده کنید. برای نمونه آدرس همین صفحه را مشاهده کنید!

همچنین با نوشتن آدرس صفحات به زبان انگلیسی ، صفحات و مطالب شما قابلیت به اشتراک گذاری بهتری در توئیتر یا اینستاگرام خواهند داشت.

به اعتقاد برخی از سئوکار ها، url های انگلیسی سریعتر در گوگل ایندکس می شوند، اگرچه که نمی توان بطور قطع این فرضیه را تایید کرد.

نکته: در صورتی که یک سایت چند زبانه دارید، هم برای نسخه فارسی و نسخه سایر زبان ها ، حتما url انگلیسی باشد و برای هر نسخه، نماد همان زبان مثل en برای انگلیسی ، fa برای فارسی و… شاخه مربوطه را ایجاد می کند. در سئو سایت های چند زبانه اطلاعات دقیقتری در این زمینه ارائه شده است.

در کل باید گفت که انتخاب کلمات و زبان انگلیسی در نگارش url  مناسب تر و بهتر است. زیرا زبان قابل فهم برای ربات و ماشین می باشد و اگرچه امکان دارد فهم آن برای کاربران فارسی زبان کمی دشوار باشد اما کوتاهی آن موجب می شود بهتر در ذهن بازدیدکننده باقی بماند.

url انگلیسی سریعتر ایندکس میشود یا فارسی؟

احتمالا اگر مقالاتی در این زمینه مطالعه کرده باشید، با نظرات متفاوت متخصصین سئو برخورد داشته اید، که برخی از آنها اعلام میکنند که url انگلیسی سریعتر در گوگل ایندکس میشود. در حقیقت میتوان گفت که هیچ تفاوتی نمیتوان بین سرعت ایندکس آدرس فارسی و انگلیسی قائل شد. زمان ایندکس صفحات در نتایج به فاکتورهایی فراتر و متفاوت از زبان آدرس صفحات بستگی دارد و فرقی ندارد که شما چه زبانی را برای url انتخاب کنید تا سرعت نمایه سازی صفحه در نتایج جستجو را افزایش دهید. برای افزایش سرعت درج صحفات جدید در گوگل مقاله ثبت درخواست بررسی و ایندکس سایت در گوگل را مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *