بازاریابی در فیسبوک و مزایای تبلیغات در آن

مزایای تبلیغات و بازاریابی در فیسبوک

فیس بوک می تواند بستر مناسبی جهت بازاریابی و تبلیغات در فضای مجازی برای هر نوع کسب و کاری را فراهم کند. اگرچه دسترسی به این شبکه اجتماعی در ایران با کمی اختلال روبرو است ، اما دسترسی به آن ساده است. بازاریابی در فیسبوک مزایای زیادی دارد که در افزایش مشتریان  ، کسب درآمد و حتی در افزایش بازدید سایت یا فروشگاه اینترنتی نیز تاثیر دارد. جالب است بدانید که در دنیا تبلیغات فیسبوک جز محبوب ترین روش ها در میان برندهای بزرگ محسوب می شود.

شبکه های اجتماعی علاوه بر کاربردهای ارتباطی و سرگرمی ، بستر مناسبی برای تبلیغات و هرگونه کسب و کاری می باشد و به کاربران اجازه کسب درآمد می دهد. فیسبوک نیز به عنوان یکی از محبوب ترین و پرکاربرترین رسانه ها در فضای مجازی ، مزایای زیادی برای صاحبین مشاغل و کسب وکار دارد.

آمار نشان می دهد تا قبل از شیوع ویروس کرونا کووید-19 ، میانگین حضور هر کاربر در شبکه های اجتماعی در حدود 58 دقیقه در روز بوده که در دوران قرنطینه و همه گیری کرونا، افزایش چشمگیری یافته است. پس می توان نتیجه گرفت که شبکه های اجتماعی و به خصوص فیسبوک ، ابزارهای مناسبی برای بازاریابی اینترنتی هستند.

مزایای تبلیغات و بازاریابی در فیسبوک

یکی از مزایای فیسبوک این است که مانند بسیاری از شبکه های اجتماعی ، می توانید جامعه دوستان و مخاطبان خود را تشکیل و توسعه دهید و روز به روز بر تعداد آنها بیافزایید.

حتی اگر به قصد تبلیغ کسب و کار خود نباشید ، می توانید با افزایش مخاطبان خود ، اقدام به کسب درآمد از طریق ثبت تبلیغات سایر افراد یا شرکت ها نمایید و به صفحه و اکانت فیسبوک خود نه تنها به عنوان یک شغل دوم ، بلکه منبع درآمد اصلی خود نگاه کنید.

دریافت بک لینک باکیفیت ، انتشار تصویر و محتوا ، انتقال کاربران به وب سایت یا صفحه ای خاص ، مزایای دیگر فیس بوک هستند.

همچنین ابزار تبلیغاتی که توسط مدیران فیسبوک طراحی شده ،( که البته برعکس روش های بالا که رایگان بودند برای استفاده از تبلیغات سفارشی فیسبوک باید هزینه پرداخت کنید ) امکانات متفاوتی مثل مدیریت بودجه و هزینه ، ارزیابی نتایج و میزان اثربخشی را به شما ارائه می دهد. اگر با گوگل ادوردز آشنایی دارید ، پنل تبلیغات فیسبوک نیز تقریبا چیزی مشابه google ads است.

همچنین یکی از مهم ترین مزایای فیسبوک برای مدیران سایت ها ، تاثیر غیر مستقیم آن در سئو و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو است.

در نمودار زیر می توانید برتری فیسبوک از نظر تعداد کاربران را نسبت به سایر رسانه های اجتماعی مشاهده نمایید.

بازاریابی در فیسبوک به دلیل تعداد زیاد کاربران

آنچه در ادامه از مزایای بازاریابی در فیسبوک ارائه می دهیم ، دلایل قانع کننده از اهمیت فیسبوک در بازاریابی و برتری آن نسبت به سایر شبکه های اجتماعی است.

دسترسی به تعداد زیادی از کاربران

بدون شک ، فیس بوک یکی از بزرگترین پایگاههای کاربران در ایران و سراسر دنیا می باشد که می توانند هدف تبلیغات شما قرار بگیرند.

طبق آمار منتشر شده در اوایل سال 2020 ، فیسبوک بیش از 2.6 میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد. که از نظر تعداد کاربران پس از گوگل در رتبه دوم تمامی پلتفرم ها و ابزارهای ارتباط آنلاین در دنیا می باشد.

مهم نیست که کسب و کار شما چه مخاطبی داشته باشد ، به راحتی می توانید تعداد بیشماری از کاربران و مشتریان بالقوه را در فیسبوک بیابید.

کاربران فیس بوک از نظر رده سنی قشر جوان 18 تا 34 ساله هستند که 62درصد کل کاربران را تشکیل می دهند که رده سنی است که فرد آماده پذیرش بیشترین تاثیر از تبلیغات می باشد. پس در facebook شما به تعداد زیادی مخاطب جوان که می توانند هدف معرفی محصولات و خدمات شما قرار بگیرند ، وجود دارد.

هماهنگی با کسب و کارهای B2C و B2B

اکثر افراد تصور می کنند که فیسبوک فقط بستر مناسبی برای کسب و کارهای B2C می باشد ، در صورتی که کاملا اشتباه است. به جرات می توان گفت که کسب و کارهای B2B می توانند کمپین های بازاریابی موفقی را درر فیسبوک اجرا کنند.

جالب است بدانید که مالکین و تصمیم گیرندگان کسب و کارها ، 74درصد بیشتر از افراد دیگر در فیسبوک وقت می گذرانند.

البته به علت رقابتی بدون فضای B2B ، بازاریابان باید با دقت و تخصص بیشتری عمل کنند. با هدف گذاری مناسب ، طراحی تبلیغ حرفه ای، پیام رسانی دقیق و بهبود تجربه کاربری وب سایت شما ، قطعا می توان نتایج مطلوبی از بازاریابی در فیسبوک کسب کرد.

برخی از شرکت ها توانسته اند با استفاده از فیسبوک ، 4 برابر هزینه تبلیغاتی که انجام داده اند را درآمدزایی کنند.

تولید محتوا ، تبلیغات کلیکی ، تبلیغات بنری ، فروش آنلاین ، ثبت لینک به سایت یا فروشگاه اینترنتی ، اقداماتی هستند که می توانند کسب و کار شما را به واسطه فیسبوک متحول کنند.

دسته بندی کاربران

در حالی که بسیاری از رسانه های اجتماعی ، دسته بندی های مختلفی برای کاربران ندارند و معمولا تمامی انها را در یک دسته قرار می دهند ، اما فیسبوک درر این زمینه بسیار قوی و شفاف عمل کرده است.

Facebook دسته بندی های متنوعی براساس طرفداران ، دوستان ، کاربرانی که از صفحه شما بازدید کرده اند ، علاقه مندی ها و … را ارائه می دهد

که شما می توانید براساس این دسته بندی ها ، روش های بازاریابی و تبلیغات خود را انتخاب کنید ، میزان اثرپذیری تبلیغ را بسنجید و متوجه شوید که تبلیغات شما برای چه نوع یا دسته از کاربران بهترین بازدهی را دارد.

هدفگذاری روانشناختی

قابلیت های هدف گذاری فیس بوک فراتر از آمار جمعیتی است و امکان هدف قراردادن کاربران را براساس طیف گسترده ای از ویژگی های روانشناختی مثل علایق ، رفتارها ، سرگرمی ، سبک زندگی و بسیاری موارد دیگر را میسر می سازد.

این مزیت به شما اجازه می دهد تا نه تنها با دقت بهتری کاربران هدف خود را انتخاب کنید ،  بلکه استراتژی بازاریابی آنلاین خود را با روش های سنتی هماهنگ نمایید تا مطئن شوید که معیارهای روانشناختی یکسان و مناسبی را در هر دو وضعیت در نظر گرفته اید.

یکی از مزایای فیسبوک این است که با سفارشی سازی تبلیغات شما ، بهترین پلن ، روش را متناسب با نوع مشتریان پیشنهاد می دهد. اگرچه این مورد با پرداخت هزینه امکان پذیر خواهد بود ، اما بازده قابل قبولی دارد.

در هر مرحله از بازاریابی که باشید ، فیسبوک ابزارها و متدهای مختلفی را به شما ارائه می دهد. برای مثال در مرحله آگاهی مشتری از برند شما ، فقط کاربرانی را درگیر می کند که با محصولات و خدمات شما از نظر سن ، جنس و علایق سازگاری داشته باشند. اگر کاربران واقعا در چهارچوب اهداف شما نباشند ، درگیر نمی شوند ، یعنی مثلا اگر ویدئوی تبلیغاتی منتشر کنید که برای بازه سنی زیر 18 سال مناسب نباشد ، به آنها نمایش داده نمی شود.

هدف این است که چیزی را نشان دهیم که کاربر را هیجان زده و به آنها انگیزه دهد تا در فرآیند ترغیب کاربر و قصد خرید وی تاثیر مثبتی گذاشته شود.

هدف گذاری و تحلیل رقبا

یکی دیگر از مزایای فیسبوک این است که امکان تحلیل و بررسی رقبا را به شما می دهد. به این صورت که ببینید رقبا از چه تکنیک هایی برای تبلیغات در فیسبوک استفاده کرده اند ، چگونه اقدام به جذب کاربر می کنند ، بیشتر مشتریان آنها در چه رده سنی هستند ، به چه مطالب یا محصولاتی بیشتر علاقه دارند و بسیاری دیگر از اطلاعات مشابه.

اگرچه شما به راحتی نمی توانید مشتریان رقیب ، مخصوصا زمانی که رقبای شما برندهای معتبری هستند ، را جذب کنید ، اما به راحتی می توانید کاربران مشابه با سلایق یکسان را در فیسبوک جذب نمایید.

این فرآیند ، حتی از جذب کاربر در گوگل نیز ساده تر است. گوگل مدام در حال بروزرسانی الگوریتم های حود می باشد و برای اینکه رتبه خوبی کسب کنید تا بتوانید بازدید بیشتری داشته باشید ، مدام باید با الگوریتم های گوگل هماهنگ باشید. در حالی که فیسبوک یک پلتفرم کاملا مشخص دارد و با الگوهایی که از رقبا می گیرید به راحتی می توانید با بازاریابی هوشمندانه ، کسب و کار خود را توسعه دهید.

 انواع متد های تبلیغات در فیسبوک

فیسبوک با ارائه چندین متد متفاوت تبلیغاتی از این حیث در میان شبکه های اجتماعی جایگاه اول را در اختیار دارد. عکس ، ویدئو ، ارسال پیام ، تولید محتوای طولانی ، ثبت بنر ، لینک سازی ، تبلیغات کلیکی PPC ، انتشار پست روش هایی هستند که مزایای زیادی را برای کسب و کارها به همراه دارند. در این میان محتوای تولید شده توسط کاربر ، بیشترین بازده را دارد ، زیرا در صورت رعایت اصول سئو محتوا ، نه تنها در فیسبوک بازدید زیادی کسب می کند ، بلکه قابلیت نمایش در نتایج جستجوی گوگل را نیز خواهد داشت.

همچنین محتوای تبلیغاتی ، چون بصورت مقاله یا مطالب آموزشی و اطلاع رسانی منتشر می شود و تبلیغات را بصورت غیرمستقیم انجام می دهد ، تاثیر بیشتری بر ذهن مخاطب دارد و کاربران در مقابل این نوع تبلیغات کمتر گارد تدافعی می گیرند.

انتقال مستقیم کاربر و افزایش بازدید سایت

همانطور که گفتیم یکی از یکی از مزایای فیسبوک ، ایجاد لینک بصورت نامحدود است که می تواند برای وب سایت شما بک لینک های قوی و باکیفیتی را تولید نماید که موجب افزایش اتوریتی و پیج رنک سایت می شود. اما مهم تر اینکه ، این لینک ها می توانند موجب انتقال کاربر به سایت و افزایش بازدید و حتی فروش شما شوند و چون این افزایش ترافیک بصورت کاملا طبیعی اتفاق می افتد ، از دید گوگل هیچ مشکلی نداشته و موجب ارتقا رتبه سایت در نتایج جستجو نیز می شود. باید سعی کنید که لینک های ایجاد شده به گونه ای باشند که کاربر را برای کلیک و ورود به صفحه هدف قانع کنند.

یکی دیگر از شبکه های اجتماعی که می تواند به سئو و رتبه سایت و کسب و کار اینترنتی شما کمک کند ، لینکدین است که از طریق لینک ( کاربرد لینکدین در سئو ) این شبکه اجتماعی و روش های تبلیغات در linkedin را توضیح داده ایم.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *