الگوریتم پنگوئن ابزار مقابله گوگل با بکلینک از 2012

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

از الگوریتم پنگوئن که با نام پنگوئن گوگل google penguin شناخته می شود به عنوان یکی از ابزارهای اصلی گوگل برای آنالیز ، رتبه بندی و حتی جریمه وب سایت ها یاد می شود که با هدف بررسی کیفیت و چگونگی لینک های دریافتی یک دامنه طراحی شده است. اگر علاقه مند به مفاهیم سئو سایت و یادگیری فاکتورهای مهم سئو هستید ، مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می شود.

در سال 2012 ، گوگل رسما بروزرسانی الگوریتم webspam ( وب اسپم ) را برای مقابله با هرزنامه ها و لینک های اسپم ارائه داد و بعد از آن بصورت رسمی نامش را به الگوریتم پنگوئن تغییر داد. هنوز مشخص نیست نام پنگوئن بر چه اساس برای آن انتخاب شده است ، شاید مانند پاندا که از نام یکی از مهندسین اصلی درگیر و فعال بر روی این طراحی این الگوریتم تعیین شده ، باشد!

در می 2012 و پس از ارائه الگوریتم پنگوئن به گفته مت کاتس مدیر سابق تیم توسعه webspam  گوگل ، تنها کمتر از یک دهم درصد تغییرات در نتایج گوگل آن هم فقط در نتایجی ( وب سایت ها ) که به زبان انگلیسی بودند ایجاد شد. اما در پنگوئن 2 که چهارمین بروزرسانی این الگوریتم بود این عدد را به بالای دو درصد افزایش داد.

قبل از ظهور پنگوئن تعدد و حجم لینک ها نقش پررنگی را در امتیازدهی و ایندکس و رتبه بندی سایت ها ایفا می کرد و با پیدایش الگوریتم پنگوئن بسیاری از سایت ها که تعداد زیادی بک لینک با کیفیت پایین دریافت کرده بودند جایگاه خود را در موتور جستجوی گوگل از دست دادند.

درباره الگوریتم پنگوئن

مبارزه گوگل با کیفیت پایین سایتها با الگوریتم پاندا آغاز شد و پیدایش پنگوئن توان و ابزار مضاعفی برای این تغییرات به شمار می رفت. پنگوئن عکس العمل گوگل به روش های لینک سازی غیرطبیعی و سئو کلاه سیاه است و به گفته مت کاتس: ما به دنبال یافتن سایت های بی کیفیت هستیم و این کار با پاندا آغاز شد و بعدا متوجه شدیم که تعداد و انواع بیشتری اسپم ( لینک های غیرطبیعی ) وجود دارند ، پس طراحی پنگوئن برای حل این مشکل آغاز شد.

هدف این الگوریتم به دست آوردن کنترل بیشتر بر لینکسازی خارجی و کاهش یا حذف کارآیی از تکنیک های لینک سازی اسپم به روش سئو کلاه سیاه است.

پنگوئن با ایجاد درک بهتر و پردازش انواع لینک ها  پیوندها و بک لینک های طبیعی ، معتبر و مرتبط با موضوع سایت هدف را  ارزشمند تلقی می کند و در نقطه مقابل سایت هایی با بک لینک های اسپم ، غیرطبیعی ، بی کیفیت و غیرمرتبط توسط این الگوریتم جریمه می شوند.

پنگوئن فقط با لینک های دریافتی یک سایت سر و کار دارد. گوگل فقط به لینک های دریافت شده و ورودی به سایت مورد نظر نگاه می کند و توجه به به لینک های خروجی آن صفحه در حیطه وظایف الگوریتم پنگوئن نیست.

بروزرسانی و تغییرات الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن از زمان راه اندازی آن در سال 2012 روزرسانی ها و تغییرات زیادی داشته است و در نهایت آخرین آپدیت آن مربوط به سال 2016 با نام google penguin 4  می باشد که تقریباً دو سال پس از انتشار نسخه 3.0 ، آخرین نسخه الگوریتم پنگوئن راه اندازی شد.

تغییرات انجام شده به این معنی نیست که عملکرد الگوریتم تغییر کرده است بلکه بدان معناست که درک گوگل از الگوریتم تغییر کرده است و قدرت آن تقویت شده است.

براساس اطلاعات بدست آمده از متخصصان سئو مثل مایکل کوتام ، در حال حاضر پنگوئن سایت ها و لینک ها را در لحظه بررسی می کند و تغییرات در رتبه و وضعیت سایت به سرعت اتفاق می افتد و تاثیر لینک های غیرطبیعی را کم رنگ و سایتی که این چنین لینک هایی دریافت کرده را جریمه می کند.

افت رتبه در نتیجه جریمه پنگوئن

پس از معرفی الگوریتم پنگوئن ، وب مسترها و برندهای تجاری که از تکنیک های ساخت لینک غیرطبیعی و دستکاری شده استفاده یا بک لینک بی کیفیت را با مقادیر فراوان دریافت کرده بودند ، شاهد کاهش در ترافیک و رتبه بندی خود بودند.

در تصویر زیر تاثیر الگوریتم پنگوئن را در افت رتبه یک سایت در نتیجه جریمه شدن آن را مشاهده می کنید.

افت رتبه سایت در نتیجه جریمه پنگوئن گوگل

تاثیر پنگوئن حتی با انتقال دامنه ، ریدایرکت دامنه و تغییر نام دامنه نیز پابرجاست و به هیچ وجه نمی توان آن را فریب داد. آزمایش ها و تحقیقات نشان می دهد که استفاده از یک تغییر مسیر 301 یا 302 نمی تواند اثر پنگوئن را از بین ببرد.

آیا گوگل ما را از جریمه پنگوئن مطلع می کند؟

گوگل در بیشتر مواقع سعی می کند با هشدار به مالکین سایت ها و وبمسترها انها را از عواقب بد پنگوئن و لینک های مخرب موجود مطلع سازد اما گاهی امکان دارد اخطاریه ای مستقیما از گوگل دریافت نکنید ولی جریمه هم شده باشید. پس حتما باید به صورت هفتگی لینک هایی که در سرچ کنسول مشخص شده اند را چک و بررسی کنید تا قبل از وقوع اتفاق ناگواری از آن جلوگیری نمایید.

حتی گاهی مواقع مشاهده می شود یک سایت با تغییر جایگاه دو یا سه صفحه ای مواجه می شود ، که می تواند نشانه ای از آغاز جریمه باشد. در این شرایط باید وضعیت سایت را به خوبی آنالیز کنید و برای اینکه بدانید آیا الگوریتم پنگوئن سایت شما را جریمه کرده یا خیر ، حتما تغییرات بک لینک ها ( میزان دریافتی در ماه های اخیر و تعداد از دست داده شده ) را بررسی کنید. علاوه بر تعداد سایت هایی که به شما لینک داده اند را از نظر اتوریتی و پیج رنک ، فالو یا نوفالو بودن لینک ها شناسایی کنید.

چگونه از شر جریمه الگوریتم پنگوئن خلاص شویم؟

همینطور که متوجه شده اید درواقع پنگوئن یک نوع جریمه سایت توسط گوگل است که اثرات بدی روی ترافیک و بازدید سایت می گذارد و در صورتی که راه علاجی برای آن پیدا نکنید گاها تا حذف کامل تمامی صفحات یک وبسایت پیش می رود. برای جلوگیری از این اثرات مخرب ، شما ابتدا باید تمام بک لینک های سایت خود را شناسایی کنید. سپس آنها را براساس کیفیت به دو دسته خوب و بد دسته بندی نمایید.

بهترین راهکار این است که بک لینک های بی کیفیت را در صورتی که دسترسی دارید حذف کنید و تاکید گوگل هم بر این فرآیند است. اگر هم دسترسی مستقیم ندارید می توانید از مالکین وبسایتی که به شما لینک داده درخواست کنید تا آن را حذف نماید. در صورتی که هیچ کدام از این دو راهکار عملی نبود باید از فایل disavow  کمک بگیرید که در ادامه توضیح خواهیم داد. در نهایت نیز به منظور کاهش سریع اثر منفی پنگوئن باید بک لینک های باکیفیت دریافت کنید.

یافتن بک لینک های سایت

اگر فکر می کنید سایت شما تحت تاثیر منفی پنگوئن قرار گرفته است ، باید لینک های دریافتی سایت خود را بررسی نمایید. کنسول جستجوی گوگل می تواند بهترین ابزار برای یافتن بک لینک های دریافتی یک سایت باشد. به قسمت links در سرچ کنسول گوگل مراجعه کنید و به راحتی لینک های مشخص شده توسط الگوریتم های جستجوی گوگل را مشاهده کنید. همچنین بسیاری از وبسایت ها وجود دارند که پیوندهای دریافتی یک دامنه و حتی صفحه ای که به آن لینک داده شده را مشخص می کنند

نظارت بر بک لینک یک فرآیند مهم و اساسی است ، زیرا امکان دارد حتی اگر خودتان هم بک لینک های بی کیفیت ثبت نکرده باشید ، رقبای شما که در صنعت شما فعال هستند برای سایت شما بک لینک های غیرطبیعی و اسپم ثبت کنند

در مقاله سئو منفی این مطلب را دقیق توضیح داده ایم و از تاثیر مخرب روش های سئو منفی خارجی و روش مقابله با آنها بیشتر گفته ایم که پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه نمایید.

ارزیابی کیفیت لینک

توجه داشته باشید که تمام لینک های ورودی به سایت بد نیستند و پس از جمع آوری بک لینک سایت خود باید کیفیت آنها را ارزیابی کنید تا متوجه شوید کدام لینک ها تاثیر منفی الگوریتم پنگوئن را به دنبال داشته اند. برای مثال لینک هایی که از سایت های .edu دریافت می شوند در بیشتر مواقع باکیفیت و باارزش هستند و نباید حذف شوند

البته این فقط یک مثال بود و اصلا نباید براساس پسوند دامنه تصمیم گیری کنید. گوگل اعلام کرده که پسوند دامنه تاثیری در تصمیم گیری الگوریتم پنگوئن ندارد. هر لینک را در مرورگر باز کنید و محتوای سایت را بررسی کنید و در صورتی که مطالب غیرمرتبط ، کپی ، فیلترشده ، غیراخلاقی و … در آن دامنه وجود داشت حتما لینک سایت خود را حذف نمایید.

حذف مستقیم لینک های غیرطبیعی

برای حذف مستقیم لینک های مخرب از دید الگوریتم هوشمند پنگوئن این دو روش توسط گوگل پیشنهاد شده است ، در صورتی که خودتان دسترسی دارید به صورت مستقیم اقدام به حذف لینک های غیرطبیعی کنید. در غیر این صورت از مالک سایت بخواهید که لینک دامنه شما را از روی وبسایت خود بردارد.

استفاده از فایل disavow

درصورتی که هیچ کدام از دو روش بالا قابل انجام نبود به ناچار باید به استفاده از فایل disavow  روی بیاورید که خود گوگل اعلام کرده این روش را به عنوان تیر اخر استفاده کنید چون حذف مستقیم خیلی مموثرتر و سریع تر انجام می شود. ابزار disavow برای متخصصین سئو یک داروی موثر در این زمینه است و می تواند اثرات لینک های مخرب و غیرطبیعی را کم رنگ و حذف نماید.

فایل  disavow ابزاری است که شما به گوگل ارسال می کنید و به آنها می گویید کلیه پیوندهای موجود در فایل را نادیده بگیرید تا تأثیری در سایت شما نداشته باشد. نتیجه این می شود که پیوندهای منفی دیگر باعث ایجاد مشکلات رتبه بندی منفی حاصل از پنگوئن در سایت شما نخواهند شد ، ولی دقت داشته باشید که اگر به اشتباه بک لینک های با کیفیت بالا را در فایل  disavow   وارد کنید ، آن پیوندها هم دیگر به رتبه شما کمک نمی کنند.

نحوه ساختن فایل disavow

ثبت آدرس در فایل disavow  نیز به دو صورت است یا می توانید آدرس یک صفحه خاص از یک سایت را ثبت کنید و یا با ثبت دامنه اصلی ، اقدام به حذف اثر کل دامنه بر روی سایت خود شوید.

هیچ نکته اضافی هم نیاز نیست در این فایل نوشته شود ، فقط دامنه یا آدرس صفحه هایی که می خواهید نادیده گرفته شوند باید نوشته شوند و هر علامت و نوشته دیگری که در آن فایل باشد توسط گوگل خوانده نمی شود. پس از بارگزاری فایل disavow  در گوگل که یک فایل txt  است یک تاییدیه به شما داده می شود و معمولا بین یک تا سه ماه طول می کشد تا اثر منفی لینک ها و جریمه الگوریتم پنگوئن از بین برود.

اگر قبلا یک فایل ارسال کرده باشید ، فایل جدید جایگزین نسخه قدیمی می شود و می توانید در طول زمان نیز آن را مجددا به روزرسانی کنید.

اقدام به ثبت بک لینک های باکیفیت کنید

سریعا دست به کار شوید! پس از اینکه اقدام به حذف و نادیده گرفتن بکلینک های مخرب نمودید حالا وقت این است که بک لینک های باکیفیت برای سایت خود تهیه کنید. ولی توجه داشته باشید که لینک نخرید ، از پیوندهای  ، از سایت غیرمرتبط لینک نگیرید ، از شبکه های اجتماعی برای بک لینک سازی استفاده کنید ، حتما اتوریتی دامنه ، تراست دامنه و سایتی که می خواهید از آن بکلینک دریافت کنید را چک کنید. با این کار تاثیر منفی لینک های غیرطبیعی سریعتر از بین می رود و الگوریتم پنگوئن دست از سر سایت شما برمیدارد.

مقاله پیشنهادی جهت اطلاعات بیشتر : اهمیت بک لینک در سئو

بنابراین ، به جای تمرکز روی حذف دستی پیوندهای با کیفیت پایین ، ممکن است توجه بر افزایش تعداد پیوندهای با کیفیت وب سایت شما ارزش بیشتری داشته باشد و تاثیر بهتری در تصمیم گیری پنگوئن بگذارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *