تعیین درجه سختی کلمات کلیدی با keyword planner

درجه سختی کلمات کلیدی keyword difficulty که فاکتوری از شدت رقابت سایت ها برای کسب رتبه برتر به ازای یک عبارت کلیدی است یکی از مهمترین معیارهایی است که هنگام تعیین کلمات کلیدی و تولید محتوا برای سئو باید به آن توجه داشته باشید. هرچه درجه سختی کلمه کلیدی بالاتر باشد ، کسب رتبه در صفحه اول نتایج SERP  به دلیل رقابت زیاد وب سایت ها دشوارتر است.

تعیین سختی عبارات کلیدی ، یک فاکتور مهم در سئو است و به عنوان یکی از چالش برانگیزترین مباحث سئو نیز شناخته می شود که در تبلیغات کلیکی PPC نیز اهمیت دارد. زیرا هرچه رقابت بر سر عبارت یا کلمه ای بیشتر باشد هزینه تبلیغات در ازای هر کلیک کاربران افزایش می یابد.

برای انتخاب دقیق عبارات کلیدی مهم و رقابتی ،  پیشنهاد می کنم مقاله چگونگی پیدا کردن کلمات کلیدی مهم را مطالعه نمایید.

پیدا کردن مجموعه ای از کلمات کلیدی برای یک سایت آسان است. بخش سخت این است که بدانیم با کدام عبارات رتبه بهتری کسب می کنیم ، کدام یک به افزایش بازدید سایت کمک می کنند و چه عباراتی را باید در اولویت قرار دهیم. تمام این تصمیمات براساس تعیین درجه سختی کلمات کلیدی گرفته خواهد شد.

یکی از پیشنهاداتی که در سئو داده می شود ، استفاده از عبارات کلیدی طولانی است ، آیا می دانید چرا؟ چون عبارات طولانی علاوه بر اینکه تعداد زیادی کلمه را شامل می شود ، درجه سختی پایینی دارند و کسب رتبه خوب به کمک آنها ساده  تر است.

درجه سختی کلمه کلیدی به چه عواملی بستگی دارد؟

درجه سختی کلمات کلیدی به طور مستقیم به میزان علاقه کاربران به جستجوی آن عبارت ، قدرت و اعتبار سایت هایی که با هم رقابت می کنند و علاقه مندی وبسایت ها برای ثبت تبلیغات کلیکی براساس یک کلمه کلیدی خاص ، وابسته است. طبیعتا هرچقدر این فاکتورها بالاتر باشند ، درجه بالاتری برای سختی تعیین می شود.

این فاکتور در تدوین استراتژی های سئو موثر است و هرچقدر بالاتر باشد به شما گوشزد می کند که کار و فرآیند پیچیده تری را پیش رو دارید. معمولا در تعیین تعرفه سئو ، درجه سختی کلمات کلیدی نقش پررنگی دارد و بسیاری از شرکت ها جهت تعیین هزینه همکاری حتما به شما این معیار را گزارش می دهند.

برای کلماتی که درجه بالایی دارند ، بسیاری از متخصصین پیشنهاد می کنند که به هیچ وجه ، وقت خود را برای آنها صرف نکنید زیرا عملا رقابت با وبسایت های قدیمی غیرممکن است. هرچقدر که سختی پایین تر باشد ، سریعتر و بهتر می توانید خود را به صفحه اول موتورهای جستجو برسانید.

تاثیر تعداد جستجو در درجه سختی کلمات کلیدی

با استفاده از ابزارهایی مثل google trends می توان متوجه شد که هر عبارت کلیدی چه میزان در هر روز یا ماه توسط کاربران در گوگل جستجو می شود. همچنین قابلیت مقایسه عبارات کلیدی در این سایت فراهم می شود. طبیعی است که اگر تمایل کاربران برای جستجوی یک عبارت زیاد باشد ، احتمال رقابت آن میان وبسایت های مختلف برای بدست آوردن بازدید بیشتر و کسب رتبه خوب در گوگل نیز افزایش می یابد.

قدرت سایت های صفحه اول گوگل

عامل دیگری که در درجه سختی کلمات کلیدی نقش دارد ، قدرت و اعتبار سایت هایی است که در صفحه اول گوگل قرار دارند و هرچه سایت های قوی تر و معتبرتری در جایگاه های بالا باشند ، کسب رتبه دشوارتر خواهد بود. در حقیقت انتخاب کلمات کلیدی که وب سایت های قدیمی جای پای خود را در رتبه های اول گوگل محکم کرده اند نیازمند صرف زمان و انرژی بیشتری جهت سئو می باشد.

شما می توانید با ابزارهای آنالیز سئو ، اعتبار ، پیج رنک ، دامین اتوریتی ، تعداد صفحات ایندکس شده ، فاکتور trust  flow سایتهای رقیب را چک کنید.

تعداد تبلیغات

اگر درخواست ها و ثبت تبلیغات کلیکی به ازای یک عبارت کلیدی بالا باشد ، اولا خود به خود درجه سختی آن را افزایش خواهد داد و ثانیا هزینه تبلیغات نیز به ازای دیده شدن و کلیک کاربر روی لینک سایت در گوگل افزایش می یابد. مثلا اگر برای یک عبارت کلیدی ، تعداد تبلیغات و سایت های فراوانی را در نتایج گوگل مشاهده کردید می توان حدس زد که آن عبارت رقابت بالایی دارد. وب سایت های آنالیز و تعیین درجه سختی کلمات کلیدی نیز بر اساس همین 3 عامل تصمیم گیری می کنند که البته خود این عوامل چندین فاکتور زیرشاخه دارند.

یکی از محبوب ترین تبلیغات کلیکی ، گوگل ادوردز است که برای هر عبارت کلیدی بنا به درجه سختی آن هزینه های متفاوتی را از شما دریافت می کند.

نحوه انتخاب و تعیین سختی کلمه کلیدی با keyword planner

برای درک اینکه کاربران در واقع چه کلمات و عباراتی را جستجو می کنند ، ابتدا باید تحقیقاتی برای یافتتن کلمه کلیدی انجام دهید. با این کار و پس از یافتن عبارات کلیدی می توانید مقالات و صفحات سایت خود را افزایش دهید و روی کلماتی در حوزه فعالیت خود تمرکز کنید که توسط کاربران بیشترین حستحو را در گوگل داشته اند تا در نهایت بازدید و ترافیک بیشتری جذب کنید.

خوشبختانه ، گوگل  یک ابزار کاملا رایگان برای یافتن کلمه کلیدی دارد که به شما امکان می دهد به سادگی کلمات کلیدی را انتخاب و درجه سختی آنها را تعیین کنید. نام این ابزار google keyword planner است.

در این مطلب ، من به شما چگونگی یافتن کلمات کلیدی مهم و درجه سختی آنها با استفاده از Google Keyword Planner را آموزش می دهیم.

با استفاده از keyword planner خیلی راحت به نتایجی مانند تصویر زیر دست پیدا می کنید:

تعیین کلمه کلیدی و درجه سختی عبارات با google keyword planner

نحوه دسترسی به  google keyword planner

Google keyword planner کاملا و صددرصد رایگان است و برای استفاده از آن نیازی به صرف هزینه ندارید.فقط باید یک اکانت با استفاده از آدرس جیمیل خود ایجاد نمایید.

در بعضی مواقع وقتی سعی می کنید به ابزار دسترسی پیدا کنید یک پیام که از شما می خواهد یک کمپین adwords راه اندازی نمایید، دریافت می کنید که ادوردز نیز بدون پرداخت هزینه قابل استفاده نیست. پس باید با یک ترفند جالب این پیام را دور بزنید.

ابتدا از طریق لینک روبرو وارد سایت شوید: google keyword planner  ، توجه! چون دسترسی کاربران ایرانی به این وبسایت تحریم است ، حتما از پروکسی یا vpn برای تغییر آی پی خود استفاده نمایید.

سپس روی دکمه آبی رنگ go to keyword planner کلیک کنید.

در ادامه در صفحه بعدی از شما پرسیده می شود که هدف اصلی تبلیغات شما چیست؟ و سه گزینه جهت انتخاب وجود ندارد. که شما نباید هیچکدام را انتخاب کنید. در عوض روی experienced with google ads کلیک کنید

در صفحه بعدی ، روی لینک “ایجاد یک حساب کاربری بدون کمپین” کلیک کنید و با یک آدرس جیمیل به راحتی این سیستم را فعال کنید و سپس دکمه “ارسال” را در صفحه بعدی بزنید.

برای بافتن عبارات کلیدی و درجه سختی آنها ، کافیست روی discover new keywords کلیک کنید و سپس یکی عبارت یا کلمه کلیدی را وارد نمایید. در صفحه ای که به شما نمایش داده می شود، عبارات کلیدی پیشنهادی و مشابه را می بینید و در جدول زیر ، میزان جستجو در ماه و رقابت کلمه کلیدی را مشاهده می کنید.

وب سایت های تعیین درجه سختی کلمات کلیدی

سایت های مثل kwfinder  ، ahrefs  ، semrush ، moz جز سایت هایی هستند که میزان درجه سختی کلمه کلیدی را با عدد و درصد به شما نشان می دهند. پس از google keyword planner که کاملا رایگان و بهترین ابزار برای انتخاب کلمات کلیدی است و نحوه استفاده از آن را بطور کامل  توضیح دادیم ، از بین سایر ابزارها سایت kwfinder.com را به شما پیشنهاد می کنیم. این سایت در این زمینه بسیار کارآمد است و به راحتی می توانید درجه سختی کلمات کلیدی که از 1 تا 100 مشخص شده را بیابید. هرچقدر این عدد بالاتر باشد ، ریسک سرمایه گذاری را برای سئو سایت به ازای آن عبارت کلیدی افزایش می دهد.

KWFinder هم کلمات کلیدی مربوط به سایت شما را تحلیل می کند و هم می توانید وبسایت رقبا را آنالیز کنید. همچنین کاملا رایگان به شما عبارات کلیدی طولانی که سختی کمتری دارند را پیشنهاد می دهد. این سایت یکی از دقیق ترین ابزارها برای تعیین سختی عبارات کلیدی است که جدیدترین آمار را طبق تغییرات 30 روز اخیر نمایش می دهد.

طبق جدول زیر شرایط کیفی متناسب با اعداد بدست آمده برای سختی کلمه کلیدی را می توان اینگونه بیان کرد:

سایت kwfinder ابزار تعیین درجه سختی کلمات کلیدی

البته باید به یاد داشته باشید که درجه سختی کلمات کلیدی تنها یک فاکتور در تعیین این عبارات است و بسیاری از عوامل دیگر نیز در این زمینه تاثیر دارند.

4 پاسخ
  1. عیسی
    عیسی گفته:

    به نظر من kwfinder بهترین ابزار برای تعیین سختی کلمه کلیدی خودم اکثرا ابزار ها رو تست کردم و هیچکدوم به اندازه app.kwfinder.com مفید نبوده

    پاسخ
  2. وحید
    وحید گفته:

    ممنون بابت مقالتون
    اما من کاملا مخالف مقالتون هستم چون ابزاری که معرفی کردید تنها درجه سختی کلمات برای تبلیغات ادسنس تعیین کرده و هیچ ربطی به keyword difficulty نداره. برای پیدا کردن سختی کلمه شما مجبور هستید که از سایت های مثله ahrefs یا semrush استفاده کنید که متاسفانه کلمات فارسی توی دیتابیسشون وجود نداره. تقریبا هیچ keyword research tools به خاطر تحریم ها و عدم سودهی, وب فارسی دنبال نمیکنن!

    پاسخ
    • seobehine
      seobehine گفته:

      باتشکر از توجه شما. تعیین درجه سختی به روشهای مختلفی قابل انجامه. در کل در سئو آمار و ارقام خیلی کاربردی ندارن و بیشتر باید روی تجارب قبلی و رفتار جستجوی کاربران تمرکز کرد. تبلیغات گوگل هم بیشتر روی عباراتی متمرکز هست که بیشتر توسط کاربران جستجو میشه و هر عبارتی بیشتر جستجو شده باشه قطعا درجه سختی بالاتری داره

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *