اهمیت محتوای تعاملی در دستیابی به اهداف بازاریابی

محتوای تعاملی چیست چه مزایایی برای بازاریابی و سایت دارد

چگونه محتوای تعاملی به شما در دستیابی به اهداف بازاریابی دیجیتال کمک می کند؟ تحقق موفقیت در بازاریابی آنلاین مستلزم تمرکز مداوم در تبلیغات، تولید محتوا و اجرای بهترین استراتژی ها است. در میان تمام روشها و تکنیک ها، آیا محتوای تعاملی باید نقش بیشتری در کسب و کار شما داشته باشد؟ بله!

محتوای تعاملی به طور پیوسته برای برندها و مشاغل کوچک و بزرگ اهمیت یافته است. با این حال، بسیاری از برندها همچنان معتقدند که منابع لازم برای تولید مداوم چنین محتوایی را ندارند، بنابراین منصرف می‌ شوند و در نتیجه سرمایه گذاری خود را کاهش می‌دهند. درحالیکه در فرآیند بازاریابی سئو یکی از بخش های اصلی ایجاد چنین محتواییست. در این مطلب به شما نشان خواهیم داد که چگونه این نوع محتوا می تواند به شما در دستیابی به اهداف بازاریابی کمک کند. اما ابتدا اجازه دهید اصطلاحات اولیه را تعریف کنیم.

محتوای تعاملی چیست؟

در زمینه دیجیتال مارکتینگ، محتوای تعاملی هر نوع محتوای دیجیتالی است که نیاز به مشارکت فعال مخاطبان شما دارد: کلیک کردن، ثبت نام، پاسخ دادن و غیره.

این اصطلاح راهی برای تشخیص قالب‌ های تعاملی از محتوای غیرفعال یا ثابت است که کاربران به سادگی مشاهده و از آن گذر می‌کنند، مانند متن و تصاویر.

بنابراین چنین محتوایی شامل عناصر ضروری برای توسعه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی و موفق است.

مزایای تولید محتوای تعاملی برای وب سایت

در مرحله بعد، 8 مزیت محتوای تعاملی را به شما می گوییم که می تواند به شما در دستیابی به اهداف بازاریابی کمک کند:

  1. زمان صرف شده توسط کاربران در صفحه را افزایش می دهد.
  2. CTR سایت را افزایش می دهد.
  3. تولید سرنخ را بهینه می کنند.
  4. تجربه مشتری را بهبود می بخشد.
  5. تعامل و آگاهی از برند را تشویق می کند.
  6. افزایش فروش.
  7. به شما در جمع آوری داده های مهم کمک می کند.
  8. جمع آوری بازخورد را آسان می کند.

به طورکالی با محتوای تعاملی به اهداف بازاریابی بسیار آسان ‌تر می ‌توان دست یافت.

به خواندن ادامه دهید!

  1. زمان حضور کاربران در سایت را افزایش می دهد

یک معیار مهم که اثربخشی وب سایت و استراتژی بازاریابی شما را به طور کلی نشان می دهد، زمان صرف شده در سایت است.

افزایش این معیار معجزه نمیکند، اما احتمال تبدیل یا فروش مطمئناً زمانی افزایش می‌ یابد که خوانندگان واقعاً آنچه را که می ‌خواهید بگویید در نظر بگیرند.

اگر کاربر به همان سرعتی که وارد سایت میشود آن را ترک کنند، قطعا مشکلی وجود دارد. محتوای شما ممکن است مرتبط نباشد، یا آنقدر جالب نباشد که توجه آنها را جلب کند.

یک پارادوکس یا تناقض وجود دارد و آن این است که ما با جستجوی ارگانیک توانستیم خواننده ای را جذب کنیم، اما به محض اینکه او پاسخ سوال خود را گرفت، بلافاصله آنجا را ترک می کند.

با گنجاندن محتوای تعاملی در سایت خود، به خوانندگان دلیلی برای ماندن در سایت می دهید. دعوت به مطالعه سایر مقالات، ارائه پروموشن و تخفیف، ثبت نام در خبرنامه و…  اقداماتی هستند که میتوانند به محتوای شما را تعاملی تر کنند.

البته میانگین زمان در صفحه معمولاً هدف نهایی نیست، اما در اندازه گیری میزان جذب خوانندگان بسیار مهم است. و با محتوای مناسب، زمان بیشتر در صفحه می تواند به معنای افزایش تبدیل و/یا فروش باشد.

  1. CTR سایت را افزایش می دهد

نرخ کلیک یا CTR یک معیار مهم است که با آن می توانید موفقیت طرح بازاریابی خود را ارزیابی کنید. در واقع افزایش CTR معمولا یکی از اهداف دائمی بازاریابی یک شرکت است.

CTR اساساً تعداد بازدیدکنندگانی است که پس از اولین بار ورود به صفحه اصلی سایت روی یک لندینگ پیج (مانند CTA ) کلیک می کنند، در مقایسه با تعداد کل بازدیدکنندگانی که در صفحه اصلی فرود آمده اند.

محتوای تعاملی باعث افزایش نرخ کلیک ctr میشود

محتوای تعاملی چگونه CTR را افزایش می دهد؟

فرض کنید یک پست وبلاگی می نویسید که به هدف پاسخ به یک سوال رایج در کسب و کار شما باشد. احتمالا آن پست وبلاگ را با CTA همراه کنید. تا کاربر پس از دریافت پاسخ موردنظر، به بررسی صفحه هدف شما یا کلیک روی cta اقدام کند. شما با این کار توانسته اید کاربر ورودی به سایت خود را به یک مشتری بالقوه تبدیل کنید. مقاله CTR چیست روش های سئو برای افزایش نرخ کلیک را مطالعه کنید.

  1. ورود مخاطب به سایت را بهینه می کنند

محتوای تعاملی همچنین می تواند ورود مخاطب را بهینه کند، به خصوص آنهایی که با جستجوی پولی یا ارگانیک وارد می شوند. فرض کنید می خواهید از طریق یک پست وبلاگ با CTA در پایان، مشتری جذب کنید.

اما این بار، به جای اینکه از خوانندگان بخواهید کلیک کنند، از آنها می خواهید که ثبت نام کنند یا یک آدرس ایمیل یا چیزی شبیه به آن ارائه کنند.

ارائه نوعی انگیزه برای مخاطب، یک روش معمول است. اگر محصولات خرده فروشی می فروشید، می تواند یک پنجره بازشو باشد با این پیام: همین حالا ثبت نام کنید و درصدی از اولین سفارش خود را دریافت کنید!

در جهان B2B، یک رویکرد رایج تر این است: دانلود این کتاب الکترونیکی!، که در ازای اشتراک مخاطب، محتوای عمیق تر و ارزشمندتری را به او ارائه می دهد.

هنگامی که آن را به محتوای تعاملی پیوند دهید، ورود مخاطب به سایت می تواند بسیار قدرتمندتر و موثرتر باشد.

اگر هدف شما جمع ‌آوری آدرس‌های ایمیل است، می‌ توانید درخواست ثبت نام ایمیل کنید تا کاربر بتواند به محتوای تعاملی با ارزش دسترسی پیدا کند، درست همانطور که برای دریافت کتاب الکترونیکی انجام می‌داد.

یا می‌توانید نوعی آزمون ایجاد کنید، و آن را به جای CTA قرار دهید، و پس از اینکه کنجکاوی و علاقه کاربران را جلب کردید، CTA واقعی را برای آخرین مرحله آزمون ارائه کنید.

هر رویکردی که در پیش بگیرید، تقریباً هر نوع محتوای تعاملی می‌تواند تأثیرات مثبتی بر تلاش‌های جذب مخاطب و دریافت اطلاعات آنها داشته باشد.

  1. تجربه مشتری را بهبود می بخشد

بازاریابان در مورد تجربه مشتری زیاد صحبت می کنند و دلیل خوبی هم دارند: مهم نیست محصول شما چقدر خوب باشد، اگر تجربه خرید یا دریافت آن وحشتناک باشد، بسیاری از مصرف کنندگان منصرف خواهند شد.

به عبارت دیگر، یک محصول عالی که فقط از طریق یک وب سایت فاجعه و با تجربه کاربری بد، قدیمی و نامعتبر قابل خریداری است، مخاطب و طرفدار محدودی خواهد داشت.

اپل این را بهتر از هر کسی می‌داند. فروشگاه های آنها صرفاً برای فروش محصولات طراحی نشده اند، بلکه تجربیات و روابطی را ایجاد می کنند که به طور طبیعی منجر به فروش محصول می شود.

(البته، کیفیت محصولات ضرری ندارد و تلاش های بازاریابی متعارف شما نیز مطمئناً نقش دارد.)

مشتریان شما دوست دارند چیزهایی را خودشان کشف کنند. اگر مخاطبان شما بین تصاویر محصول ثابت و یک مدل 360 درجه که تصویر می تواند بچرخد، کاربر آن را بزرگ کند، حق انتخاب داشته باشند: کدام را ترجیح می دهند؟

در اینجا مثال دیگری وجود دارد: اگر انواع محصولات مشابه را می فروشید، مطمئناً می توانید یک پست وبلاگی کمی طولانی تر ایجاد کنید که در آن توضیح دهد کدام یک از محصولات شما برای انواع مختلف مصرف کنندگان مناسب است. برخی از مشتریان آن را می خوانند و بر اساس آن تصمیم خرید می گیرند.

کاربران ایده کنترل تجربه را دوست دارند. اگر ترجیح می دهند آن را بخوانند، به آنها اجازه دهید. اگر آنها ترجیح می دهند به یک سری سؤالات پاسخ دهند (به هر حال، نکاتی را که قبلاً در پست وبلاگ ذکر کرده اید) و یک مسابقه تستی داشته باشند که به آنها بگویید چه چیزی بخرند، این نیز عالی است!

اینها فقط دو نمونه هستند. چنین قابلیت هایی برای افزایش تجربه مشتری از طریق محتوای تعاملی تقریباً بی پایان است.

  1. تعامل و آگاهی از برند را تشویق می کند

درگیری معیار دیگری است که ممکن است تعریف آن سخت باشد و بسته به اینکه چگونه آن را تعریف کنید، اندازه گیری آن متفاوت است.

تعاریف می تواند متفاوت باشد، اما معمولاً تعامل به نوعی از تعامل عمومی قابل مشاهده اشاره دارد، خواه این یک نظر در یک پست باشد یا یک تعامل از طریق رسانه های اجتماعی.

همه شرکت ها به یک اندازه به مشارکت اجتماعی وابسته نیستند. برای مثال، در مشاغل B2B نسبت به B2C  اهمیت کمتری دارد.

توسعه تعامل می تواند به طور طبیعی بسیار دشوار باشد، و برخی از شرکت ها در اینجا جذابیت زیادی ندارند.

می‌ توانیم از شرکت آب و فاضلاب شهر خود تشکر کنیم، اما تمایلی برای دنبال کردن آنها در اینستاگرام نداریم! و به سختی می‌توانیم پست اجتماعی آنها را به اشتراک بگذاریم.

همانطور که گفته شد، اگر تعامل معیار مناسبی برای کسب و کار شما است، باید بر روی آن تمرکز کنید. ایجاد یک محتوای تعاملی بسیار جذاب و با ارزش اجتماعی راه بسیار خوبی است.

یک نظرسنجی جذاب، یک مسابقه سرگرم کننده، یا یک اینفوگرافیک گزینه هایی هستند که ممکن است در این زمینه منطقی باشند.

باز هم، درست کردن آن سخت است، شما باید محتوایی ایجاد کنید که:

  • جالب باشد؛
  • می توان به راحتی به اشتراک گذاشت؛
  • به اندازه کافی با شرکت شما مرتبط است تا تفاوت ایجاد کند.

اگر به این سه ویژگی دست یابید، محتوای تعاملی می تواند راهی موثر برای ایجاد تعامل و آگاهی از برند باشد.

  1. افزایش فروش

محتوای تعاملی می تواند فروش را به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم افزایش دهد. ابتدا در مورد افزایش فروش مستقیم صحبت خواهیم کرد. به مثال یک مسابقه در کنار یک مقاله یا مطلب وبلاگ قرار میدهید.

فرض کنید موضوع این است که کدام [جفت کفش/بشقاب/قاب گوشی] برای استایل شما مناسب است؟ کاربری که در آزمون شرکت میکند، در نهایت محصولی متناسب با جوابهایی که داده به او معرفی میکنید.

تاثیر این نوع محتوا در افزایش فروش و درآمد سایت

محتوایی که کاربر را درگیر کند می تواند به عنوان بخشی از قیف فروش با ارائه لینک مستقیم به محصول بر اساس نتایج پرسشنامه مورد استفاده قرار گیرد. حتی می توانید یک کد تخفیف در صفحه نتایج ارائه دهید.

همچنین می ‌توانید به فروش غیرمستقیم سایت خود کمک کنید، مخصوصاً برای شرکت‌هایی که فرآیندهای فروش پیچیده ‌تری دارند.

محتوای تعاملی همیشه برای فروش مستقیم نیست، همچنین برای جمع آوری داده ها مفید است.

همانطور که کاربران با محتوای شما درگیر می شوند، بینشی در مورد اینکه در کدام مرحله خرید هستند و نیازها یا سلایق آنها چیست را ارائه می دهد.

تعامل فعلی در سایت شما ممکن است منجر به فروش نشود. حتی ممکن است برای این کار طراحی نشده باشد.

اما شما می توانید داده های ارزشمندی را در مورد مشکلات و نیازهای مشتریان خود جمع آوری کرده و برای پاسخگویی به آنها برای تیم فروش خود ارسال کنید.

  1. در جمع آوری داده ها به شما کمک میکند

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، محتوای تولیدشده نباید صرفاً برای آموزش یا سرگرمی مشتریان باشد. آنها همچنین می توانند ابزاری برای جمع آوری داده ها باشند.

با جمع ‌آوری داده‌ ها در مورد اینکه مشتریان بالقوه و مخاطبان شما چه چیزی در ذهن خود دارند یا چه مواردی را ترجیح می ‌دهند، می ‌توانید تصمیمات مبتنی بر داده‌های بهتری در مورد محصولاتی که راه ‌اندازی می‌کنید یا ویژگی‌هایی که اضافه می‌کنید بگیرید.

ارتباط با مشتری در آینده، سفارشی سازی محصول براساس سلایق هر مشتری، بهبود ارائه خدمات دیگر نتایجی هستند که در نتیجه جمع آوری داده های مخاطبان خود محقق خواهند شد.

  1. دریافت بازخوردها را آسان می کند

یکی از بخش های محتوای تعاملی که بسیاری از شرکت‌ های بزرگ سال‌ ها داشته ‌اند، نظرسنجی بازخورد است. کسب و کارها ارزش جمع آوری بازخورد کاربران را می دانند و این نوع نظرسنجی پاپ آپ روشی موثر برای انجام است.

نظرسنجی های بازخورد می تواند به کاربران احساس کنترل و استقلال بدهد و به آنها این فرصت را می دهد تا نظرات خود را در مورد اینکه چه چیزی در وب سایت شما بهتر عمل می کند و چه چیزی مناسب نیست را بیان کنند.

و مهمتر از همه، آنها بازخورد واقعی مشتری را ارائه می دهند که می توانید برای بهبود کسب و کار خود از آنها استفاده کنید.

اهداف بازاریابی شما هرچه که باشد، این شانس عالی وجود دارد که افزودن محتوای تعاملی بیشتر به شما در دستیابی به یک یا چند مورد از آن اهداف کمک کند.

ممکن است به کمی تلاش بیشتر نیاز داشته باشد (یا یک مشارکت استراتژیک با یک شرکت باتجربه در تولید محتوا در فضای مجازی مانند سئوبهینه)، اما این سرمایه گذاری است که هم اکنون و هم برای سال های آینده نتیجه خواهد داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *