جستجوی ارگانیک چیست و چه اهمیتی برای کسب و کارها دارد؟

نتایج جستجوی ارگانیک چیست چه اهمیتی برای کسب و کارها دارد

آیا با مفهوم جستجوی ارگانیگ آشنا دارید؟ از مزایای بیشمار قرارگرفتن در نتایج ارگانیک گوگل برای کسب و کارهای اینترنتی آگاه هستید؟ چیزی که در دنیای دیجیتال مارکتینگ کاملاً صادق است این است که هر چیزی قیمتی دارد. تبلیغات مبتنی در خبرگزاری های معتبر، تبلیغات بنری و ppc، ویدیویی و پادکست و حتی گوگل ادوردز هزینه های بالایی دارند. در این میان فقط جستجوی ارگانیک است که رایگان به داد کسب و کار میرسد.

شاید به دلیل سختی قرارگرفتن در رتبه های بالای جستجوی ارگانیک، اینطور به نظر برسد که این نوع تبلیغات نمیتواند به کسب و کارها کمک کند، درحالیکه کاملا برعکس است، قرار گرفتن در نتایج گوگل بهترین راه جذب مشتریان اینترنتی است و هزینه های بسیار پایین تری هم نسبت به روشهای پولی دارد.

البته مطمئناً جستجوهای ارگانیک، زمان بیشتری از شما میگیرد. اما اشتباه بزرگی خواهد بود که آن را به کلی کنار بگذاریم. به خصوص، از آنجایی که سئو سایت نرخ بازگشت سرمایه قابل توجه و پایداری ایجاد می کند. علاوه بر این، جستجوی ارگانیک یکی از قدرتمندترین منابع درآمد تقریباً برای هر صنعتی میباشد. فقط باید بدانید که چگونه از آن استفاده کنید.

جستجوهای ارگانیک چیست؟

جستجوی ارگانیک به نتایجی اطلاق می‌شود که به دنبال اقدام به جست ‌و جوی هر کاربر در یک موتورجستجو نمایش داده می‌شوند، به استثنای تبلیغات پولی!

💥💥در ابتدا، عبارت “جستجوی ارگانیک” برای گوگل آنالیتیکس ابداع شد. بنابراین این اصطلاح برای ترافیک رایگان ایجاد شده توسط گوگل برای وب سایت های موجود در لیست رتبه بندی این موتور جستجو استفاده میشود.💥💥

در واقع، نتایج جستجوی ارگانیک بر اساس تعدادی از عوامل رتبه بندی، تعیین می شود. که البته به نوبه خود با درخواست کاربر مرتبط هستند. لینکهای ورودی، اعتبار دامنه، دستگاه مورد استفاده کاربر، مکان کاربر و بسیاری از عوامل دیگر نیز در رتبه بندی نقش دارند.

در این شرایط وب سایت شما باید مطابق با استانداردهای گوگل باشد و هرچه از نظر فاکتورهای مختلف بهینه تر باشد، شانس قرار گرفتن در رتبه های بالای ارگانیک و درنتیجه جذب کاربر بیشتر خواهد بود.

رتبه بندی ارگانیک چگونه انجام میشود؟

موتورهای جستجو اغلب فهرستی از معیارها برای رتبه بندی سایت ها و صفحات وب در SERP خود برای کلمات کلیدی مختلف دارند.

به عنوان مثال، گوگل حدود 200 معیار دارد که برخی از آنها مهمتر از بقیه هستند. اما بیشتر این موارد را می توان در 4 فاکتور و ویژگی کلی خلاصه کرد، یعنی:

✅ارتباط: محتوای سایت شما تا چه حد با آنچه کاربر به دنبال آن است مطابقت دارد.

✅کیفیت: محتوای شما چقدر برای بازدیدکننده ارزشمند است.

✅اعتبار: اعتبار سایت شما از نظر گوگل چقدر است.

✅تجربه کاربری: سهولت استفاده و احساس کاربران هنگام استفاده از وب سایت.

به این ترتیب، محتوای وب سایت شما باید با عبارت جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد و اکثر معیارهای فوق را داشته باشد. پس از آن است که گوگل محتوای شما را جز بهترین ها می داند و در نتیجه آن را در صفحات نتایج جستجو در رتبه بالایی قرار می دهد. سپس کاربران می توانند سایت شما را پیدا کرده و روی آن کلیک کنند.

این ترافیک ارگانیک سایت شماست!

برای تحقق این هدف چه باید کرد؟ محتوای وب سایت خود را طوری بهینه کنید که در نتایج جستجو بالاتر از رقبا ظاهر شود. به این کار سئو یا بهینه سازی می گویند که در نهایت تعداد کلیک ها یا CTR وب سایت شما را بهبود میبخشد.

مزایای قرارگیری در این نوع جستجو چیست؟

برای اجرای این کار، می توانید خودتان در صورتیکه توانایی دارید سئو (بهینه سازی موتور جستجو) را انجام دهید. همچنین می توانید از آژانس های دیجیتال مارکتینگ و متخصص سئو مثل سئوبهینه کمک بگیرید. در هر حال، جستجوی ارگانیک مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:

🔷مخاطب مرتبط و خاص را جذب می کنید. وقتی مخاطب هدف سایت شما را در نتایج ارگانیک پیدا می کند، به این معنی است که آنها به دنبال چیزی خاص بودند و محتوای شما متناسب با نیازهای آنها تنظیم می شود.

🔷به شما مزیت رقابتی می دهد. اگر وب سایت شما به گونه ای بهینه شده است که به صورت ارگانیک بالاتر از سایر نتایج جستجو، به خصوص رقبای شما ظاهر شود، در این صورت شما “بهتر” از آنها در نظر گرفته می شوید.

🔷ترافیک پایدار را برای شما تامین میکند. رسیدن به رتبه های ارگانیک خوب ممکن است زمان ببرد (تقریباً 12-6 ماه). اما، هنگامی که رتبه ‌خوبی را به دست آوردید، برای حفظ آن‌ها کار کمتری لازم است و بصورت طولانی مدت ترافیک سایت شما بالا خواهد بود.

🔷نرخ تبدیل بالایی دارد. ترافیک ناشی از معیارهای سئو نسبت به تبلیغات کلیکی، مانند تبلیغات گوگل ادوردز، نرخ تبدیل بالاتری دارد.

چگونه در نتایج جستجوی ارگانیک رتبه خوبی کسب کنیم؟

قبل از هر چیز باید به شما هشدار دهیم که گوگل دائما قوانین خود را در این زمینه تنظیم می کند. با این حال، این بدان معنا نیست که هیچ راه دائمی و ثابتی برای استفاده و ارتقا رتبه در نتایج وجود ندارد. روش های مختلفی وجود دارد که مورد تایید گوگل هستند و به بهبود رتبه ارگانیک شما کمک میکنند.

نحوه قرارگرفتن و ارتقا رتبه در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل

روش هایی که در ادامه توضیح میدهیم تا به حال از زمان پیدایش گوگل و سئو، بیشترین تاثیر را در رتبه بندی ارگانیک داشته اند. اگر بتوانید با این روشها سایت خود را به رتبه های بالای صفحه 1 برسانید، دیگر هیچگونه دغدغه ای بابت ورود مشتری به سایت خود نخواهید داشت و بدون هزینه به راحتی بازاریابی شما انجام میشود:

کلمات کلیدی خود را تعریف کنید

هدف شما باید تضمین یک رتبه ارگانیک بالا برای کلمات کلیدی مورد نظرتان باشد. به این فکر کنید که مردم چگونه محصولات و خدمات شما را جستجو می کنند و فهرستی از این کلمات کلیدی تهیه کنید. در ادامه ترافیک و رقابت هر کلمه کلیدی را با ابزارهایی مانند Ahrefs، Semrush یا Google Keyword Planner بررسی کنید و کلماتی که جستجو و ترند بیشتری دارند را در اولویت قرار دهید.

کیفیت محتوا در اولویت است

نوشتن محتوای باکیفیت که علاقه کاربران را به خود جلب می کند و بازدیدکنندگان را برای به اشتراک گذاشتن آن ترغیب می کند، همیشه حیاتی است. محتوای خوب بیشترین شانس را برای به اشتراک گذاری و پخش شدن در فضای مجازی، مخصوصا در بستر شبکه های اجتماعی دارد و گوگل به چنین محتوایی که محبوبیت زیادی بین کاربران داشته باشد، بهترین رتبه را خواهد داد.

محتوای قدیمی خود را به روز کنید

یکی از عوامل اصلی رتبه بندی نتایج جستجوی ارگانیک در گوگل، جدید بودن یا تاریخ انتشار محتوای شما است. هرچه صفحات شما به روزتر باشند، شانس بیشتری برای رسیدن به بالای SERP دارند. محتوای قدیمی که حاوی اطلاعات منسوخ شده است جایگاه خود را از دست میدهد. بروزرسانی محتوای قدیمی را حتما مطالعه کنید!

صفحاتی که ارزشمند نیستند را حذف کنید

چگونه می توانید چنین ارزیابی را انجام دهید؟ بررسی کنید که صفحاتی که قرار است حذف شوند چند مورد از معیارهای زیر را داشته باشند:

  • صفحاتی که بک لینک ندارند
  • دارای رتبه به ازای کلمات کلیدی مهم، نیستند
  • بازدید کمی دارند
  • قدیمی است یا موضوعی را پوشش می دهد که دیگر مرتبط نیست.
  • نرخ پرش بالایی دارد.

سازگاری با mobile-first indexing

در سال 2015، گوگل برای اولین بار اعلام کرد که از سازگاری با تلفن همراه به عنوان سیگنال رتبه بندی استفاده خواهد کرد. از آن زمان به بعد این فاکتور یک الزام اساسی برای هر وب سایت است و شما این جنبه ها را بررسی کنید: طراحی، سرعت صفحه، سلسله مراتب عناصر و موارد دیگر.

چرا جستجوی ارگانیک برای کسب و کارها مهم است؟

این هدف همه کسب و کارهای اینترنتی است: ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید. هدف افزایش ترافیک کاملاً قابل درک است، هرچه ترافیک بیشتری به یک وب سایت جریان یابد، شانس بیشتری برای افزایش درآمد دارند.

تفاوت اصلی نتایج ارگانیک با ادوردز و سایر روشهای کلیکی این است که ترافیکی که از جستجوهای ارگانیک دریافت می کنید رایگان است در حالی که ترافیک جستجوی پولی به ازای هر کلیک از شما هزینه دریافت میکند و پس از قطع هزینه، لینکهای شما نمایش داده نمیشوند.

پس اگر می خواهید شاهد رشد این نوع ترافیک برای سایت خود باشید، باید تکنیک های اولیه سئو را بیاموزید. آموزش سئو به شما کمک میکند تا برخی از مهمترین قواعد سئو را یاد بگیرید و در بهینه سازی سایت خود به کار بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *