15 فاکتور اصلی رتبه بندی گوگل در سال 2022

مهم ترین عوامل و فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال 2022

با آغاز سال 2022 میلادی و تغییراتی که برای گوگل در سال قبل اتفاق افتاد و رتبه سایتها را دستخوش تغییرات زیادی کرد، این سوال مطرح میشود که فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال 2022 چه عوامل یا معیارهایی خواهند بود؟ براساس نظرات متخصصین و بررسی مقالات 15 فاکتور اصلی رتبه بندی گوگل در 2022 میلادی را به شما معرفی میکنیم. بهینه سازی موتورهای جستجو یک فرآیند پویاست که بصورت مداوم درحال تغییر و تکامل است و در هر دوره ای فاکتور های رتبه بندی گوگل بروزرسانی می شود. بیشترین تغییرات در الگوریتم های رتبه بندی گوگل طی سال های 2016 تا 2021 صورت گرفته که رتبه بسیاری از سایت ها را دستخوش جابجایی زیادی کرده است و مسلما در سال پیش رو الگوریتمهای موتور جستجو باز هم ما را شگفت زده خواهند کرد. آخرین بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل در 2021 (آبان 1400) به شما میگوید چرا و تا چه حد سایتها در پاییز دچار جابجایی رتبه شدند.

بنابراین ضروری است که کاملا به روز به سئو سایت نگاه کرد و براساس معیارها و علایقی که گوگل برای رتبه بندی نتایج جستجو دارد ، فرآیند سئو را انجام داد.

مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو در گوگلدر مقاله 30 فاکتور موثر در رتبه بندی سایت ، موارد بیشتری را توضیح دادیم. اما در این مقاله 15 مورد از فاکتور اصلی که تاثیر بیشتری را دارند ذکر کرده ایم. ولی توصیه می کنیم پس از اینکه تمام فاکتورهای ذکر شده در همین مقاله را روی سایت خود انجام دادید ، به سراغ 30 فاکتور دیگر نیز بروید.

سئو را می توان برترین روش بازاریابی انلاین در سال 2022 میلادی دانست. افزایش کاربران اینترنتی و به خصوص افرادی که از طریق گوگل جهت دستیابی به اهداف ، نیازها ، کالا و خدمات مدنظر خود اقدام می کنند ، توجهات را به سمت فاکتور های رتبه بندی در گوگل برده است. همه مدیران سایت ها علاقه دارند رتبه بالاتری در نتایج کسب کنند و مدام به دنبال شناسایی عوامل و فاکتورهایی هستند که با بهبود آنها خود را به صفحه اول گوگل برسانند.

در تصویر زیر درصد تاثیرگذاری هر عامل مشخص شده است:

درصد تاثیرگذاری فاکتورهای مختلف بر رتبه سایت در گوگل

ما 15 فاکتور اصلی رتبه بندی نتایج جستجو در گوگل برای سال 2022 را طبق مقالات منتشر شده و نظرات متخصصین به شما معرفی می کنیم:

محتوا همچنان پادشاه است

در بسیاری از مقالات مرتبط با تولید محتوا این جمله بیل گیتس را خوانده اید، محتوا پادشاه است. باید گفت که در سال 2022 نیز همچنان سلطنت محتوا در سئو سایت و رتبه بندی سایت ها در گوگل ادامه دارد و مهم ترین فاکتور به شمار می رود.

پس دست به کار شوید، محتوای جدید تولید کنید و تعداد صفحات ارزشمند سایت خود را افزایش دهید. کیفیت محتوا را فراموش نکنید و مقالات و مطالبی که برای کاربران کاربردی و با ارزش هستند منتشر نمایید.

به خاطر داشته باشید زمانی کمیت ارزشمند است که با کیفیت همراه باشد. پس روی ارزش متن تمرکز کنید نه تعداد کلمات!

برای تولید محتوا باید تلاش زیادی داشته باشید، مقالات فراوانی را مطالعه کنید و از دل آنها یک چکیده جامع و کامل در رابطه با یک موضوع خاص ارائه دهید.

محتوای تکراری را حذف کنید و هرگز مطالب موجود در وب را کپی ننمایید. محتوای باکیفیت و منحصر به فرد، تاثیرگذاری 26 درصدی و بیشترین سهم در در میان تمامی عوامل رتبه بندی دارد.

درج کلمات کلیدی در متاتگ عنوان

یکی از بروزرسانی های گوگل که سروصدای زیادی به پا کرد و بسیاری از سایتها را با چالش افت رتبه مواجه نمود و حتی اعتراض بسیاری از متخصصین سئو و مدیران سایتها را به دنبال داشت، تغییر عنوان نمایش داده شده در نتایج گوگل بود که در مطلب بازنویسی و تغییر عنوان صفحات در نتایج جستجوی گوگل این موضوع و دلیل این تغییر را شرح دادیم. پس برای سئو تگ عنوان در 2022 کاملا هوشیار باشید و عنوانی را انتخاب کنید که براساس سلیقه و استانداردهای گوگل باشد. البته فراموش نکنید که درج کلمات کلیدی هر صفحه در متاتگ عنوان همان صفحه کاملا ضروریست. اما در تکرار بیش از حد کلمات خودداری کنید. این فاکتور به تنهایی 17درصد در رتبه بندی گوگل تاثیر دارد.

زمان حضور کاربر روی سایت

یکی از فاکتورهایی که در اواخر 2021 اهمیت زیادی در تغییرات رتبه بندی داشت و به نظر میرسد در سال 2022 نیز تاثیر چشمگیری در ارتقا رتبه برخی از سایتها در نتایج جستجو خواهد داشت ( 11درصد) ، زمان میانگین حضور کاربران روی سایت است. یعنی هرچقدر که کاربر زمان بیشتری روی سایت باشد، ارزش سایت برای گوگل نیز بیشتر خواهد بود و رتبه آن را در نتایج بالا خواهد برد. پس باید سعی کنید با محتوای جذاب، ویدئو و تصاویر، لینکسازی مناسب و پیوند دادن صفحات مرتبط به هم، کاربر را مدت زمان بیشتری درگیر کنید. درواقع یکی از فاکتورهای تشخیص ارزش و کیفیت صفحات وب برای گوگل، همین زمان میانگین حضور کاربر است. در مطلب چگونه زمان حضور کاربر روی سایت را افزایش دهیم؟ به سولاتی که در این مورد در ذهن شما ایجاد شده پاسخهای فوق العاده ای داده شده که شما را یاری خواهند کرد.

مطابقت با هدف جستجو

یکی دیگر از عوامل مهم رتبه بندی گوگل با تاثیر 13 درصدی، مطابقت صفحات وبسایت با هدف جستجوی کاربر است. هدف جستجو اساسا همان محصول، خدمات ، ویدئو، تصاویر، مقالات ، اخبار و اطلاعاتی است که کاربر به دنبال آن است.

هر کلمه کلیدی که در گوگل جستجو میشود هدفی را به دنبال دارد و شما باید دلیل پشت آن عبارت جستجو را بدانید.

بنابراین، اگر می‌خواهید برای هریک از موضوعات یک محتوا ایجاد کنید، مهم است که با هدف جستجو مطابقت داشته باشید و نوع مناسب محتوا را ایجاد کنید.

هدف جستجو ممکن است بر اساس قالب و سبک محتوا متفاوت باشد. به عنوان مثال، در برخی موارد، گوگل فقط ویدیوها و اینفوگرافیک ها را در نتایج برتر نمایش می دهد. این بدان معنی است که اگر می خواهید به ازای جستجوی آن کلمات کلیدی در رتبه های بالا سایت خود را ببینید، باید یک ویدیو یا یک اینفوگرافیک ایجاد کنید.

به روز بودن براساس الگوریتم freshness

الگوریتم  Freshness گوگل قائده بازی را در سال 2021 تغییر داده .  اگرچه این الگوریتم در سال 2010 معرفی شد اما تاثیر آن در سالیان اخیر بیشتر نمایان شده است. اگر صفحات قدیمی زیادی دارید که رتبه مناسبی ندارند ، بروزرسانی آنها می تواند به بهبود رتبه سایت در گوگل کمک نماید. گوگل به مطالبی علاقه دارد که جدید و به روز باشند. اگر دقت کرده باشید بسیاری از مطالب و مقالات در نتایج جستجو با تاریخ ثبت و انتشار مشخص شده اند. البته نمایش تاریخ انتشار مطلب در نتایج گوگل مربوط به مقالات و صفحات وبلاگ سایت می شود.

به نظر می رسد الگوریتم freshness  بسیار سریعتر از سایر الگوریتم های رتبه بندی گوگل در نتایج تاثیر می گذارد.

 بک لینک باکیفیت نه هر بک لینکی!

مانند گذشته بک لینک ها یکی از قوی ترین فاکتور های رتبه بندی گوگل هستند اما نسبت به گذشته تغییرات زیادی در این فاکتور صورت گرفته است. بروزرسانی الگوریتم هایی مثل penguin 4.0 باعث شده که بک لینک ها هم تاثیر مثبت و هم تاثرات مخرب منفی داشته باشند. برای مثال لینک سازی از طریق رپورتاژ می تواند موجب بهبود رتبه سایت شود ولی ساخت بک لینک در مزارع لینک یا سایت های اسپم می تواند تاثیرات مخربی داشته باشد. مانند گذشته هر بک لینکی نمی تواند به شما کمک کند، پس در ثبت لینک دقت زیادی داشته باشید. در سال های اخیر مفهوم بک لینک باکیفیت و بی کیفیت اهمیت زیادی پیدا کرده است.

اولویت نسخه موبایل سایت

در تاریخ 4 نوامبر 2016 ، گوگل ایندکس شدن صفحات موبایل را اعلام کرد. این بدان معنی است که سازگاری وب سایت با موبایل اکنون به طور مستقیم  و با اولویت بر نسخه دسکتاپ بر رتبه سایت در گوگل تأثیر می گذارد. در گذشته ، نسخه دسکتاپ اولویت گوگل برای رتبه بندی سایت ها بود ، اما امروزه برعکس شده و طراحان سایت و سئوکار ها باید توجه بیشتری به نسخه موبایل داشته باشند. اگرچه قرار بود در سال 2021 کلیه سایتها توسط موبایل بات ایندکس شوند، اما کماکان این فرایند به دلایلی تکمیل نشده و حتی تفاوتهایی در رتبه بندی نتایج در موبایل و دسکتاپ مشاهده می شود. اما می توان سازگاری با موبایل را یکی از 15 فاکتور مهم رتبه بندی گوگل در سال 2022 دانست. برای بهبود امتیاز سایت خود در این فاکتور ،( ویژگی سایت های سازگار با موبایل ) را مطالعه کنید.

سرعت صفحه

با رویکرد فهرست بندی نتایج براساس نسخه موبایل ،سرعت صفحه بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. وب سایت هایی با سرعت صفحه کند ، کار سخت تری برای کسب رتبه خوب در نتایج گوگل خواهند داشت. هدف گوگل با این بروزرسانی ، ارائه وب سایت هایی به کاربران است که سرعت بیشتری داشته باشند تا کاربر سریعتر به نتیجه مورد نظر دست یابد.

اخیرا نیز سه فاکتور مهم مربوط به سرعت سایت در قالب core web vitals  معرفی شده که به نظر می رسد تاثیر بسیار زیادی در رتبه سایت ها خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر مقاله معرفی core web vitals در کنسول جستجوی گوگل را حتما مطالعه کنید.

کدهای schema

رتبه بندی نتایج به طرز جالبی به سمت ارائه نتایج محلی، شخصی سازی شده و سفارشی برای هر کاربر به پیش می رود. بنابراین برای اینکه بازدید و رتبه بهتری کسب کنیم باید با کدهای schema اطلاعات بیشتری مثل آدرس ، شماره تماس ، قوانین ، محصولات ، خدمات را برای ربات های جستجوگر قابل درک نماییم. کدهای اسکیما هر بخش از صفحه را برای خزنده گوگل بطور دقیقتری تعریف می کنند و اطلاعات بیشتری در مورد صفحه نمایان خواهند کرد.

فقط اطمینان حاصل کنید که نشانه گذاری schema از دستورالعمل های گوگل پیروی می کند. در مقاله تاثیر نشانه گذاری schema بر سئو بیشتر به این بحث پرداخته ایم و روشهای ساخت schema نیز توضیح داده شده است.

قدرت برند و شبکه های اجتماعی

جستجوی یک برند توسط کاربران شبکه های اجتماعی را می توان یکی از فاکتور های اصلی رتبه بندی گوگل دانست. همانطور که می بینیم در سال 2022 شبکه های اجتماعی زیادی مثل اینستاگرام ، فیسبوک ، لینکدین ،پینترست و… وجود دارند که کاربران بیشماری را به خود جذب کرده اند. هرچه برند شما در رسانه های اجتماعی بیشتر دیده شود، توسط کاربران بیشتر جستجو شود ، لایک و نظرات بیشتری دریافت کنید، کاربر بیشتری را از شبکه های اجتماعی به سایت خود ارجاع دهید ، موفق تر خواهید بود.

قدرت دامنه

منظور از قدرت دامنه فاکتور دامین اتوریتی نیست! ذکر کلمه کلیدی در نام دامنه ، استفاده از برند در دامنه ، سن دامنه ، کیفیت لینک های دریافتی صفحه اصلی سایت ، می توانند در تعیین قدرت دامنه موثر باشند. هر دامنه ای که بنابر این فاکتورها قدرت بیشتری داشته باشد، شانس بالاتری جهت ارتقا رتبه در گوگل دارد. باید در سال 2022 جهت کسب رتبه بهتر در نتایج، سعی کنید بکلینکهای طبیعی باکیفیت دریافت کنید، طبیعتا یک سال دیگر به عمر دامنه سایتتان اضافه شده و این یک نکته مثبت است که سایتهای نوپا نمیتوانند خطر جدی و رقیب شما باشند و در نهایت حتما سعی کنید که برند سایت را تقویت کنید تا عده قابل قبولی از کاربران در فضای مجازی با شناخت برند و دامنه سایت مستقیما وارد سایت شما شوند یا نام سایت را در گوگل جستجو کنند. دو روش فوق العاده عالی برای تحقق این هدف سئو و بازاریابی شبکه های اجتماعی( مخصوصا تبلیغات در اینستاگرام) است.

پروتکل  HTTPS

این فاکتور در واقع یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی سایت ها از سال 2014 بوده و کماکان نیز هست.  طبق اعلام رسمی این موتور جستجو ، امنیت اولویت اصلی گوگل است. حتی در سال 2017 رسما اخطاریه هایی برای سایت هایی که نیاز به ورود کاربر داشتند اما از پروتکل http استفاده می کردند ، ارسال کرد و گوشزد کرد که سایت های مانند انجمن ها، فروشگاه های اینترنتی و وب سایت هایی که پنل عضویت دارند و کاربر برای ورود به آنها باید از نام کاربری و پسوورد استفاده کند حتما باید از گواهینامه ssl برخوردار باشند.

اگر در نتایج صفحه اول گوگل به ازای جستجوی هر عبارتی دقت کنید ، متوجه می شوید که اکثر سایت های برتر از https استفاده می کنند.

تجربه کاربری

اگرچه فاکتور تجربه کاربری ux را در آخر توضیح می دهیم ، اما به معنی این نیست که ux کمتر از موارد بالا در رتبه بندی تاثیر دارد.برعکس! تجربه کاربری را می توان حتی جز 3 فاکتور اصلی دانست.  با پیشرفت الگوریتم هوش منصوعی گوگل ، باید توجه بیشتری را به ارائه یک تجربه کاربری عالی داشته باشید. دقیقاً دشوار است که بگوییم چگونه می توان تأثیر UX را اندازه گرفت ، زیرا در هر صنعت و جامعه آماری متفاوت است. اما سایت شما باید ویژگی هایی داشته باشد که کاربر در زمان حضور در سایت حس خوب و خوشایندی را تجربه کند.

لینکهای داخلی سایت

گوگل از سال 2017 تاکید زیادی روی لینکسازی داخلی داشته است. منظور از لینکسازی داخلی همان لینکهایی است که در صفحات سایت و مطالب منتشر شده مشاهده میشود. دقت داشته باشید که لینکسازی داخلی شامل این موارد است:

  • لینک از یک صفحه به همان صفحه
  • لینک از یک صفحه سایت به یک صفحه دیگر از همان دامنه
  • لینک خروجی از سایت (این مورد حساس تر از مورد قبلی است و حتما برای این کار باید دقت و تخصص زیادی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم تاثیر مثبت لینک خروجی سایت در سئو را مطالعه کنید.)

لینکهای داخلی هر صفحه وب، نه تنها درک رباتهای گوگل از محتوای صفحه را افزایش میدهند( البته با لینکسازی اصولی و مرتبط با محتوا) ، بلکه موجب میشوند که به کاربر اطلاعات بهتر و بیشتری منتقل شود و این همان چیزیست که گوگل در سال 2022 به دنبال آن است، یعنی ارائه بهترین و باکیفیت ترین نتایج به کاربران!

اهمیت بالای سئو محلی

سئوی محلی در چند سال گذشته اهمیت زیادی پیدا کرده است. از آنجایی که کاربران موبایل همچنان سهم بیشتری از کاربران دسکتاپ در جستجوی گوگل دارند(به این معنی که تعداد افرادی که برای جستجو در گوگل از موبایل استفاده میکنند افزایش چشمگیری داشته)، به دلیل تاثیر موقعیت جغرافیایی کاربر در نمایش نتایج، تمرکز بر سئو محلی اهمیت دارد.

علاوه بر درج آدرس در سایت ، حتما محل فعالیت خود را در گوگل مپ یا google my business ثبت کنید. اگرچه قبلا هم سه نتیجه محلی و نزدیک به موقعیت مکانی کاربر در بالای نتایج ارگانیک نمایش داده میشد، اما در اخرین بروزرسانی های گوگل، این سه نتیجه بزرگتر و واضح تر نمایش داده میشوند که نشان از تاثیر زیاد سئو و جستجوی محلی در رتبه بندی نتایج گوگل در سال 2022 دارد.

4 پاسخ
  1. سامان بابازاده
    سامان بابازاده گفته:

    سلام ممنون از مقاله خوبتون. در رابطه با اون موردی که نوشتید لینک خروجی! این کار باعث پایین اومدن اعتبار صفحه نمیشه؟

    پاسخ
    • seobehine
      seobehine گفته:

      خیر. اگر هم باعث کم شدن اتوریتی صفحه بشه ، برای گوگل کم اهمیت هست. درواقع باتوجه به فاکتور تجربه کاربری و محتوای ارزشمند، گوگل با بررسی رفتار کاربران متوجه میشه که لینک خروجی ایجاد شده ارزشمند هست یا نه و این موضوع برای گوگل اهمیت داره.

      پاسخ
  2. بیمه نشان
    بیمه نشان گفته:

    سلام
    از اینکه با تعیین درصد تونستید نشون بدید کدوم فاکتورها اهمیت بیشتری دارند. ممنونم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *