معماری سایت چیست و چگونه آن را بهبود دهیم؟

فاکتورهای مهم در بهبود معماری سایت

یکی از عواملی که در بهبود رتبه بندی سایت ها مورد توجه قرار می گیرد ، معماری سایت ( website architecture ) است که تاثیر زیادی در موفقیت سئو دارد. معماری خوب دسترسی و پیمایش را برای موتورهای جستجو و کاربران آسانتر می کند. بسیاری در سئو تمرکز خود را حول کلمات کلیدی ، لینک سازی و تولید محتوا قرار می دهند ، باید گفت به همان اندازه که فاکتورهای دیگر مهم هستند ، بهینه سازی و سئو تکنیکال ، فنی و ساختار و بهبود معماری وب سایت نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

اما چه چیزی ساختار وب سایت را تشکیل می دهد؟ بطور کلی ، ساختار سایت یا معماری آن ، کاملاً متفاوت از طراحی اولیه سایت است. یعنی به جای چگونگی راه اندازی یک سایت ، نحوه ارائه و سازماندهی آن و ارتباط موثر با کاربران و موتورهای جستجو هم در نظر گرفته می شود.

داشتن ساختار وب سایت سازمان یافته برای سئو فوق العاده مهم است. بدون ایجاد چیزی که منطقی به نظر برسد ، سایر تلاشهای شما در جستجوگرها ممکن است به هیچ وجه نباشد.

چه فاکتورهایی از معماری سایت در سئو تاثیر دارند؟

در ادامه 6 فاکتور مهم در معماری سایت که تاثیر زیادی در سئو دارند را تشریح می کنیم. با رعایت اصول زیر می توانید کسب رتبه بهتر در گوگل را تضمین کنید. بطور کلی معماری سایت ، ساختار قابل مشاهده توسط کاربران می باشد و برنامه نویسی سایت را برای موتور جستجو قابل درک می کند. بهبود معماری سایت زیرمجموعه سئو تکنیکال است که جهت بهینه سازی فنی و زیرساخت های سایت استفاده می شود.

قابلیت پیمایش آسان صفحات

اگر ربات موتور جستجو هنگام بررسی و خزیدن در سایت با بن بست غیرمنتظره ای روبرو شود ، می تواند برای سئو سایت شما مشکلاتی ایجاد نماید. طبق گفته های مت کاتس ، یکی از مدیران گوگل ، قابلیت پیمایش سایت ، عامل شماره یک برای ایندکس و رتبه بندی سایت در گوگل است.

قابلیت پیمایش (Crawlability  ) یکی از مهمترین عوامل معماری سایت می باشد و به امکان خزیدن ربات های موتور جستجو در  یک سایت اشاره دارد. هرچه ساختار سایت از این نظر بهینه تر باشد ، دسترسی گوگل به سایت سریعتر و راحت تر خواهد بود و در نتیجه در مدت زمان مشخص ، تعداد صفحات بیشتر بررسی و ایندکس خواهند شد. یک اصل مهم در خزیدن سایت ، این است که در هنگام حرکت خزنده های موتورجستجو ، هیچ بن بست و محدودیتی وجود نداشته باشد.

با این اوصاف چگونه می توان معماری سایت را بهبود بخشید؟ ساده ترین راه این است که یک ارتباط مناسب از طریق لینک سازی میان صفحات مختلف ایجاد کنید ، همچنین استفاده از breadcrumbs تاثیر زیادی در سئو دارد. لینکهای نامناسب داخلی ، مسدود کردن دسترسی موتورهای جستجو با مقدار noindex و فریب خزنده ها از طریق نمایش چیزی به جز آنچه که کاربران مشاهده می کنند ، تاثیر منفی در سئو و رتبه سایت شما خواهد داشت.

بیشتر سایتهایی که از قالب آماده وردرپس استفاده می کنند با مشکلات جدی در زمینه قابلیت خزیدن روبرو نیستند. با این حال حتما وضعیت سایت خود را از این نظر چک کنید. حتما وضعیت فایل  robots.txt  را چک کنید تا احیانا دسترسی گوگل به سایت شما مسدود نشده باشد.

بهینه سازی سایت در موبایل

سازگاری با تلفن همراه فقط به این معنی نیست که سایت شما در تلفن ها و تبلت قابل مشاهده باشد ، به این معنی است که سایت شما برای افرادی که صاحب آن دستگاه ها هستند طراحی و ساخته شده باشد و آنها باید بتوانند هر آنچه که کاربران دسکتاپ دسترسی دارند را مشاهده کنند.

طبق اعلام رسمی گوگل ، درصد بالایی از جستجوها از طریق دستگاههای تلفن همراه انجام می شوند و گوگل ایندکس و رتبه بندی سایت ها را براساس سازگاری با موبایل انجام می دهد. در مارچ 2018 ، گوگل بطور گسترده ای ، فهرست بندی با اولویت نسخه موبایل را آغاز کرد ، که در آن از نسخه موبایل وب ، به عنوان فاکتور اصلی موتور جستجوی خود استفاده نمود.

بسیاری از وب سایتهای وردپرس از نسخه های تلفن همراه پشتیبانی می کنند ، اما فقط همین کافی نیست. مراقب باشید از اشتباهات رایج از جمله تغییر مسیرهای اشتباه ، سرعت کند بارگذاری ، اندازه نامناسب فونت ، نزدیکی لینک ها و دشواری در کلیک و عدم وضوح محتوا در موبایل ، دوری کنید. رعایت اصول سئو موبایل جزئی از بهبود معماری سایت می باشد و برای کسب رتبه عالی در گوگل ضروری و حیاتی است.

برای اینکه بیشتر با این سرفصل آشنا شوید پیشنهاد می کنیم لینک سئو موبایل صفحات سایت را مطالعه کنید.

آدرس های کانونی یا کانونیکال

پاتریک استوکس ، متخصص سئو شرکت  IBM ، اظهار داشته: “محتوای تکراری در همه جا وجود دارد.” اما باید دقت کنید فقط یک نسخه از هر صفحه یا محتوا در دسترس موتورهای جستجو باشد. این جایی است که اهمیت  آدرس کانونی  مطرح می شود. آدرس کانونیکال که بخش مهمی از طراحی معماری سایت است به شما کمک می کند تا از ایجاد محتوای تکراری و جریمه شدن توسط گوگل جلوگیری کنید.

در صورت عدم کنترل ، محتوای تکراری ، درک موتورهای جستجو برای پیدا کردن صفحه اصلی کاهش پیدا خواهد کرد و همچنین می تواند منجر به لینک دهی افراد به نسخه های مختلف در همان صفحه شود که باعث کاهش اعتبار و اتوریتی صفحه می شود.

استوکس در ادامه بیان نموده که الگوریتم های جستجو هنگام مواجهه با مطالب تکراری ، سیگنال های منفی را از سایت شما دریافت می کنند که موجب افت رتبه صفحه در نتایج serp  خواهد شد.

در صورتی که با مشکل محتوای تکراری به علت وجود چند Url  مختلف که به یک صفحه اشاره دارند ، مواجه شده اید ، به راحتی می توانید با استفاده از تگ canonical این مشکل را برطرف نمایید. با این کار شما علاوه بر بهبود تجربه کاربری سایت خود و افزایش اتوریتی صفحه ،مناسب ترین آدرس را جهت ایندکس به موتورهای جستجو اعلام می کنید.

مهم نیست که گوگل به کدام آدرس یا صفحه در سایت شماعلاقه دارد. مهم این است که شما تمایل دارید گوگل و کاربران ، صفحات سایت را به چه آدرس یا محتوایی ببینند.

بهبود سرعت بخشی از معماری سایت است

بهینه سازی سرعت سایت یکی دیگر از اقدامات لازم جهت سئو معماری سایت است. سایت شما باید به سرعت بارگزاری شود تا بازدید کنندگان آن را در موبایل یا دسکتاپ سریع مشاهده کنند. و از آنجا که سرعت یک عامل رتبه بندی گوگل است ، در شرایط بهینه سازی یکسان  سایتهای سریعتر ، از مزیت بیشتری برای کسب رتبه های برتر برخوردار هستند.

مانند بسیاری از فاکتورهای دیگر جستجوگرها ، سرعت با تجربه کاربری در هم تنیده شده است. ایجاد یک سایت بهینه و فشرده سازی شده تاثیر زیادی در کاهش bounce rate  و افزایش زمان حضور کاربر در سایت دارد.

برای تست سرعت سایت خود می توانید از ابزار رایگان تست سرعت PageSpeed ​​Insights  استفاده نمایید.

پروتکل https  در معماری سایت

گوگل به منظور فراهم آوردن امنیت بهتر برای کاربران  ، وب سایت ها را ترغیب كرده تا از http به سرورهای HTTPS مهاجرت كنند و این عامل را یکی از فاکتورهای رتبه بندی و سئو سایت می داند.

در سال 2014 ، گوگل شروع به ارتقای رتبه سایت هایی که از پروتکل  HTTPS / SSL كرد. در سال 2018 ، مرورگر Chrome صفحاتی که از گواهینامه ssl استفاده می کنند را با علامت سبز رنگ مشخص کرد و کاربران از این طریق می توانند سایت ایمن را از دامنه های غیر امن تشخیص دهند.

گوگل معمولا  HTTPS را بهتر از HTTP ایندکس می کند ، بنابراین ، اگر شما هر دو نسخه را داشته باشید و نسخه http را به نسخه https ریدایرکت نکرده باشید ، خود گوگل معمولا آدرس https را ثبت می کند. البته همواره ریدایرکت را در این مورد فراموش نکنید.

استفاده از HTTPS که مربوط به بهبود معماری سایت می شود ، تاثیر زیاد در تجربه کاربری و بهبود سئو دارد. زیرا هرچه اعتماد کاربران به دامنه سایت یا فروشگاه اینترنتی بیشتر باشد ، بازدید افزایش و به دنبال آن محبوبیت برند سایت در گوگل بیشتر می شود.

آیا می دانید؟ تاثیر گواهینامه ssl بر سئو و رتبه بندی گوگل

معماری url  های سایت

معماری url  های سایت یک عامل مهم رتبه بندی نیست ، اما بهتر است که از کلمات توصیفی و عبارات کلیدی در URL های صفحه برای موتورهای جستجو و کاربران استفاده کنید.

نشانی اینترنتی شما در صفحات نتایج جستجو ظاهر می شود ، بنابراین داشتن یک آدرس اینترنتی قابل فهم ، درک بهتری به خزنده ها و همچنین به کاربران در رابطه با محتوای صفحه می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *