تجربه کاربری چیست؟ و چگونه UX سایت را بهبود دهیم؟

معرفی تجربه کاربری و اهمیت ux برای سایت

آیا می دانید تجربه کاربری چیست؟ از اهمیت ux مطلع هستید؟ میدانید با چه روشهایی بهبود داده میشود؟

امروزه هوشمندی بیشتری در نمایش نتایج جستجو، ایندکس و رتبه بندی سایتها از جانب گوگل دیده میشود که دلیل آن  تغییراتی است که الگوریتم ها (به ویژه رنک برین) ایجاد شده و به این دلیل که یکی از مهمترین عواملی که برای گوگل و سایر موتور های جستجو اهمیت دارد رضایت کاربران است که در نتیجه رعایت روش ها و اصول بهبود UX بدست می آید.

اطمینان از تجربه کاربری خوب به افزایش درآمد کسب و کار شما در دراز مدت منجر می شود. به همین دلیل، ما می خواهیم به شما کمک کنیم و نکات بهبود UX برای کاربرانی که از وب سایت شما بازدید می کنند را توضیح دهیم. در ادامه بیشتر از اهمیت توجه به استاندارد های ux و نقشی که در سئو دارد و چگونگی افزایش رضایت کاربران صحبت خواهیم کرد.

مجموعه سئوبهینه در بازاریابی و برنامه نویسی وب و سئو متخصص است. پیشنهاد میکنیم به ما ملحق شوید و جدیدترین مقالات را مطالعه کنید.

تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری یا user experience  که در اختصار با ux شناخته می شود، اصطلاحی است که تیم‌های طراحی برای ایجاد وبسایت یا اپلیکیشن نرم افزاری انجام می‌دهند تا تجربیات مرتبط مطلوب را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این مفهوم رابطه نزدیکی با سئو دارد و در رابطه با حالات و رفتار و تجربه یک کاربر در برخورد با یک وب سایت بحث می کند که یکی از مهم ترین عوامل موثر در بهبود سئو از طریق بهبود رضایت کاربران از وبسایت شما می باشد. در کل این مفهوم تجزیه و تحلیل تعامل انسان و ماشین را در نظر می گیرد.

به عبارت دیگر، UX همان چیزی است که شخصی که از صفحه وب شما بازدید می کند یا هنگام تعامل با سیستم یا یک برنامه تلفن همراه یا یک نرم افزار و سایر موارد مشابه، احساس می کند.

همچنین روشی برای سنجش رضایت مشتری در هنگام تعامل با سایر محصولات یا خدمات محسوب میشود.

علاوه بر این، مطالعات بازار نشان داده است که یک کسب و کار با UX خوب شانس بیشتری برای رشد و ترقی دارد.

اهمیت UX در وب سایت

همانطور که می توانید حدس بزنید، اگر می خواهید نتایج عالی در بلند مدت و کوتاه مدت داشته باشید، توجه به UX بسیار مهم است. تجربه کاربری بواسطه فاکتور هایی همچون قابلیت ارزشمندی، دسترسی، سودمندی، کاربردی بودن و سهولت استفاده تعریف می شود، پس میتوان متوجه شد که سئو و تجربه کاربری وجه اشتراک زیادی با هم دارند و رعایت بسیاری از فاکتور های سئو همزمان که موجب رضایت بازدیدکنندگان می شود ، بهبود رتبه در گوگل را نیز به دنبال دارد.

به دلایل زیر میتوان اهمیت ux را تشریح کرد:

پاسخگویی به نیاز مشتری

UX از این نظر که بتوانید به طور کامل نیازهای مشتری را که با خدمات شما تعامل دارد، برآورده کنید، مهم است.

به این ترتیب تجربیات مثبتی ارائه می شود که کاربر را به برند شما وفادار نگه می دارد. شما باید بتوانید نیاز مشتریان و مخاطبان خود را تا حدی پیش بینی کنید و علایق و سلیقه های آنها را بدانید. برای این مورد می توانید با متخصصین بازاریابی و تبلیغات مشورت نمایید.

ارائه تجربه بصری مطلوب

اگر وب سایت یا اپلیکیشنی دارید که طراحی کارآمدی دارد، به کاربر این امکان را می دهد که به راحتی از آن استفاده کند. اولین ارتباط کاربر با سایت شما، مشاهده ظاهر آن است که باید از نظر بصری مطلوبیت داشته باشد.

اگر مشتریان بتوانند به سرعت و بدون دردسر زیاد از برنامه استفاده کنند، ux مطلوب خواهد بود. ادغام همزمان ux  و ui  بهترین راه برای تحقق یک وبسایت با جذابیت بصری و عملکرد مناسب است.  تفاوت ui و ux چیست؟ هم مطلب جالبی برای شماست.

افزایش درآمد

داشتن یک تجربه کاربری خوب به شما این امکان را می دهد که کاربرانی وفادار به برند خود ایجاد کنید. یک مشتری راضی برای خرید محصولات یا دریافت خدمات بیشتری به وب سایت شما بازخواهد گشت.

این تأیید می کند که کاربران وفادار در طول سال ها به افزایش درآمد کمک می کنند. بسیاری از سایت ها هستند که تمام اصول کدنویسی و بهینه سازی سورس قالب را رعایت کرده اند اما در جذب مخاطبان و تبدیل تعداد کلیک به مشتری و خریدار ناکام هستند.

مشتریان را در رقابت از دست نمیدهید

این را در نظر داشته باشید: مشتریان همیشه به وب ‌سایتی مراجعه می‌ کنند که بیشترین اطمینان و امنیت و البته بهترین تجربه را به آنها ارائه می‌دهد.

به همین دلیل است که همیشه باید یک قدم جلوتر از رقبا باشید تا مانع از دست دادن مشتری شوید. کاربران اگر تجربه مناسبی از سایت شما نداشته باشند به رقبای شما مراجعه میکنند. اما اگر کاری کنید که مشتریان به شما، محصولاتتان و برندتان اعتماد کنند، موفق خواهید شد.

اینها برخی از دلایلی است که ارائه یک تجربه خوب بسیار مهم است، اما البته موارد دیگر نیز وجود دارد.

100% تجربه کاربری در سئو سایت اهمیت بسیار زیادی دارد پس شروع به بهبود آن کنید.

پیشنهاداتی برای داشتن تجربه کاربری خوب

همان طور که از کلمه رضایت و معنی آن مشخص است شما علاوه بر جلب نظر کاربران برای مشاهده سایت شما و ورود به آن ، باید به کاربر ارزش افزوده و اطلاعات مفید ارائه دهید. باید سعی کنید نرخ پرش bounce rate  سایت خود را شدیدا کاهش دهید. هرچه مدت زمان بیشتری را کاربر روی سایت شما وقت بگذراند بهتر است. برای این منظور برخی از عواملی که جهت رضایت کاربران مهم هستند و کمتر به آنها توجه شده را تشریح می کنیم.

اگر تا الان کمتر به این موارد دقت کرده اید باید بدانید که از سال 2019 مهم ترین فاکتور رتبه بندی سایت ها همین عوامل بوده اند.

پیشنهاد های زیادی وجود دارد که می توانیم برای داشتن یک تجربه خوب به شما ارائه دهیم، اما ترجیح می دهیم مهمترین آنها را برجسته کنیم.

عوامل موثر در افزایش رضایت کاربران

نیاز مخاطبان خود را بشناسید

در حال حاضر سئو فقط توانمندی در تکنیک های فنی بهینه سازی نیست ، بلکه روانشناسی نیز نقش پررنگی در سئو دارد. شناسایی نیاز مخاطبان و جامعه هدف  می تواند شما را چند پله از سایر رقبا جلو بیاندازد. اگر شما به خوبی نیازهای مخاطب خود را بشناسید می توانید متناسب با آنها اقدام به تولید محتوا و مطالب نمایید و به راحتی آمار بازدید وبسایت را بالا ببرید.

مطلب مفیدی که بتواند به مخاطبی که وارد سایت شما شده آموزش بدهد یا اطلاعات مهمی را به وی منتقل نمایید به طور قطع و یقین در رضایت وی تاثیر دارد. مطالب تکراری و کپی شده از سایت های دیگر نه تنها به کار کاربران نمی آید و نرخ پرش و خروج کاربران از سایت را افزایش می دهد بلکه موجب جریمه شدن از طرف گوگل هم می شود.

ساختار و مسیریابی وب سایت خود را اصلاح کنید

شما باید اطمینان حاصل کنید که آسان ترین و سریع ترین راه را برای بازدید از تمام مکان های وب سایت خود در اختیار کاربر قرار می دهید و به آنها اجازه می دهید در حداقل زمان ممکن به اطلاعات مورد نظر خود برسند.

اگر وب سایت شما دارای ساختار مناسب نباشد و دسترسی به آن دشوار باشد، کاربران تمایلی به جستجوی پردردسر نخواهند داشت.

تجزیه و تحلیل و بهبود مسیری که هر کاربر برای رسیدن به نقطه مورد نظر طی می کند و بررسی اینکه آیا مراحل مناسب را دنبال می کند بسیار مهم است.

به خاطر داشته باشید که ابزار بصری هم مهم هستند تا بازدیدکنندگان به وضوح و سریع بدانند کجا باید بروند.

همچنین اهمیت صفحه اول را دست کم نگیرید. این اولین تأثیری است که مشتری دریافت می کند و تعیین می کند که آیا او در سایت شما ادامه می دهد یا خیر.

از ایجاد ساختارهای گمراه کننده بپرهیزید. وقتی شما سایت را طراحی می کنید و یا در حال بهینه سازی صفحات هستید باید ساختاری ساده را تعریف کنید که منجر به بهبود مسیریابی کاربر و افزایش قابلیت دسترسی به سایر بخش های سایت شود.

هرچه ساختار ، تو در تو و پیچیده تر باشد موجب ابهام برای کاربران می شود و با کاهش رضایت آنها تاثیر منفی در سئو می گذارد.

طراحی سایت بصورت جذاب و واکنش گرا

برای تضمین تجربه کاربری خوب، باید به طراحی جذابی ارائه دهید که برای کاربران کارآمد باشد.

شما باید به هر کاربری اجازه دهید، بدون اینکه قبلاً صفحه وب شما را مرور کرده باشد، به آن دسترسی داشته باشد بدون اینکه کار را برای آنها سخت کند.

طراحی بصری باید در دستیابی به یک سیستم کامل، جامع و مطلوب کمک کند. البته نه به معنای پر کردن صفحات از انواع ماژولها، عناصر بصری و گرافیکی! با کاهش هر بخشی که گیج کننده است، تمام جنبه های اصلی وب سایت خود را به وضوح نمایش دهید.

طراحی واکنش گرا موجب بهبود ux میشود

ترکیبی از زیبایی شناسی، منحصر به فرد بودن و طراحی کاربردی، ایده آل است.

از طرف دیگر، وب سایت شما باید روی تمام پلتفرم ها کار کند و واکنش گرا باشد.

طراحی ریسپانسیو طراحی است که بدون توجه به دستگاه الکترونیکی مورد استفاده کاربر، محتوا را به روشی مناسب به کاربر نشان دهد.

خوانایی سایت را بهبود دهید

توصیه دیگری که باید به آن توجه کنید اهمیت خوانایی است، زیرا استفاده از یک صفحه وب را تسهیل می کند.

به این دلیل که بسیاری از کاربران اطلاعات را نمی خوانند، بلکه فقط آن را جستجو و مرور می کنند. مهم است که خوانندگان اطلاعات را به سرعت و بدون تلاش زیاد درک کنند.

برای دستیابی به خوانایی مورد نظر تجربه کاربری، به مواردی همچون رنگ فونت ، نوع فونتی که استفاده می کنید و قالب متن توجه داشته باشید.

اصلا صفحات خود را شلوغ نکنید. چه با مطالب و تصاویر بیش از حد و چه استفاده از استایل و ماژول های زیاد!

اگر صفحه شلوغ و بی نظم باشد دسترسی بازدیدکننده به نکات مهم و مدنظر شما را سخت تر می کند و استفاده بیش از حد از ماژول ها می تواند موجب بهم ریختگی صفحه و تضعیف خوانایی شود.

سرعت سایت خود را در نسخه موبایل و دسکتاپ افزایش دهید

اگر زمانی که کاربر بخواهد وارد سایت شما شود با کندی مواجه شود و نتواند به سرعت به مطالب مورد نظر دسترسی داشته باشد یا بلافاصله اقدام به بستن صفحه می کند و یا از ادامه مطالعه سایر صفحات خودداری می کند.

افزایش سرعت هم در نسخه موبایل و هم در نسخه دسکتاپ با رعایت اصول برنامه نویسی ، کاهش تعداد فایل های استایل و اسکریپت ها ، کاهش حجم تصاویر ، بهینه سازی و کم کردن حجم css  و js   و استفاده از روش های defer offscreen images   و  یا  eliminate render blocking resources  قابل دستیابی است.

همانطور که می بینید، ux یک جنبه حیاتی است که آینده کسب و کار شما را تعیین می کند. تمام این ترفندها را در ذهن داشته باشید و بدانید، در سئوبهینه ما همیشه در صورت نیاز به کمک در اختیار شما هستیم.

در این مقاله توضیح داده ایم که چگونه سرعت سایت خود را با gtmetrix بسنجید : معرفی سایت gtmetrix برای سئو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *