آموزش سئو سایت جوملا

آموزش نحوه سئو سایت جوملا

دانستن نحوه سئو سایت جوملا برای بسیاری از افراد اهمیت زیادی دارد زیرا جوملا جز پرطرفدارترین سیستم های مدیریت محتوا جهت راه اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی می باشد. اما چگونه می توان رتبه وب سایت جوملا را در موتورهای جستجو مانند Google ، Bing ، Yandex  و غیره بهبود بخشید؟ پاسخ در مفهوم سئو جوملا است.

درباره سئو جوملا چه می دانید؟ آیا فرآیندی مشابه با سئو وردپرس دارد؟ اگر تا به حال چنین تفکری داشته اید پس در اشتباه هستید. در این مطلب فاکتورها و روش هایی که در سئو وب سایت هایی که با جوملا طراحی شده اند را توضیح می دهیم.

فاکتورهای زیادی در این زمینه وجود دارند و سئوی جوملا محدود به عنوان و متاتگ توضیحات نمی شود. بلکه به عوامل بیشتر و موثرتری باید توجه کنید. اگر شما نیز از سیستم مدیریت محتوای joomla استفاده می کنید ، مطالب ذیل اهمیت زیادی برای شما و کسب و کارتان دارد.

برای مثال یکی از نکات مهمی که باید در مورد سایت های جوملا بدانید این است که برخی از قالب های آماده با موبایل سازگار نیستند و از آنجا که سازگاری با موبایل یکی از مهمترین فاکتورهای سئو در سال 2020 است حتما باید سایت خود را از این نظر بهینه کنید.

یکی از مقالاتی که قبلا منتشر کرده ایم که می تواند در انتخاب قالب وردپرس یا جوملا به شما کمک کند: مقایسه جوملا و وردپرس از نظر سئو ، پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه نمایید.

سئو جوملا چیست؟

سئو جوملا یک مفهوم اختصاصی و عملی برای بهینه سازی سایت های جوملا به منظور ارتقای رتبه، بهبود عملکرد و افزایش بازدید است. این فرآیند اقدام بسیار مهم و البته تخصصی محسوب می شود. زیرا با هوشمندتر شدن ربات ها و خزنده های گوگل ، فاکتورها و عوامل بیشتر و جزئی تری در رتبه بندی سایتها تاثیر دارند و اگر می خواهید ترافیک مناسبی بدست آورید باید با دقت زیاد و کمک متخصصین سئو این کار را انجام دهید.

سئو جوملا به دو بخش داخل صفحه و خارج صفحه تقسیم می شود. روش های خارج از صفحه تقریبا محدود هستند و به بک لینک ، رپورتاژ ، فعالیت در شبکه های اجتماعی محدود می شوند و ارتباطی با ساختار سایت ندارد، حال سایت شما وردپرس باشد یا جوملا! در هر حالت روشهای یکسانی وجود دارد.

پس تمرکز این مقاله را روش سئوی داخلی جوملا قرار می دهیم واقدامات موثر در این حوزه را تریح خواهیم کرد.

سئو درون صفحه جوملا

سئوOn-Page   فرآیند بهینه سازی صفحات وب است ، به گونه ای که سایت ترافیک بیشتر و در موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب می کند. این فرآیند شامل بهینه سازی کدها ، تصاویر ، محتوا و متاتگ ها و لینکها می باشد.

بهینه سازی درون صفحه کاملاً در دست شماست ، فقط کمی تلاش کنید و استراتژی های مناسبی را برای این کار انتخاب نمایید.

اگر تمایلی به توسعه کسب و کار اینترنتی خود یا افزایش بازدید سایتتان ندارید ، این مرحله را رها کنید! اما اگر یک وب سایت با حذف این مرحله ، نتواند به مشتریان و کاربران بیشتری دسترسی داشته باشد، طراحی و راه اندازی آن چه فایده ای دارد؟ عملا هیچی!

سئوی داخل صفحه کاملا تحت کنترل شماست و می توانید با تولید محتوای ارزشمند ، کاهش حجم کدها و افزایش سرعت سایت ، روز به روز ترافیک و بازدید بیشتری کسب کنید.

همانطور که گفتیم سئو داخلی سایت جوملا مجموعه ای از اقدامات را در بر می گیرد. که مهم ترین و حیاتی ترین فاکتورها و نحوه بهینه سازی آنها را بررسی میکنیم.

برای سئوی جوملا افزونه های زیادی مثل joomsef وجود دارد که می توانید با نصب رایگان آنها مدیریت سایت را در دست بکیرید.

سئو کلمه کلیدی

کلمه کلیدی عبارات و کلماتی هستند که توسط کاربران برای جستجوی یک محصول ، خدمت یا اصطلاح خاص استفاده می شود.برای هر محتوا یا صفحه ، کلید واژه خاص و متمایز عنصر اصلی در سئو جوملا است. تعیین و هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی در محتوا نیاز به تخصص ، تجربه و رعایت تعادل در تعداد دارد.

کلمه کلیدی اصلی نباید بیش از حد معمول در یک صفحه به کار رود.

کلمات هم معنی ، عبارات lsi و عبارات کلیدی طولانی مرتبط با کلمه اصلی حتما باید در صفحه وجود داشته باشد

از کلمه کلیدی در عنوان ، url صفحه ، متاتگ توضیحات ، پاراگراف اول متن ، هدینگ ها استفاده شود.

در سئو جوملا باید کلمات کلیدی خود را به روشی متعادل ، نه کمتر و نه بیشتر از حد مورد نیاز ، قرار دهید. نرخ ایده آل برای تراکم کلمات کلیدی 0.5-2٪ است. کلمات کلیدی را در طول صفحه خود توزیع کنید. به عنوان مثال ، اگر صفحه شما دارای 1000 کلمه است ، کلمه کلیدی را 5 تا 20 بار قرار دهید.

همچنین سعی کنید بین یک تا دوبار از کلمه کلیدی در عنوان و متاتگ توضیحات استفاده کنید و تعداد کاراکترهای عنوان بین 60 تا 70 و کل کاراکترهای توضیحات نهایتا 170 باشد.

چک کردن این فاکتورها نیز توسط افزونه هایی مثل joomsef در جوملا قابل انجام می باشد.

طول محتوا

طول متن صفحه شما برای سئو بسیار مهم است. شما باید حداقل 300 کلمه را در هر صفحه قرار دهید. طبیعتا هرچه این مقدار بیشتر باشد به شرط حفظ کیفیت محتوا می تواند در رتبه سایت تاثیر مثبتی بگذارد.

مقاله کلیدی و کاربردی برای مدیران سایتها: گوگل چه محتوایی را دوست دارد؟

سئو تگ alt تصاویر در جوملا

در سایت های جوملا برای تصاویر قابلیت درج تگ alt وجود دارد ، همچنین می توانید با کمک افزونه های جوملا این تگ را درج کنید. Alt به خزنده گوگل کمک می کند که درک بهتری از محتوا و هدف تصویر داشته باشند.

از تصویری مرتبط با محتوای صفحه استفاده نمایید و تگ alt بهتر است شامل یک عبارت توصیفی حول کلمه کلیدی اصلی باشد.

لینک های داخلی

لینک های داخلی یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی سایت ها هستند. زیرا علاوه بر اینکه ارتباط مناسبی بین صفحات مختلف ایجاد می کنند ، نقش انتقال دهنده و توزیع اعتبار میان صفحات یک دامنه را دارند. خیلی خوب است که در هر محتوا دو یا سه لینک داخلی درج نمایید که محتوای صفحه هدف آنها ارتباط نزدیکی با صفحه مبدا داشته باشد.

معمولا در افزونه هایی که برای سئو جوملا طراحی شده اند ، شمارش تعداد لینک های داخلی بررسی و نمایش داده می شود.

در برنامه نویسی جوملا به عنوان یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا ، امکان لینکسازی به درستی تعریف شده است.

پیوندهای خارجی / خروجی از سایت

لینک های خروجی نیز به موتورهای جستجو کمک می کند تا موضوع اصلی صفحه را به کمک صفحات لینک داده شده متوجه شوند. این فاکتور نیز در افزونه های جوملا چک و به شما گزارش داده می شود.

توصیه می شود که حتما در کنار لینکهای داخلی از پیوندهایی به خارج سایت نیز استفاده کنید.

در تمام مراحل که افزونه سئو به بررسی فاکتورهای ضروری می پردازد، هر نکته ای که به درستی رعایت شود یک چراغ سبز در قسمت تحلیل مشاهده خواهد شد.

سازگاری url  صفحات با سئو و موتورهای جستجو

این گزینه URL دوستانه برای موتور جستجو ، تنظیماتی است که تمام URL های ایجاد شده پویا را حذف می کند و آدرس اینترنتی را با نام های مستعار از آیتم منو که در صفحه استفاده می کنید جایگزین می کند. البته در مقاله سئو url صفحات سایت این موضوع را کاملتر توضیح داده ایم.

بهینه سازی robots.txt در جوملا

هدف از فایل robots.txt آگاهی از ربات موتور جستجو درمورد صفحات ، محتوا و فایل هایی است که می خواهید ایندکس شوند و تعدادی را که نمی خواهید ایندکس شوند.

جوملا در زمان نصب به طور خودکار یک پرونده robots.txt ایجاد کرده است. این شامل یک قانون مجاز برای دایرکتوری تصاویر است که به موتور جستجو دستور می دهد پوشه تصویر را فهرست نکند.

اما باید بدانید که تصاویر می توانند ترافیک مناسبی را برای سایتها از طریق موتورهای جستجو ایجاد کنند. پس از نصب قالب جوملا خط مربوط به عدم ایندکس تصاویر را از robots.txt پاک نمایید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله اهمیت فایل robots.txt در عملکرد سایت را مشاهده کنید.

سئو قالب جوملا برای موبایل

سازگاری با موبایل فاکتور مهمی در رتبه بندی گوگل است. اگر نسخه موبایل قالب جوملایی که نصب کرده اید مشکل داشته باشد و به درستی در تلفن همراه نمایش داده نشود ، امکان پیشرفت رتبه سایت در نتایج را کاهش خواهد داد. پس حتما با بهینه سازی قالب ، سایت خود را با موبایل و برای نمایش در تلفن همراه سازگار کنید.

بهینه سازی تصاویر در جوملا

بهینه سازی تصاویر می تواند به کمک افزونه باشد یا اینکه قبل از بارگزاری بر روی سایت ابعاد و حجم عکس را بهینه کنید.

Gzip  را فعال کنید

یکی از فاکتورهایی که می تواند به افزایش سرعت سایت های جوملا کمک کند ، فعال سازی فشرده سازی gzip  است که با کاهش حجم کدهای جاوا و css ها ، حجم کلی را بهینه خواهد کرد. این کار را بهتر است با افزونه ها انجام دهید ، اگرچه که با تغییراتی در htaccess نیز می توان آن را فعال کرد.

نصب نقشه سایت

هدف از استفاده از نقشه سایت ،  مرتب سازی آدرس صفحات برای نمایش بهتر به خزنده موتورهای جستجو می باشد تا بهتر و سریعتر صفحات را ایندکس و بررسی کنند. افزونه های زیادی برای جوملا وجود دارند که می توانند نقشه های xml و html را تولید کند. افزونه های osmap  یا jsitemap جز بهترین افزونه های تولید نقشه داینامیک برای سایت های جوملا هستند.

ثبت سایت در کنسول جستجوی گوگل

در نهایت شما باید نقشه سایت خود را به کنسول گوگل یا سایر موتورهای جستجو مثل  Bing Webmaster ارسال کنید. البته پیش از این باید وبسایت خود را در این کنسول ها ثبت کرده باشید تا بتوانید اطلاعات کاملی از شرایط سایت در هریک از موتورهای جستجو بدست آورید.

بهترین افزونه های سئو جوملا

مانند وردپرس برای جوملا نیز افزونه های زیادی طراحی شده است. مخصوصا در سالیان اخیر و شدت گرفتن رقابت میان این دو سیستم مدیریت محتوا ، توسعه دهندگان جوملا افزونه یا پلاگین های فراوانی را طراحی کرده اند.  افزونه هایی مانند sh404sef ، joomsef ، efseo  و… می توانند در بهینه سازی محتوا ، لینک سازی ، ریداریکت صفحات 404 ، بررسی کلمات کلیدی ، تعیین صحیح متاتگ ها و بسیاری دیگر از فاکتورهای سئو در جوملا موثر و کارآمد باشند.

2 پاسخ
  1. حمیدرضا
    حمیدرضا گفته:

    سلام و تشکر از مقاله خوبتون. ما یک وب سایت داریم که با جوملا راه اندازی شده، الان میخوایم طراحی رو با وردپرس(روی همون دامنه) انجام بدیم. شما میتونید این کار رو انجام بدید؟ هزینه چقدر میشه؟

    پاسخ
    • seobehine
      seobehine گفته:

      سلام. آدرس سایت را از طریق واتساپ ارسال کنید، همکارانمون راهنماییتون میکنن

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *