اهمیت بازاریابی و تبلیغات یوتیوب
در این مطلب به شما توضیح می دهیم که اهمیت بازاریابی و تبلیغات یوتیوب چیست ، چه نقشی در تجارت الکترونیک دارد و چرا انتشار ویدئو در youtube مزایای زیادی در افزایش ترافیک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی دارد و چرا جز محبوب ترین روش های دیجیتال مارکتینگ می باشد. یوتیوب یکی از وب سایت هایی است که می تواند به بازاریابی ، تبلیغات در اینترنت به هر کسب و کاری کمک نماید. اگر یک کسب و کار آنلاین را راه اندازی کرده اید ، باید همواره به فکر راه ها و روش هایی جدیدی برای معرفی محصولات و خدمات خود باشید تا هرچه بیشتر در مقابل چشم کاربران باشید و از این طریق مشتریان بیشتری را جذب کنید.
یکی از بهترین روش های بازاریابی یوتیوب ساخت یک کانال فعال در این پلتفرم است. یوتیوب نه تنها می تواند کسب و کار شما را رونق ببخشد ، بلکه برای برخی از افراد یک منبع درآمد فوق العاده محسوب می شود و کانالها و افرادی که در یوتیوب بازدیدکننده زیادی دارند ، درآمدهای بالایی کسب می کنند.
همچنین اگر تولید محتوا را در کنار انتشار ویدئوهای جذاب به درستی انجام دهید ، در نتایج جستجوی گوگل نیز در رتبه های بالا قرار می گیرید که منجر به بازدید هرچه بیشتر ویدئوهای شما خواهد شد.
تبلیغات یوتیوب یکی از بهترین روش های دیجیتال مارکتینگ است که باتوجه به مخاطب بسیار زیادی که این پلتفرم دارد بازده بالایی را برای کسب و کارهایی که در یوتیوب بازاریابی می کنند به همراه دارد.
یوتیوب youtube چیست؟
YouTube یک پلتفرم قدرتمند برای به اشتراک گذاری آنلاین ویدئو می باشد که توسط چاد هرلی ، استیو چن و جاوید کریم در سال 2005 راه اندازی شده است. گوگل در سال 2006 ، یوتیوب را به مبلغ 1.65 میلیون دلار خریداری کرد و در حال حاضر این شرکت زیرمجموعه شرکت گوگل محسوب می شود و یکی از دلایلی که در سئو به استفاده از یوتیوب تاکید می شود ، به همین دلیل است.
یوتیوب به کاربران امکان آپلود ، مشاهده، به اشتراک گذاری ، ایجاد لیست پخش و ثبت نظرات و درج لینک و همچنین تبلیغات را می دهد. در حال حاضر روزانه ، ویدئوهای یوتیوب بیش از 4 میلیارد بار توسط کاربران مشاهده می شوند که این آمار بصورت تصاعدی در حال افزایش است و در هر 60 ثانیه 100 ساعت ویدئو در یوتیوب بارگزاری می شود.
یوتیوب دومین موتور جستجو و سومین وب سایت پربازدید در سراسر جهان است که در پس از گوگل و فیسبوک در رتبه های بعدی قرار گرفته است. انتشار هر ویدئو در یوتیوب ( البته به شرط جذابیت برای بخشی از کاربران) شانس دیده شدن بالایی را به همراه دارد.
مزایا و اهمیت تبلیغات یوتیوب در بازاریابی
همانطور که گفتیم یوتیوب یکی از بزرگترین و پرمخاطب ترین وب سایت ها در دنیاست که می توان آن را در رتبه دومین یا سومین وبسایت محبوب دنیا دانست. طبیعتا می توان یوتیوب را یکی از بهترین بسترهای بازاریابی در اینترنت دانست و برای تقویت برند ، افزایش بازدید سایت ، رونق کسب و کار اینترنتی و معرفی محصولات و خدمات به طیف گسترده ای از کاربران اهمیت دارد.
اگرچه وب سایت های داخلی مثل آپارات ، امکان به اشتراک گذاری ویدئو را برای کاربران ایرانی فراهم نموده اند ، اما به هیچ وجه با یوتیوب قابل مقایسه نیستند ، ضمن اینکه یوتیوب توسط کاربران در سرتاسر دنیا دیده می شود و محدود به یک کشور خاص نیست.
یکی از دلایل اهمیت تبلیغات یوتیوب برای کسب و کارها این است که امروزه ویدئو ها در هر پلتفرم یا شبکه های اجتماعی ، محبوبیت بیشتری نسبت به سایر انواع محتوای اینترنتی دارند و بیشتر از آنها استقبال می شود. پس انتشار ویدئو بازدید بیشتری را نسبت به محتوای متنی یا عکس و یا حتی صوت بدست می آورد و جالب اینجاست که امکان اشتراک گذاری توسط کاربران دیگر موجب می شود ، ویدئو در سطح گسترده ای بازدید شود
در این مقاله مورد ، اهمیت این ابزار به اشتراک گذاری ویدئو را توضیح می دهیم تا از مزایا و قابلیت های یوتیوب برای وب سایتها ، فروشگاه های اینترنتی و کسب وکارها آگاه شوید و هرچه سریعتر نسبت به راه اندازی یک کانال در این وبسایت اقدام نمایید.
یافتن مخاطبان جدید
یوتیوب نه فقط یک پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو ، بلکه یک موتور جستجوی بزرگ نیز می باشد که روزانه توسط چند صد میلیون کاربر در سراسر جهان بازدید می شود. زمانی که شما ویدئویی را آپلود می کنید و با درج چند خط توضیحات ، برچسب و عنوان اطلاعات کلی را بیان می کنید ، این اطلاعات موجب می شود که کاربرانی که پیرامون موضوع مورد بحث شما علاقه مند هستند آن را مشاهده نمایند و به این ترتیب مخاطبان جدیدی را بدست می آورید.
همچنین شما می توانید با قرار دادن کاور روی ویدئو ، لوگو ، تعیین نام کانال ، درج لینک و شخصی سازی کانال خود ، بازاریابی حرفه ای و تبلیغات یوتیوب را با بازده بیشتری انجام دهید.
نمایش ویدئوها در نتایج گوگل
گوگل هر ویدیویی را که در YouTube منتشر می شود ، فهرست بندی می کند. بنابراین هنگامی که عنوان ویدیو را با کلمات کلیدی و لینک به وب سایت خود بهینه می کنید ، می توانید چندین بار در نتایج گوگل به ازای همان عبارات کلیدی دیده شوید که به شما کمک می کند تعداد دفعات بیشتری وب سایت شما توسط کاربران بازدید شود و بازدید بیشتر به معنی موفقیت بیشتر در گوگل است.
گوگل یک بخش جداگانه برای جستجوی ویدئوها دارد که همواره ویدئوهایی که در یوتیوب بارگزاری شده اند در رتبه های بالاتر قرار دارند. از طرفی بسیاری از ویدئوهای پربازدید که به خوبی تگ گذاری شده اند و عنوان و توضیحات مناسبی دارند بعضا در صفحه اصلی نتایج جستجو نیز پیشنهاد داده می شوند.
ثبت دائمی ویدئوها در یوتیوب
یکی از مزایای یوتیوب این است که هر ویدئویی که توسط شما در این سایت آپلود شود تا زمانیکه خودتان نخواهید و البته قوانین youtube را نقض نکنید ، حذف نخواهد شد و بصورت دائم و همیشگی باقی خواهد ماند.
به این صورت برای مدت طولانی ویدئوهای ارسالی در دیتابیس یوتیوب قرار خواهند داشت و مرتبا بازدید بیشتر و بصورت مستمر کسب می کنند. اگرچه ویدئوهای جدید برای کاربران جذابیت بیشتری دارند ، اما از انجا که روز به روز بر تعداد کاربران اینترنتی افزوده می شود ، هرچه سریعتر نسبت به انتشار ویدئو اقدام کنید بازدیدهای شما در بلندمدت بیشتر نیز خواهد بود.
بازاریابی و تبلیغات بین المللی در یوتیوب
به علت اینکه این سایت از تمام کشورها و قاره های دنیا بازدیدکننده دارد ، یک پلتفرم مناسب برای بازاریابی بین المللی به ویژه برای شرکت هایی است که نیاز به جذب مشتریان خارجی و بین المللی دارند. به راحتی می توانید با ساخت و آپلود ویدئوهای تبلیغاتی محصولات و خدمات خود را به کاربرانی از سایر نقاط دنیا معرفی کنید و با کمترین هزینه یک تبلیغات بین المللی عالی داشته باشید.
معمولا در کمپین های تبلیغاتی که برای شرکت های صادراتی یا وب سایت هایی که با هدف جذب مخاطب غیر ایرانی فعالیت می کنند ، اجرا می شود ، یوتیوب نقش پررنگی دارد و مورد توجه بازاریابان قرار می گیرد.
ارتقا و تقویت برند
اگر یک سایت نوپا دارید که در ابتدای مسیر معرفی برند خود قرار دارید می توانید به کمک یوتیوب قدم بلندی در راستای تقویت و ارتقای برند کسب و کار خود بردارید. شما می توانید با تولید و انتشار ویدئوهای جدید ، معرفی محصولات و خدمات ، ویدئوهای آموزشی ، برند خود را به کاربران معرفی کنید.
همچنین با افزایش رقابت میان برندها در فضای مجازی ، استفاده از هر نوع ابزاری که بتواند شما را بر رقبا پیروز نماید اهمیت دارد و یوتیوب توانسته با ارائه قابلیت نمایش ویدئوهای اختصاصی یکی از بهترین راهکارهای برندینگ را بصورت رایگان در اختیار شما قرار دهد.
قابلیت افزودن محتوای متنی
این ویژگی یوتیوب اهمیت زیادی در تولید محتوا و لینکسازی دارد. شما می توانید با درج متن و محتوای طولانی ، درج برچسب و تگ عنوان ، در کنار هر ویدئو یک محتوای منحصر به فرد تولید کنید که شانس قرار گرفتن در صفحه اول گوگل را افزایش می دهد.
از جمله مزیت های دیگری که درج محتوای متنی دارد این است که می توانید علاوه بر زبان اصلی ویدئو ، متنی را به زبان انگلیسی برای کاربران غیر فارسی زبان بنویسید و یا افرادی که ناشنوا هستند به راحتی متوجه پیام و تبلیغات شما خواهند شد و به این ترتیب تعداد بیشتری از کاربران را هدف قرار می دهید.
قابلیت درج و کنترل نظرات
ارتباط با مخاطبان و دریافت نظرات و پیشنهادات آنها تاثیر زیادی بر کسب و کار شما دارد. پس از انتشار هر ویدئو ، کاربران می توانند نظرات خود را درج نمایند. جدا از اینکه می توانید نظرات را کنترل کنید و قبل از انتشار آنها را بررسی نمایید ، این قابلیت موجب می شود که به راحتی با مخاطبان در ارتباط باشید.
اگرچه شما می توانید امکان درج نظرات را کاملا حذف نمایید ، اما بهتر است برای تعامل با کاربران دیگر و افزایش اثربخشی ویدئوی خود ، اجازه دهید نظرات را درج کنند.
تبلیغات در یوتیوب
یکی دیگر از قابلیت ها و البته اهمیت بالای آن برای کسب و کارها ، امکان درج تبلیغات در یوتیوب است. چند روش عالی برای تبلیغات در این سایت وجود دارد که البته رایگان نیست و باید به ازای آنها هزینه دلاری پرداخت کنید ، اما باتوجه به تعداد زیاد کاربران و بازدیدکنندگان یوتیوب ، میتوان نرخ بازگشت سرمایه و راندمان بالایی را برای تبلیغات متصور بود.
یک نوع از تبلیغات یوتیوب به این صورت است که با کلیک کاربر روی ویدئو ، تبلیغ قبل از ویدئوی اصلی نمایش داده می شود ، اما پس از 5 ثانیه کاربر می تواند تبلیغ را رد کرده و به مشاهده کلیپ اصلی بپردازد. البته می توانید در تنظیمات تبلیغات خود تعیین کنید که ویدئوی تبلیغاتی شما در ابتدا ، انتها و یا در اواسط ویدئوهای اصلی نمایش داده شود.
نوع دیگری از تبلیغ که به trueview شناخته می شود ، چیزی شبیه به گوگل ادوردز است و جز تبلیغات ppc محسوب می شود. یعنی زمانی هزینه ای پرداخت می کنید که کاربری روی ویدئوی موردنظر شما کلیک کند و این یعنی پرداخت به ازای هر کلیک! برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع تبلیغ می توانید مقاله تبلیغات ppc و اهمیت آن برای سایت نوپا را مطالعه نمایید.
نکته جالبی که در مورد تبلیغات یوتیوب می توان بیان کرد این است که شما می توانید تبلیغات خود را در یک دسته خاص از ویدئوها منتشر کنید. برای مثال کلیپ هایی که زمان کمتر از 3 دقیقه دارند ، یا با یک عبارت خاص برچسب خورده اند و یا در یک حیطه مشخص پیامی را منتقل می کنند و یا هر نقطه اشتراکی که میان یک سری از ویدئوهاست می تواند ملاک درج تبلیغات شما شود.
هدف گیری موضوعی ، کاربران ، کلیدواژه ، جنسیت و زمان و مکان قرارگیری تبلیغ به راحتی قابل انجام است و بازده تبلیغات را چندبرابر می کند.
ایده های تولید ویدئو و تبلیغات در یوتیوب
به طور کلی دیجیتال مارکتینگ دست شما را برای ایده پردازی تبلیغات باز گذاشته است. این مسئله در مورد یوتیوب نیز صدق می کند. برای ساخت ویدئو در یوتیوب ایده های فراوانی وجود دارد که می تواند پیام و اهداف شما را بصورت مستقیم یا غیرمستقیم به مخاطب انتقال دهد. ایجاد ویدئو در رابطه با محصولات و خدمات ، نمایش محصولات جدید ، پاسخ به سوالات متداول ، جلسات پرسش و پاسخ با مدیران یک صنعت ، تبلیغات مستقیم ، مطالعات موردی ، تجارب مشتریان قبلی ، مصاحبه با مشتریان یا مدیران و کارکنان ، ایده های مناسبی برای تولید محتوای ویدئویی هستند.
ویدئوهای شما می توانند به هر اندازه و با هر تایمی که بخواهید منتشر شوند ، اگرچه بهتر است که تایم هر ویدئو چیزی در حدود 5 دقیقه و کمتر باشد ، زیرا معمولا ویدئوهای طولانی کمتر توسط کاربران مشاهده می شوند.
اگر نرم افزار ویرایش ویدئو ندارید ، نگران نباشید ، یوتیوب به شما امکان ویرایش ویدئو قبل از بارگزاری نهایی را می دهد.
حتی خیلی راحت با چند تصویر می توانید یک کلیپ تبلیغاتی ایجاد کنید. مهم این است که بتوانید پیام خود را به درستی منتقل کنید و اصلا نگران بازدید نباشید ، تعداد زیاد کاربران ترافیک مناسبی را برای ویدئو ایجاد خواهد کرد.
جایگاه بازاریابی یوتیوب در کمپین دیجیتال مارکتینگ
در تمام دنیا از برندهای بزرگ گرفته تا کوچک ترین کسب و کارها برای راه اندازی کمپین دیجیتال مارکتینگ خود جایگاه ویژه ای برای تبلیغات و بازاریابی یوتیوب در نظر می گیرند. متاسفانه در ایران به دلیل دسترسی مشکلی که به youtube وجود دارد ، تعداد افراد و شرکت های کمتری به بازاریابی یوتیوب توجه می کنند و بیشتر به وبسایت های مشابه مثل آپارات توجه دارند.
اما با ورود بیش از پیش کاربران و اینفلوئنسرهای ایرانی به یوتیوب می توان انتظار داشت که بازاریابی یا تبلیغات در یوتیوب در کمپین های بازاریابی آنلاین ، گنجانده شود. اگرچه هزینه های تبلیغاتی بصورت ارزی و دلاری دریافت می گردد ، اما تعداد مخاطبی که در این شبکه های اجتماعی ویدئومحور وجود دارد را در هیچ سایت ایرانی نمی توانید بیابید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.