تدوین استراتژی سئو سایت و مراحل آن
تدوین و پیروی از یک استراتژی سئو سایت مناسب برای کمک به بازدید های طبیعی بیشتر و تقویت سایت در گوگل ضروری است و شما باید با استفاده از یک برنامه مشخص و استراتژی سئو داشته باشید تا براساس آن عمل نمایید. تعیین اهداف ، روش ها ، بازخوردها و فاکتورهایی که در موفقیت سئو تاثیر دارند می تواند مسیر را برای شما کوتاه تر و حرکت به سمت کسب رتبه های بهتر در گوگل را سریعتر نماید.
تنظیم یک برنامه سئو جهت دستیابی به نتایج مطلوب می تواند استراتژی های سئو مانند اصلاح ساختار ، بهبود لینک سازی ، نگارش محتوا ، ارتقای برند ، افزایش تعامل با شبکه های اجتماعی تشکیل شود و مراحل متفاوتی داشته باشد. در برخی از مقالات استراتژی هایی با 8 مرحله و در برخی دیگر بعضا تا 30 مرحله را ذکر کرده اند که تمام آنها از یک الگوی ثابت پیروی می کنند با این تفاوت که برخی هر مرحله را با دو یا چند زیرشاخه ارائه می دهند.
استراتژی سئو 10 مرحله ای
انجام درست استراتژی سئو سایت چیزی فراتر از قوانین و مبانی سئو است و مناسب افرادی با تفکر رقابتی و جهت پیروزی بر رقبا می باشد. استراتژی های سئو یعنی اینکه می خواهم وب سایت من نه تنها در صفحه اول گوگل ، بلکه در رتبه اول قرار بگیرد.
در استراتژی سئو نه تنها باید روش ها دقیق بیان شوند ، بلکه چگونگی اجرای هر روش ، ترتیب مراحل و هدف گذاری دقیقی مشخص شوند.
ما قصد داریم فرآیند تفصیلی 10 مرحله ای را برای ایجاد استراتژی سئو طبق تجربه و آموخته های خود و با تجمیع تمام مقالات منتشر شده در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم. تعیین مخاطبان هدف و انجام تحقیقات و بررسی های مربوط به بازار و رقبا ، استراتژی های تولید محتوا ، و اهداف و اولویت های مدنظر ، سئو داخلی و خارجی ، لینک سازی ، بروزرسانی مطالب و تحلیل بازخوردها کلیات استراتژی مد نظر ما را تشکیل می دهند.
از این استراتژی می توانید در سئو انواع سایت ها و فروشگاه اینترنتی استفاده نمایید اما در جزئیات هرکدام ممکن است تغییرات کوچکی در نظر گرفته شود
جهت مطالعه پیشنهاد می شود: بهترین روش های سئو در سال 2020
تعیین مخاطبان هدف
اولین قدم در استراتژی سئو سایت ، تعیین و مشخص نمودن مخاطبان هدف شماست. مخاطبان هدف شما مجموعه مشخصی از افرادی است که شما قصد ارائه محصول یا خدمات و تفکرات خود را به آنها دارید.
به طور سنتی ، تعریف مخاطب هدف شامل تعیین سن ، جنس ، موقعیت جغرافیایی و خصوصا نیازهای آنها است.
چیزی که برای استراتژی سئو سایت خود نیاز دارید این است که آنها چه میخواهند؟ چه نیازهایی از مخاطبان شما برآورده نشده است؟ دانستن این موارد به ما کمک می کند تا یک دید درست از نیازها و علایق مخاطبان خود بدست بیاوریم.
استراتژی سئو ساختار داخلی سایت
یکی از مهم ترین مراحل در استراتژی سئو سایت ، طراحی و اصلاح اصولی ساختار برنامه نویسی و قالب بندی وب سایت است. ابتدا باید چهارچوب مناسب و مطلوبی متناسب با نوع فعالیت تجاری خود تعریف کنید و زیرساخت های مورد نیاز را تعیین و راه اندازی نمایید. پس از آن سئو ساختار داخلی مانند بهینه سازی قالب ، تجمیع و فشرده سازی کدها ، تعریف تگ های h1 و h2 ، تنظیم کلیه متاتگ های صفحه و بسیاری از موارد دیگر را انجام دهید. برای سهولت در اجرای این مرحله می توانید از سیستم های مدیریت محتوا یا CMS ها مانند وردپرس استفاده نمایید و با نصب قالب آماده بسیاری از موارد را بصورت از پیش تعریف شده در اختیار بگیرید. هرچند که کماکان نیاز به سئو برخی موارد وجود دارد.
توضیحات تکمیلی و روش های تخصصی مرتبط را مطالعه نمایید: سئو داخلی سایت
جستجو و انتخاب عبارات کلیدی
در چه صنعتی فعالیت می کنید؟ چه کسب و کاری دارید؟ رقبای شما چه کسانی هستند؟ مخاطبان شما با چه عبارات کلیدی تمایل به بازدید از محصولات و خدمات مشابه شما را داشته اند؟ ترند کدام عبارات از بقیه بالاتر است؟
تمام این سوالات جهت استراتژی تعیین کلمات کلیدی برای سئو اهمیت دارد. شما می توانید با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل ترند ، عبارات کلیدی متناسب با موضوع سایت خود را بیابید ، درصد فراوانی و تعداد دفعات جستجو شده در طی هر هفته یا ماه را مشاهده نمایید و مهم ترین کلمات کلیدی را تعیین کنید. همچنین تحقیق در ارتباط با عباراتی که رقبای شما با آنها در لیست نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شوند ضروری است.
استراتژی سئو ، تولید و انتشار محتوا
حال که عبارات کلیدی اصلی را مشخص نمودید باید به سراغ تولید محتوا حول آن موضوع بپردازید. گوگل از تولید محتوا به عنوان روشی کارا در سئو یاد می کند و طبق مقالات جدید منشتر شده تاکید فراوانی بر محتوای مناسب و باکیفیت دارد. تولید محتوا در استراتژی سئو نقش کلیدی بازی می کند و باید به صورت پیوسته و روزانه انجام شود. رعایت استراتژی سئو محتوا در هر مطلبی که منتشر می شود ضرورت دارد و تمام عناوین ، هدینگ ، تگ ها و لینک های داخلی را شامل شود.
استراتژی لینک سازی ورودی و خروجی
لینک ها علاوه بر اینکه سیگنال و راهنمایی برای خزنده های موتور جستجو هستند و ارتباط میان محتوای صفحات را نشان می دهند ، بر روی افزایش یا کاهش اتوریتی صفحات هم لینک های ورودی و هم لینک خروجی تاثیر دارند به همین دلیل هم لینک سازی داخلی و هم بک لینک های خارجی باید متناسب با عنوان صفحه و با انکرتکست مناسب درج شوند.
پیشنهاد می کنیم مقاله مقابل را حتما مطالعه کنید: روش های لینک سازی صحیح
استراتژی سئو و فشرده سازی تصاویر
استراتژی سئو تصاویر شامل چند مرحله و روش می شود. ابتدا باید تاکید کنیم که حتما در مطالب و محتوا از به کار گیری تصویر ، عکس و ویدئو غافل نشوید و سعی کنید برای هر یک یا دو سرفصل حتما یک تصویر مرتبط قرار دهید زیرا ایندکس تصاویر در موتور جستجو گوگل اعتبار بیشتری به صفحه خواهد داد.از تصاویر مرتبط با متن استفاده کنید ، یک نام خوب برای تصویر خود انتخاب کنید ، ابعاد تصویر را متناسب با ابعاد صفحه تنظیم نمایید.
در صورت امکان از srcset استفاده کنید.خصوصیت srcset وقتی کاربرد دارد که از متاتگ source در تگ picture استفاده نمایید و برای بارگذاری سریعتر اندازه و حجم تصویر را کاهش دهید.
در نهایت جهت بررسی بهتر توسط خزنده های گوگل ، به تصویر توضیحات اضافه کنید و درج متن جایگزین یا تگ alt را از یاد نبرید.
پیگیری اخبار روز سئو و مقالات جدید
تغییرات در الگوریتم های گوگل بسیار سریع انجام می شود و معمولا هرچند وقت یک بار در تصمیمات خود تغییراتی می دهد که منجر به بی ارزش شدن روش های قدیمی می شود. در این وضعیت شما نیز باید استراتژی سئو خود را کمی تغییر دهید و روش هایی که مدنظر موتورهای جستجو هستند را اجرا کنید ف زیرا در نهایت هدف از سئو برآورده نمودن رضایت و جلب توجه موتورهای جستجوست.
آنالیز و تحلیل بازخوردهای محتوای منتشر شده
زمانی که مطلب یا صفحه جدیدی را منتشر می کنید ، یا از وب سایت دیگری بک لینک می گیرید باید بازخورد و نتایج آن را آنالیز کنید. برای این منظور از ابزار google analytics استفاده کنید. گوگل آنالیتیکس به شما میزان موفقیت یک محتوا در جذب مخاطب را نشان می دهد. برای هر صفحه bounce rate و نرخ بازدید و خروج را مشخص می نماید و اگر صفحه ای از سایت بازدید خوبی نداشته باشد و یا مدت زمان حضور کاربر روی صفحه پایین باشد به راحتی متوجه می شوید.
برای بک لینک هایی که دریافت کرده اید هم می توانید از گوگل آنالیتیکس کمک بگیرید و گزارش های هفتگی به شما خواهند گفت که از کدام سایت ها ورودی مناسبی دریافت کرده اید و کدام بک لینک ها بی فایده بوده اند.
بازبینی محتوای قدیمی
در مقاله بروزرسانی محتوای قدیمی ، اهمیت اصلاح و بهبود محتوایی که مدت زمان نسبتا طولانی از زمان انتشارش گذشته را توضیح دادیم و اشاره کردیم که از چه روش هایی برای بازبینی و ارتقا یک پست یا نوشته به صفحه اول گوگل استفاده نمایید. در واقع یکی از استراتژی های سئو در چند سال اخیر بازبینی محتوای قدیمی و بروزرسانی آن بوده است که گاها تا 70 درصد بازدید یک سایت را افزایش داده است.
درج تبلیغات متنی
برای افزایش بازدید و بیشتر دیده شدن سایت ، علاوه بر انتشار هفتگی محتوا و مطالب جدید در وبلاگ سایت خود ، باید استراتژی سئو خارجی با روش هایی مثل رپورتاژ ، ثبت بک لینک ، درج تبلیغات متنی در شبکه های اجتماعی و انجمن های تخصصی را در پیش بگیرید. تبلیغات متنی به افزایش مخاطب شما کمک می کنند و برای دامنه شما لینک های باکیفیت بسیار بالا به ارمغان می آورند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.