چگونه محتوای بی کیفیت سایت را شناسایی کنیم؟

تشخیص و اصلاح صفحات و محتوای بی کیفیت سایت

شناسایی و برطرف کردن ایرادات محتوای بی کیفیت یکی از ضروری ترین اقدامات برای ارتباط بهتر با گوگل می باشد. موتورهای جستجو دائما در حال بررسی وب برای یافتن و فهرست بندی مطالب جدید هستند تا کاربران خود را راضی نگه دارند. مالکین سایت ها نیز همواره در تلاشند تا انتشار محتوای جدید از رقبای خود پیشی بگیرند. اما باید بدانید که تولید محتوای خوب ، کار سختی است. صفحات و محتوای بی کیفیت نه تنها کمکی به شما نخواهد کرد ، بلکه افت رتبه سایت را نیز به دنبال دارد. پس باید دست به کار شوید و مطالب بی کیفیت را شناسایی کنید.

در این مقاله روش های شناسایی محتوای بی ارزش را به شما آموزش می دهیم و متوجه خواهید شد که چه نوع محتوایی از دید گوگل فاقد اعتبار است. همچنین روش هایی به منظور افزایش کیفیت مطالب سایت را می آموزید.

محتوای بی کیفیت باعث نارضایتی کاربران می شود و موتورهای جستجو را از سایت شما ناامید می کند. گوگل برای تشخیص سایت هایی با کیفیت پایین ، الگوریتم های زیادی را طراحی کرده است.

محتوای بی کیفیت چیست؟

محتوای بی کیفیت چیست؟ چه ویژگی هایی موجب کاهش کیفیت محتوا می شوند؟

در تعریف کلی می توان گفت که محتوای بی کیفیت ، مطالب ، تصاویر ، صفحات و مقالاتی هستند که فقط جهت کسب رتبه در گوگل ایجاد می شوند و هیچ ارزش و فایده ای برای کاربران ندارند.  تولید خودکار محتوا ، صفحات بدون محتوا ، مطالبی با طول بسیار کم ، صفحات اشباع از کلمات کلیدی ، اطلاعات قدیمی ، نمونه هایی از این دست هستند.

روند شناسایی و اصلاح محتوای بی کیفیت کمی وقت گیر و خسته کننده است ، اما یکی از مهم ترین اقدامات سئو ، بررسی مطالب و سنجش ارزش و اعتبار آنهاست.

در مقابل محتوای بی کیفیت ، اصطلاح محتوای همیشه سبز قرار دارد. محتوای همیشه سبز یکی از موثرترین نوع مقالات در سئو و بازاریابی محسوب می شود و در بلند مدت افزایش بازدید و ارتقا رتبه سایت را به دنبال دارد. پیشنهاد می کنیم مقاله محتوای همیشه سبز و اهمیت آن برای سایت را مطالعه نمایید.

رابطه محتوای بی کیفیت و سئو

انتشار محتوایی که کیفیت پایینی دارد تاثیرات مخربی در سئو سایت شما خواهد گذاشت. اگر سایت شما فقط 10 صفحه داشته باشد و تمام آنها باکیفیت باشند ، رتبه و بازدید بهتری را نسبت به زمانی که 100 صفحه داشته باشید و 90 صفحه آن بی کیفیت باشند ، بدست خواهد آورد. زیرا محتوای بی کفیت:

کیفیت کلی یک وب سایت را کاهش می دهد.

محتوا پادشاه است. شما اگر محتوای عالی داشته باشید به راحتی در گوگل رتبه خوبی کسب می کنید ، در مقابل اگر محتوای بی ارزش ، کپی و تکراری منتشر کنید ، افت رتبه را تجربه خواهید کرد.

کاربران صفحاتی که محتوای بی ارزش دارند را بدون بازدید از سایر صفحات سایت ، سریعا ترک خواهند کرد و موجب افزایش bounce rate می شوند.

محتوای بی کیفیت خطر جریمه شدن سایت در گوگل را افزایش می دهد.

در یک کلام ، اگر عمدا به دنبال ایجاد محتوای بی کیفیت با هدف بهبود رتبه سایت در گوگل هستید ، وقت خود را تلف نکنید.

گوگل چگونه کیفیت صفحات را ارزیابی می کند؟

الگوریتم های گوگل برای تعیین میزان ارزش یک صفحه از تعدادی قانون مشخص استفاده می کنند. برخی از مواردی مورد توجه آنها قرار می گیرد عبارتند از:

اصالت محتوا – محتوا جدید و اصلی است یا از جای دیگری کپی شده است؟

قالب بندی محتوا – آیا صفحه دارای ساختار معتبر و عناوین مناسب است؟

تعداد تبلیغات و لینک خروجی – صفحات نباید پر از پاپ آپ و لینک های تبلیغاتی باشند.

سرعت – صفحاتی که سرعت پایینی دارند بی کیفیت محسوب می شوند

اگر صفحات سایت امتیاز قابل قبولی در ازای فاکتورهای بالا کسب کنند در نهایت به فاکتور تجربه کاربری می رسید. در این مرحله رفتار کاربران در سایت شما توسط گوگل تحلیل می شود.

برای اینکه بتوانید مقالات و مطالب خوبی براساس قوانین گوگل بنویسید حتما این مقاله را مطالعه کنید: گوگل چه محتوایی را دوست دارد؟

چگونه صفحات بی کیفیت را پیدا کنیم؟

شناسایی محتوای بی کیفیت برای سایت های که صفحات زیادی دارند ، صرف زمان و حوصله زیادی می خواهد اما کاملا ضروری است. اما اگر وب سایت شما تعداد صفحات کمی دارد ، بررسی و برطرف کردن ایرادات کار ساده ای خواهد بود.

برای پیدا کردن صفحات بی کیفیت ، اقدامات زیر را انجام دهید:

یافتن صفحاتی که محتوای کمی دارند یا کلا بدون محتوا هستند

پیدا کردن محتوایی که بصورت خودکار یا غیرعمد تولید شده اند.

صفحاتی که ماهها پیش منتشر شده اما هیچ رتبه و ترافیکی ندارند

صفحاتی که دارای محتوای تکراری هستند (از جمله صفحات دسته بندی و برچسب)

لندینگ پیج هایی با محتوای تکراری. از جمله صفحات مورد استفاده برای PPC

صفحاتی که bounce rate بالایی دارند

تشخیص بسیاری از این موارد به راحتی امکان پذیر است و برخی دیگر مانند نرخ پرش در آمار google analytics  قابل مشاهده هستند.

چگونه محتوای بی کیفیت را اصلاح کنیم؟

پس از شناسایی صفحات بی کیفیت با استفاده از روش ها و فاکتورهایی که توضیح دادیم ، وقت آن رسیده برای بهبود سئو سایت خود ، این صفحات را اصلاح کنید.

  • صفحاتی که مانند صفحات محصولات محتوای کمی دارند یا به کل محتوایی ندارند را با افزودن متن و تصویر بهبود دهید. حذف url های که در گوگل ایندکس شده اند اصلا توصیه نمی شود و بهترین راه این است که آنها را با بهبود محتوا ارتقا دهید. برای این کار می توانید از متخصص سئو محتوا  کمک بگیرید.
  • صفحات قدیمی که رتبه مناسبی ندارند را بروزرسانی کنید و با افزودن چند هدینگ جذاب و محتوای خوب آنها را به رتبه های بالای گوگل برگردانید. همچنین می توانید روش های بروزرسانی محتوای قدیمی را مطالعه کنید.
  • صفحاتی که دارای محتوای تکراری هستند مثل صفحه دسته ها ، را اصلاح کنید. همچنین اگر یک صفحه با چند آدرس در دسترس بود با استفاده از تگ کانونیکال و ریدایرکت ، آدرس اصلی را برای گوگل مشخص کنید.
  • حذف صفحاتی که تنها به منظور استفاده به عنوان لندینگ پیج برای کمپین سئو سایت یا بازاریابی ایجاد شده اند و مطلب جدیدی برای کاربران ندارند.
  • با مراجعه به google analytics ، صفحاتی که bounce rate بالایی دارند را شناسایی کنید و با استفاده از روش هایی که در مقاله کاهش bounce rate صفحات سایت ذکر کرده ایم ، نرخ پرش را کاهش دهید.

هنگامی که یک صفحه دارای bounce rate بالایی باشد به این معنی است که کاربران بدون مشاهده صفحه دومی از سایت ، به نتایج گوگل بازمیگردند و این در بلند مدت افت رتبه سایت را به دنبال خواهد داشت.

3 پاسخ
  1. علی
    علی گفته:

    سلام،مقاله ی بسیار خوب و مفیدی بود.اما این که شما می گویید گوگل سایت های بیکیفیت را دوست ندارد از نظر من اشتباه هست و من دلیل دارم که بیان می کنم.
    من چند روز پیش تو گوگل سرچ کردم هک جیمیل و دیدم که در صفحه ی اول گوگل یک سایت که بالاتر از همه ی سایت ها بود،اون رو باز کردم و با محتوای خیلی زشت و مطلب هایی که معلوم بود کلاه برداریه مواجه شدم!پس چرا گوگل به این سایت رتبه ی 5 ستاره داده؟

    پاسخ
    • seobehine
      seobehine گفته:

      درود بر شما. اگرچه الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل پیشرفت خوبی داشتن ، اما در برخی موارد ، مثلا شناسایی زبان های غیر انگلیسی کمی مشکل دارن. زبان فارسی هم از اون دسته هست. به همین خاطر هدینگ ها و متاتگ عنوان و توضیحات تاثیر زیادی در رتبه صفحه دارن. اما در کوتاه مدت! چند نفر مثل شما که به اون صفحه سر بزنن و ببینن محتوای بی کیفیت ارائه شده و بلافاصله صفحه رو ترک کنن ، سیگنال هایی از ضعف تجربه کاربری و بی کیفیت بودن محتوا برای گوگل ارسال میشه و بعد از مدتی رتبه صفحه افت میکنه تا جایی که کاملا از نتایج حذف میشه

      پاسخ
  2. امیرحسین جعفری
    امیرحسین جعفری گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    بارها و بارها دیدم که در بعضی مقالات عناوینی نوشته شده و زیر شاخه های آن هیچ ارتباطی به عنوان اصلی ندارد.

    برای مثال در عنوان مرکز خرید خرما ذکر شده در حالی که در زیر شاخه های تیتر آن به خواص و خاصیت های خرما اشاره شده است!!!
    طبیعتا این کارهای غیر عاقلانه،ضرر بزرگی به سایت خواهد زد.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *