بازاریابی موتورهای جستجو و مقایسه SEM با SEO
یکی از مفاهیم پایه در تجارت الکترونیک ، بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM می باشد که روش بازاریابی و تبلیغات براساس ترویج یک دامنه یا وبسایت خاص با استفاده از پرداخت هزینه های تبلیغاتی به موتورهای جستجو مانند گوگل، موتور جستجوی بینگ و یاهو می باشد. با توسعه نقش اینترنت در زندگی اکثر افراد ، روش های جدیدی در مارکتینگ ابداع شده اند. سئو ، بازاریابی موتورهای جستجو و بازاریابی شبکه های اجتماعی محصول فناوری های تحت وب هستند که نقش پررنگی در کسب و کارها ایفا می کنند. این روش به این علت که مخاطبان اصلی را برای مالکین وب سایت به ارمغان می آورد ، یک ابزار پربازده بشمار می رود زیرا سایت شما به ازای کلماتی به کاربران معرفی و نمایش داده می شود که شما می خواهید. البته وبسایت شما باید به گونه ای طراحی و بهینه سازی شده باشد که آن کلمات کلیدی را دارا باشد.
نوع خاصی از بازاریابی موتورهای جستجو ، گوگل ادوردز یا گوگل ادز است که پیش تر در رابطه با آن توضیح داده ایم و تفاوت تبلیغات گوگل با سئو را بیان نموده ایم.
در گوگل این تبلیغات با علامت AD در بالا و پایین نتایج جستجویی که با سئو در جایگاه های برتر قرار گرفته اند ، ظاهر می شوند و به تبلیغات ppc معروف هستند که به مخفف pay per click به معنی پرداخت هزینه به ازای هر کلیک کاربران بر روی لینک وبسایت شما در موتورهای جستجو می باشد.
بازاریابی موتور جستجو چیست؟
sem یا بازاریابی موتور جستجو فرآیندی است که از روش و استراتژی پرداخت در ازای ورود کاربر به سایت بهره می برد. کمی که به گذشته برگردیم ، از این اصطلاح هم برای سئو و هم برای تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو استفاده می شد اما با توسعه مفهوم سئو ، این دو روش از هم جدا شدند و امروزه فقط به روش هایی مثل گوگل ادوردز که به ازای پرداخت هزینه ، سایت شما را در نتایج جستجو نمایش می دهد ، بازاریابی موتور جستجو گفته می شود.
SEM مخفف عبارت Search Engine Marketing به معنی بازاریابی موتور جستجو می باشد و یک روش فوق العاده برای افزایش بازدید و مشتریان وب سایت است. |
معمولا سایت هایی که قصد دارند در کوتاه مدت مشتری و بازدید زیادی را بدست آورند و زمان کافی برای سئو را ندارند از این روش استفاده می کنند. به این صورت که به ازای نمایش لینک یک سایت در نتایج جستجو ، هزینه پرداخت می شود. این هزینه می تواند به ازای هر کلیک مثل تبلیغات ppc باشد یا می تواند به ازای نمایش سایت در بازه زمانی مشخصی پرداخت شود.
معمولا در کمپین های بازاریابی اینترنتی باید از روش های متفاوت که مکمل یکدیگر هستند استفاده شود. مثلا برندهای بزرگ ، همزمان که روی سئو سایت کار می کنند ، از بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی موتورهای جستجو و برخی روش های دیگر استفاده می کنند تا اعتبار برند خود در فضای مجازی را افزایش دهند.
نکات مهم در رابطه با SEM
زمانی که می خواهید سایت شما در رتبه های بالای SERP قرار بگیرد ولی زمان کافی برای سئو را ندارید باید به سراغ SEM بروید پس باید این روش مارکتینگ را به خوبی بشناسید.
برخی از اصطلاحات و نکات مهم در رابطه با SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو برجسته و پرکاربرد تر هستند که شناخت آنها می تواند به شما در انتخاب روش صحیح ، کلمه کلیدی مناسب و لندینگ پیج هدف کمک نماید. از مهم ترین نکاتی که در این حوزه باید به آن توجه داشت ، مفهوم cpc یا هزینه به ازای هر کلیک که به نوعی مزایده در تبلیغات محسوب می شود، تست انتخاب بهترین صفحه فرود و انتخاب بهترین عبارات کلیدی برای دسترسی سریع به کاربران است که هرکدام را تشریح می کنیم.
Cpc یا روش تبلیغات مزایده ای
دو مفهوم cpc و ppc خود روش های بازاریابی و تبلیغات متفاوتی هستند اما cpc در بازاریابی موتورهای جستجو یک مفهوم کاربردی است. به علت اینکه وب سایت ها و افراد زیادی متقاضی حضور در تبلیغات کلیکی هستند و معمولا سه یا 4 لینک بیشتر در بالای صفحات نشان داده نمی شود ، بر سر قرار گرفتن در رتبه های بالا رقابت ایجاد می شود که نوعی مزایده را به وجود می اورد. یعنی هرچه سایت های بیشتری به ازای یک عبارت کلیدی خواهان قرار گرفتن در تبلیغات گوگل باشند ، قیمت پرداخت شده به ازای هر کلیک نیز بالاتر خواهد رفت.
دستیابی سریع به کاربران هدف
خود این نوع بازاریابی به شما کمک می کند که دسترسی سریع به کاربران هدف داشته باشید اما باید دقت کنید که بهترین کلمه کلیدی را جهت این کار انتخاب نمایید. در هر صنعتی که مشغول به فعالیت هستید یک سری از عبارات هستند که کاربران با جستجوی آنها می توانند به وبسایت های آن صنعت دسترسی پیدا کنند. شناخت این عبارات می تواند از طریق گوگل ترند و یا وبسایتهایی که مربوط به تجزیه و تحلیل عبارات کلیدی هستند میسر می گردد.
مقاله پیشنهادی جهت اطلاعات تخصصی تر: انتخاب کلمه کلیدی صفحات سایت
تست a/b در بازاریابی موتورهای جستجو
برای اینکه تبلیغات موثری در موتورهای جستجو داشته باشید باید صفحات مناسبی را برای ورود کاربران به سایت خود انتخاب کنید و ضمن ایجاد یک تجربه کاربری مناسب ، کاربر ورودی را به مشتری خود تبدیل نمایید.
تست A/B ( که به عنوان تست اسپلیت شناخته می شود) روشی است برای مقایسه دو نسخه از یک صفحه وب یا برنامه در مقایسه با یکدیگر برای تعیین اینکه کدام یک عملکرد بهتری دارند. آزمایش A/B اساساً آزمایشی است که در آن دو یا چند نوع صفحه به طور تصادفی برای کاربران نشان داده می شود و با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری تعیین می شود که کدام یک برای هدفی معین بهتر عمل می کنند. این تست به ما کمک می کند که با یقین برای انتخاب بهترین لندینگ پیج جهت معرفی به موتورهای جستجو تصمیم بگیریم و به جای سعی و خطا ، مطمئن عمل کنیم.
به طور کلی در تست A/B میزان تاثیرگذاری ، کارایی و جذابیت لندینگ پیج بررسی و درصورت نقص و کاستی در ان بهبود داده می شود.
بازاریابی موتورهای جستجو در مقایسه با سئو سایت
بازاریابی موتورهای جستجو SEM بهتر است یا بهینه سازی موتورهای جستجو SEO ؟ کدامیک در جذب مشتریان موثرتر عمل می کنند؟ بازده کدام بیشتر است؟ هزینه sem به صرفه تر است یا سئو؟ در پاسخ به این سوالات باید متغیرهای فراوانی مثل نوع کسب و کار، حجم فعالیت اقتصادی ، نوع ارتباط با مشتریان ، بازارهای هدف ، رقبا و گزینه های دیگری را مورد آنالیز قرار داد. اما در یک مقایسه ساده میان بازاریابی و بهینه سازی موتورهای جستجو برای هرکدام مزایا و معایبی را مطرح کرد. مثلا در بازاریابی امکان معرفی سریعتر یک صفحه به مخاطبان وجود دارد در حالی که سئو یک فرآیند زمانبر است. در عوض سئو سرمایه گذاری بلندمدت محسوب می شود ولی SEM با هزینه های نسبتا بالایی که در دارد بصورت مقطعی برای شما جذب مشتری می کند.
درهرحال می توان سئو را یکی از روشهای بازاریابی با تکیه بر ظرفیت های موتورهای جستجو قلمداد کرد ولی به طور کلی SEM به روشی اطلاق می شود که برای حضور یک لینک در SERP باید هزینه های مشخص پرداخت شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.