راه های مقابله با حملات سئو منفی
در این مطلب نحوه و راه هایی برای مقابله با تاثیرات سئو منفی و محافظت از سایت را در مقابل حملات رقبا و یا لینک های اسپم آموزش می دهیم. اگر با افت سریع و ناگهانی رتبه و کاهش شدید بازدیدهای روزانه مواجه شده اید ، یا در کنسول گوگل متوجه شده اید که بک لینک های سایت به طرز عجیبی بالا رفته احتمالا هدف حملات سئوی منفی قرار گرفته اید و این مقاله به شما کمک خواهد کرد.
یکی از چالش هایی که وب مسترها و کارشناسان ممکن است با آن روبرو شوند ، سئو منفی می باشد و باید راه های مقابله با این پدیده را بدانند. سئو منفی یک عمل غیر اخلاقی است که در آن اشخاص یا رقبا با هدف آسیب رساندن به رتبه یک سایت در موتورهای جستجو انجام می دهند. برای مثال، خرید هزاران بک لینک از سایتهای بی کیفیت موجب ضربه زدن به سایت رقیب می شود و گاها می تواند موجب حذف آن از نتایج جستجو شود. متاسفانه انجام فعالیت های مخرب از طرف رقبا در چند سال اخیر شدت گرفته و به همین دلیل دانستن راه هایی که می تواند با اثرات منفی این اقدام مقابله کند ، اهمیت زیادی دارد. شاید وبسایت شما نیز درگیر چنین وضعیتی شده باشد یا در آینده برای شما نیز اتفاق بیفتد، پس باید راه محافظت از آن را آموزش ببینید.
البته پیشنهاد می کنیم ابتدا مقاله سئو منفی چیست؟ را مطالعه کنید تا روشها و مفهوم این اصطلاح را کاملا یاد بگیرید.
چگونه بفهمیم سایت هدف حمله قرار گرفته است؟
اولین چیزی که باید بدانید این است که آیا سایت شما هدف حمله سئو منفی قرار گرفته یا خیر. علائم زیر می تواند نشان از این وقوع این اتفاق باشد:
از دست دادن سریع رتبه – اگر سایتی برای کلمات کلیدی خاص در رتبه های برتر گوگل قرار داشته باشد ، اما ناگهان خیلی سریع به صفحات پایین سقوط کند یک نشانه خطرناک است و زمانی باید به بیشتر آن مشکوک شد که هیچ تغییری در ساختار یا لینک ها و محتوای داخلی سایت نداده اید.
تغییر در تعداد بک لینک ها – بسیار مهم است که همیشه به تعداد بک لینک های دریافتی سایت خود توجه داشته باشید. اگر در یک زمان کوتاه تغییرات زیادی در تعداد بک لینک های ثبت شده سایت خود مشاهده کردید حتما آن ها را بررسی کنید.
از این ابزار رایگان برای مشاهده تعداد بک لینک های سایت خود استفاده کنید: ابزار بررسی تعداد بک لینک
عبارات کلیدی بی ربط و منفی – به کلمات کلیدی که کنسول جستجوی گوگل وب سایت شما به ازای آنها دیده شده است را بررس کنید. اگر تعداد کلمات بی ربط به موضوع اصلی سایت شما زیاد باشد ممکن است هدف سئو منفی قرار گرفته باشید. همچنین ممکن است شخصی برای خدشه وارد کردن به اعتبار سایت شما لینک هایی را با کلمات کلیدی منفی مثل ( سایت کلاهبرداری ) ثبت کند
چه سایت هایی در معرض خطر سئو منفی هستند؟
سئو منفی به هیچ وجه برای همه وب سایت ها نگران کننده نیست. شرکت های بزرگ و سایتهای معتبر و قدیمی که اعتبار زیادی در گوگل دارند به هیچ وجه در معرض خطر نیستند. مثلا مهم نیست چه تعداد بک لینک بی کیفیت برای فیسبوک ثبت شود. میلیون ها لینک اسپم هم که برای این شبکه اجتماعی ثبت کنید هیچ تاثیر منفی در اعتبار و رتبه آن ندارد. سایتهایی بیشتر در معرض خطر هستند که تازه تاسیس باشند و دامین اتوریتی بالایی ندارند. اگرچه ممکن است برخی از وبسایت های قدیمی نیز تحت تاثیر سئو منفی قرار بگیرند ، اما سایت های کوچک و نوپا که پیشینه کمی در گوگل دارند بیشتر در معرض صدمات ناشی از سئوی منفی هستند.
اما در هر صورت امکان دارد که حملات منفی برای هر سایتی اتفاق بیفتد ، پس باید راه و روش مقابله با آن را بدانیم.
راه و روش مقابله با تاثیرات سئو منفی
صاحبان سایت یا متخصصان سئو سایت زمانی که مطمئن شدند سایتی مورد حمله سئو منفی قرار گرفته باید روش های مقابله و رفع آن را داشته باشند. چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای بررسی و رفع اثرات منفی روی سایت انجام دهید. این فرایندها نسبتاً ساده هستند و می توانند رتبه از دست رفته را به سایت شما بازگردانند. اگرچه ممکن است بازگشت به رتبه خوب قبلی کمی زمانبر باشد به این علت که مدتی طول می کشد تا گوگل متوجه تغییرات شود.
استفاده از disavow گوگل – کنسول جستجوی گوگل گزینه ای را برای غیرفعال کردن تاثیر بک لینک های اسپم یا بی کیفیت قرار داده است که می توانید به گوگل اعلام کنید شما به عنوان صاحب سایت برخی از لینک ها را ثبت نکرده اید و مورد تایید شما نیست. با disavow می توانید تاثیر منفی بک لینک های بی کیفیت را کاملا از بین ببرید. این اقدامی است که بسیاری از سئوکارها به محض مشاهده بک لینک های اسپم و قبل از اینکه سایت درگیر سئو منفی شود، انجام می دهند.
آموزش کامل ابزار disavow را از لینک قرمز رنگ مشخص شده مطالعه نمایید.
اقدام دیگری که می توانید انجام دهید این است که از مالک سایتی که به سایت شما لینک داده دوستانه تقاضا کنید که بک لینک مورد نظر ار حذف کند. این یک گزینه عالی است زیرا به بازیابی رتبه در تمام موتورهای جستجو کمک می کند ، نه فقط گوگل!
شکایت به گوگل!
اقدام بعدی و راه حل آخر، می تواند شکایت رسمی به گوگل (و سایر موتورهای جستجو) باشد. کلیه موتورهای جستجو دارای سیاست های مقابله ای علیه سئو منفی هستند. در صورت عدم با دو روش قبلی ، یک شکایت رسمی به موتورهای جستجو ارسال کنید تا با مداخله مستقیم بتوانند به شما کمک کنند.
در پایان به خاطر داشته باشید که بهترین دفاع حمله است! حتی در سئو! اگر مشاهده کردید که سایتتان مورد حملات مخرب و منفی قرار گرفته است ، با روش های مثبت به مقابله بپردازید. تولید محتوا ، بهبود لینک سازی ، تقویت بک لینک های معتبر ، افزایش سرعت سایت ، بهبود تجربه کاربری همگی روش هایی هستند که در جهت بهبود رتبه سایت شما و خنثی کردن اثرات منفی اقدامات رقبا موثر هستند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.