بازاریابی اینترنتی چیست؟ چه مراحلی دارد؟

مراحل و روش های بازاریابی اینترنتی

مفهوم بازاریابی اینترنتی در آغاز سال 1990 میلادی متولد شد و امروزه به عنوان یکی از پرکاردترین ابزارها در تبلیغات ، تجارت و کسب و کار محسوب می شود. در آن بازه زمانی وب سایت‌ ها مطالب ، داده ها و اطلاعات مورد نظر را بسیار ابتدایی و ساده و فقط با استفاده از متون نوشتاری ارائه می کردند. رفته رفته عنصر گرافیک و به دنبال آن تبلیغات تصویری به وبسایت ها اضافه شد. در قدم آخر توسعه اینترنت موجب تکامل فرآیند خرید و فروش و تسریع ارائه خدمات شد که مفاهیمی مثل سئو  SEM ، PPC و سایر روشهای دیگری را نیز در پی خود داشته!

مفهوم بازاریابی اینترنتی زیرشاخه ای از تجارت الکترونیک به شمار می رود که مدیریت اطلاعات ، ارتباط با مشتری ، فروش و خدمات را در بر می گیرد. بازاریابی با تکیه بر قابلیت های اینترنت روش های فراوانی را شامل می شود. سئو و طراحی سایت ، تبلیغات کلیکی ، ایمیل مارکتینگ ، تبلیغات موتورهای جستجو ، بنر های متحرک و لینک دار در وبلاگ ها و سایتها روش های متداولی در این حوزه هستند. در حقیقت امروزه اینترنت و بازاریابی اینترنتی برای تمام کسب و کارها یکی از روش های کسب درآمد و سود بیشتر و تعامل بهتر با مشتریان و مخاطبان می باشد. بازاریابی آنلاین با بهره گیری از بستر فناوری اطلاعات به عنوان یک تفکر نوین و فعالیت تجاری مدرن محسوب می گردد.

بازاریابی اینترنتی در برقراری روابط و حفظ مشتری بواسطه فعالیت‌ های آنلاین  اهدافی همچون سهولت در تبادل نظرات، مبادله کالا و خدمات رسانی با برآورده نمودن رضایت طرفین معامله را دنبال می کند.

بازاریابی اینترنتی زیرشاخه دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود و این دو مفاهیم یکسانی نیستند. در مقاله ای که در رابطه با دیجیتال مارکتینگ از طریق لینک مشخص شده در دسترس است می توانید اطلاعات کاملتری در این زمینه بدست اورید.

مراحل بازاریابی آنلاین

بازاریابی اینترنتی مجموعه ای از روش های دیجیتال مارکتینگ است که در بستر اینترنت انجام می شوند. روش هایی مانند سئو ، بازاریابی موتور جستجو ، تبلیغات کلیکی همگی از یک سری مراحل مشخص پیروی می کنند. مراحل فرآیند بازاریابی به روش اینترنتی را می توان در سه مورد کلی بصورت خلاصه مطرح کرد:

نشر اطلاعات: این مرحله که به عقیده بسیاری از متخصصین به عنوان شروع بازاریابی اینترنتی می باشد از قابلیت های وب سایت و اینترنت به عنوان یک پایگاه داده و نشر اطلاعات استفاده می نماید.

مرحله تبادل: پس از اینکه یک شرکت بواسطه طراحی سایت یا روش های دیگر در اینترنت حضور پیدا کرد، در این مرحله به سراغ مبادله می رود که نیازمند مهارت های تخصصی در حوزه وب می باشد و باید امنیت مبادلات به خوبی تامین شود.

سفارشی سازی انبوه: سفارشی سازی همه مزایا و قابلیت‌ های اینترنت را به منظور ثبت اطلاعات و راه اندازی سیستم‌ هایی جهت سازگار نمودن پیام‌ ها ، کالاها و خدمات برای هر یک از مشتریان  را شامل می شود.

اجزای بازاریابی اینترنتی

ترفیع : یکی از اجزای بازاریابی اینترنتی و دربرگیرنده تبلیغات و هرگونه فرآیند از پیش طراحی شده جهت آگاهی مخاطبان از محصولات است.

تماس مستقیم: ارتباط مستقیم با مشتریان از طریق فناوری های تحت وب

معامله: انجام معامله بر بستر اینترنت

مبادله: عبارت است از پرداخت وجه کالا یا خدمت که عمدتا توسط ابزارهای دیجیتال صورت می‌گیرد.

تامین سفارش: حمل‌ و نقل کالا یا تحویل خدمت بواسطه سیستم های سنتی یا مدرن

ترویج: اینترنت با امکان تعامل دو طرفه نقشی مکمل در فرآیند بازاریابی اینترنتی ایفا می کند که منجر به تعامل یک شرکت با بازار می گردد.

توزیع: از ویژگی‌های مهم اینترنت فعالیت‌های توزیع بطور همزمان است. با توجه به نوع بازار شرکت، با به کارگیری اینترنت نه تنها تهدیدی متوجه توزیع‌کنندگان نیست بلکه روش جدیدی برای توزیع ایجاد می‌گردد.

قیمت: در جهان امروز افراد با تنوع قیمت‌ در بازار روبرو هستند و سبب رقابتی شدن قیمت می شود در این شرایط اینترنت اطلاعات جامعی از سلایق  و اولویت های مشتری بدست می دهد که یکی از اجزای مهم بازاریابی اینترنتی می باشد.

محصول: بدون شک یکی از مهم ترین اجزا محصول می باشد که از عوامل اصلی شکل گیری این مفهوم است

ارتباط با مشتری و حفظ مشتری: تعامل با مشتریان ، مدیریت ارتباط با مشتری و دریافت نظرات آنها جز مهمی در بازاریابی اینترنتی به حساب می آید که در روش های سنتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مهم ترین اجزا اصلی بازاریابی اینترنتی

مزایای بازاریابی اینترنتی

طبیعتا این روش مزایای زیادی را برای مخاطبان خود به همراه داشته که در حال حاضر بر سایر روش های بازاریابی برتری و محبوبیت بیشتری دارد. کاهش هزینه ها ، افزایش بازده ، سرعت بخشیدن به بازاریابی ، تسهیل در دسترسی به مخاطبان ، ارائه و توزیع خدمات و محصولات بخشی از مزایای بی شمار بازاریابی اینترنتی هستند. در ادامه 4 مزیت اصلی آنلاین مارکتینگ را تشریح می کنیم.

تبادل آسان اطلاعات میان خریداران و فروشندگان

حضور 24 ساعته و در تمام روزهای هفته ، نتیجه ای جز تبادل آسان اطلاعات میان خریداران و فروشندگان نخواهد داشت که به دنبال خود دنیایی از مزایا را به همراه دارد. افزایش شمار وب سایت ها ، حضور گسترده در شبکه های اجتماعی ، بازاریابی موتورهای جستجو ، بهینه سازی و سئو سایت ، همگی در راستای تبادل سریع و آسان اطلاعات هستند که مزایای دو سویه ای را برای طرفین ایجاد نموده اند. مثلا دیگر نیازی نیست شما برای کسب اطلاعات در مورد یک محصول خاص ، حضورا در فروشگاه حاضر شوید تا مسئول فروش به شما توضیحاتی ارائه کند ، بلکه تنها با یک جستجوی ساده در گوگل به اطلاعات کامل و جامعی دست می یابید.

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه: سئو از چه طریقی بر بازاریابی اینترنتی تاثیر می گذارد؟

بازاریابی اینترنتی جهت سهولت در فروش محصولات

در گذشته فروش با موانع و پیچیدگی های خاصی همراه بود که امروزه به علت دسترسی سریع به مشتری و قابلیت های پرداخت و دریافت آنلاین هزینه ، فروش کالا و یا ارائه خدمات با سهولت بیشتری انجام می شود.از سوی دیگر با دسترسی صاحبین وبسایت ها و صنایع به جامعه عظیمی از کاربران اینترنتی تقاضا افزایش یافته و همین امر به تسهیل در فروش کمک می نماید. از دیگر مزایای بازاریابی اینترنتی می توان به کاهش زمان در یافتن مخاطب هدف ، جذب وی به عنوان مشتری و فروش هدفمند اشاره داشت.

تبادل سریع محصولات و خدمات

بازاريابی اینترنتی با کاهش زنجیره عرضه محصولات و خدمات مزایای همچون کاهش هزینه های حمل و نقل ، انبارداری ،تقلیل تعداد واسطه ها را در پی داشته است که نه تنها برای مشتری رضایت بخش است بلکه افزایش راندمان کارکنان و سود کسب و کارهای مختلف را تامین کرده است. همچنین این فرآیند امکان تبادل سریع تر محصولات دیجیتالی را فراهم نموده است.

تبلیغات اینترنتی

طبق تحقیقات انجام شده به اثبات رسیده که تبلیغات اینترنتی نتیجه و بازده موثرتری نسب به تبلیغات سنتی بر مخاطب دارند. از تبلیغات آنلاین به عنوان روشش هایی ایده آل در تبلیغات نام می برند که جامعه وسیعی از مخاطبان را شامل می شود و همانطور که اشاره کردیم امکان دسترسی سریع و کم هزینه تر را برای صاحبین کسب و کار فراهم می نماید. کاهش هزینه های چاپ و حذف کاغذ ، دسترسی به بازارهای بین المللی ، ثبت بازخوردهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی گسترده می تواند از مزایای بازاریابی و تبلیغات اینترنتی باشد.

همچنین بازاریابی اینترنتی مزایای زیر را نیز به همراه دارد:

  • اطلاعات مربوط به فرصت‌های موجود در بازارهای خارجی
  • ارتباط راحت با تامین کنندگان و ارائه دهندگان خدمات
  • انجام تحقیقات بازار و تحلیل رقبا
  • تدوین و آماده سازی مستندات تجاری
  • ارسال و دریافت اسناد
  • پیگیری و ردیابی محموله ها
  • بهبود کارکردهای بانکی
  • تعامل با کشورهای دیگر و ارتقای صادرات
  • ارتباط مستمر با کارکنان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *