آدرس و تگ canonical چیست؟
تگ canonical مفهوم جدیدی نیست و از سال 2009 به حوزه وب ورود کرده و نقش زیادی نیز در سئو دارد و به منظور تعیین آدرس قانونی یا اصلی یک صفحه به کار می رود. تگ کانونی یا کانونیکال ، یکی از مهم ترین برچسب های صفحه محسوب می شود که در راهنمایی ربات و خزنده های گوگل برای تشخیص جهت تشخیص آدرس و نسخه صحیح یک مطلب یا فایل کمک می نماید و در رفع مشکل محتوای تکراری اهمیت زیادی دارد.
برچسب های canonical بسیار ساده و مشخص عمل می کنند و در قسمت <head> یک صفحه وب قرار می گیرند:
<link rel = “canonical” href = “https://example.com/sample-page/” />
در اینجا معنی است که هر قسمت از این کد به زبان انگلیسی ساده چیست:
link rel = “canonical”: پیوند موجود در این برچسب ، نسخه اصلی (کانونی) این صفحه است.
href = “https://example.com/sample-page/”: نسخه canonical را می توان در این URL یافت.
جهت آشنایی بیشتر پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه نمایید: مهم ترین تگ های صفحه که در سئو تاثیر دارند
چرا تگ canonical برای سئو مهم است؟
حتما می دانید که تمام تلاش ما در سئو سایت ، تامین رضایت گوگل است. سئو باید به نحوی انجام شود که بهترین ارتباط میان سایت و موتور جستجو ایجاد شود. گوگل محتوای تکراری را دوست ندارد و در تعیین نسخه اصلی یک مطلب یا صفحه دچار مشکل و اتلاف زمان می شود. تصمیم گیری در رابطه با اینکه میان دو محتوای مشابه کدام یک را ایندکس کند؟ به کدام مطلب رتبه بهتری دهد؟ و محتوای کپی را تشخیص دهد و حذف کند. این فرآیند باعث می شود گوگل زمان زیادی را صرف کند و از بررسی و کشف صفحات مهم تر شما غافل شود
برچسب های canonical تمام این مشکلات را حل می کنند. آنها به شما این امکان را می دهند تا به گوگل بگویید که کدام صفحه را باید ایندکس و رتبه بندی کند، یعنی دقیقا همان نکته مهمی که هدف سئو است. ولی در صورتی که از تگ canonical استفاده نکنید خود گوگل تصمیم خواهد گرفت که کدام صفحه را انتخاب کند که امکان اشتباه نیز وجود دارد.
تکیه بر تصمیم گوگل ایده خوبی نیست و ممکن است نسخه ای از صفحه شما را انتخاب کنند که شما صفحه اصلی و کانونیکال مدنظر شما نیست.
چه زمانی باید از canonical استفاده کنیم؟
در مقاله تشخیص محتوای تکراری ، برخی از دلایل این اتفاق را توضیح دادیم. دقیقا همین موارد هستند که لزوم استفاده از تگ canonical را ایجاد می کنند. عوامل زیر موجب ایجاد صفحات تکراری می شوند و اگر چنین علائم و نشانه هایی را در سایت خود مشاهده کردید حتما باید از برچسب canonical استفاده نمایید.
داشتن URL های پارامتری با علامت ؟
وجود URL های پارامتری برای شناسه session
وجود نسخه چاپی از صفحه با آدرس متفاوت ( قرار گرفتن کلمه print در آدرس )
آدرس متفاوت صفحات در انواع دستگاه های مختلف موبایل و لپ تاپ
داشتن نسخه های AMP و غیر AMP یک صفحه
صفحات تکراری با www و بدون www
محتوای تکراری به علت https و https
قرار گرفتن / در آخر آدرس نباید یک صفحه مجزا ایجاد کند بلکه url با یا بدون / باید به یک آدرس واحد ریدایرکت شوند
آدرس صفحه با پسوند /index و بدون آن : حتما باید یک حالت بر آدرس دیگر تغییر مسیر دهد
ارائه مطالب یکسان با حروف بزرگ و بدون آن در url : آدرس صفحه هم با حروف بزرگ و هم کوچک در دسترس باشد
در این شرایط ، استفاده صحیح از برچسبهای کانونی بسیار مهم است.
نحوه تنظیم آدرس و تگ canonical
Canonicals به راحتی قابل اجرا هستند. ما چهار روش مختلف را برای استفاده از تگ canonical بیان می کنیم و تفاوتی ندارد که شما از کدام روش استفاده کنید ، تمام آنها به یک شکل و دقیق عمل می کنند
البته پیش از بیان نحوه اجرای تگ کانونیکال ذکر چند قانون ضروری است. اولا شما حتما باید آدرس دقیق صفحه اصلی را ذکر کنید. در ثانی اگر دو لینک به یک صفحه اشاره دارند حتما آدرس کوتاه تر را به عنوان canonical انتخاب کنید. اگر سایت شما از گواهینامه ssl استفاده می کند آدرس canonical باید حتما با https باشد. ترجیحا آدرس تگ canonical باید بدون www باشد ، البته در تنظیمات آدرس دامنه هم دقت کنید که url ها بدون www درج شوند ، این موضوع برای گوگل نیز جالب تر است ، هرچند که خیلی تفاوت فاحشی وجود ندارد. و در آخر دقت کنید که برای هر صفحه فقط و فقط از یک تگ canonical استفاده کنید.
روش های شناخته شده ای برای مشخص کردن URL های کانونی وجود دارد که می توانند موجب بهبود سئو و تعامل بهتر با گوگل شوند. در ادامه بصورت کامل و دقیق نحوه تنظیم آدرس canonical با هر روش را توضیح می دهیم.
تنظیم آدرس canonical با استفاده از برچسبهای HTML
استفاده از برچسب rel = canonical ساده ترین و بدیهی ترین روش برای مشخص کردن URL کانونی است.
به سادگی کد زیر را به بخش <head> سایت اضافه کنید ، همچنین اگر توانایی برنامه نویسی نیز دارید می توانید برای هر صفحه به صورت مجزا این کد را درج نمایید.
<link rel = “canonical” href = “https://example.com/canonical-page/” />
نکته قابل ذکر در این روش ، درج تگ canonical باید حتما در هدر سایت انجام شود زیرا استفاده از آن در بخش های دیگر مثل body یا footer هیچ تاثیری ندارد و مورد بررسی ربات های گوگل قرار نمی گیرد.
تنظیم تگ canonical در وردپرس
توجه داشته باشید که اگر از CMS ( مثل وردپرس یا جوملا ) استفاده می کنید ، دیگر نیازی نیست که تغییراتی روی کد قالب بدهید و راه آسان تری وجود دارد و می توانید با نصب یوست سئو با یک تیر دو نشان بزنید. هم سئو وردپرس را ارتقا دهید و هم آدرس صفحات را بهینه کنید.
Yoast SEO را نصب کنید و تگ canonical را از بخش تنظیمات پیشرفته در هر صفحه درج نمایید. وردپرس بعضا از اصطلاح آدرس قانونی برای تگ کانونیکال استفاده می کند.
درج آدرس canonical در نقشه سایت
یکی دیگر از راه های اعلام آدرس صحیح صفحات به گوگل استفاده از تگ canonical در نقشه سایت است. البته این روش به صورت صد در صدی نمی تواند موثر باشد و این امکان وجود دارد که کماکان گوگل محتوای تکراری را بررسی کند. این روش برای مشخص کردن آدرس کانونیکال بین https و http یا بین آدرس با www و بدون آن کاربرد دارد. نکته مهمتر این است که باید دقت کنید در نقشه xml سایت خود هیچ گونه آدرس یا صفحه نامتعارفی وجود نداشته باشد. همچنین دسترسی موتور جستجو به آدرس canonical را محدود یا مسدود نکرده باشید.
لینک های داخلی
یکی دیگر از تکنیک های مشخص کردن آدرس canonical برای گوگل ، استفاده از لینک های داخلی است. شما باید با دقت زیاد و بررسی تمام لینک های داخلی صفحات ، همیشه به آدرس اصلی لینک دهید. زمانی که ربات های گوگل مطالب را بررسی می کنند با مواجهه با آدرس اصلی ، میزان اهمیت و ارزش آن را بالاتر از آدرس یا url اشتباه و صفحات تکراری می دانند و خواه ناخواه برای آن اعتبار بیشتری قائل هستند. پیشنهاد می کنیم حتما مقاله لینک سازی داخلی صفحات سایت را مطالعه نمایید.
سلام
آیا استفاده از تگ صفحه کانونیکال برای صفحات برچسب وردپرس(صرفا اون برچسب هایی که یکبار توی سایت استفاده شدن) درست هستش؟ مسلما برای برچسبی که دوبار یا بیشتر توی سایت استفاده شده نمیشه برچسب کانونیکال استفاده کرد.
لطفا در این مورد راهنمایی بفرمایید.
سلام دوست عزیز. تمام صفحات وردپرس بصورت پیش فرض تگ کنونیکال دارن. برای برچسب هایی که یکبار استفاده کردید هم این تگ وجود داره. منظورتون اینه که میخواید تگ کنونیکال به صفحه ای غیر از صفحه موردنظر داده بشه؟ برای برچسب هایی که صفحات تکراری یا بی کیفیت با محتوای کم ایجاد کردن بهترین راه نوایندکس کردن صفحه است.