تگ عنوان چیست و چگونه آن را بهینه کنیم؟
در ادامه معرفی و آموزش مهم ترین متاتگ های صفحه ، نکاتی را جهت انتخاب اصولی تگ عنوان ( title tag ) برای صفحه اصلی و صفحات داخلی سایت توضیح میدهیم. مواردی همچون، طول مناسب، کلمات ضروری که باید در متاتگ عنوان درج شوند، نحوه و محل نمایش این تگ و اهمیتی که در رتبه بندی دارد را بیان خواهیم کرد.
طبق 15 فاکتور رتبه بندی سایت ها در سال 2022، تگ عنوان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین عوامل در رتبه یک سایت در نتایج گوگل شناخته میشود. اهمیت متاتگ تایتل در نرخ کلیک، بازدید سایت از موتورهای جستجو و جذب مخاطب از شبکه های اجتماعی غیرقابل انکار است.
انتخاب یک استراتژی خدمات سئو سطح بالا با در نظر گرفتن تمامی جزئیات بسیارمهم است. اگرچه تگ عنوان تنها یکی از صدها عنصر صفحه است که هنگام بهینه سازی صفحات و محتوا روی آن تمرکز می کنیم، اما بهینه سازی آن به تنهایی تغییرات فوق العاده چشمگیری ری رتبه سایت شما خواهد داشت. فراتر از تأثیر سئو و تمرکزی که بر روی برچسبهای عنوان میگذاریم، باید به تأثیر آنها بر نرخ کلیک و ترغیب مخاطبان هدف خود برای ورود به سایت نیز فکر کنیم.
هنگامی که گوگل از تگ عنوان درج شده برای صفحات سایت ما، به عنوان لینک آبی در صفحه نتایج استفاده میکند ، محتویات این تگ و آنچه به عنوان تایتل هر صفحه درج شده، میتواند در تصمیم کاربر برای کلیک کردن و ورود به سایت ما موثر باشد.
در این مطلب ضمن معرفی این متاتگ مهم، نکاتی که باید در انتخاب عنوان صفحات سایت حتما رعایت کنید، را بخوانید:
متا تگ عنوان چیست؟
متاتگ عنوان یا title tag یکی از اجزا HTML است که عنوان یک صفحه وب را مشخص می کند. عنوان صفحات در نتایج موتور جستجو (SERP) نشان دهنده موضوع صفحه هستند و کاربران می توانند روی آن کلیک کنند و وارد صفحه مورد نظر شوند. این تگ تاثیر زیادی در سئو ، اشتراک صفحه در شبکه های اجتماعی و معرفی صفحه در گوگل دارد و به منظور توصیف دقیق و مختصر از محتوای یک صفحه استفاده می شود.
عنوان صفحه در مرورگرهای وب، در بالا نمایش داده می شود. عنوان منحصربهفرد به بازدیدکنندگان این امکان را میدهد که صفحه وب را از سایر برگههای باز در مرورگر خود شناسایی کنند.
در نهایت، عنوان در زمان اشتراک گذاری یک پست در در شبکه های اجتماعی نیز ظاهر می شود.
تگ عنوان HTML نه تنها عنوان صفحه را برای موتورهای جستجو مشخص میکند، بلکه نقش مهمی در بهینهسازی صفحات وب (SEO) دارد. بهینه سازی تگ عنوان یک صفحه وب می تواند به شما کمک کند تاثیر مثبتی را در افزایش بازدیدکنندگان احتمالی وب سایت ایجاد کنید.
صفحه ای بدون عنوان یا با عنوان گمراه کننده که هیچ ارتباطی به محتوای صفحه ندارد، نمیتواند رتبه خوبی در نتایج کسب کند.
از نظر برنامه نویسی هم تگ عنوان در سورس کد صفحه به این شکل مشخص می شود:
<head><title>عنوان صفحه</title></head>
طول مناسب عنوان
گوگل معمولاً 50-60 کاراکتر اول یک تگ عنوان را نشان می دهد. اگر عناوین خود را زیر 60 کاراکتر نگه دارید ، معمولا 90درصد اوقات عنوان به درستی و کامل نمایش داده می شود. البته طول کاراکتر ها نیز متفاوت است ، مثلا حرف ا با حرف ب یک طول یکسان ( از نظر پیکسلی) ندارند و کل عنوان برای نمایش کامل در لیست نتایج نباید بیش از 600 پیکسل باشد. ولی با تمام این شرایط ، زیر 60 کاراکتر می تواند مناسب باشد.
چرا تگ های عنوان مهم هستند؟
متاتگ های عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در کمک به موتورهای جستجو برای درک محتوای صفحه هستند و اولین گزینه ای که کاربران قبل از ورود به سایت ، از یک صفحه سایت شما می بینند و نسبت به محتوای آن دید کلی پیدا می کنند همین برچسب عنوان است. تگ عنوان در سه مکان نمایش داده می شود: (1) صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) ، (2) بالای مرورگر وب و (3) شبکه های اجتماعی.
بنابراین اهمیت این تگ از سه حوزه قابل بررسی است:
صفحه نتایج موتور جستجو
برچسب عنوان ، در نتایج جستجوی گوگل ، معرف اصلی صفحه می باشد و اولین تجربه کاربر در مواجهه با سایت شماست. همچنین سایت شما را از سایر رقبا در نتایج جستجو متمایز می کند و در افزایش نرخ کلیک تاثیر دارد. بنابراین باتوجه به اهمیتی که تگ عنوان در نمایش سایت در لیست نتایج موتورهای جستجو دارد ، دقت به ان در سئو ضروری است.
اهمیت تگ عنوان در مرورگر وب
از chrome استفاده کنید یا firefox یا سایر مرورگرهای وب ، همواره در نوار بالای مرورگر عنوان صفحه نمایش داده می شود. زمانی که کاربری چند تب یا صفحه را در مرورگر بصورت همزمان باز کرده باشد ، با استفاده از عنوان درج شده در بالای هر پنجره می تواند صفحه مورد نظر را بیابد و به محتوای مورد نظر خود به راحتی دسترسی پیدا کند.
شبکه های اجتماعی
بسیاری از شبکه های اجتماعی مثل توئیتر یا لینکدین ، از متاتگ عنوان صفحه برای معرفی آن در زمان به اشتراک گذاری استفاده می کنند. مثلا اگر شما لینکی از یک از صفحات سایت خود را در توئیتر ثبت کنید ، علاوه بر لینک مورد نظر ، توئیتر بصورت اتوماتیک عنوان صفحه را نیز به کاربران نمایش می دهد.
البته به خاطر داشته باشید که برخی از شبکه های اجتماعی (از جمله فیس بوک و توییتر) قابلیت تغییر متاتگ عنوان در هنگام اشتراک گذاری را به شما می دهند و می توانید عنوانی متفاوت از تگ عنوان صفحه در این شبکه های اجتماعی درج کنید.
7 نکته در بهینه سازی تگ عنوان
همانطور که گفتیم تگ عنوان تاثیرات مهمی هم در سئو و هم در تجربه کاربری دارد و باید ویژگی طول مناسب ، تمایز از رقبا ، به کار بردن کلمه کلیدی ، منجصر به فرد بودن و بسیاری موارد دیگر در نگارش عنوان رعایت شود.
آنقدرها هم که ساده به نظر میرسد، بهینه سازی تگ های عنوان همیشه ساده نیست. همانطور که محتوای صفحات را می نویسید، ممکن است کلمات کلیدی جدیدی را به محتوای خود معرفی کنید. در نتیجه، اغلب باید برچسب عنوان خود را تغییر دهید تا آن را با محتوای به روز شده مرتبط تر کنید. اگر تگ عنوان متناسب با محتوا نباشد، چندان موثر نخواهد بود و نه تنها رتبه مناسبی کسب نخواهید کرد، بلکه احتمالا گوگل آن را در زمان نمایش به کاربران تغییر میدهد.
به خاطر داشته باشید که برچسب عنوان شما باید ساده و خوانا باشد. این باید خواننده را وادار کند که روی آن کلیک کند و از سایت شما بازدید کند.
یادگیری کدنویسی دیگر پیش نیاز مدیریت یک وب سایت نیست. سیستم های مدیریت محتوا مانند WordPress، Drupal، Shopify مدیریت وب سایت را ساده تر از قبل کرده اند. افزونه های CMS و SEO به شما در اکثر موارد وب سایت و مسائل مربوط به محتوا کمک می کنند.
نکات مهمی که باید در هنگام نوشتن عنوان سایت رعایت کنید را به شما آموزش می دهیم:
انتخاب طول مناسب برای تگ عنوان
اگر طول عنوان انتخابی زیاد باشد ، معمولا بصورت کامل در نتایج جستجو نمایش داده نمی شود و پس از 60 کاراکتر ، گوگل کلمات بعدی را با سه نقطه نمایش می دهد. پس طول مناسب باید نهایتا 60 کاراکتر و 600 پیکسل باشد.
کمتر از 60 کاراکتر مشکلی ندارد و اگر عنوان خیلی کوتاه باشد ، معمولا گوگل هنگام نمایش در نتایج جستجو ، بصورت اتوماتیک نام وب سایت شما را به انتهای عنوان اضافه می کند.
البته هیچ جریمه یا اخطاری از جانب گوگل ، مبنی بر استفاده از عناوین با طول بیشتر از 60 کاراکتر وجود ندارد ، اما از دید تجربه کاربری ، طول زیاد مناسب نیست.
استفاده بیش از حد کلمات کلیدی ممنوع!
در حال حاضر توافق تمام سئوکارها بر این است که باید کلمات کلیدی مهم (عبارت اصلی که صفحه درباره آن نوشته شده) در تگ عنوان باشد.اما نباید بیش از حد تکرار شود.
اگرچه عناوین طولانی مشمول هیچ جریمه ای از سوی گوگل نمی شوند ، اما استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در تگ عنوان هم برای کاربران ناخوشایند است و هم جریمه گوگل و حذف صفحه از نتایج را به دنبال دارد.
سعی کنید بیش از یک یا نهایتا دوبار از کلمه کلیدی اصلی در عنوان استفاده نکنید.
از عناوینی که فقط لیستی از کلمات کلیدی هستند و یا تکرار چندباره یک کلمه هستند خودداری کنید. اینگونه عناوین برای کاربران و موتورهای جستجو مطلوب نیست و موتورهای جستجو تغییرات و تکرار کلمات کلیدی را درک می کنند.
عنوان منحصر به فرد برای هر صفحه
عناوین منحصر به فرد به موتورهای جستجو کمک می کند تا وجه تمایز صفحات را درک کنند و محتوای صفحه را با ارزش و غیرتکراری بدانند. با وجود تعداد صفحات زیاد در یک سایت ، شاید نوشتن عناوین کاملا متفاوت و منحصر به فرد غیرممکن به نظر برسد ، اما اینگونه نیست. معمولا سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس یک الگوی خوب برای ایجاد عنوان صفحه دارند که از ترکیب عنوان مطلب، عنوان سایت و یا دسته بندی مطلب تعیین می شود. مثال زیر از یک الگوی خوب را در نظر بگیرید:
[نام محصول] – [دسته بندی محصولات] | [نام سایت]
همچنین باید از درج عناوینی مثل صفحه اصلی یا صفحه جدید بپرهیزید. استفاده از چنین عباراتی در تگ عنوان می تواند گوگل را دچار اشتباه کند و شدیدا موجب کاهش نرخ کلیک صفحه می شوند.
کلمات کلیدی را ابتدای تگ عنوان قرار دهید
به طور شهودی، منطقی است که کلمه کلیدی را در ابتدا عنوان قراردهیم زیرا حتی بدون در نظر گرفتن الگوریتم رتبه بندی گوگل، منطقی است که کاربران کلمه کلیدی اصلی را در ابتدای تگ عنوان جستجو کنند. طبق تجربه ما و تحقیقات انجام شده ، به کار بردن کلمه کلیدی در ابتدای تگ عنوان تاثیر مثبتی در رتبه سایت در گوگل دارد و از طرفی کاربران معمولا دو یا سه کلمه اول هر عنوان را مشاهده می کنند.:
مثال زیر یک نمونه اشتباه در درج تگ عنوان است. در اینجا کلمه کلیدی متاسفانه در آخر عبارت درج شده و کلمات ابتدایی در تمام صفحات تکراری خواهند بود.
نام تجاری | دسته بندی عمده محصولات – دسته بندی محصولات جزئی – نام کالا(کلمه کلیدی اصلی )
برند و نام سایت را در عنوان بنویسید
اگر یک برند قوی و شناخته شده دارید ، افزودن آن به عناوین ممکن است به افزایش نرخ کلیک کمک کند. اما در هرحال ، استفاده از نام سایت در آخر عنوان صفحات تاثیر مثبتی در سئو دارد. در بسیاری از موارد حتی خود گوگل نام و برند سایت را به انتهای عنوان نمایش داده شده در نتایج اضافه می کند. این نکته، مزیت دیگری هم دارد، زمانی که کاربر از گوگل وارد صفحه ای به جز صفحه اصلی سایت میشود، با مشاهده عنوان متوجه میشود که وارد چه سایتی شده که به ارتقای برند شما کمک میکند. از طرفی، همانطور که گفتیم باتوجه به اهمیتی که این تگ برای نمایش سایت در شبکه های اجتماعی دارد، استفاده از نام برند میتواند به شناخت هرچه بیشتر کاربران فضای مجازی بیانجامد.
برای مخاطبان خود عنوان جذاب بنویسید
در حالی که متاتگ عنوان از نظر اصول سئو بسیار مهم است ، اما شما باید به فکر جذب کلیک از کاربران باشید. مهم است که علاوه بر بهینه سازی و استفاده از کلمات کلیدی در سئو ، توجه ویژه ای به تجربه کاربری داشته باشید.
مهمترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که کاربران نهایی شما انسان هستند. بله، مهم است که به خاطر داشته باشید که نظر گوگل را باید جلب کنید، با این حال، در نهایت، این کاربران هستند که تصمیم میگیرند که آیا از عنوان درج شده خوششان آمده و قصد کلیک روی آن را دارند یا خیر.
نوشتن عناوین جذاب مهمتر از این است که فکر کنید گوگل چه چیزی را ترجیح می دهد. از خود بپرسید چه چیزی یک فرد را وادار می کند تا روی عنوان شما کلیک کند.
شما می توانید با یک تگ عنوان عالی در بالای صفحه نتایج موتور جستجو قرار بگیرید، اما تا زمانی که کاربران بر روی قطعه شما کلیک نکرده و از سایت شما بازدید کنند، تا موفقیت فاصله زیادی دارید. به یاد داشته باشید، نرخ کلیک یک جزء عظیم از عملیات رتبه بندی است. اگر کاربران روی لینک شما کلیک نکنند، مطمئناً رتبه شما پایین می آید.
کلمات اولین تاثیر شما بر مخاطب هستند. از کلماتی استفاده کنید که افراد را مجذوب خود کند تا روی قطعه شما کلیک کنند و از صفحه محصول شما بازدید کنند.
از کنجکاوی کاربران استفاده کنید، احساسات را تحریک کنید و مردم را وادار به کلیک کنید.
همچنین از عناوین پیشفرض مانند «صفحه اصلی» یا «صفحه جدید» برای وبسایت خود اجتناب کنید. این عناوین به گوگل این تصور را می دهند که شما محتوای تکراری در سایت خود دارید و در نتیجه رتبه شما کاهش می یابد.
استفاده از اعداد و ارقام در عنوان
برای اینکه تگ عنوان کمی جذابتر باشد، همراه با کلمات، اعدادی را برای افزایش CTR اضافه کنید. به نظر می رسد استفاده از یک عدد و پایان دادن تگ عنوان خود در پرانتز باعث افزایش نرخ کلیک می شود. آن را امتحان کنید، اعداد و براکت ها را در تگ عنوان خود آزمایش کنید.
همچنین، کاربران می خواهند پست هایی را ببینند که تازه و مرتبط با زمان جستجوی آنها باشد. بنابراین آنها روی مطالب با تاریخ ذکر شده در تگ عنوان بیشتر کلیک میکنند. این فرصتی برای شماست تا نرخ کلیک خود را افزایش دهید.
به عنوان مثال،ذکر سال، ماه یا روز در عنوان میتواند موثر باشد. نمونه های این تکنیک را ما در عنوان همین پست و لینکهای معرفی شده به کار برده ایم.
چرا گوگل عنوان صفحه را در نتایج تغییر می دهد؟
برخی اوقات پیش می آید که عنوان نمایش داده شده در نتایج جستجوی گوگل با تگ عنوانی که شما نوشته اید متفاوت است. این اتفاق می تواند به چند دلیل باشد که در ادامه هریک را توضیح می دهیم: ( البته در مقاله بازنویسی و تغییر عنوان صفحات در نتایج جستجوی گوگل ) با جزئیات بیشتری به بررسی و روشهای حل این مشکل پرداخته ایم.
تکرار کلمه کلیدی در عنوان – استفاده زیاد از کلمه کلیدی در عنوان موجب می شود که گوگل آن را حذف و معمولا هدینگ H1 و نام سایت را جایگزین آن می کند.
عدم تطابق عنوان با کلمه جستجو شده توسط کاربر – گاهی کاربری یک عبارت را جستجو می کند و صفحه یا محتوایی از سایت شما که با آن همخوانی دارد نمایش داده می شود، اما چون در تگ عنوان ، عبارت جستجو شده توسط کاربر وجود ندارد ، گوگل به انتخاب خود آن را تغییر می دهد.
استفاده از yoast seo – وردپرس اینگونه تعریف شده که نام نوشته یا برگه را با ترکیب نام سایت را در تگ عنوان قرار می دهد. زمانی که شما افزونه yoast را نصب می کنید ، الگوی دیگری برای متاتگ عنوان تعریف می شود و در صورتی که این دو با هم متفاوت باشند ، ربات گوگل را دچار اشتباه و سردرگمی می کند.
در ادامه پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله مهم و کاربردی انتخاب متاتگ توضیحات مناسب برای سایت می باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.