طراحی ریسپانسیو و اهمیت آن در سئو

اهمیت طراحی ریسپانسیو در سئو

بسیاری از کارشناسان و افراد خبره در زمینه سئو ، مهم ترین و اولویت اول در میان فاکتورهای سئو را طراحی ریسپانسیو می دانند. در این مطلب ابتدا توضیحاتی در رابطه با طراحی ریسپانسیو سایت ارائه می دهیم و پس از آن تاثیر و اهمیت سایت های واکنش گرا در سئو را بیان می کنیم و بررسی می کنیم که موتورهای جستجو ، علی الخصوص گوگل ، چرا به طراحی واکنش گرا علاقه دارد و وبسایت های ریسپانسیو چگونه رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب می کنند.

پس با ما باشید تا یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو را بشناسید و از طراح یا سئوکار سایت خود بخواهید که ابتدا این ویژگی مهم را در وبسایت شما محقق نماید. در حال حاضر ، به علت اهمیت این معیار برای گوگل و افزایش رقابتی که بین سایت های مختلف در یک صنعت وجود دارد ، می توان گفت که اگر سایتی طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا نداشته باشد ، امکان حضور در صفحه اول نتایج را نخواهد داشت. این عامل را حتی اگر اولویت اول در رتبه بندی سایت و سئو ندانیم ، بدون شک جز 5 فاکتور اصلی خواهد بود.

طراحی ریسپانسیو چیست؟

برای کسانی که هنوز نمی دانند اصطلاح طراحی ریسپانسیو ( responsive design ) چیست؟، باید گفت که طراحی سایت واکنش گرا ، به گونه ای انجام می شود که وب سایت در تمام دستگاه های سخت افزاری مثل لپتاپ و موبایل و نرم افزاری مانند مرورگرهای مختلف واضح ، یکسان و کامل نمایش داده می شود و بدون در نظر گرفتن ابعاد نمایشگر یا زبان برنامه نویسی مرورگر بدون هیچ نقصی در دسترس است و بهترین تجربه کاربری ممکن را در تمام شرایط  را برای کاربران سایت شما فراهم می نماید.

قابلیت سازگاری با موبایل بخشی از طراحی ریسپانسیو می باشد اما نباید این دو را به یکدیگر اشتباه گرفت. طبق تحقیقات انجام شده ، در حدود 46 درصد سایت های اینترنتی ، با موبایل سازگار هستند، اما تنها در حدود 20 درصد کل وبسایت ها ، واکنش گرا هستند. اگرچه در حال حاضر این عدد بسیار ناچیز به نظر می رسد ، اما در آینده سایت های بیشتری به علت اهمیت آن در سئو و تاثیری که ارتقا رتبه سایت دارد به این دسته اضافه خواهند شد.

چرا بر روی طراحی ریسپانسیو و اولویت آن در سئو تاکید داریم!؟ در ادامه توضیح کاملا توضیح خواهیم داد. اما قبل از آن چند سوال متداول در این زمینه را مطرح می کنیم.

  • قالب های آماده وردپرس ، ریسپانسیو هستند؟
  • سازگاری با موبایل چه فرقی با طراحی واکنش گرا داره؟
  • گوگل چطور متوجه میشه که کدوم سایت ریسپانسیوه؟
  • سایت واکنش گرا چه مزیت هایی در سئو داره؟

سعی کنید به این سوالات پاسخ بدید و با مطالعه ادامه مطلب ، میزان اطلاعات خود در این زمینه رو امتحان کنید.

چرا گوگل به طراحی واکنش گرا علاقه دارد؟

این کاملا درست است که گوگل به وب سایتهایی که طراحی واکنش گرا دارند علاقه مند است و در رتبه بندی آنها را در جایگاه بهتری نسبت به سایر وبسایتها قرار می دهد. پس باید در سئو ، سعی کنید نظر گوگل را جلب کنید.

گوگل با انتشار الگوریتم مرغ مگس خوار ، سیستم جدید رتبه بندی را به نفع وب سایت های سازگار با تلفن های همراه ، تغییر داده است و این یکی از مهم ترین دلایلی است که اقدام به طراحی ریسپانسیو را برای شما ضروری می کند.

همچنین دلایل دیگری نیز برای علاقه گوگل به سایت های واکنش گرا وجود دارد. در سایت های ریسپانسیو ، قابلیت ایجاد و سئو  URL  واحد برای صفحات سایت ، لینک سازی و به اشتراک گذاری مطالب آسان تر است. آدرس url ثابت و استاتیک ، نیاز به ریدایرکت را از بین خواهد برد که برای کاربران موبایل عملکرد بهتری را ایجاد خواهد کرد.

ارائه تجربه کاربری بهتر برای گوگل اهمیت زیادی دارد و این فاکتور مهم در سئو ، با طراحی ریسپانسیو سایت برآورده می شود.

اهمیت طراحی ریسپانسیو در سئو

در سالهای اخیر ، شاهد افت رتبه وب سایت هایی که طراحی واکنش گرا و سازگار با موبایل نداشته اند بوده ایم و این با هدف سئو سایت که رساندن سایت به صفحه اول گوگل است کاملا مغایرت دارد. بدون شک قابلیت رسپانسیو بودن ، اهمیت زیادی در سئو دارد. اما چگونه در سئو تاثیر می گذارد؟ در ادامه دلایل اهمیت و تاثیر ریسپانسیو بودن سایت در سئو را ارائه می دهیم که برای شما جالب خواهد بود.

طراحی ریسپانسیو از محتوای تکراری جلوگیری می کند

سایت های واکنش گرا به علت سئو url صفحات ، از ایجاد چند آدرس برای یک صفحه جلوگیری می کنند و در صورت ایجاد چنین مشکلی ، بصورت اتوماتیک ، تمام آدرس های اشتباه را به آدرس اصلی ریدایرکت می کنند و در این حالت از ایجاد محتوای تکراری که یکی از بدترین عوامل افت سایت و سئو منفی است ، جلوگیری می کند.

تجربه کاربری کاربران موبایل را بهبود می دهد

به علت افزایش استفاده کاربران اینترنتی از تلفن های همراه هوشمند به بیش از 65درصد ، گوگل نسخه موبایل را ارجح تر از نسخه دسکتاپ می داند و در رتبه بندی نتایج، عملکرد سایت در موبایل را ملاک قرار می دهد. اهمیت طراحی ریسپانسیو در سئو زمانی دو چندان می شود که بدانید طبق اطلاعات جمع آوری شده ، کاربران تلفن همراه تنها 3 ثانیه برای بارگزاری سایت صبر می کنند.

در صورتی که نیازی به سایت واکنش گرا احساس نمی کنید و فکر می کنید نسخه دسکتاپ برای کسب و کار شما کافی است ، اشتباه می کنید. زیرا اگر نسخه موبایل سایت شما بهینه و رسپانسیو نباشد ، در تمام نتایج افت رتبه خواهید داشت.

دسترسی به سایت در تمام مرورگرها

استفاده از انواع مرورگر هیچ گونه محدودیتی ندارد. بسیاری از کاربران از فایرفاکس ، عده دیگر از کروم ، تعدادی از کاربران که از سیستم عامل ios استفاده می کنند از مرورگر safari  و به همین ترتیب بسیاری از مرورگرهای دیگر استفاده می کنند. اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد در برخی مرورگرها به خوبی بارگزاری نمی شود و شما تعدادی از کاربران و بازدیدکنندگان را از دست خواهید داد.

کاهش نرخ پرش

طبق توضیحاتی که در دو مورد قبلی ارائه دادیم ، طراحی واکنش گرا سازگاری سایت با موبایل و تمام مرورگرها را بهبود می دهد. پس نحوه و زمان بارگزاری ارتقا می یابد و کاربران به سرعت سایت شما را ترک نخواهند کرد. همچنین سایت ریسپانسیو از ناوبری و منو مناسبی برخوردار است که می تواند به حرکت کاربر از یک صفحه به صفحه دیگر کمک نماید و در نتیجه کاهش bounce rate یا نرخ پرش کاربر را تجربه خواهید کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *