ساب دامین subdomains چیست؟
در این مطلب مفهوم ساب دامین subdomain و تاثیر آن در سئو را توضیح می دهیم. احتمالا تا به حال در جستجو های آنلاین و بازدید از صفحات مختلف ، ساب دامنه های مختلفی را مشاهده کرده اید. اما آیا می دانید چرا شرکت ها از ساب دامین ( زیر دامنه ) استفاده می کنند چه مزایایی را برای وبسایت به همراه دارد؟
یک ساب دامنه ، زیرشاخه ای از دامنه اصلی محسوب می شود که یک کلمه یا عبارت پیش از نام دامنه قید می شود و آدرس آن برای مثال به این صورت نوشته می شود: subdomain.yourdomain.com
ساب دامین را می توان به عنوان یک وبسایت منحصر به فرد به کاربران معرفی کرد که می تواند کارایی و اهداف متفاوتی نسبت به دامنه های اصلی داشته باشد. معمولا باتوجه به سرویس هاستینگی که خریداری کرده اید می توانید کاملا رایگان ساب دامین های متعددی بسازید.
هدف ما بیشتر بیان اهمیت ساب دامین ها در بهبود عملکرد سایت و ارتقای سئو و در نتیجه کسب جایگاه بهتر به ازای تعداد زیادی از کلمات کلیدی مرتبط در گوگل می باشد.
کاربرد های ساب دامین
در حقیقت یک ساب دامنه بخشی از یک وب سایت است که توسط موتورهای جستجو به عنوان یک آدرس جداگانه شناخته می شود و حتی در آنالیز و تجزیه تحلیل سایت نیز به صورت مجزا رنک بندی می شوند. از subdomains می توان برای توسعه سایت و حتی برای تقویت سئو استفاده کرد.
برخی اوقات شما نمی خواهید صفحات خاصی از سایت ( مثل فروشگاه ، انجمن یا وبلاگ ) با بقیه صفحات در یک فهرست بندی یا کتگوری قرار بگیرند. بهترین راه برای این کار استفاده از ساب دامنه هاست.
میزبانی وبلاگ
برخی از شرکت ها به دلایلی مثل ایجاد طراحی متفاوت با قالب اصلی سایت و یا تمایز میان مطالب وبلاگ با محتوای اصلی ، علاقه دارند وبلاگ خود را جدا از صفحات اصلی نمایش دهند.
در هر صورت اگر سایت شما دارای یک وبلاگ حجیم و با مطالب زیاد است بهتر است از ساب دامین استفاده کنید تا نظم و یکپارچگی بهتری داشته باشد.
بعضا می بینیم که خیلی از وبسایت ها از ساب دامنه ها به عنوان آدرس انجمن یا پشتیبانی نیز استفاده کرده اند که نوع طراحی متفاوتی دارد
ایجاد فروشگاه آنلاین با ساب دامنه
معمولا سایت های شرکتی که یک فروشگاه آنلاین کوچک نیز دارند می توانند از قابلیت ساب دامنه برای طراحی فروشگاه اینترنتی استفاده کنند. به دلیل اینکه نوع طراحی قالب و سئو فروشگاه های اینترنتی با وبسایت های معمولی تفاوت های اساسی دارد این عمل بسیار مفید و کارساز است و می تواند بخش فروشگاهی سایت را از صفحات دیگر جدا نماید.
تفکیک مناطق و موقیعت های مختلف
بسیاری از شرکت ها و حتی برند های معتبر به منظور تفکیک خدمات و محصولات و مشتریان براساس موقعیت جغرافیایی و مناطق محل اقامت ، از زیر دامنه ها استفاده می کنند. مثلا فرض کنید دامنه ای با آدرس example.com باشد و شرکت برای مشتریان تهران این ساب دامین را ارائه داده : Tehran.example.com و برای مشتریان شیراز این آدرس: shiraz.example.com
دسته بندی محصولات
امکان دارد که محصولات موجود در فروشگاه اینترنتی شما از دسته های مختلف و با تعداد و فراوانی بالایی باشند. برای همین می توانید آنها را از طریق ساب دامین ها دسته بندی کنید و محصولات مرتبط را در دسته یک زیر دامنه قرار دهید. یا اگر خدمات متفاوتی را ارائه می دهید ، برای هر نوع از خدمات یک شاخه اختصاصی ایجاد نمایید.
ساخت نسخه موبایل
بسیاری از طراحان سایت از ساب دامین برای ایجاد نسخه موبایل سایت استفاده می کنند. معمولا آدرس این نوع دامنه ها بصورت m.example.com مشخص می شود. البته توصیه ما این است که قالب های ریسپانسیو را برای سایت خود انتخاب کنید که قابلیت سازگاری با نسخه های تلفن همراه را نیز داشته باشند. هرچند که جدا کردن آدرس صفحات موبایل با ساب دامنه ها نیز اگر با رعایت اصول سئو باشد ضرری ندارد.
تاثیر ساب دامین ها در سئو
طبق گفته مت کاتس یکی از مدیران گوگل ، ساب دامین ها به عنوان وبسایت هایی مجزا از دامنه اصلی برای موتور جستجوی گوگل محسوب می شوند. این بدان معناست که می توانید برای هر یک از زیر دامنه های مورد استفاده ، طراحی و اعتبار منحصر به فردی ایجاد نمایید. ساب دامنه ها با استناد به موارد زیر در سئو تاثیر می گذارند.
ثبت کلیدواژه در url ساب دامین
برخی اوقات امکان استفاده از کلمات کلیدی خاصی را در URL های صفحات وجود ندارد اما ، با subdomains خیلی راحت تر می توانید این کار را انجام دهید ، مخصوصا برای عبارات طولانی و یا کلماتی که رقابت شدیدی در گوگل دارند. در عین حال زمانی که شما یک زیردامنه را به یک عبارت کلیدی اختصاص دهید شانس رقابت را برای تصاحب جایگاه های بالاتر در موتور جستجو افزایش داده اید.
بهبود تجربه کاربری با ساب دامنه
اگر سایتی حجیم و پر از محتوا دارید ، مخصوصا زمانی که تمام مطالب در یک حوزه نیست ، تجربه کاربری پایینی برای سایت خود ایجاد کرده اید. یکی از فاکتورهای مهم از نظر گوگل ، رضایت کاربران و زمان حضور آنها روی سایت است و در صورتی که مسیریابی و یافتن صفحات برای کاربر دشوار باشد این امتیاز پایین خواهد آمد و تاثیر منفی دارد. اما استفاده از ساب دامین امکان دسته بندی مطالب و صفحات را فراهم می کند و باعث بهبود تجربه کاربری می شود
افزایش اتوریتی دامنه
اگرچه ساب دامنه ها مجزا از سایت به شمار می روند اما افزایش اتوریتی آنها می تواند در بالا بردن اتوریتی کل دامنه موثر باشد. به این دلیل که در هر ساب دامنه به یک کلیدواژه ، محصول و یا خدماتی خاص پرداخته می شود و هم راستایی مطالب موجب تقویت قدرت آن می شود.
امیدواریم که شما اکنون درک بهتری از مفهوم subdomain و نقشی که می توانند در سایت شما و استراتژی سئو ایفا کنند داشته باشید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.