علت تفاوت نتایج جستجو در گوگل و بینگ چیست؟

علت تفاوت رتبه بندی نتایج جستجو در گوگل و بینگ

یکی از سوالات اکثر مخاطبین ” علت تفاوت رتبه بندی نتایج جستجو در گوگل و بینگ چیست؟ ” یا چه فاکتور هایی در رتبه بندی سایت در این دو موتور جستجو تاثیر دارند؟ در مقایسه با سایر موتورهای جستجو ، گوگل وبسایتی بی رقیب است که خود متشکل از یک خانواده بزرگ از وبسایت های معتبر دیگر که برند هایی مانند فیسبوک را در زیرمجموعه خود جای داده است  و سالهاست که به عنوان نماد و مترادف جستجو در اینترنت شناخته می شود. گوگل در مقایسه با بینگ و یاهو محبوب تر است و تفاوت های فراوانی با آنها دارد.

در بحث سئو و رتبه بندی نتایج ، عده ای از افراد سعی می کنند ضرورت این مفهوم را به سایر موتور های جستجو مثل بینگ و یاهو نیز بسط دهند ، اگرچه این تفکر اشتباه نیست اما باید قبول کنیم که چیزی در حدود صد درصد تمرکز تمام مدیران و صاحبین کسب و کار بر روی دیده شدن سایت در گوگل و بهبود جایگاه آن می باشد و کمتر کسی به رتبه سایت در یاهو ، بینگ ، یاندکس و اسک توجه می کند.

اما چه تفاوتی بین گوگل ، بینگ و یاهو وجود دارد؟ هرکدام چه معیارهایی برای رتبه بندی سایت ها دارند؟ آیا واقعا دلیلی وجود دارد که در موقعیت های خاص ، یکی را بهتر از دیگری بدانیم؟ چرا کاربران بیشتر از گوگل استفاده می کنند؟ توجه به چه فاکتورهایی در سئو سایت برای هر کدام از موتورهای جستجو ضروری است؟

مقایسه تفاوت های کلی بینگ و گوگل

مقایسه و توضیح تفاوت های بین google  ، Bing و Yahoo خیلی ساده نیست زیرا برند هایی هستند با چندین زیرشاخه و هرکدام چند نوع خدمات خاص را به کاربران ارائه می دهند. گوگل شرکتی است با مجموعه ای از خدمات که در این میان موتور جستجو آن محبوبیت و کاربردهای بالایی دارد. بینگ بصورت ویژه یک موتور جستجوست که به چندین وبسایت دیگر این خدمت را ارائه می دهد و یاهو که قابلیت جستجوی نتایج را از بینگ دریافت کرده در اصل یک وبسایت قدرمتند و با بازدید فوق العاده است.

گوگل در حال حاضر پرکاربردترین موتور جستجوی جهان است که  از سال 1997 راه اندازی شد و با هوشمندسازی رتبه بندی نتایج ، بهره گیری از ویژگی های پیشرفته هوش مصنوعی در حال بهبود و توسعه می باشد. گوگل بیش از 70 درصد سهم بازار جستجوی کاربران آمریکایی در موتورهای جستجو را در اختیار دارد که این عدد در ایران بسیار بالاتر است.

بینگ آخرین نام موتور جستجوی مایکروسافت است که قبلاً Windows Live Search و با موتور جستجوی MSN شناخته می شد. مایکروسافت بینگ را به عنوان موتور تصمیم گیری  معرفی می کند و هدف آن را ارائه نتایج فراتر از متون و مطالب نوشتاری بیان می نماید. یاهو و بینک ارتباط نزدیکی دارند و تقریبا به یک شکل نتایج را ارائه می دهند.

هم گوگل و هم بینگ داراری ابزار وبمستر و مدیریت سایت در موتور جستجو هستند و امکان ثبت سریع لینک ، حذف داوطلبانه آدرس از نتایج توسط کاربر و درج نقشه سایت را دارند. فقط تفاوت های جزئی در نحوه مدیریت و بررسی وبسایت در مقایسه با هم دارند.

عوامل موثر در تفاوت رتبه بندی نتایج گوگل و بینگ

مواردی که در بالا اشاره کردیم تفاوت های کلی این سه سایت هستند ولی هدف ما از انتشار این مطلب بیان علت تفاوت های گوگل و بینگ و یاهو در ارائه نتایج ، رتبه بندی سایت ها و فاکتورهای هرکدام در سئو است.

گوگل و بینگ در همان اساس شکل و شمایل و نحوه نمایش نتایج جستجو با هم تفاوت دارند. که برخی از مهم ترین علت ها و دلیل تفاوت های این دو را بیان می کنیم.

دلیل تفاوت در رتبه بندی سایت در گوگل در مقایسه با بینگ

تفاوت گوگل و بینگ در نمایش ویدئو و عکس

جستجوی ویدیو در بینگ به طور قابل توجهی بهتر از گوگل است که مهم ترین تفاوت آنها در این حوزه نیز می باشد. بینگ به جای اینکه یک لیست عمودی از ویدئو ها را به شما نمایش دهد ، مجموعه ای از تصاویر کوچک در کنار هر لینک را به شما می دهد که می توانید با کلیک روی آنها و بدون خروج از محیط جستجو به راحتی تماشا کنید و همچنین قابلیت پیش نمایش را فراهم می اورد.

تفاوت دیگری که گوگل در مقایسه با بینگ دارد مربوط به جستجوی تصاویر است. گوگل در نمایش تصاویر یک سایت یا فرد بهتر عمل می کند و تصاویر بیشتری را براساس کلمات جستجو شده ارائه می دهد.  مثلا اگر شما آدرس سایت seobehine  را در گوگل جستجو کنید تعداد بیشماری تصویر می بینید در حالی که در برخی مواقع این عدد در بینگ به صفر می رسد.

جستجوی محلی

به نظر می رسید جستجوهای محلی ، نزدیک ترین شباهت Google ، Bing را تشکیل می دهد. در حالی که نتایج SERP در هردو متفاوت به نظر می رسد ، اما آنها شامل لیست هایی از فهرست ها ، رتبه بندی ها ، نقشه ها ، وب سایت های شرکت و تبلیغات هستند.

هر موتور جستجو یا پورتال دارای دایرکتوری هایی مانند Yelp و Urban Spoon برای جستجوی محلی است. علاوه بر این ، گوگل و بینگ رتبه اول خود را به مشاغل تجاری و کسب و کارهای مربوطه با جستجوی محلی اختصاص می دهند.

اهمیت سئو موبایل برای بینگ و گوگل

گوگل توجه خاصی به قابلیت اجرای سایت در نسخه های تلفن همراه دارد و این مورد کمتر توسط بینگ مورد توجه قرار گرفته است. ارزش سئو موبایل از دید گوگل کار را به جایی رسانده که این موتور جستجو تصمیمات رتبه بندی خود را بر مبنای قابلیت و سرعت سایت در تلفن های همراه و میزان موبایل فرندلی بودن سایت می گیرد.

مقاله پیشنهادی : صفحات سایت را برای موبایل سئو کنید

رتبه بندی صفحات قدیمی و جدید

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین فاکتورها از دید گوگل برای ارتقای یک سایت ، تولید محتوای مستمر و جدید است و به صفحاتی رتبه بهتر می دهند که ضمن حفظ اصول سئو محتوا ، جدید و به روز باشند اما تفاوت بینگ این است که به صفحات قدیمی تر علاقه دارد و آنها را در رتبه های بهتری جای می دهد و یکی از تفاوت های اصلی نتایج جستجوی بینگ و گوگل در همین موضوع خلاصه می شود.

عکس العمل در مقابل محتوای پنهان

پنهان یا مخفی کردن بخشی از محتوا در صفحات از دید کاربران انسانی از نظر بینگ هیچ گونه مشکل و محدودیتی ندارد و طبق روال عادی آنها را بررسی می کند. اما در گوگل وضعیت کاملا متفاوت است و محتوای پنهان توسط گوگل بررسی نخواهد شد و حتی امکان جریمه سایت نیز وجود دارد. گوگل بوسیله الگوریتم های یادگیری ماشین ، ربات های خود را کاملا هوشمند و هماهنگ با درک انسانی کرده ، یعنی یک صفحه را کاملا از چشم یک انسان می بینند و در صورتی که هرگونه محتوا و تصویری توسط کاربر قابل رویت نباشد ، با عکس العمل عدم درج در نتایج توسط گوگل مواجه می شود.

مقایسه نحوه بررسی کلمات کلیدی

یکی از علت های تفاوت های بسیار مهم بینگ و گوگل ، به دلیل نحوه بررسی کلمات کلیدی است. برای بینگ تطابق دقیق عبارات کلیدی در مقایسه با google مهم است اما گوگل کلمات مترادف و lsi  ها را نیز بررسی می کند. برای مثال اگر شما مطلبی در رابطه با بهبود رتبه سایت بنویسید ، برای اینکه در بینگ رتبه مناسبی کسب کنید باید دقیقا عبارت بهبود رتبه سایت در متن به میزان قابل قبول تکرار شود اما گوگل تمام عبارات هم معنی مانند ارتقا رتبه سایت ، بهبود جایگاه سایت و موارد مشابه را نیز با عبارت اصلی یکسان می داند.

محتوای flash

خواندن و ایندکس فلش یک تفاوت اساسی و تاثیرگذار میان گوگل و بینگ است. بینگ به راحتی می تواند محتوای فلش را بررسی کند و حتی به آن  علاقه دارد و به دامنه هایی که محتوای flash دارند امکان دارد رتبه بهتری نیز اختصاص دهد اما گوگل هیچ علاقه ای به این نوع محتوا ندارد و آن را ایندکس نمی کند.

اهمیت برند در گوگل و بینگ

برند سایت و خدمات و محصولات برای هر دو موتور جستجو اهمیت چشمگیری دارد و سایت هایی که برند معتبر تر و محبوبتری دارند همواره جایگاه خاص و بالاتری را از آن خود خواهند کرد. باتوجه به رابطه مهم و نزدیکی که میان برندینگ و سئو وجود دارد پیشنهاد می کنیم مقاله ( تاثیر سئو در ارتقای برند و برندینگ سایت شما ) را مطالعه نمایید.

 تفاوت استراتژی های سئو برای گوگل و بینگ

تمام عوامل بالا می توانند در تفاوت نتایج serp در گوگل و بینگ نقش داشته باشند که هریک به طریقی به سئو مربوط می شوند.

مطمئنا شناخت معیارها و تفاوت های بینگ و گوگل اهمیت زیادی دارد اما باید بدانید که استراتژی های اصلی سئو تقریبا به یک شکل در هر دو عمل می کنند و موتورهای جستجو همواره سعی می کنند بهترین نتایجی را که کاربران به دنبال آن هستند را ارائه کنند. بنابراین ، بهترین روش های سئو هم برای گوگل و هم موتور بینگ ، بهینه سازی فنی  ساختار وب سایت ، بهبود تجربه کاربری ، اصلاح لینک سازی داخلی و خارجی ، افزایش سرعت سایت و سئو تصاویر می باشد.

گوگل بیش از دو سوم بازار را کنترل می کند ، و رعایت تاکتیک های مدنظر گوگل در سئو مطمئنا مهم است. بینگ / یاهو بخش نیز حدود 30 درصد بازار جستجو را در اختیار دارند  ، و این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام موتور جستجو برای کسب و کار شما مناسب تر است.

تفاوت در استراتژی های سئو بینگ و گوگل

2 پاسخ
  1. شرکت یاسان
    شرکت یاسان گفته:

    مطلب بسیار مفید و کاربردی بود و ممنون.
    بطور خلاصه چیزی که فهمیدم از این مطلب شما، گوگل به روز بودن محتوای استاندارد سایت و بهینه سازی برای موبایل و کلمات کلیدی مترادف را بررسی دقیقی داره اما سایر موتورهای جستجو بازدید و بک لینک و ورودی از موتور جستجو و عینا همان کلمه کلیدی را ملاک رتبه بندی قرار میدهند. این موضوع باعث شده نگهداری از جایگاه مناسب در گوگل مهمتر از رسیدن موقتی به آن جایگاه بشه… درسته؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *