ابزارهای تست و اندازه گیری core web vitals

ابزار تست و اندازه گیری فاکتورهای core web vitals

در حال حاضر گوگل 6 ابزار و روش را برای اندازه گیری core web vitals ارائه نموده است تا صاحبان سایت ها بتوانند با اندازه گیری این فاکتورها از وضعیت وبسایت خود مطلع شوند و اقدامات لازم جهت بهبود و بهینه سازی را انجام دهند.

اگرچه پس از معرفی فاکتورهای web vitals و تاثیر مستقیم آنها در رتبه بندی سایت ها ، گوگل ابزارهای اندازه گیری این فاکتورها را توسعه داده  و خواهد داد ، اما تاکنون فقط همین 6 ابزار مورد تایید گوگل هستند.

Core Web Vitals  حدود چند هفته پیش معرفی شد و بسیاری از کاربران یک بخش جدید در کنسول جستجوی گوگل را مشاهده کردند و ما در مقاله معرفی core web vitals این فاکتور و نحوه تاثیرگذاری آن در رتبه بندی نتایج و اهمیت آن در سئو سایت را توضیح داده ایم که می توانید مطالعه کنید.

6 ابزار اندازه گیری web vitals

با توجه به اینکه Core Web Vitals جز مهمترین الگوریتم های رتبه بندی گوگل هستند، این شرکت ابزارهایی را برای اطلاع مدیران سایت و کاربران از وضعیت سایت در رابطه با این فاکتورها معرفی کرده است.

این 6 ابزار عبارتند از:

کنسول جستجوی گوگل

PageSpeed Insights

lighthouse

Chrome DevTools

گزارش  UX Chrome

افزونه های web vitals

در رابطه با نحوه استفاده و چگونگی اندازه گیری web vitals  در هریک از این 6 گزینه ، توضیحاتی را ارائه می کنیم

کنسول گوگل

همانطور که احتمالا با آن برخورد داشته اید ، یک گزارش جدید برای web vitals در منو سمت چپ کنسول جستجوی گوگل اضافه شده است. اگر روی آن کلیک کنید وارد صفحه ای می شوند که سایت را هم از نظر نسخه موبایل و هم نسخه دسکتاپ بررسی کرده. صفحاتی که با رنگ سبز مشخص شده اند شرایط خوبی دارند. اما اگر خطاهایی که با رنگ قرمز یا نارنجی مشخص شده برای سایت شما وجود دارد ، حتما باید آن را برطرف کنید.

برای هر سه فاکتور fid ، cls ، lcp گزارش تحلیلی وجود دارد.

توجه داشته باشید که گزارش فقط برای صفحاتی ارائه می شود که اطلاعات در دسترس و میزان بازدید مناسبی داشته باشند. چون گزارش براساس زمان و شرایط بارگزاری سایت برای کاربران مختلفی که تا به حال از صفحه بازدید کرده اند ، تعیین می شود.

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights   یکی دیگر از ابزارهای تست web vitals  است. البته این بخش کاربران و ip ایران را تحریم کرده. پس برای استفاده می توانید از vpn استفاده کنید. این قابلیت در منوی سرچ کنسول گوگل نیز قرارداده شده . زمانی که آدرس دامنه یا هر url که قصد آنالیز را دارید وارد می کنید ، وضعیت سایت و فاکتورهای web vitals تحلیل خواهد شد.

جهت آشنایی بیشتر با این ابزار مقاله تست سرعت سایت با pagespeed insights را مطالعه بفرمایید.

افزونه lighthouse

lighthouse یک افزونه است که می توانید به مرورگر chrome اضافه کنید. اگر مرورگر کروم را نصب کرده اید به قسمت web store رفته و این افزونه را رایگان دانلود و نصب نمایید.در نسخه جدید lighthouse تحلیل فاکتورهای web vitals ارائه شده است که به شما در آنالیز سئو کمک خواهد کرد.

گزارشی که در این افزونه ارائه می شود ، تقریبا شبیه به گزارش pagespeed insights است، اما آنالیز نسخه موبایل را ندارد و فقط نسخه دسکتاپ سایت را بررسی می کند.

گزارش UX Chrome

این گزارش که به عنوان CrUX نیز شناخته می شود ، مجموعه داده های مربوط به تجربه کاربری تعداد زیادی ( درحد چند میلیون ) سایت از سرتاسر وب را گردآوری نموده است.

گزارش Chrome UX نسخه های میدانی همه Core Web Vitals را اندازه گیری می کند ، به این معنی که این گزارش به جای داده های آزمایشگاهی بر روی داده های دنیای واقعی تمرکز دارد.

گوگل اخیراً صفحه نتایج این گزارش را بروزرسانی کرده و واضح تر و با شمایل بهتری نتیجه تحلیل را ارائه می دهد.

قابلیت DevTools در مرورگر کروم

Chrome DevTools  به نوعی بروزرسانی شده است تا به صاحبان سایت ها کمک کند تا مشکلات و ایرادات بصری را در صفحه مشخص و برطرف کنند ، که می تواند به بهبود فاکتور (CLS) کمک کند.

همچنین این ابزار برای اندازه گیری فاکتور TBT که تاثیر مستقیمی در FID ( یکی از فاکتورهای اصلی web vitals ) ، کاربرد دارد. TBT  هنگام اندازه گیری عملکرد صفحه ، در پایین صفحه گزارش عملکرد Chrome DevTools نشان داده می شود.

بهینه سازی سایت که باعث بهبود TBT شود می تواند فاکتورFID  را نیز بهبود دهد.

جهت استفاده از آن می توانید در قسمت more tools ، روی گزینه developer tools کلیک کنید.

افزونه core web vitals

یکی دیگر از ابزارهای بررسی فاکتورهای web vitals استفاده از افزونه ای به همین نام در کروم است. مانند lighthouse می توانید آن را در web store  کروم نصب و راه اندازی کنید و به راحتی سایت خود را بررسی نمایید و سه فاکتور fid ، cls و lcp را اندازه گیری کنید.

در پایان مجددا تاکید می کنیم که توجه به فاکتورهای web vitals اهمیت زیادی دارد زیرا این موارد جدیدترین معیارهای موثر در رتبه بندی سایت ها در نتایج هستند که در سال 2020 توسط گوگل معرفی شده اند و بر روی تجربه کاربری و سرعت سایت تمرکز دارند. با این اوصاف شما باید سعی کنید که صفحات سایت در سریعترین زمان و با بهترین شرایط بصری به کاربر نمایش دهید. کاهش حجم فایل های css  و js ، حذف کدهای اضافی و بلا استفاده ، کاهش حجم تصاویر ، بارگزاری کدهای غیر ضروری در فوتر و بسیاری دیگر از اقدامات سئو داخلی ، می تواند به بهبود عملکرد سایت از نظر این فاکتورها موثر باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *