پروپوزال سئو چگونه نوشته میشود و شامل چه بخش هایی است؟

نحوه نگارش و بخش های مهم پروپوزال سئو سایت

آشنایی با روش نگارش پروپوزال برای سئو از چند جنبه اهمیت دارد. افراد یا شرکت هایی که در زمینه خدمات سئو فعالیت دارند باید روش نوشتن پروپوزال سئو و بهینه سازی سایت را برای هر مشتری یا وبسایت بدانند. همچنین افرادی که قصد برونسپاری پروژه ارتقای سایت خود را دارند باید به خوبی اهداف ، اصول و روش ها و فاکتورهایی که در پروپوزال ارائه می شود را درک کنند. اگر به دنبال جذب مشتریان جدید برای کسب و کار خود هستید ، مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می شود.

یک پروپوزال سئو ، شانس شما برای جذب مشتری جدید است. مشتری احتمالی شما معمولا به چندین شرکت سئو مراجعه می کند. یک پروپوزال دقیق و واضح ، می تواند تفاوت شما با رقبا را برای مشتریان مشخص نماید.

معمولا پروپوزال نویسی الگوی مشخص دارد. اگرچه برای هر نوع وب سایت ( خبری ، فروشگاهی ، شرکتی و … ) تفاوت هایی در روش اجرا و اهداف سئو وجود دارد.

ما یک الگوی موفق از پروپوزال سئو سایت را به شما ارائه می کنیم که می توانید هم جهت بهبود وضعیت سایت خود و هم مخاطبان خود از آن استفاده نمایید.

برای دریافت پروپوزال رایگان اختصاصی ویژه وبسایت خود یا سایرین ، از لینک ثبت سفارش ، درخواست خود را ارسال کنید،پس از تحلیل کامل سایت ، رقبا و وضعیت سئو ، عبارات کلیدی ، لینکها و… نهایتا ظرف 24 ساعت یک پروپوزال دقیق برای شما ارسال خواهد شد.

بخش های اصلی پروپوزال سئو سایت

تسلط بر نوشتن پروپوزال سئو یک هنر است و البته نیازمند صرف زمان و تفکر و دانش کافی می باشد. پروپوزالی که به مخاطب خود ارائه می دهید یا برای بهینه سازی سایت خود می نویسید باید شامل بررسی نقاط ضعف و قوت سایت شما باشد. یک پروپوزال عالی ، دربرگیرنده تمام جزئییات و استراتژی سئو می باشد به گونه ای که اگر فرد دیگری آن را مطالعه کند ، هم از وضعیت فعلی سایت مورد نظر به خوبی مطلع گردد و هم چشم انداز و آینده اقداماتی که جهت بهبود سایت انجام می شود را درک کند.

نگارش پروپوزال سئو برای هر نوع کسب و کار و وب سایتی متفاوت است. در عین حال یک پروپوزال کامل ، مراحل و بخش های مشخصی دارد که در ادامه توضیح می دهیم. تنها کاری که شما پس از مطالعه این مطلب باید بکنید ، این است که هر بخش را متناسب با وب سایت خودتان سفارشی سازی کنید.

مقدمه و چکیده

در صورتیکه پروپوزال را برای وب سایت خودتان می نویسید ، نگارش این بخش ضروری نیست ، اما اگر قصد دارید پروپوزال سئو را برای شرکت یا فرد دیگری تنظیم کنید ، حتما باید در ابتدا مقدمه ای در رابطه با خود و شرکتتان ارائه نمایید. پروپوزال خود را با معرفی شرکت خود شروع کنید. به مشتری بصورت واضح بگویید که هستید و چه خدماتی ارائه می کنید.

وجه تمایز خود از رقبا را توضیح دهید  و به مشتریان خود نشان دهید که آنچه را آنها در زمینه سئو می خواهند شما برآورده می نمایید. ذکر توانمندی ها ، پروژه های سئو ، مشتریان سابق و … می تواند بخشی از چکیده و مقدمه پروپوزال را تشکیل دهد.

نگارش این بخش ، علاوه بر اینکه بر اعتبار شما می افزاید از سئو استفاده و سرقت رفتن ایده و پلن های شما نیز جلوگیری می کند.

بررسی وضعیت فعلی سئو

این بخش نیازمند صرف زمان بیشتری است و شما باید وضعیت فعلی سئو سایت موردنظر ( چه سایت خودتان باشد چه مشتری ) را بررسی و ارائه کنید. این مرحله گام موثری در جهت نزدیک شدن تفکرات شما و مخاطبان خواهد داشت.

برخی از اقداماتی که در این مرحله انجام می شوند عبارتند از:

بررسی وضعیت سئو تکنیکال و فنی سایت

رتبه فعلی سایت در گوگل به ازای کلمات کلیدی مهم

بررسی تعداد و نوع بک لینک های دریافتی

بررسی میزان بازدید فعلی سایت

تحلیل وضعیت سئو محتوا و مطالب

مشخص نمودن لینک های ناقص و شکسته

تحلیل تگ ها ، کد ها ، تصاویر و سایر اجزای سایت با دقت بالا

وضعیت سازگاری سایت با موبایل

یافتن کلمات کلیدی رقابتی در کسب و کار مربوطه

راه حل و اقدامات

در بخش بعدی پروپوزال سئو راه حل های لازم برای بهبود رتبه و بازدید سایت را بنویسید. چه اقداماتی منجر به بهینه سازی سایت خواهد شد؟

آیا ساخت بک لینک نیاز است؟ لینک سازی داخلی نیاز به اصلاح دارد؟ آیا محتوای جدیدی به وب سایت اضافه می کنید؟

تمام راه حل های لازم را فهرست وار بنویسید تا هم شما و یا مشتریان شما درک درستی از اقداماتی که قرار است انجام شود داشته باشید. مثلا اگر سایت نیاز به تولید محتوا دارد ، دقیقا مشخص کنید که در هر ماه یا هفته چه تعداد مقاله جدید به سایت اضافه می شود.

در صورتی که قصد انجام سئو برای فرد دیگری را دارید ، در قسمت راه حل ها حتما باید تعداد گزارش ها ، زمان انجام اقدامات و ترتیب آنها را ذکر نمایید.

نگارش اهداف در پروپوزال سئو

اهدافی را که برای رسیدن به آنها تلاش می کنید را در پروپوزال بنویسید. مثلا موارد زیر نمونه ای از اهداف سئو هستند.

ترافیک طبیعی تا 40٪ افزایش می یابد

تعداد بازدیدکنندگان در ماه به 500 کاربر خواهد رسید

در مدت 3 ماه بیش از 30 بک لینک جدید برای سایت ایجاد می شود

در مدت زمان 6 ماه به ازای فلان عبارت کلیدی ، سایت به صفحه اول گوگل خواهد رسید

و بسیاری از مواردی که جز اهداف سئو هستند را می توانید ذکر کنید. برای نوشتن اهداف شما باید یک دید کلی از آنچه حتما در آینده محقق خواهد شد را بیان نمایید.

جدول زمانبندی

فرآیند سئو اغلب زمانبر است ، اما بسیاری از مردم این موضوع را نمی دانند و تصور آنها این است که با گذشت یک ماه تمام اهداف وعده داده شده محقق می شود. به همین دلیل حتما باید یک جدول زمانبندی دقیق در پروپوزال قرار دهید.

زمان رسیدن به نقاط هدف را دقیقا مشخص کنید. بعضی افراد انتظار دارند تمام اقدامات سئو سریعا انجام شود، در حالیکه زمان رسیدن به صفحه اول گوگل برای هر سایت و هر عبارت کلیدی متفاوت است. جدول زمانی به شما کمک می کند تا مخاطبتان درک بهتری از انجام پروژه های سئو داشته باشد.

هزینه ها و مسائل مالی

پس از برآورد دقیق زمان و تعیین اقدامات لازم جهت تحقق اهداف سئو ، نوبت به مشخص شدن هزینه ها می شود. اگر هدف شما از نوشتن این پروپوزال ، بهینه سازی سایت خودتان است که باید هزینه هایی مثل ارتقای هاست ، خرید گواهینامه SSL ، هزینه رپورتاژ و بک لینک ، تبلیغات اینترنتی ، هزینه تبلیغات کلیکی را در همان ابتدا تخمین بزنید.

اگر هم که برای فرد دیگری کار می کنید ، حتما باید علاوه بر ذکر هزینه جزئیات بالا ، حق الزحمه خود را نیز محاسبه نمایید. مسائل مالی بخش مهمی از تبلیغات و بازاریابی و به ویژه سئو را تشکیل می دهد.

طبق جدول زمانبندی که تنظیم کرده اید ، هزینه هر مرحله را مشخص کنید و با پیشرفت پروژه ، هزینه ها را از مشتری دریافت نمایید. معمولا در ارائه لیست هزینه ها به مشتریان ، باید چند پکیج و نحوه دریافت را مشخص کنید.

به یاد داشته باشید که هر هزینه ای که برای سئو انجام می شود ، نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود و در آینده سود و نتایج خود را نشان خواهد داد. سئو نسبت به سایر روش های بازاریابی ، نرخ بازگشت سرمایه بیشتری دارد.

نکات مهم در نوشتن یک پروپوزال سئو

اولین نکته ، توجه به شخصی سازی و سفارشی سازی پروپوزال متناسب با نوع وبسایت و صنعتی که در آن فعالیت می کند می باشد.

استفاده از یک الگو برای ساختار کلی پروپوزال ایرادی ندارد ، اما محتوای هر بخش باید برای هر سایت بصورت اختصاصی تعیین شود. طبیعتا سئو وب سایتی که در زمینه فروش محصولات الکترونیکی فعالیت دارد با بهینه سازی سایتی که خدمات نظافت منزل را ارائه می دهد کاملا متفاوت است.

پروپوزال های تکراری و مربوط به سایر کسب و کارها ، احتمال موفقیت در سئو را کاهش می دهد.

اگر پروپوزال را برای مشتریان خود می نویسید ، حتما امضای برند خود را در آن درج کنید. زیرا در این حالت یک ابزار فروش محسوب می شود و مشتری باید بداند شما که هستید و چه می کنید.

همچنین نگارش پروپوزال سئو از نظر ظاهری اهمیت دارد ، بنابراین به قالب بندی و جذابیت بصری آن توجه زیادی داشته باشید.  به دنبال یک چیدمان منظم و زیبا باشید. و در آخر اینکه ، مشتری شما احتمالاً متخصص سئو نیست ، بنابراین مطالب را تا حد ممکن واضح و ساده بیان کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *