یک متخصص سئو تغییرات در وب سایت ها را تجزیه تحلیل ، بررسی و اجرا می کند تا مطابق با استانداردها و معیارهای موتورهای جستجو با هدف به حداکثر رساندن ترافیک و یا کسب بهتر رتبه سایت بهینه شوند. به عبارت ساده تر ، وظیفه متخصص سئو سایت این است که وب سایت را با مجموعه ای از توانایی های بازاریابی و برنامه نویسی نرم افزاری به صدر نتایج جستجوی گوگل برساند که به عنوان یکی از مشاغل کاملا جدید و تخصصی در دنیا شناخته می شود.
تخصص سئو مانند یک ظرف آجیل است که انواع و اقسام مهارت ها و توانایی ها را می طلبد و مجموعه مهارت بسیار خاص است که نیاز به تمرکز دقیق دارد ، به حدی که توضیح این شغل کمی دشوار است و برای توضیح به مخاطبان و دوستانی که کمتر از سئو اطلاعات دارند ، معرفی آن پیچیده است.
آنچه در این مقاله میخوانید:
تفاوت متخصص سئو با طراح سایت
بسیاری از افراد سئو را با طراحی وب اشتباه می گیرند ، درصورتی که به هیچ وجه اینگونه نیست. بیشتر متخصصین سئو تحصیلات بازاریابی دارند و از آنجایی که دوره های آکادمیک دانشگاهی برای آموزش سئو وجود ندارد ، در طول زمان و مطالعه مقالات و کسب تجارب بیشتر توانایی های خود را افزایش می دهند.
اما طراح سایت در زمینه های برنامه نویسی تحت وب تسلط دارد و وظیفه ای در قبال افزایش بازدید ، بازاریابی اینترنتی ، تبلیغات آنلاین ندارد. اما برای فعالان حوزه بهینه سازی و سئو ، تسلط نسبی بر تمام موارد ذکر شده اهمیت دارد. یعنی آنها هم باید برنامه نویسی وب و هم دانش بازاریابی را یکجا داشته باشند.
وظایف متخصصین سئو
یک متخصص بهینه سازی سایت باید با اولویت بندی راهکارها به دنبال ارائه راه حل های موثر در جهت بهبود یک کسب و کار اینترنتی قدم بردارد.
اگر وب سایت شما بازدید مناسبی ندارد باید به سئو و بهبود آن فکر کنید و از افراد متخصص که در زمینه های تولید محتوا ، بهینه سازی ساختار سایت ، تجزیه تحلیل کلمات کلیدی سررشته دارند کمک بگیرید. این افراد می توانند بازدید سایت را تا چندین برابر افزایش دهند و آن را به رتبه های مطلوب در گوگل برسانند.
متخصص سئو در راستای بالا بردن رتبه سایت در تمام موتورهای جستجو مثل گوگل و بینگ اقداماتی در راستای به دست آوردن نتایج جستجوی مرتبط و تجربه کاربری مثبت ، افزایش ترافیک سایت ، کاهش حجم سایت و ارتقای برند ، بهینه سازی صفحات را تضمین می کند.
هدف متخصص سئو مانند هر بازاریابی افزایش مشتریان ، فروش و سود یک شرکت یا مجموعه تجاری می باشد.
سئو بخشی جدایی ناپذیر از بازاریابی موتورهای جستجو است. شناخت و تسلط بر SEM برای متخصصان سئو ضروری است.
مواردی که در یک سایت بیشتر مورد توجه متخصص سئو قرار می گیرند: برچسب کلمات کلیدی ، پیوند داخلی ، URL های مناسب ، درج عنوان ها و برچسب های متا ، تغییر مسیر URL و رفع خطاهای 404 ، تجزیه و تحلیل رقبا ، توانایی مدیریت کنسول جستجوی گوگل و ابزارهای مشابه کنترل سایت و توانایی شناسایی فرصت های لینک سازی.
تجزیه و تحلیل وضعیت سایت
برای مالک یک سایت اطلاع دقیق از وضعیت آن ضروری است. یکی از اولین وظایف متخصصین سئو ، آنالیز و بررسی وضعیت سایت می باشد که جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف یک دامنه انجام می شود و با تقویت قوت ها و برطرف نمودن ایرادات و ضعف ها به منظور بهبود هرچه بهتر شرایط پیشنهاداتی به مدیران سایت داده می شود. معمولا بسیاری از شرکت ها با ابزارهای آنالیز سئو سایت که در اختیار دارند فرآیند بررسی سئو را رایگان به مخاطب خود ارائه می کنند.
ارائه مشاوره و پیشنهادات راهگشا
همینطور که گفتیم پس از انجام تمام تست ها و تحلیلهای تخصصی ، وظیفه متخصص سئو ارائه پیشنهادات راهگشا برپایه اطلاعات بدست آمده است. چه مشکلاتی در وبسایت مشاهده شد، چه راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد، هزینه های همکاری طبق شرایط وبسایت چه میزان است، چه اقداماتی باید روی سایت انجام شود ؛ تمام این موارد باید صریح و به زبان ساده به کارفرما توضیح داده شود.
جهت دریافت مشاوره رایگان سئو از طریق لینک قرمز رنگ اقدام نمایید.
تدوین استراتژی
در ادامه و در شرایطی که میان شرکت و کارفرما برای همکاری توافقی به عمل بیاید وظیفه متخصص سئو تدوین استراتژی های سئو بنا به وضعیت وبسایت مورد نظر است. مواردی مثل بودجه بندی مالی مشتری ، اولویت بندی اهداف و شرایط زمانی عوامل موثر در انتخاب استراتژی و روش های سئو هستند که باید با نظارت شرکت پیاده سازی شوند. بسیاری از شرکت های توسعه و سئو سایت ، مجموعه ای از متخصصین بازاریابی ، برنامه نویسی ، استراتژیست های تبلیغات و سئو را در اختیار دارند و با نظارت بر کار آنها ، به کارفرما ضمانت اجرایی و تعهد قابل قبولی می دهند و متتناسب با ساختار شرکت مدیر ، رئیس یا یکی از مشاورین و متصدیان ، گزارش هایی از پیشرفت کار و مراحل انجام به مشتریان ارائه می شود.
متخصص سئو ، تبلیغات و بازاریابی
شاید در وهله اول به ذهن شما خطور کند که وظیفه متخصص سئو فقط ارتقا جایگاه سایت در گوگل یا هر موتور جستجو دیگری به ازای کلمات کلیدی خاص است. البته که اینطور نیست و بهبود رتبه فقط یکی از تعهدات این افراد است. متخصصین و مشاورین سئو وظیفه دارند که با تبلیغات اینترنتی و بازاریابی آنلاین ، بازدید ، مشتری ، فروش و سود یک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی را افزایش دهند.
آموزش به متقاضیان یادگیری سئو
از دیگر وظایف متخصصین و مشاورین سئو علاوه بر ارائه خدمات اجرایی ، می توان به آموزش سئو اشاره کرد. مخاطب این آموزش ها می توانند دانشجویان ، همکاران و شرکت ها و متقاضیان یادگیری اصول سئو باشند که در اینجا نیز باید تصمیم درستی گرفته شود که مخاطب به چه سطحی از آموزش نیاز دارد و در چه زمانی به تسلط کافی خواهد رسید. همانطور که گفتیم دوره های دانشگاهی در هیچ کجای دنیا برای سئو وجود ندارد اما متخصص سئو که با کسب تجارب تئوریک و عملی دانش خود را افزایش داده اند می توانند مدرسین قابلی باشند.
چگونه یک متخصص سئو شویم؟
برای اینکه بتوانید یک سئوکار خبره شوید ، نیاز است که ابتدا در دوره های آموزشی سئو شرکت کنید و از تجارب و دانش اساتیدی که چندین سال در این زمینه فعالیت داشته اند ، بهره مند شوید. همانطور که قبلا هم اشاره کرده ایم ، برای تخصص بهینه سازی سایت ، دوره های آکادمیک دانشگاهی وجود ندارد و با توجه به اینکه سئو مجموعه ای از دانش های بازاریابی و تبلیغات و برنامه نویسی وب را شامل می شود ، پیشنهاد می کنیم که در حوزه های مربوطه با متخصص و دانش آموخته آن در تماس باشید. شرکت های سئو ، منابع مناسبی برای یادگیری هستند. در ادامه برای اینکه یک متخصص خبره شوید و بتوانید کسب و کار آنلاین خود را مدیریت کنید ، باید بصورت عملی بر روی یک یا چند وبسایت دیگر فعالیت کنید و آموخته های خود را مورد آزمایش قرار دهید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.