آیا متن مخفی برای سئو مضر است؟

تاثیر منفی متن مخفی در سئو سایت

استفاده از متن مخفی روش های منسوخ و قدیمی سئو است و  در صورتی که امیدوار هستید با ترفند پنهان کردن متن سئو و محتوای سایت خود را تقویت کنید اشتباه بزرگی را مرتکب شده اید. اینجا به شما توضیح می دهیم که متن مخفی چیست؟ چه مضراتی دارد و چه نوع محتوایی از دید گوگل پنهان قلمداد می شود. آیا متنی که در لیست های مخفی آکاردئونی هم قرار داده می شود تاثیر منفی دارد؟

به طور کلی متن مخفی ، هرگونه محتوا ، لینک یا تصویری است که توسط کاربر در نگاه اول قابل مشاهده نباشد. چه مثل لینک یا  متن هم رنگ با پس زمینه کاملا منسوخ و نامناسب از دید گوگل باشد و چه مانند متن های بازشو یا سوالات متداول باشد.

دلایل استفاده از متن مخفی

دلایل استفاده از متن پنهان و نحوه اجرای آن می تواند متفاوت باشد. مثلا برخی وب سایت ها برای افزایش دایره کلمات کلیدی و بازدید سایت برخی از عبارات زیاد ، نام تجاری رقبا یا برخی از لینک ها را مخفی می کردند. این کار در گذشته نکته منفی در سئو نبود اما امروزه اینگونه نیست و در بسیاری مواقع گوگل این کار را تقلب و سئوی منفی می داند و سایت را جریمه می کند.

اما همواره متن پنهان را نمی توان مضر دانست ، در برخی موارد حتی می تواند به ارتقای تجربه کاربری نیز بیانجامد.

کاهش طول صفحه

معمولا برخی از وب سایت ها برای کوتاه شدن صفحات خود بخشی از متن صفحه را مخفی می کنند ، به صورتی که این محتوا برای کاربران قابل مشاهده نیست ، اما برای موتورهای جستجو قابل رویت است. البته در صورتی که کاربر بتواند با کلیک روی دکمه ای مشخص متن را مشاهده کند ایرادی ندارد. معمولا بخش سوالات متداول در یک سایت با این هدف مخفی می شود. همچنین در برخی وب سایت ها برای بهینه سازی نسخه موبایل سایت ، برخی از لینکها و متون را پنهان می کنند.

درج عبارات کلیدی

یکی از ترفند های بهبود رتبه به ازای یک کلمه کلیدی ، افزایش تعداد آن کلمه در محتوا بود که تقریبا حدود 20 سال است که این روش منسوخ شده. برخی برای اینکه ظاهر سایت پر از عبارت کلیدی نباشد در حالی که بتوانند با افزایش چگالی کلمات کلیدی ، گوگل را به ارتقا رتبه سایت متقاعد کنند از این ترفند استفاده می کردند.

درج لینک های مخفی

لینک سازی هنوز هم جز عوامل مهم رتبه بندی هستند. بسیاری از سایت های برای لینک سازی از لینک مخفی استفاده می کردند ، زیرا اکثر بک لینک ها موضوعی بی ربط به سایت داشتند و نیازی نبود توسط کاربران دیده شوند

بعضی اوقات ، لینک هایی در سایت اضافه می شدن که متعلق به همان سایت بود و گاهی لینک هایی از سایت های دیگر در صفحه مخفیانه قرار داده می شد. برخی از سئوکارها این کار را برای افزایش قدرت سایتهایی که همزمان روی آنها کار می کردند انجام می دادند

در چه صورتی متن پنهان برای گوگل قابل قبول است؟

به مرور زمان ، گوگل توانایی خود را در تشخیص متن مخفی افزایش داده است و تمام متون مخفی را غیر قابل قبول نمی داند. اما بنا به تاکید گوگل بر تجربه کاربری و توسعه الگوریتم های هوش مصنوعی که رفتار کاربران را ملاک ارزیابی سایت ها قرار می دهد ، می توان گفت بطور کلی متنی که از دید کاربر به طور کامل پنهان باشد ، توسط گوگل نیز بررسی نخواهد شد.

اما در چند مورد متن مخفی برای گوگل معتبر و قابل قبول است که شرایط هرکدام را توضیح می دهیم

منوی کشویی

یکی از عوامل ایجاد متن مخفی ، استفاده از منوی کشویی می باشد که کاربر با کلیک روی آن می تواند محتوا را مشاهده کند اما در حال معمول قابل دیدن نیستند. این نوع لینک های مخفی هیچ ایرادی ندارند و حتی به بهبود عملکرد و جذابیت سایت هم کمک می کنند. جهت ایجاد این نوع منو ها از دستورات css و کدنویسی javascript استفاده می شود که به راحتی توسط خزنده های گوگل دیده می شوند و قابلیت مشاهده توسط کاربر انسانی را نیز دارند.

متن مخفی آکاردئونی

استفاده از متن بازشو یا آکاردئونی در بسیاری از سایت ها محبوبیت دارد. این ترفند به کاهش طول صفحه کمک می کند ، همچنین بسیاری از وب سایت ها برای ثبت سوالات متداول ( FAQ ) از متن آکاردئونی استفاده می کنند  که در نگاه اول از دید مخاطب پنهان است اما با کلیک روی آن باز می شود و متن درون آن قابل مشاهده است. این نوع متن مخفی نیز برای گوگل قابل قبول است.

تغییرات سایت ریسپانسیو

سایتهای ریسپانسیو بر اساس ابعاد یک صفحه تغییر و تنظیم می شوند. در صورت کاهش ابعاد نمایشگر با یک عرض محدود ( در موبایل ها و تبلت های کوچک )  برخی از عناصر صفحه ناپدید می شوند و به جای آنها عناصر دیگری نمایش داده می شود ، اما در سورس کد صفحه تغییری ایجاد نمی شود. این نوع متن نیز از دید گوگل کاملا معتبر است و ایرادی به آن وارد نیست. ولی توصیه می کنیم طراحی سایت خود را به گونه ای انجام دهید که نسخه موبایل و دسکتاپ کاملا یکسان و مشابه باشند یا باتوجه به اولویت گوگل در ترجیح نسخه موبایلی نسبت به نسخه دسکتاپ ، حتما به بارگزاری سایت خود در تلفن های همراه توجه ویژه ای داشته باشید

جهت مطالعه نحوه سئو سایت برای موبایل کلیک کنید!

تاثیر متن مخفی در سئو و رتبه گوگل

تاثیر متن مخفی در رتبه بندی سایت و سئو از دو جهت قابل بررسی است. یکی استفاده از روش های قابل قبول برای گوگل کی می توان اینگونه تحلیل کرد. یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت ها که در سال های اخیر شدیدا مورد توجه گوگل بوده ، تجربه کاربری و نحوه رفتار یک کاربر در مشاهده و حضور روی یک سایت است. معمولا کاربران کمتر به متن و لینک های مخفی توجه می کنند ، پس در صورتی که حتی اگر متنی توسط گوگل دیده شود اما از دید کاربر پنهان باشد ، ارزش خود را از دست می دهد.

اما برای روش های غیرقابل قبول برای گوگل نتیجه کاملا منفی است. روش های منسوخ در ایجاد متن مخفی ، نه تنها تاثیر مثبتی ندارد بلکه جز خطوط قرمز گوگل است و افت رتبه و جریمه شدن سایت را به همراه دارد. درج عبارات کلیدی با رنگ پس زمینه ، لینک های پنهان ، فونت کوچک و غیرقبال مشاهده برخی از مطالب مضرات زیادی را به همراه دارد.

توصیه ما این است که سعی کنید حتی الامکان از متن مخفی در سایت خود استفاده نکنید ، زیرا در هر صورت باید ریسک تاثیر منفی آن در سئو را بپذیرید و حتما با راه اندازی یک سایت ریسپانسیو عملکرد سایت خود در تلفن های هوشمند را تقویت نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *