معرفی link juice برای درک انتقال اعتبار میان صفحات وب

معرفی اصطلاح link juice و درک مفهوم انتقال اعتبار میان صفحات وب

طبیعی است که در میان بسیاری از اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با سئو، مواردی وجود داشته باشند که برای ما کمتر آشنا هستند، مانند link juice که معنی فارسی آن میشود عصاره لینک! اصطلاحی است که برای انتقال اعتبار به URL های مختلف یک وب سایت به لطف لینک سازی استفاده می شود.

بسیاری از مفاهیم سئو وجود دارد که بر موقعیت یک وب سایت در گوگل تأثیر می گذارد، اگرچه محتوا یک عامل اساسی است که باید برای رسیدن به رتبه خوب در موتورهای جستجو مورد توجه قرار گیرد، اما نمی توانیم لینک سازی را کنار بگذاریم. لینک سازی را  میتوان یکی از قدرتمندترین تاکتیک های سئو و روشی برای بهبود دامین اتوریتی و راهکارهای افزایش اتوریتی دامنه محسوب کرد.

لینک بیلدینگ داخلی یکی از روش های گوگل برای کشف صفحات جدید در وب سایت ما، خزیدن مجدد صفحات حتی اگر مدتی است به روز نشده اند، درک هدف ایجاد صفحه و ارتباط میان صفحات و… میباشد.

به همین دلیل است که در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که لینک juice چیست، چگونه بر انتقال قدرت و اعتبار میان صفحات وب تأثیر می گذارد و چگونه می توانید موقعیت سئو را با لینکسازی استراتژیک بهبود بخشید.

link juice چیست؟

link juice  اصطلاحی است که در مباحث سئو و لینک سازی به کار می رود و به اعتبار یا قدرت منتقل شده از یک صفحه یا سایت به صفحه دیگر گفته می شود که از طریق لینک ها انتقال می یابد. موتورهای جستجو لینک جویس را به عنوان اعتباری که سایر سایت ها به وبسایت شما می دهند میدانند.

افزایش link juice صفحات سایت مهم است زیرا واقعا راهی برای سنجش میزان توجه کاربران به محتوای وب سایت و برند شما است و در رتبه سایت در گوگل تاثیر زیادی دارد.

روش های مستقیم یا غیرمستقیم زیادی برای دریافت بک لینک وجود دارد. روشهای مستقیم به استراتژی های لینک سازی ، مانند اشتراک گذاری مطالب توسط شما ، بازاریابی رسانه های اجتماعی ، رپورتاژ و سایر موارد اشاره دارد. روش های غیر مستقیم مانند اشتراک مطالب وب سایت شما توسط سایر کاربران و دریافت لینک و بازدید طبیعی است. اعتبار و اتوریتی که در نتیجه این روش ها به سایت منتقل می شود link juice است که نتایج مثبتی در سئو به دنبال دارد.

اعتبار دامنه چیست و گوگل چگونه آن را اندازه گیری می کند؟

تا مارس 2016، گوگل یک سیستم رتبه‌ بندی عمومی برای اندازه ‌گیری اعتبار تمام صفحات سایت که از 0 تا 100 امتیاز می‌ گرفتند، طراحی کرده بود.

امتیازدهی گوگل برای اعطای این رتبه بر چه اساسی بوده است؟ به طور خلاصه: در کمیت و کیفیت لینک هایی که به آن وب سایت اشاره می کنند.

شاید اکنون از خود بپرسید: چرا کمیت و کیفیت لینک ها برای گوگل بسیار مهم است؟ خوب، زیرا مشخص می کند که اگر از وب سایت های دیگر با اعتبار “بالا” و با مضامین مشابه به سایت شما لینک داده شود، به این دلیل است که محتوای سایت ارزشمند است و برای دیگران جالب است. فرض کنید مانند یک رای اعتماد است و هر چه لینک های باکیفیت وب سایت شما بیشتر باشد، اعتبار و رتبه صفحه بالاتری را دریافت می کند.

اما گوگل این رتبه بندی عمومی را تا سال 2016 حفظ کرده است، اما دیگر نمی توانیم این سیستم امتیازدهی قدیمی را درست بدانیم، به همین دلیل جایگزین های جدیدی برای مقایسه اعتبار صفحات ایجاد شده است، مانند DA (Domain Authority).

چگونه از اعتبار دامنه و صفحات وب مطلع شویم؟

برای درک بهتر مفهوم link juice درک اعتبار و چگونگی تعیین قدرت دامنه سایت ها اهمیت دارد. ابزارهای سئوی رایگان و پولی مختلفی در بازار وجود دارد تا از اعتبار دامنه یا صفحه یک وب مطلع شوید.

این معیارها یک نمای کلی از قدرت سایتها ارائه می دهند، اما هیچ ابزاری به شما معیارهای دقیق را ارائه نمی دهد. به همین دلیل، ترکیب معیارهای تمام ابزارهایی که به بررسی اعتبار دامنه میپردازند بهترین گزینه است.

ابزارهایی که ما برای محاسبه DA و PR و DR توصیه می کنیم عبارتند از:

MozBar Free SEO Tool: یک ابزار نسبتا قابل اعتماد برای شناخت DA سایت یا Domain Authority است.

این ابزار قدرتمند به کاربر اجازه می دهد تا بداند DA هر دامنه چیست و همچنین امکان مقایسه DA چندین سایت را به طور همزمان فراهم می کند.

ابزار رایگان Majestic: معیارهای این ابزار سئو عمدتاً بر اساس کمیت و کیفیت لینک هایی است که وب سایت ما دریافت می کند. دو شاخص مهم توسط این ابزار سنجیده میشود، CF و TF.

Citation Flow (CF) شاخصی بر اساس تعداد لینک های ورودی به یک دامنه است و Trust Flow (TF) معیاری است که کیفیت این لینک ها را نشان می دهد.

این ابزار در نسخه رایگان خود به شما اجازه میدهد روزانه دو وبسایت را بررسی کنید.

ابزارهای بررسی اعتبار دامنه سایت مثل ahrefs

ابزار Ahrefs: این ابزار برای دیدن پروفایل لینک بسیار قدرتمند و قابل اعتماد است.

Ahrefs به ما در امتیاز 0-100 رتبه دامنه (DR) را نشان می دهد، یعنی اعتبار دامنه یک سایت چگونه است. این فاکتور چیزی معادل DA است.

همچنین با ahref میتوانید اعتبار هر صفحه وب (علاوه بر کل دامنه ) را مشاهده کنید.

اعتبار چگونه با link juice منتقل میشود؟

از طریق لینک juice می‌توانیم قدرتی را که از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می‌شود، از طریق لینکهایی به آدرس‌ اینترنتی دامنه ما یا آدرس‌ های اینترنتی صفحات وب یا سایتهای دیگر داده میشود، کنترل کنیم.

برای اینکه ایده واضح تری از این اصطلاح به شما بدهیم، صفحه وب خود را به عنوان یک لیوان بزرگ آب پرتقال تصور کنید. ما چندین سوراخ در آن لیوان آب در پایه آن ایجاد می کنیم (که لینک ها هستند). چه اتفاقی خواهد افتاد؟ لیوان محتویات خود را از دست می دهد. اما زیر هر سوراخ، لیوان‌هایی خواهیم داشت که پر می‌شوند (که آدرس‌های اینترنتی دیگر ما هستند که از آن صفحه لینک گرفته اند). بنابراین، اگر لیوان 3 سوراخ داشته باشد (3 لینک به URL های مختلف)، هر کدام درصدی از کل آب پرتقال را دریافت می کند.

وقتی سایتی با اعتبار یا رتبه عالی به ما لینک «dofollow» می‌دهد، صفحه ما بخشی از اعتبار آن را کسب میکند. البته نه تمام اعتبار یک صفحه.

انتقال قدرت یک URL عمدتاً به تعداد لینک هایی که در آن URL گنجانده شده است بستگی دارد.

هیچ تفاوتی هم ندارد که ترتیب قرارگیری لینکها در صفحه چگونه باشد. انتقال اعتبار بصورت یکسان انجام میشود، اما خوب طبیعتا لینکهایی که بالاتر قرار میگیرند شانس کلیک بیشتری دارند.

لینک follow  و nofollow چه تفاوتی از نظر link juice دارند؟

در یک کلام! لینک nofollow اگرچه بخشی از اعتبار صفحه لینک دهنده را کاهش میدهد، اما هیچ اعتبار و قدرتی را به صفحه لینک گیرنده منتقل نمیکند.

در گذشته جهت جلوگیری از انتقال link juice از لینک دهی با تگ nofollow استفاده می شد و علاوه بر اینکه هیچ اعتباری به سایت هدف داده نمی شد، اعتباری نیز در ازای لینک نوفالو از سایت مبدا کم نمیشد. به فرض اگر صفحه ای سه لینک خروجی داشت که دوتای آنها dofollow و یکی nofollow بود ، اعتبار صفحه بصورت مساوی بین دو صفحه ای که لینک follow داشتند تقسیم می شد. اما اکنون اینگونه نیست.

نحوه انتقال لینک جویس با لینکهای follow و nofollow

در عین حال که اعتباری از طریق لینک nofollow به سایت هدف منتقل نمی شود، بطور کاملا مساوی با لینک follow از ارزش سایت می کاهد. یعنی اگر از یک صفحه به سه صفحه لینک داده شود که دوتای آنها فالو و یکی نوفالو باشد، اعتبار صفحه به سه قسمت مساوی بین سه لینک تقسیم می شود، اما 33درصد مربوط به لینک نوفالو به سایت هدف منتقل نمی شود. شبیه این است که بخشی از آب ظرف دور ریخته شود.

لینکدهی به صفحات داخلی بسیار مهم است و باید follow انجام شود. این کار در گردش جریان آب ( link juice ) در تمام دامنه سایت و افزایش pagerank تمام صفحات تاثیر دارد.

فوق العاده مهم: تفاوتهای لینک follow و nofollow

چگونه اعتبار صفحات و دامنه را افزایش دهیم؟

طبیعتا باتوجه به توضیحات ارائه شده سوالی که در ذهن بسیاری از مخاطبان ایجاد می شود این است که راه افزیش link juice چیست؟ تمام تلاشی که برای دریافت لینک انجام می شود باید با هدف افزایش اتوریتی و پیج رنک باشد. یعنی فاکتورهایی که از طریق لینک جویس می توانند منتقل شوند. پس باید به لینک سازی اصولی داخلی و خارجی سایت نظارت ویژه ای داشت.

روش های افزایش link juice ورودی صفحات

لینک دهی داخلی میان صفحات

برای بهبود لینک دهی داخلی ابتدا باید مطالب خوبی براساس تکنیک آسمان خراش منتشر کنید. محتوای جامع و منسجم که حول یک موضوع خاص بصورت عمقی بحث کند و برای مخاطب جذاب باشد. در تولید محتوا باید از لینک سازی میان جملات و پاراگراف ها با انکرتکست مناسب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از انکرتکست مطابق کلمه کلیدی امکان دارد از جانب گوگل به عنوان اسپم شناخته شود و تاثیر منفی داشته باشد. در ادامه لینک های شکسته و ناقص درون صفحات را حذف نمایید تا link juice صفحات شما افزایش یابد.

کاهش تعداد لینک های خروجی

همانطور که گفتیم ارزش و اعتبار یک صفحه می تواند از طریق لینک های خروجی منتقل شود. پس به منظور جلوگیری از کاهش لینک جویس ، باید تعداد لینک خروجی صفحه را کاهش دهید. البته در برخی مواقع لازم است که شما یک لینک به وب سایت دیگری نیز بدهید که می توانید از تگ nofollow استفاده نمایید.

دریافت بک لینک قوی

در اکثر مطالب منتشر شده در رابطه با سئو از تاثیر بک لینک در رتبه بندی و سئو توضیح داده ایم ولی دریافت بک لینک باید کاملا طبیعی انجام شود. به جای خرید بک لینک سعی کنید مطالب کاربردی منتشر کنید تا کاربران پس از مطالعه ، آن را به اشتراک بگذارند ، پس با لینک سازی داخلی که در آن مطلب انجام داده اید تعدادی لینک ورودی دریافت می کنید. خود شما نیز برای دریافت بک لینک قوی می توایند مطالب را در صفحات اجتماعی مثل لینکدین منتشر کنید. یکی دیگر از روش های دریافت لینک قوی ، انتشار رپورتاژ آگهی است که از دید موتورهای جستجو یک روش خوب و طبیعی به شمار می رود.

دریافت لینک با ویژگی های زیر ارزشمند است و link juice مطلوبی را منتقل میکند:

  • صفحاتی که دارای محتوای مربوط به سایت شما هستند
  • صفحاتی که دارای PageRank ، Domain Authority و Domain Rate بالایی هستند
  • سایت هایی که لینک های خروجی نسبتا کمی دارند
  • صفحاتی که حاوی محتوای با کیفیت هستند لینک جویس قابل قبولی را منتقل می کنند
  • سایت هایی که در نتایج SERP رتبه بالاتری دارند.
  • صفحاتی که مورد توجه مخاطبان رسانه های اجتماعی قرار می گیرد  و بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند.

سوالات متداول مرتبط:

link juice چیست؟

اصطلاحی در سئو و لینک سازی است که به منظور نشان دادن نحوه انتقال اعتبار و قدرت بین سایتها و صفحات وب که یکدیگر لینک داده اند استفاده میشود.

اعتبار چگونه به واسطه link juice منتقل میشود؟

از هر صفحه که لینکی به سایر صفحات یا وبسایت های دیگر داده شود، بخشی از اعتبار صفحه کسر و منتقل میشود. هرچه تعداد لینک ها بیشتر باشد، درصد کمتری از اعتبار صفحه به هر سایت لینک گیرنده منتقل میشود. چون براساس مفهوم link juice، اعتبار دقیقا مساوی بین تمام آنها تقسیم میشود.

آیا اعتبار با لینک nofollow هم منتقل میشود؟

خیر. لینک های نوفالو و دارای تگ rel=nofollow نمیتوانند به سایت لینک گیرنده اعتباری را منتقل کنند، اما طبق توضیحاتی که ارائه دادیم از اعتبار صفحه لینک دهنده می کاهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *