طول محتوای ایده آل برای مطالب سایت چقدر است؟
آیا تعداد کلمات یا طول متن در رتبه سایت در نتایج جستجو اهمیت دارد؟ از دید گوگل طول محتوای مناسب چند کلمه یا پاراگراف متن است؟ اصلا محتوا چند کلمه داشته باشد، 1000 یا 2000 کلمه یا بیشتر؟ پاسخ به این سوالات به متغیرهای زیادی بستگی دارد که مهمترین آنها موضوع مورد بحث و قصد کاربر از جستجوست. اگرچه طبق اعلام برخی از منابع معتبر 2100 تا 2400 کلمه برای مطلبی که روی سایت منتشر میکنید ایده آل و مناسب است، اما فاکتورهای متعددی در پاسخ به سوالات مطرح شده وجود دارد.
عده ای اعتقاد دارند محتوا هرچقدر طولانی تر باشد، رتبه بهتری در گوگل کسب میکند و سعی میکنند با بازی با کلمات طول متن را افزایش دهند. در مقابل عده ای دیگر از متخصصین سئو سایت نظر مخالفی دارند و مقتقدند باتوجه به فاکتورهای رتبه بندی گوگل، کیفیت در اولویت است.
مثلا اگر قصد داشته باشید، درمورد یک موضوع پیچیده مثل سئو مطلبی بنویسید، طبیعتا محتوا طولانی خواهد بود. اما اگر موضوع موردنظر در رابطه با استوری گذاشتن در اینستاگرام باشد، نهایتا با یک یا دو پاراگراف توضیحات به پایان خواهد رسید. در ثانی، هدف کاربران نیز مهم تاثیرگذار است. کاربر به دنبال چیست؟ قصد دارد چه اطلاعاتی را بدست آورد؟ به دنبال یک مطلب کوتاه است یا مطالعه یک مقاله طولانی را هدف قرار داده؟ این احتمال وجود دارد، فردی که عبارت پیشینه شبکه های اجتماعی را جستجو کرده، به دنبال مقاله ای کامل و طولانی، فراتر از آنچه در مورد استوری گذاشتن در اینستاگرام است، باشد.
درکل کلمه صدها عامل در رتبه بندی نتایج جستجو تاثیر دارند. صرف نظر از طول محتوا، کیفیت محتوا و ارزشمند بودن آن برای کاربران اولویت گوگل است. در مقاله گوگل چه محتوایی را دوست دارد؟ ، برخی از ویژگی های محتوای ایده آل از نظر گوگل را توضیح داده ایم.
گوگل درباره طول محتوا چه میگوید؟
اگرچه خواندن مطالب کوتاهتر برای کاربران آسان و سریع است، اما مطمئنا بسیاری از جستجوهایی که در گوگل انجام میشود با هدف کسب اطلاعات کامل و محتوای طولانی تر است که بسیاری از آنها در یک متن کوتاه یا دو سه پاراگراف خلاصه نمیشوند.
گوگل انتظار دارد محتوایی که هر سایت ارائه میدهد، دقیق و با اطلاعات درست و دارای شواهد و مدارک باشد که معمولا محتوای طولانی این ویژگی ها را در خود جای میدهد.
این یک دلیل منطقی است که چرا محتوای طولانی در جستجوی ارگانیک رتبه بهتری از محتوای کوتاه دارد.
طبق مطالعه HubSpot در سال 2021، طول پست ایده آل از نظر اصول سئو سایت باید 2100 تا 2400 کلمه باشد.
اما عده ای از وبلاگ نویسان اعتقاد دارند که پستها و مطالب 200 تا 500 کلمه ای هم میتوانند در رتبه های بالا قرار بگیرند.
اما گوگل نشان داده که تعداد کلمات متن، یکی از معیارهای رتبه بندی نیست.
گوگل ثابت می کند که تعداد کلمات یک عامل رتبه بندی نیست. به این معنی که شما نمیتوانید فقط با هدف ارتقا سایت به صفحه اول گوگل محتوایی بی کیفیت را با ترکیب کلمات بالا بنویسید و انتظار داشته باشید در رتبه های برتر قرار بگیرید.
جان مولر مدیریت وبمسترهای گوگل توضیح میدهد:
تعداد کلمات نشان دهنده کیفیت نیست. برخی از صفحات دارای کلمات زیادی هستند اما ارزش و کاربردی ندارند. برخی از صفحات کلمات بسیار کمی دارند که بسیار مهم و مرتبط با عبارات جستجو شده توسط کاربر هستند.
پس به این نتیجه میرسیم که عدد و رقم طول محتوا به تنهایی برای گوگل اهمیتی ندارد. با این حال، الگوریتم گوگل برای جلب نظر و تامین رضایت کاربران طراحی شده اند و هدف جستجو ممکن است مطالعه مقاله طولانی را دنبال کند.
پس قبل از توجه به طول محتوا، تمرکز شما باید بر جلب رضایت جستجوگران باشد. اگر یک پست کوتاه هدف جستجوی کاربر را برآورده می کند، دیگر نیازی به افزایش طول آن به امید رضایت گوگل نیست.
روی طول مقاله تمرکز نکنید
بسیاری از افراد بر میانگین طول محتوا برای مقالات و تعداد کلمات و تاثیر مثبت آن بر رتبه سایت در گوگل تاکید زیادی دارند.
مطمئنا زمانیکه شما قصد دارید مطلبی را در نقد و بررسی یک فیلم بنویسید، حتی 2 یا 3 هزار کلمه هم کافی نیست، زیرا با جزئیات زیادی مواجه هستید و ذکر این جزئیات به محتوای طولانی نیاز دارد. اما زمانیکه قصد دارید در مورد یکی از شخصیت های همان فیلم مطلبی بنویسید طبیعتا خیلی طولانی نخواه بود و نمیتوان بیش از حد محتوا را طولانی کرد.
بدون درنظر گرفتن طول محتوا، باید بدانید که کاربر به دنبال چیست. چه هدفی از کلمه یا عبارتی که جستجو کرده دنبال میکند.
علاوه بر این، گوگل قادر به تشخیص محتوایی است که ارزش کمی نسبت به محتوای موجود در وب دارد. این بدان معناست که پستهای طولانیتر اگر چیز مفیدی ارائه ندهند واقعا نمیتوانند سایت شما را در جستجو، بالا نگه دارند.
یکی دیگر از سوالات پرتکرار شما، در روز چه تعداد محتوای جدید برای سایت منتشر کنیم؟ است، که به این سوال نیز باتوجه به در نظر گرفتن فاکتورهای تاثیرگذار پاسخ داده ایم که مطالعه آن را پیشنهاد میدهیم.
مخاطب هدف خود را انتخاب کنید
پیش از شروع به تولید محتوا باید مخاطب هدف خود را شناسایی کنید. چه افرادی به محتوای شما علاقه یا نیاز دارند؟ همچنین باید قصد آنها را از جستجو بدانید. آیا به دنبال کسب اطلاعات پیرامون موضوعی خاص هستند یا قصد دارند با کمترین کلیک یک محصول را خریداری کنند؟
در حالت ایده آل، محتوایی منجر به نتیجه مثبت میشود که برنامه ریزی پیش از نگارش آن انجام شود. باید اهداف وب سایت/کسب و کار خود و محتوایی که منتشر می کنید را با اهداف کاربرانی که به دنبال آن هستند مرتبط کند.
اگر چنین بررسی هایی را انجام داده اید و هنوز مطمئن نیستید که طول محتوای پست های سایتتان چقدر باید باشد، می توانید با نگاه کردن به محتوایی که قبلاً ارائه داده اید، ایده بهتری دریافت کنید.
کلمات کلیدی مورد نظر را جستجو کنید و محتوای وبسایتهایی که در صفحه اول گوگل نشان داده می شود را بررسی کنید. طول محتوای این موارد راهنمای خوبی برای شماست.
محتوا باید درخواست جستجوی کاربر را برآورده کند. بنابراین محتوا باید رضایت کاربر را جلب نماید و مهمتر از همه، ممکن است مطالب همراستایی در یک وب سایت وجود داشته باشد که مرحله به مرحله پاسخگوی قصد کاربر کاربر باشند.
فقط بر روی محتوای متنی تمرکز نکنید
یکی از نکات برجسته ای که در آموزش تولید محتوا ذکر کردیم، این است که محتوای با کیفیت فراتر از کلمات و متن است. عکس، ویدئو و حتی یک فایل صوتی نه تنها جلوه خاصی به محتوا میدهد بلکه برای کاربر نیز جذاب تر است و میتواند به درک بیشتر مخاطب از محتوا کمک کند و همین مسئله ارزش محتوا را بالاتر ببرد. همانطور که گفتیم گوگل به دنبال محتوای باارزش برای کاربران است و طبیعتا چنین محتوایی شانس بیشتری برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج را دارد.
این هدف نهایی تمامی متخصصین سئو و بازاریاب های محتواست. ارائه بهترین اطلاعات، در مناسب ترین قالب، بر روی پلتفرم مناسب. برای برخی از موضوعات ممکن است یک محتوای متنی بسیار طولانی و دقیق هم کافی نباشد و نیاز به محتوای ویدئویی باشد. گاهی اوقات اگر یک مصاحبه را بصورت ویدئو روی سایت قرار دهید، نسبت به زمانی که آن را به رشته تحریر درآورید دارد. گاهی شما نمیتوانید بدون استفاده از تصویر یا ویدئو، پیام و اطلاعات دقیقی را به مخاطب منتقل کنید.
دقت کنید زمانیکه که از محتوای تصویری یا صوتی استفاده می کنید، حتما آن را با محتوای نوشتاری همراستا کنید تا ضمن ایجاد یک محتوای یکپارچه، بتوانید کاربر را به خوبی با خود همراه کنید.
بیشتر بدانید: 6 دلیل اهمیت تولید محتوا برای سایت
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.