نحوه سئو سایت براساس الگوریتم rankbrain چگونه است؟
برای اینکه بدانید الگوریتم رنک برین چیست و چگونه برای بهبود رتبه در نتایج ، سایت خود را با این الگوریتم تطبیق دهید ، این مقاله را مطالعه نمایید. الگوریتم RankBrain یکی از مولفه های اصلی گوگل در سئو برای رتبه بندی و ارزش دهی به سایت ها است که از سیستم یادگیری ماشین machine learning و هوش مصنوعی جهت نمایش بهترین و مناسب ترین نتایج در موتورهای جستجو استفاده می کند.
الگوریتم رنک برین به گوگل کمک کرده تا فهم دقیق تری از مفهوم عبارات و رابطه میان کلمات و قصد کاربر از جستجو داشته باشد و طبق این موارد نزدیک ترین نتایج به قصد کاربر را نمایش دهد |
قبل از معرفی RankBrain ، گوگل از الگوریتم اصلی خود که به post-rankbrain شناخته می شود نتایج را رتبه بندی و نمایش می داد که بر پایه تفسیر توسط گوگل استوار بود اما امروزه اینگونه نیست و نتایج از مدل تفسیری فاصله گرفته اند و رتبه بندی بر مبنای عوامل مختلفی مانند مکان کاربر ، کلمات lsi ، شخصی سازی نتایج و… انجام می شوند و دائما در زمان و با ip های مختلف دستخوش تغییرات می شوند. یعنی گوگل آنچه را که برای شما مناسب تر می بیند نمایش می دهد و این امکان وجود دارد که نتایج نمایش داده شده برای دو کاربر در دو نقطه متفاوت از دنیا ، به ازای یک عبارت کلیدی کاملا متفاوت باشد.
مقاله پیشنهادی بسیار مهم روبرو را حتما مطالعه نمایید: نقش هوش مصنوعی در سئو و رتبه بندی سایت
قابلیت های الگوریتم rankbrain
رنک برین از جمله الگوریتم هایی است که رفتار ربات های موتور جستجو را به درک انسانی کاربران نزدیک تر کرده است. الگوریتم رنک برین توانایی یادگیری و تشخیص الگو و موقعیت های جدیدی که از پیش برای ربات ها تعریف نشده اند را دارد. تشخیص مترادف کلمات ، میزان رضایت کاربر و تعامل با کاربران ، تشخیص محتوای صوتی و ویدئویی ، تعیین کیفیت و طول محتوا و مطالب صفحات همگی بخشی از قابلیت های الگوریتم رنک برین هستند. الگوریتم rankbrain از حیث تشخیص کلمات مترادف یا lsi با الگوریتم مرغ مگش خوار شباهت هایی را دارد با این تفاوت که بسیار قدرتمندتر و پیچیده تر این فرآیند را اجرا می کند.
بواسطه rank brain گوگل تلاش می کند که بهترین نتایج را برای هر کاربر با توجه به ویژگی های سنی ، موقعیت جغرافیایی ، جستجوهای پیشین کاربر و براساس کیفیت وبسایت های موجود ارائه نماید.
دو مثال از کاربردهای الگوریتم rankbrain در رتبه بندی
یکی دیگر از قابلیت های رنک برین تشخیص معنی دقیق کلمات و عبارات است. تشخیص ارتباط میان کلمات در یک عبارت ، فهم معنای کلمات و تشخیص هدف کاربر از جستجو از کاربردهای این الگوریتم است. برای مثال زمانی که شما عبارت شیر کم چرب را جستجو می کنید نتایج مربوط به شیر آشامیدنی را می بینید و زمانی که شیر استیل را سرچ می کنید ، تصاویر مربوط به شیرآلات را مشاهده خواهید کرد. یعنی این الگوریتم به گوگل کمک کرده که با اضافه کردن صفت یا جنس ، نوع شیر را تشخیص دهد. این نوع تشخیص معنی کلمات از توانایی هایی است که رنک برین برای ربات های گوگل ایجاد کرده است
به عنوان مثالی دیگر ، زمانی که شما در شهر تهران اقامت دارید و کلمه مراکز تفریحی را جستجو می کنید ، در بالای نتایج جستجو مکان های تفریحی مربوط به شهر تهران را مشاهده می کنید. ولی اگر همین عبارت را در شهر دیگری مثلا اصفهان جستجو کنید نتایج تغییر خواهد کرد و اماکن تفریحی اصفهان برای شما به نمایش در می آید. این نوع اعلام نتایج نیز حاصل سئو براساس الگوریتم rankbrain است.
تاثیر رنک برین به همین دو مثال خلاصه نمی شود و کاربردهای بیشماری در سئو و رتبه بندی سایت ها دارد و تقریبا 20 درصد نتایجی که در گوگل نمایش داده می شوند براساس الگوریتم rankbrain رتبه بندی شده اند.
چگونه سایت خود را براساس الگوریتم رنک برین سئو کنیم؟
تا اینجا حتما متوجه شده اید که این الگوریتم یکی از معیارهای مهم در سئو و تصمیم گیری گوگل برای رتبه بندی صفحات وب است و باید سئو وبسایت خود را با آن تطبیق دهید. برای اینکه بتوانید سایت خود را براساس الگوریتم رنک برین سئو کنید باید به فاکتورهایی که اشاره کردیم توجه داشته باشید هرچند که بیش از صد فاکتور در تصمیم گیری rankbrain تاثیر دارد اما برخی از آنها نسبت به سایرین مهمتر هستند.
دقت در انتخاب عبارات کلیدی
از عبارات کلیدی طولانی در محتوا استفاده کنید. در مطالبی که منتشر می کنید حول یک کلمه ننویسید بلکه سعی کنید در رابطه با مجموعه ای از کلمات تحت یک عبارت کلیدی تمرکز کنید. مثلا اگر قصد دارید در رابطه با سئو سایت مطلبی بنویسید سعی کنید از عبارات کلیدی مانند سئو و رتبه بندی سایت براساس الگوریتم rankbrain استفاده کنید. همین کاری که ما در این مقاله انجام داده ایم. حتما از عبارات lsi استفاده کنید و چگالی کلمات کلیدی اصلی را در حد متعادل نگه دارید.
درج تصاویر و ویدئو مرتبط
باتوجه به اینکه رنک برین توانایی تشخیص محتوای ویدئو ، تصویر و صوت را دارد از تصاویر مرتبط ، ویدئو و فایل صوتی استفاده کنید و حتما سعی کنید در تصویر و کلیپ ها به صورت متنی نیز محتوا و پیام هایی را درج نمایید. اخیرا ثابت شده ( حداقل برای عبارات انگلیسی ) که ربات های جستجوگر به کمک هوش مصنوعی متون درون تصاویر را نیز می خوانند.
انتخاب صحیح انکرتکست برای لینک داخلی و خارجی
یکی از مهم ترین سیگنال هایی که درک ربات جستجوگر از محتوای صفحات را افزایش می دهد ، انکرتکست لینک ها می باشد. انکرتکست درواقع همان متن مشخص کننده یک لینک است. وقتی که قصد دارید برای هر صفحه از سایت خودتان بک لینک بگیرید ، از انکرتکست هایی که معرف محتوای همان صفحه هستند استفاده کنید ، مثلا اگر یک صفحه در مورد طراحی وب سایت دارید ، نباید با انکرتکست تبلیغات اینترنتی به آن لینک دهید. این استاندارد را باید در لینکسازی داخلی سایت و میان صفحات وبسایت خود نیز رعایت کنید. همچنین از تکرار زیاد یک انکرتکست برای صفحه بپرهیزید. سعی کنید از زوایا و جنبه های مختلف یک صفحه وب را به کمک انکرتکست برای کاربر و رباتهای گوگل توصیف کنید.
بهبود تعامل با کاربران
به بهبود تجربه کاربری توجه ویژه ای داشته باشید و تمام تلاش خود را برای بهبود طراحی صفحات ، مطالب باکیفیت و کاربردی برای مخاطبان به کار بگیرید. هدف نهایی RankBrain تعیین میزان رضایت کاربران از مطالب سایت شما می باشد. به عبارت دیگر ، تعیین اینکه چه میزان محتوای سایت با سلیقه کاربر مطابقت دارد؟ در صورتی که اینگونه نباشد کسب رتبه بندی صفحات در serp بسیار دشوار خواهد بود. اما اگر صفحه ای را ایجاد کنید که باعث خوشحالی و رضایت کاربران شود ، گوگل آن صفحه را به رتبه های بالای نتایج پرتاب خواهد کرد.
پیشنهاد ما به شما ، جهت آشنایی با یکی دیگر از مهم ترین الگوریتم های گوگل : الگوریتم پنگوئن گوگل
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.