بهینه سازی لینک های داخلی سایت

اصول بهینه سازی لینک های داخلی سایت

همانطور که چندین بار در مقالات دیگر اشاره کرده ایم یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو ، بهینه سازی لینک های داخلی سایت می باشد. لینک های داخلی نقش پل ارتباطی میان صفحات و مطالب مختلف یک وب سایت را دارند و بواسطه آنها موتورهای جستجو درک بهتری از محتوای صفحه خواهند داشت. همچنین کاربران می توانند با کلیک روی لینک داخلی از یک صفحه به صفحه دیگر حرکت کنند که این موضوع ، افزایش بازدید و کاهش نرخ پرش را به دنبال دارد.

اهمیت لینک های داخلی در رتبه بندی سایت ها برای گوگل بیشتر از سایر موتورهای جستجو است و باتوجه به اینکه هدف تمام بازاریاب ها و سئوکارها ، کسب جایگاه در صفحه اول گوگل است ، پس حتما باید بهینه سازی لینک داخلی با دقت بالایی انجام شود.

پیشتر ، چندین مقاله در خصوص روش های لینک سازی داخلی و خارجی ارائه داده ایم که پیشنهاد می کنیم قبل از مطالعه این مطلب ، حتما مقاله روش های صحیح لینک سازی را بررسی نمایید.

اصول بهینه سازی لینک های داخلی

در رابطه با لینک سازی داخلی ، نکات زیادی وجود دارد که باید رعایت کنید. مثلا از افراط در لینکدهی به یک صفحه خودداری نمایید. یا همه می دانیم که لینک دادن به لندینگ پیج ها و صفحات اصلی ضروری است و یا می دانیم که حذف و تغییر لینک های شکسته تاثیر زیادی در بهبود سئو دارد. انکرتکست ، لینک دادن از صفحات زیرشاخه ای به صفحات بالاتر برای افزایش پیج اتوریتی ، توجه به انتقال لینک جویس ، لینکدهی میان مطالب مرتبط و استفاده از لینکهای follow برای صفحات داخلی ، نکات مهمی هستند که نقش زیادی در سئو و کسب رتبه خوب در گوگل دارند.

اما هدف از بهینه سازی لینک های داخلی ، اصلاح ایراداتی است که در ساختار لینکسازی داخلی سایت شما وجود دارد. یکی از دلایل افت یک سایت در بلند مدت و پس از انتشار محتوا و صفحات بیشتر ، عدم توجه به لینکهای داخلی است. این فاکتور در موتورجستجوی بینگ و یاهو کمتر مورد توجه است ، اما روی تصمیم الگوریتم ها و خزنده های گوگل در رتبه بندی سایت ها نقش کلیدی دارد. برای این کار حتما اصول و قواعد زیر را اجرا نمایید.

انتخاب انکرتکست مناسب

اولین اصل در بهینه سازی لینک داخلی ، انتخاب انکرتکست مناسب می باشد. انکرتکست ، همان متن لینک است که کاربر می تواند روی آن کلیک کند. انتخاب متن لنگر ، از دو جهت اهمیت دارد. افزایش فهم گوگل و درک بهتر کاربر از صفحه لینک شده. طبق اصول سئو ، انکرتکست باید کوتاه انتخاب شود و در عین حال دربرگیرنده کلمه کلیدی صفحه هدف باشد و بتواند دید خوبی از آنچه کاربر قرار است مشاهده نماید به او بدهد. استفاده بیش از حد از یک متن لینک تکراری برای یک صفحه ، کاملا اشتباه است. همچنین کلمات عمومی مثل (کلیک کنید) ، یا ( اینجا ) نباید به تنها به عنوان انکرتکست درج شوند.

پیشنهاد می کنیم مقاله انکرتکست چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟ را مطالعه نمایید تا اطلاعات کاملتری از نحوه بهینه سازی انکرتکست لینک داخلی بدست آورید.

کاهش لینک تکراری

نکته دیگری که هنگام بهینه سازی لینک ها باید توجه کنید ، حذف لینک های تکراری است. درج چند لینک همزمان به یک صفحه نه تنها کاهش اتوریتی را به دنبال دارد ، بلکه ربات گوگل را دچار سردرگمی می کند. مثلا فرض کنید شما از صفحه A دو لینک به صفحه B داده اید. در این صورت در حین بررسی صفحه A توسط خزنده گوگل ، دوبار صفحه B بررسی می شود و این در شرایطی که صفحه B تغییر چندانی نداشته ، تاثیر منفی دارد.

معمولا این اشتباه را برای لینک دادن به صفحه اصلی سایت ، زیاد مشاهده می کنیم. چون یک لینک از لوگو سایت ، یک لینک از منو همیشه به صفحه اصلی داده شده و نیازی نیست که شما از تمام صفحات داخلی ، به صفحه اصلی لینک دهید. پس حتما لینک های تکراری را کاهش دهید. این کار مانند اصلاح یک درخت می باشد و به آن اجازه نفس کشیدن می دهد.

با لینک های تکراری زیاد ، خزنده گوگل را سردرگم نکنید و ساختار داخلی سایت را بهینه کنید.

بهینه سازی ساختار لینک داخلی

یکی از مهم ترین اصول بهینه سازی لینک های داخلی ، اصلاح و سئو ساختار لینک ها است. اگرچه این مبحث نیاز به یک مقاله مجزا دارد ، اما سعی می کنیم اصل مطلب را همینجا توضیح دهیم.

لینک از یک صفحه به صفحه دیگر ، موجب انتقال اتوریتی و پیج رنک یا به طور کلی انتقال link juice می شود. زمانی که شما از صفحه اصلی به صفحات داخلی ، لینک می دهید درواقع بخشی از قدرت صفحه را منتقل می کنید. اما همه می دانیم که مهم ترین بخش سایت ، صفحه اصلی است و تمام تلاش سئو ، بالا کشیدن این صفحه در گوگل است. پس چه باید کرد؟ لینکهای تکراری هم که نمی توان داد! انکرتکست تکرای هم که تاثیر منفی دارد. پس راه حل چیست؟

پاسخ به این سوال در عین سادگی ، کمی پیچیده است. به طور کلی هر صفحه و زیرشاخه ای که مربوط به یک دامنه می باشد ، بخشی از قدرت خود را خواه ناخواه به صفحه اصلی منتقل می کند. چه شما لینک بدهید چه ندهید! اما زمانی این انتقال قدرت بیشتر و بهتر انجام می شود که اولا تعداد لینکهای داخلی هر صفحه بیش از حد نباشد. ثانیا ، ساختار لینک سازی باید بصورت زیرشاخه های زیاد انجام شود. مثلا از A به B ، B به C ، C  به D! و این چرخه هرچقدر طولانی تر باشد نتیجه بهتری خواهد داشت.

پیشنهاد ما این است که اگر نمی توانید ساختار مناسبی را ایجاد کنید ، کمتر از لینکدهی داخلی استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *