جستجوی صفر کلیک چیست و چه پیامدهایی برای سایتها دارد؟

جستجوی صفر کلیک و تاثیر آن بر سایتها

جستجوی صفر کلیک، که به عنوان جستجوهای بدون کلیک هم ترجمه می شود، اخیراً برای تولیدکنندگان محتوا بسیار مورد توجه بوده است زیرا می تواند بر رتبه بسیاری از صفحات وب تأثیر منفی بگذارد. تخمین زده می شود که بیش از 60 درصد از جستجوهای انجام شده در گوگل در چند سال گذشته بدون کلیک بر روی حتی یکی از سایت هایی که در نتیجه ارائه شده اند، پایان یافته است. این داده ها در مورد دستگاه های تلفن همراه که از 70% فراتر می رود، هشدار دهنده تر است. اما جستجوی صفر کلیک دقیقاً چیست و چگونه می تواند بر یک صفحه وب تأثیر بگذارد؟

این مقاله از سری مقالات آموزشی سئوبهینه است که توسط تیم تخصصی سئو سایت سئوبهینه ارائه شده. شما میتوانید مقالات و مطالب ما را بصورت روزانه دنبال کنید و با کسب دانش تخصصی در این حوزه، به راحتی وبسایت، فروشگاه اینترنتی و تبلیغات آنلاین خود را مدیریت کنید. اگر سوالی دارید یا به مشاوره رایگان نیاز دارید میتوانید با ما تماس بگیرید.

جستجوهای صفر کلیک یا بدون کلیک چیست؟

عبارت Zero Click Search که به عنوان جستجوهای بدون کلیک نیز شناخته می شود، به آن دسته از جستجوهایی اطلاق می شود که بدون کلیک بر روی هیچ یک از صفحات وب پیشنهاد شده در گوگل به پایان می رسند.

اینکه فرآیند جستجو بدون کلیک به پایان میرسد به این دلیل است که خود گوگل به کاربر جواب می دهد پس نیازی به مراجعه به سایت ندارد. اگر خیلی سریع پاسخی برای آنچه به دنبال آن بودید دریافت کرده اید، چه نیازی به بازدید از یک صفحه وب وجود دارد؟

گوگل همچنین پاسخ‌هایی را در SERP برای هر موضوع و بخش ارائه می‌ دهد، بنابراین کاربر می‌تواند هر چیزی را از فهرست فیلم گرفته تا نحوه انجام یک حرکن ورزشی، دستور غذا یا مزایای یک محصول خاص بدون نیاز به کلیک بر روی لینک سایتهای پیشنهاد شده در نتایج بیابد.

نمونه ای از نتایج بدون کلیک در گوگل

در اینجا نمونه ای از یک قطعه متن غنی است که گوگل برای جستجوی “marketing” ارائه کرده است. معمولاً به آن “موقعیت صفر” می گویند. کسی که به دنبال پاسخ سریع است با همین قسمت پاسخ جستجوی خود را ی یباد و به احتمال خیلی زیاد هیچ کلیکی در کار نخواهد بود. موقعیت صفر گوگل چیست؟ چگونه به این جایگاه برسیم؟ را دقیق توضیح داده ایم که میتوانید مطالعه کنید.

پیامدهای جستجوی بدون کلیک برای سایت ها چیست؟

این پیشرفت‌ها در الگوریتم‌های گوگل و هوشمندی در ارائه چنین پاسخ‌ های خاصی به کاربران، صفحات وب را تحت تأثیر قرار می‌دهد که احتمالا رتبه سایت در نتایج گوگل را دستخوش تغییرات میکند. مثلا فرض کنید که قیمت بیت کوین را جستجو میکنیم، در همان بالای نتایج بلافاصله قیمت لحظه ای و نمودار تغییراتی قیمتی ظاهر میشود، پس نیازی به کلیک روی هیج کدام از سایتها نیست، که این فرآیند پیامدهایی را به همراه دارد.

اینها پیامدهای جستجوی صفر کلیک هستند:

کاهش کلیک های ارگانیک

هنگامی که گوگل شروع به پاسخگویی مستقیم به کاربران کرد، بسیاری از صفحات وب شاهد کاهش کلیک های ارگانیک بودند، به ویژه کاهش شدید نرخ کلیک در تلفن های همراه را تجربه کردند. این عمدتاً به این دلیل است که کاربر پاسخ را سریع و دقیق در بالای نتایج مشاهده میکند، بنابراین نیازی به بازدید از هیچ صفحه وبی ندارد.

همچنین باید اضافه کنیم که گوگل، در صورت امکان، سعی می کند کاربر را در هنگام جستجوی نقشه، تصاویر، اخبار یا ویدئوها به صفحه وب اختصاصی خود ببرد.

از دست دادن مشتریان بالقوه

هدف نهایی از ارائه محتوا، تصاویر، ویدئو و در کل سئو سایت این است که بازدیدهایی که وارد سایت میشوند به مشتری تبدیل کنیم. اما هرچه تعداد بازدیدهای یک صفحه وب کمتر باشد، شانس کمتری برای تبدیل کاربر به مشتری وجود دارد. این یکی از دغدغه‌های اصلی برندها است، زیرا هدف از داشتن یک سایت یا صفحه محتوا، دریافت بازدیدهایی است که به بازدید و سپس مشتری تبدیل می ‌شوند. اما با صفر کلیک، با از دست دادن کلیک های ارگانیک، مشتریان را نیز از دست می دهید.

افت رتبه در نتایج

طبیعتا وقتی پاسخ جستجو، آماده و سریع در اختیار کاربر قرار میگیرد، تمایلی برای کلیک روی سایتها ندارد، بنابراین سایتهایی که در صفحه اول هستند با اینکه ایمپرشن دارند اما کلیکی ندارند و نرخ میانگین ctr کاهش چشمگیری خواهد داشت.  با از دست دادن کلیک‌های ارگانیک، گوگل آن سایت را مرتبط نمی ‌داند یا محتوای آن را بی کیفیت میداند، بنابراین رتبه خود را از دست می‌دهد و در نتایج سقوط خواهد مرد.

همه این پیامدها به یکدیگر مرتبط هستند، زیرا این واقعیت که کاربر می تواند پاسخ سریع داشته باشد باعث می شود که علاقه خود را به صفحات وب ارائه دهندگان اطلاعات در مورد موضوعی که جستجو کرده از دست بدهد، که به کاهش قابل توجهی در بازدیدهای ارگانیک، بازدید سایت، مشتریان و در نهایت افت رتبه منجر میشود.

روش های بازیابی ترافیک از جستجوی صفر کلیک

اگرچه ممکن است به نظر برسد که گوگل با این اقدام فقط به صفحات وب آسیب می زند و هیچ کاری برای مقابله با انجام آن وجود ندارد، اما حقیقت چیز دیگریست. شما میتوانید با سئو خوب و تولید محتوای مناسب ضمن قرار دادن سایت خود در موقعیت صفر، بازدید بالایی هم کسب کنید.  با یک کار خوب در تولید محتوا، می توان ترافیک وب را افزایش داد. برای مقابله با جستجوهای بدون کلیک چه چیزی را باید در نظر داشته باشید:

هدف جستجوی را در نظر بگیرید

هنگام ایجاد محتوا، همیشه باید هدف جستجوی کاربر را در نظر بگیرید تا قطعه های غنی ایجاد کنید. اینها قطعات متنی هستند که به گونه ای نوشته شده اند که موتور جستجو می تواند به وضوح اطلاعات یا داده های آن صفحه وب را درک کند و تصمیم بگیرد آنها را در پاسخ به برخی جستجوها نمایش دهد.

به عبارت دیگر، با واضح بودن هدف جستجوی کاربر، می توانید پاسخی مستقیم و قابل فهم ارائه دهید تا گوگل تصمیم بگیرد آن را نشان دهد. به این ترتیب علاوه بر بازیابی ترافیک وب، می توانید از رقبا پیشی بگیرید و در SERP از آنها جلوتر باشید. همچنین، زمانی که در صدر نتایج قرار می گیرید، شانس دریافت کلیک و ctr افزایش می یابد.

از کلمات کلیدی بلند استفاده کنید

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا استفاده از کلمات کلیدی دم بلند ایده بسیار خوبی است، یکی از آنها این است که توسط گوگل ارزش بالایی دارد. علاوه بر این، این نوع کلمات کلیدی رقابت کمتری دارند و همین امر کسب رتبه خوب را آسان تر می کند. در واقع، از طریق این کلمات کلیدی، ظاهر شدن در ریچ اسنیپت ها نیز آسان تر است.

امروزه الگوی جستجوی کاربران نسبت به گذشته تغییر کرده و برخلاف گذشته که بیشتر تک کلمه یا عبارتهای کوتاه جستجو میشد، عباراتی سرچ میشود که طولانی هستند و جستجوهت دقیق تر شده و اگر شما عبارات بلند را هدف قرار دهید، قطعا محتوایی با جزئیات دقیقتر مینویسید، پس شانس بیشتری برای قرار گرفتن در رتبه بالا دارید. از طرفی رقابت برروی عبارات طولانی کمتر از عبارت های کوتاه و با درجه سختی بالاست.

محتوای وب خود را بهبود بخشید

ارائه محتوای غیرتکراری، اصلی، جذاب و با کیفیت ضروری است. علاوه بر این که کاربر ممکن است صفحه را به عنوان مرجع اطلاعاتی به رسمیت بشمارد، گوگل نیز برای آن ارزش قائل شده و آن را در بهترین رتبه قرار میدهد. این بدان معناست که شما باید از نوشتن همان چیزی که رقیب نوشته است یا انجام آن به همان روش خودداری کنید.

علاوه بر متن، درج نقشه، گرافیک، عکس، فیلم یا هر منبع دیگری که می تواند صفحه را برای کاربر لذت بخش تر کند، مفید باشد و نیاز کاربر را برطرف کند، اهمیت دارد.. هرچه اطلاعات مرتبط بیشتری داده شود، احتمال بیشتری وجود دارد که گوگل آن صفحه وب را به عنوان مرجع معتبر در این بخش در نظر بگیرد.

ایندکس در سایر موتورهای جستجو

اگرچه گوگل یکی از پرکاربردترین موتورهای جستجو است، اما نباید سایر موتورهای جستجو مانند Ecosia، DuckDuckGo یا بینگ و غیره را فراموش کنیم. بنابراین باید سعی کنید در موتورهای جستجوی دیگر نیز سایتتان را ایندکس کنید. حتی اگر چندان محبوب و مورد استفاده کاربران نباشند، اما می توانند ترافیک را به سایت شما منتقل کنند. علاوه بر این، و با در نظر گرفتن مشکلات حریم خصوصی مرتبط با گوگل، افراد بیشتری ترجیح می دهند به دنبال گزینه های جایگزین باشند. در واقع، کشورهایی وجود دارند که گوگل انتخاب اول مردم نیست.

می‌توان نتیجه گرفت که اگرچه گوگل با ارائه پاسخ به سؤالات و جستجوها بدون نیاز به کلیک بر روی یک وب ‌سایت سعی در بهبود تجربه کاربر دارد، اما با یک استراتژی محتوای خوب می‌توانید افت ترافیک سایت را جبران کنید و کلیک و بازدید قابل قبولی از نتایج بدست آورید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *