هدف کاربر (user intent) یا قصد جستجو چیست؟

قصد یا هدف کاربر از جستجو چیست user intent

قصد یا هدف کاربر از جستجو فاکتوری فراتر از کلمات کلیدی است و به دنبال این است که تشخیص دهد نیست کاربر از جستجوی یک عبارت در موتورجستجو چیست و به دنبال چه محصول، خدمات یا اطلاعاتی میباشد. در حال حاضر با تغییرات ایجاد شده در معیارهای رتبه بندی گوگل، user intent یکی از عوامل رتبه بندی محسوب می شود. تشخیص و شناسایی هدف کاربر به ما نشان میدهد می کند که در پس کلمات کلیدی و عباراتی که کاربر جستجو می کند چه نیتی نهفته است.

اغلب اوقات، به نظر می رسد سئو بر روی اعداد و معیارها تمرکز دارد. اگرچه اعداد و ارقام جز مواردی هستند که برای تحلیل و آنالیزها و موفقیت ضروری هستند، اما به تنهایی کافی نیستند. تمرکز بر هدف کاربر، در سئو و CRO و بالابردن بازدهی سرمایه گذاری اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این مطلب پیشنهاد میکنیم اطلاعات جامعی در مورد 15 فاکتور اصلی رتبه بندی گوگل در سال 2022 مطالعه کنید.

انواع هدف جستجوی کاربر

درک کامل از قصد کاربر، به انتخاب و هدف گذاری کلمه کلیدی مناسب کمک می‌کند. دانستن هدف کاربر، شما را قادر می ‌سازد تا محتوایی تولید کنید تا نظر مخاطب را جلب نمایید

درک نیت کاربر تضمین می ‌کند که بر روی ارائه خدمات به مخاطبان خود تمرکز کرده ‌اید و نرخ تبدیل بالایی کسب خواهید کرد.

زمانیکه سئو و تولید محتوا و ارائه مطالب را براساس هدف کاربر انجام میدهید، سایت شما ساختاری طبیعی به خود میگیرد که این فاکتور محبوبیت زیادی برای گوگل و کاربران فضای مجازی دارد.

انواع هدف جستجوی کاربر در گوگل

جستجوهای انجام شده براساس هدف کاربر به سه دسته تقسیم می شوند:

کسب اطلاعات: کاربران به دنبال اطلاعات هستند. اینها کاربرانی هستند که می خواهند چیزی بدانند.

یافتن سایت: کاربران در تلاش برای رسیدن به یک وب سایت خاص هستند.

خرید: کاربران آماده خرید یا انجام نوع دیگری از فعالیت آنلاین هستند. اینها کاربرانی هستند که می خواهند اقدامی آنلاین انجام دهند.

هدف جستجو اطلاعات

وقتی کاربرانی که قصد جستجوی کسب اطلاعات را دارند وارد سایتتان میشوند،باید اطلاعات دقیقی به آنها ارائه دهید.  در این حالت کاربران به دنبال خرید چیزی نیستند، بنابراین سعی نکنید محصول خود را به آنها بفروشید. در عوض، به آنها در مورد نحوه عملکرد محصولات و خدمات خود و اینکه چگونه می توانند به حل مشکل کاربر کمک کنند، آموزش دهید.

هدف جستجو سایت خاص

هنگامی که هدف کاربر جستجو و یافتن یک سایت یا برند خاص است ، نیازی به انجام اقدامات خاصی در رابطه با نرخ تبدیل نخواهید داشت، زیرا کاربر شما را انتخاب کرده است. اما، برای اطمینان از اینکه مخاطبان به نقطه ای که شما میخواهید برسند، باید محتوای خوب و باکیفیت ارائه دهید و برند خود را تقویت کنید.

هدف جستجو خرید یا تراکنش

وقتی صحبت از هدف خرید یا انجام تراکنش مالی به میان می آید، می دانید که مردم در حال تلاش برای خرید هستند، بنابراین اینجاست که می توانید از تمام تاکتیک های بهینه سازی نرخ تبدیل که در دسترس دارید استفاده کنید. مطمئن شوید که یک صفحه خرید برای تمام درخواست های تراکنش دارید. در بیشتر موارد، صفحه خرید از نظر فنی یک صفحه فرود نیست، اما برای تبدیل کاربر به مشتری بهترین گزینه است. هر یک از صفحات خرید خود را به عنوان صفحه فرود با سرفصل های قوی، فراخوان ها برای اقدام، تصاویر محصول و غیره همراه کنید.

البته به یاد داشته باشید، که این نوع هدف جستجو محدود به خرید نیست و گاها کاربران به دنبال کوپن تخفیف یا پروموشن هایی برای استفاده در آینده هستند.

شناسایی و تمرکز بر هدف کاربر با سئو

اگر به کاربر توجه نکنید، نرخ تبدیل کاربر به مشتری سایت شما همیشه ضعیف خواهد بود. تمرکز روی آنچه کاربر می‌خواهد و چیزی که به دنبال آن است و پاسخگویی به آن نرخ تبدیل را افزایش میدهد.

هدف کاربر، یا آنچه فرد جستجوگر هنگام انجام جستجو در گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر به دنبال آن است، نقش مهمی در روش های سئو و بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) دارد.

در سئوبهینه ما در مورد هدف کاربر و نحوه تأثیر آن بر کمپین های سئو سایت تخصص داریم. آماده ایم تا به سوالات شما پاسخ دهیم، و اگر برای رونق کسب و کار خود به دنبال یک شرکت معتبر میگردید ما آماده همکاری با شما هستیم. در ابتدا میتوانید با مراجعه به صفحه اصلی سایت(خانه) ، در قسمت دریافت پروپوزال سئو، یک پروپوزال رایگان از ما دریافت کنید تا ایرادات سایت شما را آنالیز کنیم و پیشنهاداتی برای بهبود آن به شما ارائه دهیم.

هدف کاربر چه نکاتی را به ما میگوید؟

شناسایی هدف کاربر به ما می گوید که مشتریان ما چه می خواهند. این فاکتور ارتباط نزدیکی با بازاریابی دارد. یعنی کمتر روی کلمات کلیدی تمرکز می کنیم، در عوض قصد جستجو را هدف قرار می دهیم و بیشتر به نحوه کیفیت خدمات رسانی به کاربران/مشتریان وب سایت خود می پردازیم، در این صورت موفق خواهیم شد.

گوگل چگونه با هدف کاربر برخورد می کند؟

گوگل با نگاه کردن به معنای پرس و جو، قصد کاربر را مدیریت می کند. به عنوان مثال، زمانی که شخصی کلمه “شیر” را جستجو می کند، یعنی یا به دنبال اطلاعاتی در مورد نوشیدنی است یا اطلاعاتی در مورد این حیوان. گوگل از کلمات و عباراتی که در کنار این کلمه زمان جستجو کاربر استفاده میکند، نیت او را متوجه میشود.

برای اطمینان از اینکه محتوای منتشر شده رتبه خوبی بدست می آورد، باید محتوای باکیفیت بالا تولید کنید. محتوای جامع که تمامی اطلاعات مفید در مورد یک کلمه کلیدی را شامل شود.محتوایی که کاربردی باشد و کاربر با مطالعه آن نیازها و اهدافی که از جستجو دنبال میکرده تامین شود.

چگونه از قصد جستجو استفاده کنیم؟

قبل از انجام هر کار دیگری، ابتدا باید بیاموزید که کدام عبارات یا کلمات برای وب سایت شما ترافیک می آورد. یکی از ساده‌ترین راه‌ه ا برای انجام این کار، مشاهده گزارش‌های Google search console است. این کار را با رفتن به performance> Search Queries انجام دهید. ( روش های یافتن کلمات مهم در حوزه کسب و کار خود را بدانید:ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی فارسی)

هنگامی که متوجه شدید که کدام عبارات جستجوشده ترند و ترافیک بالایی دارند ، با کمی تامل میتوانید  نگاه دقیق تری به هدف کاربر پشت هر یک از این عبارات بیاندازید. سپس براساس سه دسته ای که درر بالا ذکر کردیم آنها را تقسیم بندی کنید.

مطمئن شوید که عبارات جستجوشده و هدف کاربر با نوع محتوایی که ارائه می کنید مطابقت دارند. پس از آن با ایجاد دعوت به اقدام (cta) نرخ تبدیل را افزایش دهید. یعنی کاربرانی که وارد سایت شده اند را به سمت خرید، دریافت خدمات، خبرنامه ، ثبت اطلاعات و … سوق دهید. البته این دعوت به اقدام باید منطبق با هدف کاربر باشد.

ساخت انواع لندینگ پیج براساس هدف کاربر

این بدان معناست که شما به لندینگ پیج برای هدف جستجوی خرید نیاز دارید. چه برای اهدافی به دنبال خرید باشند یا نه. داشتن چندین صفحه فرود در سایت اشکالی ندارد، تنها ایراد آن این است که نمی دانید کاربر شما در کدام صفحه قرار می گیرد.

حتی اگر فقط یک محصول داشته باشید، به صفحات فرود متفاوتی نیاز خواهید داشت که هر کدام برای پاسخگویی به هدف خاص کاربر طراحی شده اند. همه لندینگ پیج ها نیازی به معرفی محصولات یا خدمات ندارند. اما اگر صفحات با هدف کاربر مطابقت نداشته باشد، شانس کمی برای تبدیل آنها به مشتری دارید.

در لندینگ پیج ها زمانی را صرف ایجاد پیشنهادات و دعوت به اقدام خاصی بر اساس نیت کاربر کنید. این قصد کاربران است که آنها را وادار می کند تا روی لینک سایت شما در نتایج جستو کلیک کنند و دکمه های فراخوان و دعوت به اقدام، آنها را به سمت هدف نهایی هدایت میکند.

اگر کاربر به دلیل کسب اطلاعات وارد سایت شما شده ، احتمالا آماده خرید محصول یا دربافت خدمات نیست یا حتی آمادگی برای ثبت نام در یک دوره آموزشی رایگان را هم ندارد. پس ابتدا باید او را آماده کنید. میتوانید با یک پیشنهاد کوچکتر شروع کنید، مانند ثبت نام در لیست خبرنامه.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *