سئو تکنیکال جهت سئو فنی و زیرساخت سایت

معرفی سئو تکنیکال جهت بهینه سازی فنی سایت

سئو تکنیکال یک گام بسیار مهم در کل فرایند سئو سایت محسوب می شود. اگر در سئوی تکنیکال سایت شما مشکلی وجود داشته باشد ، احتمالاً تلاشهای شما در ادامه نتایج مثبتی نخواهد داشت.

بنابراین مطمئن شوید که سایت شما از نظر فنی مشکل خاص ندارد. نکته جالب اینجاست که اکثر اقداماتی که در سئو تکنیکال انجام می شوند ، یک بار برای همیشه هستند و پس از انجام دیگر مجددا با آنها برخوردی نخواهید داشت . در این مطلب آموزش سئو تکنیکال ، روش ها و اقدامات لازم و اهمیت آن را برای شما تشریح خواهیم کرد.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال به فرایند بهینه سازی وب سایت در مرحله فنی و زیرساخت اشاره دارد و هیچ ارتباطی با محتوای سایت و یا لینک های داخلی ندارد ، که بوسیله این مفهوم می توانید بدون هیچ مشکلی به موتورهای جستجو اجازه دسترسی ، خزیدن ، تحلیل و فهرست بندی وب سایت خود را بدهید.

به طور کلی فرآیند سئو به سه زیرشاخه اصلی تفکیک می شود. سئو داخلی ، سئو خارجی و سئو تکنیکال. که با یکدگیر نقاط مشترکی نیز دارند. سئو داخلی به بهینه سازی عوامل داخلی مانند سئو محتوا و تصاویر می پردازد ، سئو خارجی اقدامات بهبود تعامل سایت با وب سایت های دیگر را در بر می گیرد و سئو تکنیکال به مسائل فنی و زیرساختی سایت و روش های بهینه سازی آنها مربوط می شود.

سئو تکنیکال چیست و چه رابطه ای با سئو داخلی و خارجی دارد

برخی از مواردی که در حوزه سئو تکنیکال قرار می گیرند عبارتند از:

تعیین دامنه ، بهینه سازی robots.txt ، سئو آدرس url  ، ایجاد منو breadcrumbs  ، تعریف یک صفحه اختصاصی 404 ، بهینه سازی نقشه سایت xml  ، راه اندازی نسخه موبایل ، مشخص نمودن آدرس canonical ، تعیین دامنه ترجیحی ، نشانه گذاری با داده های ساختار یافته و بسیاری موارد دیگر. همین طور که می بینید بسیاری از این موارد با روش های سئو داخلی مشابه هستند.

بیشتر بیاموزید: آموزش سئو سایت اختصاصی

چک لیست سئو تکنیکال

تا به اینجا یک دید کلی در رابطه با سئو تکنیکال بدست آورده اید ، اما قطعا علاقه دارید که جزئیات و نحوه انجام و روش های مربتط با سئو تکنیکال را نیز بدانید. حتی اگر بسیاری از این موارد را قبلا رعایت کرده باشید ، همیشه لازم است که یک چک لیست سئو داشته باشید تا چیزی از قلم نیفتد. پس از ذکر هر مورد در ادامه بصورت مبسوط آنها را تشریح کرده ایم.

دامنه مورد نظر را مشخص کنید

robots.txt خود را بررسی و بهینه کنید

ساختار URL خود را بررسی و بهینه کنید

مسیریابی و ساختار وب سایت خود را بازبینی کنید

فعال سازی منو  breadcrumbs بخشی از سئو تکنیکال است

داده های ساختار یافته را به صفحه اصلی و صفحات سایت اضافه نمایید

URL های کانونیکال سایت را بررسی کنید

صفحه 404 خود را بهینه کنید

نقشه XML خود را به Google و Bing ارسال کنید

HTTPS را با تکیه بر سئو تکنیکال فعال و بهینه کنید

سرعت بارگیری خود را بررسی کنید و سعی کنید وب سایت خود را سریعتر کنید

سازگاری سایت با موبایل را بسنجید

صفحات سریع موبایل (AMP) را اجرا کنید

تنظیمات پیشرفته برای صفحه بندی سایت

سئو و راه اندازی وب سایت های چند زبانه

ثبت وب سایت در کنسول جستجوی گوگل

وب سایت خود را در وبمستر بینگ ثبت کنید

سئو تکنیکال شامل چک لیست و اقدامات  مورد نیاز برای بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو است. کلمه تکنیکال به معنی داشتن دانش فنی برای این اقدامات است. در اکثر موارد ، به محض اینکه مراحل مربوط به سئو تکنیکال را به درستی اجرا کردید ، دیگر نیازی به تغییر آنها نیست.

چک لیست و روش های سئو فنی تکنیکال

تعیین دامنه ترجیحی

هنگام راه اندازی وب سایت یا وبلاگ خود ، باید دامنه ترجیحی خود را مشخص کنید. با این کار شما به موتورهای جستجو دستور می دهید که فقط دامنه مورد نظر شما را استفاده نماید.

یک وب سایت به طور پیش فرض با www و بدون www در مقابل نام دامنه قابل دسترس است.

به عنوان مثال ، اگر دامنه شما example.com است ، می توانید  از طریق http://www.example.com و http://example.com  به سایت دسترسی داشته باشید.

این مسئله برای کاربران مناسب است ، اما برای موتورهای جستجو گیج کننده است زیرا آنها این دو آدرس را دو وب سایت تفاوت در نظر می گیرند که در این صورت شما با مشکل محتوای تکراری مواجه خواهید شد.

برای جلوگیری از این مشکل ، شما باید دامنه مورد نظر خود را تنظیم کرده و موتورهای جستجو را در مورد انتخاب خود مطلع کنید.

Robots.txt را بهینه کنید

پس از تنظیم دامنه ترجیحی ، مرحله بعدی سئو تکنیکال بررسی و بهینه سازی فایل robots.txt است.

Robots.txt یک پرونده متنی است که در پوشه اصلی هاست سایت شما قرار دارد و به موتورهای جستجو دستورالعمل خزش و ایندکس صفحات سایت شما توسط موتورهای جستجو را می دهد.

قالب این پرونده بسیار ساده است و در بیشتر موارد ، لازم نیست تغییراتی در آن ایجاد کنید. نکته مهم این است که بررسی و اطمینان حاصل کنید که هیچگونه ممانعتی برای دسترسی ربات های گوگل به سایت وجود نداشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید: بهینه سازی و ایجاد فایل robots.txt

بهبود ساختار URL با سئو تکنیکال

مورد بعدی در سئو تکنیکال ، تجدید نظر در ساختار URL وب سایت است.

بهترین شیوه های سئو url  موارد زیر هستند:

از حروف کوچک استفاده کنید ، از علامت – برای جداکردن کلمات در  url استفاده کنید ، حتما آدرس ها باید کوتاه باشند، از کاراکترها یا کلمات غیر ضروری خودداری کنید ، از کلمات کلیدی در url استفاده کنید. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید ، بصورت اتوماتیک هنگام ایجاد یک پست جدید ، وردپرس عنوان پست شما را به عنوان url  قرار می دهد.

این موارد تنها بخشی از سئو تکنیکال مربوط به url  ها هستند و اطلاعات کامل تر در این مقاله قابل مشاهده است: سئو url صفحات سایت

بهینه سازی url جز سئو تکنیکال است

مسیریابی و ساختار وب سایت

بهینه سازی ساختار سایت یکی از مهم ترین اقدامات در سئو تکنیکال به شمار می رود. کاربران به سایت هایی بیشتر علاقه دارند و موتورهای جستجو نیز سایت هایی را سریعتر و بهتر ایندکس می کنند که ساختار مناسبی داشته باشند.

اشتباه بزرگی که بسیاری از وب مسترها مرتکب می شوند این است که در فرآیند بهینه سازی سایت ، مسیریابی و ساختار سایت را نادیده می گیرند.

مثلا اگر دسته بندی مناسبی برای مطالب نداشته باشید و تمام نوشته ها را در یک دسته بندی قرار دهید یک نمونه از عدم رعایت سئو ساختار سایت است.

گوگل هنگام ارزیابی یک صفحه خاص ، ساختار کلی یک وب سایت را در نظر گرفته و این چیزی است که نباید از آن غافل شد.

علاوه بر این ، همانطور که توسط گوگل بیان شده است ، ساختار مناسب به مدیران سایت کمک می کند تا محتوای مهم یک وب سایت را به گوگل یادآوری کنند ، عاملی که می تواند موجب ارتقا رتبه صفحات مهم سایت شود.

اضافه کردن breadcrumbs در سئو تکنیکال

Breadcrumbs  مجموعه ای از لینک ها در بالا یا پایین یک صفحه است که به کاربران امکان می دهد به صفحه قبلی یا به صفحه اصلی یک وب سایت حرکت کنند.

یک منوی breadcrumb دو مزیت اصلی را در سئو تکنیکال به همراه دارد: اولا به کاربران کمک می کند بدون نیاز به کلیک روی دکمه بازگشت از طریق مرورگر ، به راحتی در وب سایت حرکت کنند و ثانیا یک فاکتور موثر در بهبود ساختار سایت و ارائه آن به موتورهای جستجو است.

Breadcrumbs  به عنوان یک المان توصیه شده توسط گوگل در نتایج جستجو نیز نمایش داده می شود. اطمینان حاصل کنید که قابلیت breadcrumbs در سایت شما فعال است.

برای فعالسازی و اطلاع از اهمیت breadcrumbs بخوانید: breadcrumbs چیست؟

اهمیت داده های ساختاریافته در سئوتکنیکال

به زبان ساده ، داده های ساختار یافته در سئو تکنیکال كدی هستند كه می توانید به صفحات سایت خود اضافه كنید كه فقط برای خزنده های گوگل قابل مشاهده است ( برای کاربر قابل مشاهده نیست ) و به آنها در درک زمینه و موضوع محتوای شما كمک می كند. در واقع structured data راهی برای توصیف اطلاعات و داده های سایت شما با زبانی قابل فهم به زبات های موتور جستجو می باشد.

اگرچه داده های ساختاری مربوط به محتوای یک وب سایت است ، اما بخشی از سئو تکنیکال به شمار می رود زیرا برای ایجاد آن باید قطعات کد را به سایت خود اضافه کنید. معمولاً کد مربوط به داده های ساختار یافته را یک بار اضافه می کنید و دیگر لازم نیست تغییری در آن ایجاد کنید.

داده های ساختاریافته می تواند موجب بهبود وضعیت دیداری سایت شما در نتایج جستجو از طریق برجسته کردن کلمات کلیدی ، مشاغل محلی ، مقالات ، توصیفات و … شود که به افزایش نرخ کلیک سایت کمک خواهد کرد.

ایجاد داده های ساختار یافته در سئو تکنیکال

بررسی URL های Canonical

طبق چک لیست سئو تکنیکال هر صفحه وب سایت شما باید دارای نشانی اینترنتی canonical باشد. این آدرس با افزودن برچسب  rel = ”canonical” در هدر  نوشته ها و صفحات شما تعریف می شود.

این روش برای مشخص کردن نسخه اصلی صفحه هنگام نمایه سازی وب سایت توسط گوگل است که تقریبا عملکردی شبیه به انتخاب دامنه ترجیحی که در بالا توضیح دادیم می باشد. همچنین می توانید از rel = “canonical” در هنگام ایجاد صفحات با محتوای مشابه استفاده نمایید.

به عنوان یک قاعده کلی ، باید یک URL کانونی برای همه صفحات وب سایت خود تعیین کنید. برای اطمینان از این قضیه سورس کد هر صفحه سایت را بررسی نمایید و آدرس canonical  را چک کنید.

درصورتی که با برنامه نویسی و تغییر کد سایت آشنایی ندارید افزونه yost را نصب کنید و خیلی راحت و سریع آدرس کانونیکال صفحات را تعریف کنید.

مانند سایر فاکتور های سئو تکنیکال ، هنگامی که آدرس کانونی را تنظیم کردید دیگر نیازی به تغییر و دستکاری آن ندارید.

این مقاله به شما در این زمینه کمک خواهد کرد: آدرس و تگ canonical چیست؟

بهینه سازی صفحه 404

یک صفحه 404 زمانی کاربرد دارد که وقتی آدرسی از سایت شما وجود ندارد یا حذف شده یا وقتی که کاربر آدرس صفحات سایت شما را اشتباه وارد مرورگر می کند ، به جای آن صفحه 404  به کاربر نمایش داده می شود.

بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس ، یک صفحه از پیش ساخته 404 دارند که کار شما را آسان می کند.

مزیت های صفحه 404 این است که ساختار وب سایت و فهرست ها را به کاربر نشان می دهد ،  به بازدید کنندگان به زبان دوستانه می گوید که صفحه مورد نظر آنها دیگر در دسترس نیست و به جای آن پیشنهادات دیگری به کاربر می دهد. بازگشت به صفحه قبلی یا صفحه جدید را میسر می کند.

تست ظاهر و سئو تکنیکال صفحه 404 شما بسیار آسان است ، کافی است یک پنجره مرورگر جدید را باز کنید و آدرسی از سایت خود که وجود ندارد را تایپ کنید  آنچه در مرورگر نشان داده خواهد شد صفحه 404 شماست.

سئو نقشه سایت XML

یکی دیگر از مهمترین عناصر سئو تکنیکال بهینه سازی نقشه سایت XML است.

نقشه سایت یک فایل XML است که کلیه صفحات و نوشته های موجود در وب سایت را نشان می دهد. علاوه بر عنوان ، شامل تاریخ انتشار و تاریخ آخرین تغییرات مطلب نیز می باشد.

موتورهای جستجو می توانند در هنگام بررسی یک وب سایت از این فایل به عنوان نقشه راه و راهنما استفاده می کنند.

بهینه سازی نقشه سایت XML ساده است ، حتما صفحات مهم وب سایت مثل برگه ها ، نوشته ها و دسته ها را در نقشه سایت خود وارد کنید.

با انتشار صفحه جدید یا بروزرسانی صفحه ، مطمئن شوید که نقشه سایت به طور خودکار به روز می شود.

برای ارسال نقشه سایت به گوگل  و بینگ  با استفاده از کنسول جستجوی Google و Bing Webmaster می توانید ثبت آن را سریعتر انجام دهید.

ایجاد نقشه سایت xml برای گوگل با سئو تکنیکال

راه اندازی نسخه https  سایت

https  و گواهینامه ssl  یکی از مراحل مهم در سئو تکنیکال جهت افزایش امنیت سایت است که جز فاکتورهای  رتبه بندی شناخته می شود و موجب افزایش اعتماد کاربران به سایت می شود.

وقتی SSL را روی سرور خود نصب می کنید ، وب سایت شما با استفاده از https و نه http در دسترس خواهد بود. این نشان می دهد که هرگونه اطلاعات منتقل شده بین وب سایت و سرور (مانند نام های کاربری ، گذرواژه ها ، داده های شخصی و غیره) رمزگذاری می شوند.

در گذشته ، SSL  فقط برای وب سایت های تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی مهم بود اما امروزه هر وب سایتی در اینترنت ملزم به نصب  SSL  است.

اگر SSL را نصب نکرده اید اولین کاری که باید انجام دهید این است که با ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید و از آنها بخواهید SSL  را در ناحیه کاربری فعال کنند و سپس برای فعال کردن SSL در وب سایت برای جلوگیری از تغییر در رتبه سایت باید تغییر مسیر از http  به https را انجام دهید

مطلب مهم در این زمینه: تاثیر گواهینامه ssl بر سئو و رتبه بندی گوگل

بهینه سازی سرعت سایت

یکی دیگر از فاکتور های رتبه بندی مهم  سرعت وب سایت است. گوگل در همه توصیه ها و مقالات سئو ، اهمیت سرعت را متذکر می شود و تأیید می کند که وب سایت های سریعتر رتبه بهتری نسبت به سایت های کند خواهند داشت.

ارتقای سرعت وب سایت یک بخش از سئو تکنیکال است و برای به دست آوردن نتایج خوب نیاز به ایجاد تغییر در زیرساخت های سایت دارد.

برای تست سرعت می توانید از ابزارهای تست سرعت گوگل در دسکتاپ و موبایل استفاده کنید. که اخیرا این قابلیت در گوگل سرچ کنسول نیز اضافه شده است.

ابزارهای فوق توصیه هایی راجع به بهبود سرعت سایت به شما می کنند ، اما همانطور که گفتیم این یک مسئله فنی است و ممکن است به علت پیچیدگی و تخصصی بودن ، از یک متخصص سئو کمک بگیرید.

به طور کلی ، کاری که می توانید برای سریعتر بارگذاری وب سایت خود انجام دهید ، موارد زیر است:

ارتقای سرور ، بهینه سازی ابعاد و حجم تصاویر ، استفاده از افزونه های افزایش سرعت ، بروزرسانی سایت ، فشرده سازی gzip ، بهینه سازی css  و js ، کاهش بارگزاری اسکرپیت ها در هدر ، فعال سازی قابلیت کش یا حافظه پنهان.

آیا می دانید؟ : اهمیت افزایش سرعت سایت در رتبه بندی گوگل

راه اندازی نسخه موبایل توسط سئو تکنیکال

داشتن وب سایت سازگار و سئو شده برای موبایل اختیاری نیست. به این دلیل که تعداد کاربران موبایلی افزایش یافته است و با تاکید گوگل بر اهمیت سازگاری سایت با موبایل ، اگر این قابلیت را برای سایت خود راه اندازی نکنید به نمی توانید رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب نمایید.

سازگاری با موبایل بخشی از سئو تکنیکال است زیرا پس از ایجاد زیر ساخت های لازم برای ایجاد نسخه موبایل سایت ، دیگر نیازی به تغییر و بروزرسانی آن در کوتاه مدت ندارید. البته این یک کار به دانش فنی بالای سئو نیاز دارد.

شما می توانید میزان سازگاری سایت خود با موبایل را از طریق ابزار تست گوگل سرچ کنسول بررسی کنید. در صورتی که سایت شما مشکلی داشته باشد گوگل به شما هشدار خواهد داد.

نسخه تلفن همراه سایت شما باید همان محتوای نسخه دسکتاپ را داشته باشد. گوگل تمام رتبه بندی ها را جدیدا براساس میزان سازگاری سایت ها و نحوه نمایش آنها در موبایل انجام می دهد. به همین دلیل ضروری است که سرعت بارگزاری سایت در موبایل کمتر از 4 ثانیه باشد.

از پاپ آپ در نسخه موبایل به هیچ وجه استفاده نکنید.

نسخه AMP نیاز به داشتن وب سایت سازگار و سریع در موبایل را برطرف نمی کند. حتی اگر نسخه amp سایت خود را فعال کرده اید ، کماکان به نسخه سازگار با موبایل نیاز دارید زیرا گوگل این دو نسخه را جایگزین هم نمی داند.

اگر وب سایت شما قبلا به صورت ریسپانسیو توسط شرکت طراحی سایت ، برنامه نویسی شده باشد ، نگران سازگاری آن با موبایل نباشید.

اقدامات لازم برای سازگاری سایت با موبایل : صفحات سایت را برای موبایل سئو کنید

راه اندازی amp

صفحات Mobile Accelerated یک مفهوم نسبتاً جدید در سئو تکنیکال است که توسط گوگل برای سریعتر کردن وب سایت ها در موبایل معرفی شده است.

به زبان ساده ، با AMP شما یک نسخه از وب سایت خود را با استفاده از AMP HTML ارائه می دهید که یک نسخه کم حجم شده و سریع  از HTML معمولی صفحات است.

هنگامی که صفحات AMP را برای وب سایت خود ایجاد می کنید ، صفحات با سرعت بیشتر و البته با شکل متفاوتی به کاربران نمایش داده می شود.

اختلاف نظرهای زیادی میان متخصصین برای استفاده از amp وجود دارد که برخی آن را مفید و عده ای مضرات آن را بیشتر می دانند.

نکات مثبت AMP ، افزایش سرعت سایت در موبایل و افزایش چشمگیر ctr از طریق کاربران موبایلی می باشد.

از نکات منفی AMP نیز می توان به عدم اجرای آسان آن و نیاز به یک فرد متخصص در برنامه نویسی وب اشاره کرد. در حال حاضر گوگل نیز معتقد است که هیچ مزیت دیگری برای amp به جز افزایش سرعت در موبایل وجود ندارد اما ممکن است در آینده تغییراتی در اهمیت آن به وجود بیاید.

فوق العاده مهم: معرفی AMP و تاثیر ایجاد نسخه AMP سایت در سئو

راه اندازی amp جز چک لیست سئو تکنیکال

تنظیمات پیشرفته صفحه بندی سایت با سئو تکنیکال

در سئو تکنیکال زمانی از صفحه بندی استفاده می کنیم که می خواهیم یک صفحه طولانی را به چندین صفحه کوتاه تر تبدیل کنیم.

برای جلوگیری از مسائل مربوط به تکرار مطالب و لینک ها  می توانید از لینک های rel = “next” و rel = “prev” استفاده کنید تا به موتورهای جستجو بگویید که صفحات بعدی ادامه صفحه اصلی هستند.

وقتی گوگل پیوندهای rel = “next” و rel = “prev” را در کد می بیند ، متوجه می شود که صفحه اصلی کدام است و آن را در نتایج ایندکس می کند.

وب سایت های چند زبانه

اگر سایت شما با بیش از یک زبان در دسترس قرار می گیرد ، باید از تگ hreflang استفاده کنید.

این تگ به گوگل کمک می کند تا محتوای صحیح متناسب با زبان کاربر را در اختیار او قرار دهد و همچنین از ایجاد محتوای تکراری و بهبود سئو به شما کمک می مکند.

ابزارهای وب مستر

برای انجام مهمترین بخش های سئو تکنیکال ، به کمک ابزارهای وب مستر نیاز دارید. ابزارهای وب مستر توسط موتورهای جستجو تهیه شده اند و می توان از آنها برای بهینه سازی وب سایت و سئو تکنیکال استفاده کرد.

کاملترین این  ابزار ها کنسول جستجوی گوگل است . با کنسول جستجوی گوگل می توانید فایل robots.txt خود را تست کنید ، نقشه سایت را به گوگل ارسال کنید و خطاهای خزیدن را پیدا کرده و برطرف نمایید.

همچنین توصیه می کنیم در صورت تمایل سایت خود را در وبمستر بینگ نیز ثبت نمایید.

جهت آشنایی بیشتر شما: گوگل وبمستر تولز بهترین ابزار سئو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *