30 فاکتور موثر در رتبه بندی سایت
اگر یک سایت نوپا و تازه راه اندازی شده دارید می خواهید فاکتور های رتبه بندی سایت که بیشتر تاثیر را در سئو سایت شما دارند بدانید ، مطالعه این مطلب را پیشنهاد می کنیم. باید بگوییم که گوگل در حدود 255 فاکتور رتبه بندی سایت دارد که هر صفحه ای که در وب منتشر می شود را به خوبی آنالیز می کند و باتوجه به میانگین امتیازی که سایت بدست می آورد رتبه نهایی را در لیست نتایج جستجو تعیین می کند. این تعداد فاکتور برای رتبه بندی سایت ها کمی ترسناک هم به نظر می رسد ولی نکران نباشید همه این عوامل به یک اندازه موثر نیستند. برخی از فاکتورها حتما باید رعایت شوند و اجرای برخی دیگر تاثیر چندانی در رتبه سایت نخواهد داشت.
اگر به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده اید پیشنهاد ما این است که حتما 30 فاکتور اصلی رتبه بندی سایت را مطالعه و رعایت نمایید.
لیستی از مهمترین عوامل رتبه بندی گوگل که برای سایت های تازه راه اندازی شده ضروری هستند را به ترتیب بیان کرده ایم.
فاکتور های درون صفحه ای رتبه بندی سایت
نحوه سئو صفحه بیشترین تأثیر را در رتبه بندی آن دارد. اولین ملاک ارزش گذاری گوگل به یک صفحه ، ماهیت و ساختار آن می باشد که کاملا در قدرت و اختیار مالک سایت است. شما آنچه را که می کارید درو می کنید. اگر صفحات خوبی و ساختارمندی را منتشر کنید ، موتورهای جستجو نیز ارزش بالایی برای مطالب شما قائل می شوند و جایگاه بهتری کسب خواهید کرد. فاکتور هایی که برای بهینه سازی صفحه وجود دارند که می توانند بر رتبه بندی سایت تاثیر بگذارند عبارتند از:
کلید واژه در برچسب عنوان
متاتگ عنوان یکی از قوی ترین فاکتور های مربوط به موتور جستجو است. این برچسب یکی از ابزارهای توصیف دقیق محتوای صفحات است. موتورهای جستجو از آن برای نشان دادن عنوان اصلی در لیست نتایج جستجو استفاده می کنند. درج کلمه کلیدی در عنوان ، گوگل را توجیه می کند که صفحه را در چه رتبه ای قرار دهد.
در حالت ایده آل ، کلمه کلیدی باید در ابتدای برچسب عنوان قرار گیرد و صفحاتی که این الگو را رعایت می کنند غالبا رتبه بهتری نسبت به صفحاتی که کلمه کلیدی را در آخر عنوان قرار می دهند دریافت می کنند.
کلمه کلیدی در توضیحات متا
اهمیت برچسب توضیحات متا امروزه بیشتر در مقالات سئو مورد بحث قرار می گیرد و به عنوان یک سیگنال ارتباطی با موتور جستجو شناخته می شود و در به دست آوردن کلیک کاربر از صفحات نتایج جستجو ضرورت دارد. گنجاندن کلمه کلیدی در تگ توضیحات ، توجه گوگل به مطلب نوشته شده را بیشتر می کند.
کلید واژه در برچسب H1
برچسب H1 عامل مهم دیگری است که به عنوان توضیحی در مورد محتوای صفحات ارائه می شود و فاکتور موثری در رتبه بندی سایت در نتایج جستجو محسوب می شود. به غیر از h1 ، پنج تگ عنوان دیگر هم وجود دارد که البته هرچه عدد کنار h بالاتر رود قدرت و تاثیر آن کمتر می شود. اما عده ای اعتقاد دارند که تگ های h2 نیز قوی و هم تراز با h1 عمل می کنند.
تعداد کلمات کلیدی در صفحات
تا همین اواخر ، پر کردن صفحه با کلمات کلیدی روشی مطمئن برای افزایش رتبه بندی سایت برای یک کلمه کلیدی در گوگل بود اما دیگر اینگونه نیست و استفاده بیش از حد کلمه کلیدی در یک متن تاثیر منفی در رتبه صفحه دارد و حتی عاملی جهت جریمه سایت توسط گوگل و حذف آن از لیست نتایج به شمار می رود.
طول محتوا فاکتور مهم رتبه بندی سایت
امروزه موتورهای جستجو به محتوای کلی راضی نمی شوند. بنابراین ، گوگل به دنبال محتوای معتبر و آموزنده برای رتبه اول است. و طبیعی است که هرچه محتوای شما طولانی تر باشد ، این احتمال وجود دارد که بتوانید جنبه های بیشتری از موضوع را پوشش دهید و بیشتر مورد توجه کاربران و گوگل قرار بگیرید. از نوشتن محتوای طولانی اما بسیار مفید ، دست نکشید و در این زمینه فعال باشید.
محتوای تکراری فاکتور منفی رتبه بندی سایت
همه عوامل نمی توانند به صورت مثبتی بر رتبه بندی سایت تأثیر بگذارند. داشتن مطالب مشابه در صفحات مختلف سایت می تواند به رتبه بندی شما آسیب برساند. از کپی مطالب خودداری کنید و برای هر صفحه یک مطلب جداگانه بنویسید.
برچسب canonical
گاهی اوقات ، داشتن دو URL با محتوای مشابه اجتناب ناپذیر است. یکی از راه های جلوگیری از ایحاد محتوای تکراری ، استفاده از یک برچسب canonical است. این برچسب کار ساده hd را انجام می دهد و به گوگل می گوید که یک URL معادل دیگری است و به وضوح بیان می کند که این دو آدرس که دارای محتوای یکسانی هستند ، در واقع یکی هستند.
فاکتور بهینه سازی تصویر در رتبه بندی سایت
تنها متن نیست که می تواند در یک صفحه بهینه شود بلکه سایر فایل ها نیز می توانند سئو شوند. به عنوان مثال ، تصاویر می توانند سیگنال هایی را به موتور جستجو را از طریق متن alt ، عنوان و توضیحات مربوط به آنها ارسال کنند که یکی از مهم ترین فاکتور ها در رتبه بندی سایت محسوب می شود.
به روز رسانی های محتوا
الگوریتم های گوگل محتوای جدید و به روز شده را ترجیح می دهند. البته این بدان معنا نیست که شما باید تمام مدت صفحات خود را ویرایش کنید. این تفکر وجود دارد که برای صفحات تجاری ، مانند توضیحات محصول ، گوگل این واقعیت را می پذیرد که به اندازه پست های وبلاگ که اخبار و اطلاعات روز را نشان می دهند حساس نیستند. با این حال عاقلانه است که برخی از استراتژی های سئو بروزرسانی انواع خاصی از محتوا را هرچند ماه یکبار ضروری بدانیم.
لینک های خروجی
لینک دادن به صفحات معتبر ، اعتماد موتور جستجو را بالا می برد. به این روش فکر کنید ، یکی از دلایلی که شما می خواهید کاربر را به سایت دیگری منتقل کنید ، این است که قصد داردی اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع کسب کنند. به همین دلیل لینک های خروجی میتواند فاکتور موثری در جلب اعتماد گوگل باشد. با این وجود ، بسیاری از پیوندهای خارجی می توانند از PageRank صفحه به طور قابل توجهی کاسته و به رتبه آن ضربه بزنند. در یک کلام ، لینک های خارجی یک فاکتور در رتبه بندی سایت در گوگل محسوب می شوند اما در درج آنها باید اعتدال را رعایت کنید.
پیوندهای داخلی فاکتور ضروری رتبه بندی سایت
صفحات درهم تنیده یک سایت می توانند عاملی در افزایش اعتبار و قدرت صفحات باشند و به عنوان ابزاری برای حضور بیشتر کاربران روی سایت و مطالعه مقالات و نوشته های بیشتر ضرورت دارند.
پیشنهاد می شود مقاله فوق العاده مهم لینک سازی داخلی صفحات سایت را مطالعه نمایید.
کلمه کلیدی در URL
به کفته بسیاری از متخصصین و مشاورین سئو ، به کار بردن كلمه كلیدی موجود در URL صفحه بلافاصله پس از نام دامنه یک فاکتور رتبه بندی سایت در گوگل محسوب می شود. استفاده از عبارات اصلی یک متن در آدرس ، که تمرکز شما برای کسب جایگاه بهتر در گوگل به ازای آن عبارات است از نکات بدیهی و الزامی سئو url صفحات برشمرده می شود.
فاکتور های رتبه بندی مربوط به سایت
برخی از فاکتور های خاص مربوط به خود سایت ، قابلیت ها و ویژگی های آن وجود دارند که می توانند بر قابلیت جستجو و رتبه بندی سایت تأثیر بگذارند. این موارد هم مربوط به وضعیت درونی سایت می شوند و هم خارجی. اما کاملا در کنترل و اختیار شما هستند و حق انتخاب با شماست که این موارد را اجرا کنید یا خیر! ولی تاکید ما به رعایت تمام این موارد است.
نقشه سایت
نقشه سایت به موتور جستجوگر کمک می کند تا صفحات سایت شما را فهرست کند. این ساده ترین و کارآمدترین روش برای معرفی صفحات به گوگل است. حتما اقدام به ساخت و طراحی نقشه سایت با فرمت xml نمایید و دقت کنید که نقشه سایت حتما باید داینامیک باشد یعنی با اضافه شدن هر مطلب جدید ، اتوماتیک به روز شود.
اعتماد دامنه domain trust
درک این موضوع سخت نیست که دامنه هایی که گوگل به آنها اعتماد بیشتری دارد در رتبه های بهتری قرار می گیرند. Domain trust یک فاکتور رتبه بندی سایت است که حتما باید با دریافت بک لینک های طبیعی باکیفیت ، افزایش محتوای کاربردی و محبوب ، ارتقای برند ، افزایش بازدید در شبکه های اجتماعی آن را بهبود دهید.
محل سرور یک مهم فاکتور رتبه بندی سایت
برخی از افراد متخصص سئو معتقدند که مکان سرور یک فاکتور رتبه بندی سایت در نتایج محلی آن کشور یا منطقه خاص است. این عقیده امروزه به اثبات رسیده و گوگل با ارتقای هوش ماشینی توانسته متناسب با موقعیت مکانی و جغرافیایی کاربر نتایج را شخصی سازی نماید.
در مقاله تاثیر مکان سرور سایت در سئو پیشنهاداتی جهت انتخاب محل سرور ارائه شده که مطالعه آن بسیار به شما کمک خواهد کرد.
بهینه سازی سایت برای موبایل
فقط یک سال پیش ، 46٪ از جستجوگران از تلفن همراه صرفا برای جستجو استفاده می کردند. اما این تعداد در 12 ماه گذشته به صورت تصاعدی افزایش یافته است. از این رو جای تعجب نخواهد داشت که داشتن یک سایت بهینه شده برای موبایل ، یک فاکتور تاثیر گذار بر رتبه بندی سایت باشد.
استفاده کنسول جستجوی گوگل
استفاده از google webmaster tools سرعت ایندکس شدن صفحات سایت در گوگل را افزابش می دهد و داده های ارزشمندی جهت بهینه سازی و کسب رتبه بهتر به شما ارائه می نماید. ابزار دیگری مثل گوگل آنالیتیکس هم موجود است که فقط مربوط به تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده و میزان بازدید هاست.
فاکتور های رتبه بندی خارج از سایت
هنگام رتبه بندی صفحات ، گوگل به عوامل خارج از سایت شما نیز نگاه می کند. اکثر این موارد هم می توانند با اراده شما و هم بدون دخالت شما ایجاد شوند اما شما به عنوان مالک سایت باید تمام تلاش خود را بکنید که از خطاها بپرهیزید و نکات مطلوب را برآورده نمایید. در ادامه چند فاکتور اصلی را توضیح داده ایم:
تعداد دامنه هایی که به سایت لینک داده اند
تعداد دامنه هایی که به سایت شما لینک داده اند برای گوگل اهمیت زیادی دارد و می تواند نشان از میزان محبوبیت و قدرت سایت شما باشد. هرچقدر که دامنه و وبسایت های بیشتری به شما لینک دهند ( به شرط اینکه باکیفیت باشند ) ارزش وبسایت شما افزایش می یابد و امکان بازدید کاربران بیشتری فراهم می شود.
تعداد صفحات لینک دهنده
ممکن است لینک هایی از دامنه ای خاص به سایت شما وجود داشته باشد. تعداد صفحات آن دامنه ها نیز یک فاکتور رتبه بندی سایت است. با این اوصاف ، بهتر است لینک های بیشتری از دامنه هایی که جندین صفحه دارند دریافت کنید. مثلا اگر دو سایت اعتبار یکسانی داشته باشند اما یکی از آنها تعداد صفحات بیشتری داشته باشد ، اولویت ثبت لینک با همان دامنه است.
اتوریتی صفحات لینک دهنده
همه صفحات برابر نیستند. لینک گرفتن از صفحات دارای قدرت بالاتر هزاران برابر موثر تر از صفحات با اتوریتی کم خواهد بود. بنابراین ، باید تلاش کنید از مطالب و صفحاتی دارای اتوریتی بالا لینک بگیرید. زمانی که می خواهید از سایتی بک لینک دریافت کنید از طریق ابزار تجزیه و تحلیل ، اتوریتی ، رنک و کیفیت آن را چک کنید.
ارتباط لینک فاکتور تاثیرگذار در رتبه بندی سایت ها
بسیاری معتقدند که لینک گرفتن از صفحاتی که ارتباط موضوعی مناسبی با سایت شما دارند می تواند یک فاکتور تاثیر گذار در رتبه بندی سایت به حساب آید و این کاملا درست است. همواره سعی کنید از صفحاتی که در راستای موضوع و ماهیت سایت شما هستند لینک بگیرید.
اتوریتی دامنه لینک ها
علاوه بر اهمیت بالا بودن اتوریتی و اعتبار صفحاتی که از آنها لینک می گیرید ، اتوریتی دامنه سایت نیز باید بالا باشد و تاثیر بهتری در رتبه بندی سایت دارد. دامنه به عنوان والد صفحات شناخته می شود و اگر اعتبار کافی نداشته باشد به زیرشاخه های خود نیز ضربه می زند.
لینک از صفحه اصلی
طبق مقالات و مطالب تخصصی سئو ، می توان به جرات گفت که لینکی که از صفحه اصلی یک سایت به شما داده می شود به مراتب با ارزش تر از لینک گرفتن از صفحات داخلی همان سایت است چون در اغلب مواقع بیشترین بازدید و ورودی را در آن دامنه دارد.
لینک های فالو و نوفالو
گوگل رسماً اظهار داشته که پیوندهای nofollow را که با تگ rel = nofollow ثبت شده اند را به حساب نمی آورد. بنابراین ، فقط تعداد لینک های follow یکی از فاکتور های موثر در رتبه بندی سایت هستند.
مطلب پیشنهادی فوق العاده مهم : مقایسه تفاوت های لینک follow و nofollow
تنوع لینک ها
انواع پیوندهایی که برای سایت خود ایجاد می کنید نیز اهمیت دارند. لینک دهی بیش از حد از یک نوع ممکن است اسپم شناخته شود و بر رتبه بندی سایت تأثیر منفی بگذارد.
پیوندهای متنی
یکی دیگر از فاکتور های رتبه بندی سایت که مربوط به لینک سازی می شود این است که بسیاری عقیده دارند که لینک های متنی درون محتوا تاثیر بیشتری از لینک های درون فوتر یا سایدبار دارند.
متن لینک
متن یک لینک یک عامل رتبه بندی قوی است و باید با دقت و با رعایت اصول سئو انتخاب شود. استفاده بیش از حد از متن تکراری برای یک لینک خاص می تواند اسپم به شمار رود و برای گوگل یک فاکتور منفی باشد.
فاکتور دامنه در رتبه بندی سایت
نام ، اعتبار ، عمر و تعداد کاراکترهای دامنه سایت می تواند در رتبه بندی سایت نیز تاثیر بگذارد که البته نسبت به موارد بالا خیلی تاثیرگذار نیستند اما می توانند فاکتور هایی در رتبه بندی سایت باشند:
زمان ثبت دامنه
گوگل دامنه های ثبت شده برای مدت زمان طولانی تر و بیشتر از یک سال را معتبرتر می داند و هر چه عمر دامنه بیشتر باشد اعتماد گوگل به مطالب و صفحاتی که منتشر می کند بیشتر خواهد بود.
پیشینه دامنه یک فاکتور موثر در رتبه بندی سایت
این امکان وجود دارد شما اولین نفری نباشید که دامنه را ثبت و خریداری کرده اید ، امکان دارد سال های قبل فرد دیگری از این دامنه استفاده کرده باشد و اکنون بدون مالک است. اگر دامنه شما در گذشته جریمه شده باشد ، پیشینه بد آن ممکن است بر رتبه بندی فعلی سایت تأثیر مخربی بگذارد.
پسوند TLD کشور
در مقاله تاثیر نام دامنه بر سئو و رتبه سایت این عامل را دقیق تر توضیح داده ایم . اما باید بدانید که پسوند TLD دامنه می تواند یک فاکتور رتبه بندی سایت باشد ، مخصوصا اگر مربوط به یک کشور خاص ( مثلا پسوند ir که متعلق به ایران است ) باشد. پسوند دامنه به طور ویژه ای در سئو محلی و رتبه سایت در یک موقعیت جغرافیایی خاص تاثیر دارند.
خوشمان امد