ساخت structured data برای سایت

داده های ساختار یافته یا structured data

structured data چیست ؟داده های ساختار یافته الگوهایی از پیش تعریف شده هستند که به ربات های موتور جستجو کمک می کنند  تا اطلاعات ارائه شده در یک صفحه وب را بهتر درک و طبقه بندی کنند. Structured data دسترسی ربات گوگل به سایت را بهبود می دهد و به عنوان یک روش کاملا موثر در رتبه سایت در نتایج عمل می کند. همچنین در غنی کردن نحوه نمایش یک صفحه در نتایج جستجو نقش کلیدی دارند.

با استفاده از داده های ساختار یافته ، می توان اطلاعاتی مفید را به موتور جستجو داد تا نه تنها درک بهتری از مفهوم صفحه یا سایت داشته باشد ، بلکه در زمان نمایش سایت در نتایج جستجو ، اطلاعات کلیدی و نشانه گذاری شده را برجسته و با تاکید بیشتری نمایش دهد. برای مثال ، فرض کنید یک سایت زمینه فروش محصولات تولیدی فعالیت دارد. با استفاده از structured data می توان اطلاعاتی مثل ، محصولات ، ساعات کاری ، آدرس ، شماره تماس ، لوگو فروشگاه و… را مشخص کرد. حتی برای هر محصول قیمت یا بازه قیمتی را تعریف کرد.

از نقطه نظر فنی ، structured data ، الگوهای از پیش تعیین شده ای هستند که در ساختاری ترتیب وار در کد صفحه قرار می گیرند و به ربات جستجوگر کمک می کنند تا ساختار صفحه را بهتر درک کند.

از نظر سئو و بازاریابی ، داده های ساختار یافته براساس تعاریف مرجع schema.org ، قدرت تفسیر ، فهم و پردازش یک سایت را برای موتورهای جستجو افزایش می دهد. یکی از اهداف سئو نیز همین است، یعنی گوگل بهتر محتوا ، مطالب ، تصاویر و متن صفحات را متوجه شود. تاثیر نشانه گذاری schema بر سئو را حتما مطالعه کنید.

داده های ساختار یافته چیست؟

داده های ساختاریافته یک قالب استاندارد برای ارائه اطلاعات در مورد هر صفحه از وبسایت و دسته بندی مطالب است.

Structured data در وب از Schema.org به عنوان مرجع استفاده می کنند و می توانند با استفاده از سه قالب در صفحات وب مورد استفاده قرار بگیرند:

  • JSON-LD
  • microdata
  • RDFa

JSON-LD فرمت ترجیحی گوگل است. در واقع ، یک کد JavaScript در قالب یک برچسب <script> است که می تواند در هدر ، فوتر یا بدنه صفحه جایگذاری شود.این کد اطلاعات مفید و کاربردی در مورد محتوا ، صفحه ، محصول ، مقاله و هرآنچه در صفحه هست را در خود جای می دهد.

ویرایش داده های ساخت یافته JSON-LD آسان است زیرا اسکریپتی است که می توانید در هر متن یا ویرایشگر کدی که می خواهید کپی و جایگذاری کنید و سپس با آن کار کنید.

ظهور مفهوم وب معنایی ، اهمیت structured data را برای سایتها ، سئو و رتبه بندی سایت افزایش داده و با ایجاد ارتباط بهتر میان سایت، موتور جستجو و کاربر می تواند بازدید و رتبه سایت را چند برابر بهتر نماید.

چرا structured data در سئو اهمیت دارد؟

در سئو ، structured data یک روش موثر برای انتقال اطلاعات مهم یک صفحه وب به موتورهای جستجو مثل گوگل هستند. گوگل بطور رسمی اعلام کرده ، بخش هایی از محتوا که به عنوان داده ساختار یافته ، نشانه گذاری می شوند ، در نمایش ی صفحه در نتایج جستجو تاثیر دارند.

به این دلیل که موتور جستجو می تواند اطلاعات کلیدی و ویژگی های یک صفحه را درک کند و جایگاه سایت را ارتقا دهد که در نتیجه بازدید و نرخ کلیک بیشتری بدست می آورید ، می توان گفت که structured data تاثیر کاملا مثبتی در سئو دارد.

مهم ترین مزایایی که داده های ساختار یافته دارند:

Rich Snippets – قطعه های غنی ، مانند ستاره دار کردن سایت در نتایج ، از پیاده سازی اصولی structured data ایجاد می شود و در افزایش نرخ کلیک تاثیر بسیاری دارد. ( اگر شما نیز تمایل دارید که لینک صفحات سایتتان در نتایج گوگل با ستاره نمایش داده شود ، مقاله ستاره دار کردن مطالب سایت در گوگل را مطالعه کنید)

نمودار دانش – داده های ساختار یافته با بهبود و ایجاد نمودار دانش یک برند کمک می کنند. برای مثال زمانی که شما نام یک برند را در گوگل جستجو می کنید ، در باکس کنار صفحه ، تصاویر ، آدرس ، راه های ارتباطی ، صفحات اجتماعی آن برند را مشاهده می کنید.

داده های ساختاریافته نه تنها برای بهبود رتبه در گوگل بلکه در موتورهای جستجوی دگیر مثل بینگ و یاندکس هم تاثیر زیادی بر رتبه سایت دارند. مثلا با ارائه داده های درست و کامل به گوگل میتوانید نمایش سایت لینک در نتایج گوگل را ایجاد کنید.

نحوه ایجاد داده های ساختار یافته برای سایت

برای ایجاد داده های ساختار یافته در سایت خودتان ، دو روش را می توانید استفاده کنید. ابتدا وارد کنسول جستجوی گوگل شوید و از قسمت legacy tools and reports  گزینه web tools را انتخاب کنید. در صفحه جدید ، testing tools و سپس structured data markup helper  را انتخاب نمایید. با این ابزار به راحتی می توانید داده های ساختار یافته برای هرکدام از صفحات سایت را ایجاد و سپس در هدر صفحه بارگزاری نمایید.

همانطور که در تصویر نیز مشاهده می کنید ، می توانید نوع محتوا را از بین گزینه هایی همچون ، رستوران ، کتاب ، فیلم ، کسب و کار ، مقاله و… انتخاب نمایید.

در قسمت پایین صفحه نیز ، هرکدام از آدرس صفحات سایت را که مایل به ساخت structured data برای آن صفحه هستید را وارد کنید و گزینه start targeting را فشار دهید و در صفحه بعدی ، با کلیک روی مهمترین بخش ها و اطلاعات، نقش هریک را مشخص نمایید.

راه دیگری که برای ساخت structured data ، مخصوصا برای وب سایت هایی که با وردپرس طراحی شده اند ، استفاده می شود ، نصب افزونه است. افزونه wp schema pro ، می تواند به شما در ایجاد داده های ساختاریافته کمک کند. فقط کافی ان را در قسمت افزودن افزونه ها ، جستجو و دانلود و سپس فعال نمایید. حتی گاها ، برخی از قالب های سئو شده وردپرس ، بصورت پیش فرض دارای چنین قابلیتی هستند.

ابزار بررسی structured data

برای تست وضعیت سایت از نظر structured data و اینکه چه اطلاعاتی در صفحه نشانه گذاری شده اند ، گوگل ابزاری رایگان را ارائه داده است. اگرچه گوگل یک ابزار مجزا برای تست داده های ساختار یافته ارائه داده است ، اما اعلام کرده به زودی این ابزار را حذف خواهد کرد و به دلیل اطلاعات دقیق تر ابزار تست rich result  ، می توانید از آن استفاده نمایید.از طریق لینک rich results test وارد شده و آدرس سایت یا صفحاتی که مدنظر شماست را وارد کنید. با اجرای این تست ، شما متوجه می شوید که آیا داده های ساختاریافته در صفحه نشانه گذاری شده اند یا خیر! و اگر این کار انجام شده ، چه اطلاعاتی نشانه گذاری و برجسته شده اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *