بدون تردید آموزش و یادگیری مبانی، اصول و روشهای سئو با شرکت در دوره یا به کمک فیلم، مقالات و فایل های PDF یک امر ضروری برای مالکین و مدیران سایت ها می باشد تا به کمک آن بتوانند مخاطبین و مشتریان بالقوه خود را افزایش داده و درآمد و سود بیشتری کسب نمایند. با توسعه اینترنت و افزایش آگاهی عموم مردم در بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی برای خرید و کسب اطلاعات ، تفریح و سرگرمی و دریافت خدمات یا آموزش ، کسب و کارهای اینترنتی و سایت و فروشگاه های اینترنتی نیز افزایش یافته اند.

به دنبال افزایش رقابت میان سایت و فروشگاه های اینترنتی ، قرار گرفتن در صفحه اول و رتبه های برتر گوگل نیز دشوار شده و سایتهایی که به خوبی بهینه سازی شده باشند می توانند از رقبا پیشی بگیرند و کاربران بیشتری را جذب کنند. برای این منظور بسیاری از افراد ، پروژه سئو و بهینه سازی سایت خود را برونسپاری می کنند و برای این منظور ماهیانه یا بصورت دوره ای ، هزینه هایی را پرداخت می کنند. این در حالیست که برخی دیگر برای کاهش هزینه های خود ، با آموزش سئو از طریق مطالعه کتب و مقالات و یا شرکت در دوره های آموزش سئو ، دانش خود را در این زمینه ارتقا می دهند.

سئوبهینه به عنوان یکی از فعال ترین وب سایت ها در زمینه آموزش سئو و ارائه دهنده خدمات سئو ، با ارائه و انتشار مقالات رایگان سعی در بالابردن آگاهی و تخصص مدیران سایتها در رابطه با سئو دارد و اگرچه تاکنون پروژه های بسیاری را در این حوزه برای مشتریان خود با موفقیت به پایان رسانده ایم و با کسب بازدید و رتبه عالی ، رضایت آنها را تامین کرده ایم ، اما همواره بر آموزش سئو و یادگیری تکنیک های ارتقا و بهینه سازی سایت تاکید داشته ایم.
چرا آموزش سئو اهمیت دارد؟
اگرچه سئو یکی از ابزار بازاریابی اینترنتی است ، اما از نظر نتیجه و از جنبه هزینه ای بهترین روش محسوب می شود. بدون سئو هرگز یک سایت بازدید و ترافیک مطلوبی بدست نمی آورد و چون هدف تمام کسب و کارهای اینترنتی بالا بردن رتبه و بازدید سایت در گوگل است ، اهمیت این روش همواره احساس می شود. شما دو راه پیش رو دارید. یا انجام سئو را به متخصصین و شرکتهای دیگر بسپارید و یا خود اقدام به یادگیری سئو کنید.انتخاب دوم ، هوشمندانه تر است. آموزش سئو به این دلیل اهمیت زیادی دارد که دانش یک مدیر یا صاحب وبسایت را افزایش می دهد و وی می تواند بصورت دقیق بر عملکرد و وضعیت سایت خود نظارت داشته باشد و به این وسیله با استفاده از روشهای کلاه سفید و برطبق قوانین گوگل ، رتبه و بازدید سایت را بهبود دهد.
اهمیت آموزش سئو در کاهش هزینه های تبلیغات و بازاریابی اینترنتی نیز دیده می شود. به جرات می توان گفت سئو کم هزینه ترین روش تبلیغات در فضای مجازی است که نرخ بازگشت سرمایه بالاتری نیز نسبت به سایر روشها دارد. با یادگیری سئو شما به سایر روش های بازاریابی اینترنتی مثل تبلیغات کلیکی یا تبلیغات در شبکه های اجتماعی بی نیاز می شوید و خودتان بدون پرداخت هزینه های به آژانس های سئو ، تکنیک ها و روش های ارتقای سایت را انجام می دهید.
مطمئن باشید که هیچ فرد یا کارشناس ، دلسوزی شما را برای وبسایتتان ندارد و به اندازه مالک سایت برای بهینه سازی وقت و انرژی صرف نمی کند ، پس یادگیری سئو می تواند بهترین نتیجه را برای شما و کسب وکارتان رقم بزند.
سطوح آموزش سئو
آموزش سئو در دو سطح کلی انجام می شود. برخی افراد که آشنایی اولیه با روشها و تکنیک های بهینه سازی سایت دارند ، می توانند در سطح پیشرفته شرکت کنند و افرادی که اطلاعات کافی از اصول و پایه سئو ندارند حتما باید از سطح مبتدی شروع کنند. متاسفانه نه در ایران و نه در سایر کشورها ، دوره های دانشگاهی برای آموزش سئو وجود ندارد و این دوره های توسط افراد ، متخصصین و یا شرکت ها ارائه می شود.
سئوبهینه نیز با هدف افزایش آگاهی مخاطبان خود در دو سطح مبتدی و پیشرفته آموزش های لازم را ارائه می دهد. بسیاری از این آموزش ها بصورت مشاوره رایگان ، انتشار مقالات ، معرفی کتاب و یا در پکیج سئو سایت بصورت رایگان ارائه می شوند. اما دوره های آموزشی آنلاین و حضوری نیز در دو سطح پیشرفته و مبتدی توسط مدرسین به نام و مجرب سئوبهینه برگزار می گردد.
دقیقا به شما توضیح می دهیم که در هر سطح چه مباحثی مطرح می شود.
سطح مبتدی
اگر به عنوان یک تازه کار برای یادگیری سئو تمایل دارید ، شرکت در دوره های سطح مبتدی به شما توصیه می شود. آشنایی با مفاهیم پایه مانند موتور جستجو و نحوه کارکرد موتورهای جستجو با تمرکز بر گوگل ، آشنایی با وردپرس و جوملا ، سئو چیست و چگونه به بهبود رتبه سایت کمک می کند ، متاتگ های صفحه ، افزونه های سئو ، بهینه سازی داخلی سایت ، سئو تکنیکال ، تولید محتوا ، لینک سازی و بسیاری از موارد دیگر ، از پایه به شما آموزش داده می شود.
آموزش چنین سرفصل هایی در کمترین زمان ممکن می تواند شما را در سئو به سطح قابل قبولی برساند تا جاییکه به راحتی بتوانید رتبه و بازدید سایت خود را افزایش دهید.
البته باید بدانین که دنیای سئو و موتورهای جستجو دائما در حال تغییر و بروزرسانی است و پس از آشنایی با اصول اولیه نیاز به آموزش های پیشرفته ، مطالعه مقالات روز و پیگیری اخبار سئو دارید.
سطح پیشرفته و حرفه ای
زمانی که یک فرد اصول پایه سئو را در سطح مبتدی آموزش دید ، به چند لیل می تواند برای شرکت در دوره حرفه ای و پیشرفته اقدام کند. متخصصین سئو درآمد بالایی دارند و یادگیری پیشرفته تکنیک ها و روشهایی که برای بهینه سازی سایت لازم هستند می تواند موقعیت شغلی مناسبی را ایجاد نماید. همچنین با افزایش رقابت میان سایت های اینترنتی در هر صنعتی ، آشنایی با 250 فاکتور رتبه بندی گوگل و بهبود سایت از نظر از معیارها ، نیاز به تسلط و تخصص بیشتری دارد که در دوره های آموزش سئو پیشرفته کسب خواهید کرد.
مواردی همچون ، چگونگی استفاده از متاتگ ها ، تحقیق و یافتن عبارات کلیدی و کلمات lsi ، تحلیل رفتار کاربر ، آنالیز رقبا ، تنظیمات بهینه دسترسی خزنده های گوگل به سایت ، استفاده به جا از هدینگ و تگ عنوان ، ترکیب کلمات در محتوا ، ایجاد پروفایل بک لینک ، کار با ابزارهای تحلیلی مثل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس و… بخش های از آموزش هستند که در سطح مبتدی بصورت کلی به آنها اشاره می شود اما در دوره پیشرفته بطور دقیق و با اجرای پروژه های عملی و براساس مطالعه موردی آموزش داده می شوند.
دوره جامع آموزش سئو
در دوره های جامع آموزش سئو به شما از صفر تا صد بهینه سازی سایت را می آموزیم. از آشنایی با موتورهای جستجو و نحوه رتبه بندی سایت ها گرفته ، تا اصطلاحات ، عبارات تخصصی ، آشنایی با لینک سازی و بک لینک ، نحوه یافتن عبارات کلیدی ، دسته بندی محصولات و خدمات ، نحوه تولید محتوا و هزاران نکته ریز و درشت دیگر را در این دوره ها مطرح می کنیم. شرکت در این دوره ها برای همه علاقه مندان آزاد است و حتی اگر کوچکترین اطلاعاتی در این حوزه نداشته باشید پس از اتمام کلاس ها به یک فرد متخصص و خبره تبدیل خواهید شد.
حضوری و آنلاین
دوره های آموزشی هم بصورت آنلاین و هم حضوری برگزار می شود. افرادی که در تهران حضور دارند می توانند اقدام به ثبت نام در دوره های حضوری و افرادی که امکان مراجعه به تهران را ندارند و در شهرستان سکونت دارند در دوره های آنلاین شرکت می کنند. از نظر محتوای آموزشی و نحوه آموزش هیچ تفاوتی میان دوره های آنلاین و حضوری نیست و تمامی جزئیات ، مراحل و مطالب تخصصی عینا در هر دو حالت یکسان است.
آموزش رایگان با مقالات و ویدئو
علاوه بر دوره های آموزشی که مستلزم ثبت نام و پرداخت هزینه هستند ، امکان یادگیری رایگان از طریق مقالات و ویدئوهای منتشر شده در وب سایت سئوبهینه وجود دارد. شما به کمک مقالات می توانید اطلاعات خود را به روز نگه دارید. به دلیل تغییرات و بروزرسانی هایی که بصورت مستمر در موتورهای جستجو و فاکتورهای رتبه بندی سایت می شود ، ضروری است که مرتبا مقالات جدید را مطالعه کنید و اطلاعات خود را همگام با تغییرات به روز نمایید.

به شما پیشنهاد می کنیم که روزانه دو تا سه مقاله از مقالات زبان فارسی سئوبهینه را مطالعه کنید تا ضمن یادگیری رایگان اصول و مبانی سئو ، از آخرین تغییرات در این حوزه آگاه شوید. علاوه بر این کتب ، مقالات و pdf های آموزشی بسیاری نیز در سایت های انگلیسی زبان وجود دارند.
به دلیل تغییرات بسیار زیادی که طی سالیان اخیر در گوگل و سایر موتورهای جستجو اتفاق افتاده ، به جرات می توان گفت که 50 درصد دانش و اطلاعات قدیمی افراد که مربوط به دو یا سه سال قبل است امروز نه تنها کارساز نیست بلکه برخی از روش ها و استراتژی ها امروز تاثیر منفی هم دارند. مثلا اگر ساخت بک لینک انبوه در گذشته تاثیر کاملا مثبتی در رتبه سایت داشت ، امروزه بک لینک ها انبوه یکی از عوامل افت رتبه و جریمه سایت محسوب می شوند. به همین دلیل تاکید می کنیم که روزانه از مقالات رایگان برای آموزش استفاده کنید تا همیشه وب سایت خود را در بالاترین رتبه ها نگه دارید.
اصول پایه و مبانی سئو
آیا می دانید در حدود 44 درصد کسب و کارهای آنلاین از سئو استفاده می کنند؟ اگر قبلا روی این روش سرمایه گذاری نکرده اید و قصد دارید اطلاعات و دانش خود را در این زمینه بالا ببرید با ما باشید.این تضمین را به شما می دهیم که با یادگیری سئو و مطالعه تمامی مطالب این صفحه ، وب سایت شما رتبه و بازدید بسیار بالایی را در گوگل کسب می کند و فروش و درآمد اینترنتی شما چند برابر خواهد شد.
بی شک این صفحه یکی از کامل ترین و جامع ترین مطالب در رابطه با آموزش سئو می باشد که حتی هر هفته یا ده روز نیز مطالب آن بروزرسانی می شود. ابتدا مبانی پایه و اصول را با هم بررسی می کنیم و اطلاعاتی در مورد روش ها ، اهداف و اهمیت سئو به شما ارائه می دهیم.
سئو چیست؟
برای شروع ارائه تعریف کوتاهی از سئو خالی از لطف نیست. search engine optimization به معنی تحت لفظی بهینه سازی سایت در متورهای جستجو ، که به اختصار seo نوشته می شود، مجموعه اقدامات و ترفندهایی است که با هدف ارتباط بهتر سایت با موتورهای جستجو در نهایت کسب رتبه بهتر در نتایج و پیشی افتاددن از سایت های رقیب می باشد. برای اینکه بتوانید سایت خود را در نتایج ارتقا دهید ، باید بیش از 250 فاکتور را بررسی و بهینه کنید. با آموزش سئو شما قادر خواهید بود در مدت زمان کمی بر تمامی روش ها و اصول بهینه سازی سایت مسلط شوید و در ادامه با کسب تجربه ، کسب و کار اینترنتی خود را از طریق گوگل رونق دهید.
اگر اطلاعات بیشتری در این زمینه میخواید صفحه سئو چیست؟ ضرورت انجام seo چیست ؟ رو مطالعه کن! اینجا اطلاعات فوق العاده ای بدست میاری!
ظرف چه مدت می توانم سئو را یاد بگیرم؟
سئو یکی از موضوعات پردامنه و دارای مفاهیم و مباحث بسیاری است. نمی توان انتظار داشت که یک فرد مبتدی در مدت زمان کوتاهی تبدیل به یک متخصص شود. زیرا هرچه شما در این زمینه می آموزید ، متوجه می شوید که دانستی های بیشتری نیز وجود دارد. حتی افراد متخصص که چندین سال در این حوزه فعالیت می کنند نیز مرتبا مقالات و تغییرات را رصد می کنند. اما می توان گفت برای یادگیری مبانی پایه ، دوره های آموزشی در حدود 20 ساعت کفایت می کند و در ادامه باید آموزش ها بصورت عملی ارائه شود. در صورتیکه بخواهید بدون شرکت در دوره آموزشی و کاملا رایگان سئو را بیاموزید ، باید مقالات و ویدئوهای آموزشی را مشاهده کنید که مستلزم صرف زمان و انرژی بیشتری است.
اهداف و نتایج قابل انتظار
هر فردی که یک سایت یا فروشگاه اینترنتی دارد ، اهداف معینی را دنبال می کند و نتایج ویژه ای را از سئو انتظار دارد. برخی فقط به دنبال افزایش سرعت سایت هستند ، برخی تمایل دارند به ازای عبارات کلیدی در نتایج رتبه بهتری بدست آورند ، عده ای فقط به دنبال بهبود UX سایت خود هستند. اما درصورتیکه که فرآیند سئو بصورت کامل اجرا شود نتایج بسیار شگفت انگیزی بدست خواهد آمد:
- افزایش سرعت سایت ، یعنی زمانیکه کاربر سایت شما را مشاهده می کند در کمترین زمان ممکن بارگزاری شود.
- افزایش طبیعی ترافیک و بازدید سایت
- ارتقا در نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو
- افزایش تعداد لینک های ورودی به سایت
- ارتقا برند سایت و شرکت ، شناخت کاربران از برند و نام شرکت شما بیشتر خواهد شد
- افزایش مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی
- افزایش قدرت و اعتبار دامنه
- کاهش نرخ خروج کاربر از سایت و افزایش زمان حضور ، این هدف به کمک اصلاح و بهبود محتوا انجام می شود.
- بهبود ساختار و عملکرد سایت
تنظیم اهداف متناسب با وب سایت
وقتی اهداف را دقیق و متناسب با سایت خود تنظیم کردید به سراغ تدوین استراتژی ها می روید. این اهداف شما را در مسیر دستیابی به نتایج بهتر یاری می کند و در اولویت بندی روش ها و مراحل اجرا تاثیر بسزایی دارد. شناسایی اهداف نه فقط برای وب سایت بلکه برای موفقیت کسب و کار شما هم بسیار مهم است.
استراتژی و روش ها
استراتژی سئو یا رویکردی که برای برای بهینه سازی در موتورهای جستجو در نظر می گیرید ، فرآیند برنامه ریزی ، طرح کلی و اجرای مراحل طراحی شده برای بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو است. به عبارت دیگر: استراتژی هایی که با هدف ارتقا رتبه ، بهبود شرایط سایت و افزایش ترافیک از موتورهای جستجو تدوین می شوند.
استراتژی ها و روش های متعددی برای سئو مورد استفاده قرار می گیرد که هدف آنها بهینه سازی کامل یک سایت از جهات و جوانب مختلف است. انتظاراتی که از سئو دارید ، استراتژی های شما را شکل می دهند. اما در اکثر مواقع روش هایی مثل تولید محتوا ، لینک سازی داخلی و خارجی ، کاهش حجم سایت و بالا بردن سرعت بارگزاری ، یافتن عبارات کلیدی مهم ، بهینه سازی نسخه موبایل سایت جز روش های اصلی در سال 2021 هستند.
آموزش تحقیق و هدف گذاری کلمات کلیدی
یکی از اولین قدم ها در ارتقای سایت در موتور جستجو این است که مشخص کنید واقعا برای چه چیزی بهینه سازی می کنید. این بدان معناست که عباراتی را که مردم جستجو میکنند (که به عنوان«کلمات کلیدی» شناخته میشود) و میخواهید وبسایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل به ازای چنین عباراتی در رتبه های بالا دیده شود، شناسایی کنید.

شاید در نگاه اول کمی ساده به نظر برسد. در حالیکه این کار باید توسط افراد باتجربه و مسلط به اصول تحقیقات کلمات کلیدی انجام شود.
در مقالات آموزش سئو گفته ایم که متاسفانه یافتن و هدف گذاری کلمات کلیدی به این سادگی نیست. هنگام تعیین کلمات کلیدی که می خواهید در سایت خود هدف قرار دهید، باید چند فاکتور کلیدی را در نظر بگیرید:
حجم جستجو
اولین عاملی که باید در نظر گرفت این است که چند نفر واقعاً برای یک کلمه کلیدی خاص جستجو می کنند. هرچه افراد بیشتری به دنبال یک کلمه کلیدی باشند، مخاطبان بیشتری را جذب خواهید کرد. برعکس، اگر کسی به دنبال کلمه کلیدی مدنظر شما نباشد، مخاطبی برای یافتن محتوای شما از طریق موتور جستجو وجود ندارد.
ارتباط عبارات
عبارتی را هدف قرار دهید که به طور مکرر برای آن جستجو شود؛ اما اگر این عبارات به مشتریان بالقوه شما مرتبط نباشد چه؟ فاکتور ارتباط در ابتدا ساده به نظر میرسد اما اگر در زمینه پوشاک فعالیت دارید، طبیعتا علاقه ای ندارید که به ازای عباراتی مثل خرید حیوانات خانگی در گوگل دیده شوید. پس باید به ارتباط کلمات کلیدی با محصولات یا خدمات خود توجه داشته باشید.
رقابت کلمات کلیدی
مانند هر فرصت تجاری، در سئو نیز می خواهید هزینه های بالقوه و درصد موفقیت را در نظر بگیرید. این به معنای درک رقابت نسبی و شانس بهبود رتبه در مقایسه با رقبای شماست. تعیین درجه سختی کلمات کلیدی را بیاموزید و از روشهای ذکر شده در این مقاله استفاده کنید.
یکی از مهم ترین نکاتی که در آموزش سئو تاکید میکنیم شناخت دقیق مخاطبان هدف شماست. ابتدا باید بدانید که مشتریان احتمالی شما چه کسانی هستند و احتمالا چه چیزی را جستجو می کنند. آنها به چه نوع محصولات و خدماتی علاقه مند هستند؟ چه مشکلاتی دارند؟ از چه کلماتی برای توصیف محصولات و خدمات مدنظر خود استفاده میکنند؟ پس از یافتن پاسخ این سوالات فهرستی از مهمترین کلمات کلیدی تهیه کنید و از عباراتی که رقابت کمتری دارند شروع کنید و کم کم به سراغ عبارات پر رقابت بروید و رتبه سایت را نسبت به رقبای خود بهبود دهید.
آموزش نحوه معماری اطلاعات و لینکسازی داخلی
معماری اطلاعات به نحوه سازماندهی صفحات وب سایت اشاره دارد. روشی که وب سایت خود را سازماندهی میکنید و لینکسازی بین صفحات را انجام میدهید، تاثیر زیادی بر نحوه رتبه بندی محتوای صفحات سایت شما در نتایج جستجو دارد.
دلیل این امر این است که موتورهای جستجو تا حد زیادی لینک ها را به عنوان رای اعتماد و وسیله ای برای کمک به درک اینکه یک صفحه در مورد چیست و چقدر اهمیت دارد میشناسند.

موتورهای جستجو همچنین به انکرتکستی که برای لینکدهی استفاده شده برای متوجه شدن محتوای یک صفحه توحه میکنند. شما باید ساختار سایت را به نوعی ایجاد کنید که مهمترین صفحات همیشه در دسترس و جلوی چشم کاربر باشند و همچنین به مهمترین لندینگ پیج های سایت از سایر صفحات و مقالات لینک دهید.
معماری اطلاعات می تواند یکی از موضوع بسیار پیچیده آموزش سئو باشد – به ویژه برای صاحبان سایت های بزرگتر. پس در این مورد باید به موارد زیر دقت داشته باشید:
مهمترین صفحات سایت (صفحاتی که برای هدف قرار دادن با ارزش ترین کلمات کلیدی خود استفاده می کنید) را در معماری اطلاعات در سرشاخه قرار دهید: به این معنی که همواره در ترتیب صفحات و ناوبری سایت در شاخه های بالایی قرار بگیرند و از تمام صفحات زیرشاخه لینک دریافت کنند.
به طور کلی شما باید یک “معماری اطلاعات مسطح” برای سایت خود داشته باشید – به این صورت که هر صفحه ای را که می خواهید رتبه ای را در موتورهای جستجو داشته باشید با حداقل کلیک ممکن از صفحه اصلی خود و بیشتر صفحات لینک داده شده نگه دارید.
آموزش تولید و بازاریابی محتوا
اگر می خواهید یک بازاریاب دیجیتال یا سئوکار موفق شوید، ابتدا باید یک متخصص بازاریابی محتوا شوید و بهترین راه برای انجام این کار، دنبال کردن یک دوره بازاریابی محتوا است.
دوره های آموزش سئو خوب به شما کمک میکند تا مهارتهای نوشتن محتوا، مهارتهای لینکسازی در محتوا، تنظیمات هدینگ ها و هر مهارت دیگری را که برای تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی محتوا لازم است، بدست آورید. امروزه افراد زیادی پس از یادگیری تولید محتوا، درآمد بالایی از این طریق کسب میکنند. حتی نه به منظور تولید محتوا برای وب سایت خود. بلکه ارائه خدمات به سایر سایت ها.

کاربران در اینترنت الگوهای رفتاری خود را تغییر داده اند و برخلاف گذشته که بنرها و تصاویر نظر انها را جلب میکرد، امروزه به دنبال یافتن سایت هایی هستند که محتوای کاربردی و متفاوت به آنها ارائه می دهند. برای اینکه بتوانید محتوای عالی و قابل قبولی برای سایت خود ایجاد کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید.
شناسایی مخاطبان هدف
مهمترین جنبه بازاریابی محتوا این است که بدانید مخاطب شما چه کسی است، بنابراین می توانید محتوا را به گونه ای هدایت کنید که در راستای اهداف آنان باشد شود تا بتوانید تعداد کاربر بیشتری را جذب کنید.
راههای زیادی برای یافتن مخاطبان وجود دارد، یکی از کارهایی که در سئوبهینه برای بازاریابی محتوا و ایجاد محتوای جدید برای وب سایت هیا طرف قرارداد خود انجام میدهیم دسته بندی مخاطبان براساس سن، موقعیت جغرافیایی، جنسیت و علاقه مندی های کاربران است.
به یاد داشته باشید که مخاطبان واقعی شما ، متفاوت از مخاطبان مورد نظر شما هستند. شما باید مخاطب واقعی و مشتری بالقوه را شناسایی کنید و متناسب با خواسته های او محتوا را تولید کنید.
روش دسترسی مناسب به مخاطب را بیابید
هنگامی که مخاطبان خود را بشناسید، باید بهترین راه برای دستیابی به آنها را پیدا کنید تا محتوای خود را به آنها برسانید.
آیا آنها در شبکه های اجتماعی هستند؟
آیا آنها مستقیماً به سایت شما می روند؟
آیا موتورهای جستجو بستر مناسبی برای دسترسی به کاربران هدف شماست؟
شناسایی کانال و روش دسترسی مناسب به شما این امکان را می دهد که با مخاطبان خود بهتر تعامل داشته باشید و با اجتناب از پلتفرم های اشتباه در زمان صرفه جویی کنید. راههای مختلفی برای تعامل و راههای متفاوتی برای ایجاد محتوا در هر کانال وجود دارد، بنابراین هنگام نوشتن به این نکته توجه داشته باشید. با این حال خود را به یک کانال محدود نکنید، رویکرد بازاریابی چند کانالی ( مثلا همزمان هم از طریق شبکه های اجتماعی و هم موتورهای جستجو ) در صورت مدیریت صحیح می تواند نتایج عالی به همراه داشته باشد.
محتوای مرتبط تولید کنید
ارتباط در بازاریابی محتوا یک فاکتور کلیدی است. اگر محتوا به مخاطبان شما مرتبط نباشد، آن ها تصور می کنند که هرزنامه است. با برآورده کردن نیازهای مخاطبان و پایبندی به اطلاعات مرتبط، احتمال اینکه کاربران شما برای دفعات بعد نیز از سایت شما بازدید کنند، بیشتر خواهد شد. یک راه خوب برای اطمینان از مرتبط ماندن محتوای شما با مخاطبان، نوشتن براساس علایق، نیازها و ویژگی های شخصیتی کاربران است.
صدا و لحن مناسب را ایجاد و حفظ کنید
هر برندی هویت و صدای منحصر به فرد خود را دارد. این صداها مترادف با برندها می شوند و وقتی نوبت به فعالیت های بازاریابی یا سئو می رسد، یکپارچگی چشم نوازی را در سراسر صفحه ایجاد می کنند. هدف تنها از طریق محتوا قابل تشخیص است. کارشناسان ما زمانیکه در وب سایت سئوبهینه محتوایی منتشر میکنند، براساس یک الگوی مشخص و با کلمات و عبارات، افعال و جمله بندی های یکسانی مقالات را منتشر میکنند. شما هم یک سبک خاص و ویژه برای سایت خود داشته باشید.
مطمئن شوید که محتوا دارای ارزش است
هنگامی که همه گزینه های بالا را در نظر گرفتید، باید بر این تمرکز کنید که آیا محتوا برای کاربر ارزشمند است یا خیر. افرادی که محتوای شما را می خوانند معمولاً به دنبال اهدافی هستند، بنابراین باید روی کمک به آنها برای رسیدن به هدف نهایی خود تمرکز کنید. ارائه ارزش از طریق محتوا باعث می شود که مخاطبان شما به آن احترام بگذارند و عاملی برای تشویق آنها جهت مراجعه مجدد به وب سایت شما در آینده خواهد بود. گوگل چه محتوایی را دوست دارد؟ یک مطلب عالی برای افزایش اطلاعات شما در این زمینه است.
استفاده از تصاویر و ویدئو
نکته بعدی مرتبط با محتوانویسی در آموزش سئو این است که ، فقط محتوای متنی، در صورتیکه محتوا طولانی باشد، امکان دارد کاربر را خسته کند. به همین دلیل توصیه میکنیم که به ازای هر پاراگراف طولانی یا دو پاراگراف متن، یک تصویر یا ویدئو نیز درج کنید. البته تصاویر و ویدئوها باید کاملا مرتبط با محتوای تولید شده باشند. این امر نه تنها از دلزدگی کاربر جهت مطالعه ادامه متن جلوگیری میکند، بلکه موجب افزایش مدت زمان حضور کاربر روی سایت می شود که یکی از مهمترین فاکتورهای سئو برای ارتقا سایت در گول محسوب می شود.
پیوند دادن مطالب مرتبط
لینکدهی را فراموش نکنید. لینکها پل های ارتباطی میان صفحات وب هستند که کاربران و ربات های جستجوگر را از صفحه ای به صفحه دیگر منتقل میکنند. پیوند دادن مطالب مرتبط اطلاعات کاملتر و ارزشمندتری را به مخاطب منتقل میکنند، ارزش محتوا را افزایش میدهند و در نتیجه صفحه موردنظر در نتایج گوگل نیز افزایش رتبه خواهد داشت. دقت کنید که مطالب کاملا همراستا و مربوط به هم را پیوند دهید، زیرا لینکدهی به صفحات غیرمرتبط برای کاربران ارزشی ندارد و در نتیجه موجب افت رتبه سایت در گوگل می شود.
اصطلاحات پرکاربرد
برای اینکه آموزش سئو را مرحله به مرحله و با جزئیات کامل به شما ارائه دهیم ، توضیحات را در قالب اصطلاحات بیان می کنیم. هر کدام از اصطلاحاتی که در ادامه مطرح می شوند شامل چندین زیرشاخه هستند که در ادامه مطالعه خواهید کرد. این اصطلاحات ، زبان یک متخصص سئو هستند و برای اینکه بتوانید به درستی پیش بروید ، باید تسلط کاملی بر این اصطلاحات داشته باشید. همچنین برای مطالعه مقالات و مطالب تخصصی همواره با این موارد روبرو می شوید. پس عدم شناخت دقیق اصطلاحات مشکلات فراوانی را برای شما که قصد دارید سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا دهید ، یا یک کسب و کار موفق اینترنتی را راه اندازی کنید ، به وجود می آورد.

آنچه در ادامه می خوانید! تخصصی ترین اصطلاحات مانند ، موتورهای جستجو و نحوه عملکرد آنها ، خزیدن ، ایندکس کردن و رتبه بندی ، الگوریتم های رتبه بندی ، بهینه سازی داخلی و خارجی سایت ، متاتگ ها ، بک لینک ها ، انکرتکست چیست؟ کلمات کلیدی و نحوه یافتن آنها ، تجربه کاربری ، معرفی پلتفرم وردپرس ، اموزش لینکسازی داخلی و خارجی ، نحوه کار با کنسول جستجوی گوگل و با بسیاری مطالب و اصطلاحات دیگر آشنایی کامل پیدا خواهید کرد.
موتور جستجو
موتور جستجو یا search engine وب سایت ها و سامانه های اینترنتی پاسخگو هستند. آنها برای کشف ، درک و سازماندهی محتوای اینترنت ایجاد شده اند تا بتوانند به سوالات ، نیازهای کاربران که با جستجو ارائه می شوند ، پاسخ دهند و وب سایت های مرتبط را نمایش دهند. گوگل به عنوان معروف ترین و محبوب ترین موتور جستجو شناخته می شود. بینگ ، یاندکس و یاهو نیز نمونه های دیگری از موتورهای جستجو هستند. درواقع این وب سایتها با پشتیبانی دیتاست های عظیم ، اطلاعات تمامی صفحات وب در کل اینترنت را جمع آوری ، دسته بندی و نمایش می دهند. برای آشنایی با همه موتورهای جستجو مقاله بسیار کلیدی 14 موتور جستجو به غیر از گوگل را مطالعه کنید.
در سئو ، همه موتورهای جستجو برابر نیستند
بسیاری از مبتدیان در مورد اهمیت و تفاوت ارزاش موتورهای جستجو اطلاعاتی ندارند. اکثر مردم می دانند که گوگل بیشترین سهم بازار را دارد ، اما بهینه سازی برای بینگ ، یاهو و دیگران چقدر مهم است؟ حقیقت این است که علی رغم وجود بیش از 30 موتور جستجوی مهم ، اکثرا متخصصین سئو فقط به گوگل توجه می کنند. چرا؟ پاسخ کوتاه این است که گوگل وب سایتی است که اکثریت قریب به اتفاق کاربران برای جستجو در اینترنت از آن استفاده می کنند ، یعنی بیش از 90درصد کل جستجوهای انجام شده در اینترنت در گوگل انجام می شود.
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟
موتورهای جستجو از طریق سه عملکرد اصلی کار می کنند ، در آموزش سئو به شما خواهیم گفت که چگونه و چه صفحاتی را برای خزیدن ربات های جستجوگر در دسترس قرار دهید ، چطور سرعت و کیفیت نمایه سازی را بالا ببرید و چگونه رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو و بطور ویژه گوگل را ارتقا دهید.
خزیدن: تمامی صفحات وب در اینترنت را بررسی می کنند.
نمایه سازی: محتوای پیدا شده در طی فرآیند خزیدن را ذخیره و سازماندهی می کنند. هنگامی که یک صفحه در فهرست قرار گرفت ، می تواند در نتایج به کاربران نمایش داده شود.
رتبه بندی: وب سایت ها را براساس کلمات کلیدی ، میزان کیفیت و ارتباط با موضوعات جستجو شده توسط کاربران رتبه بندی می کنند و سایت های برتر در رتبه های بهتری قرار می گیرند.
الگوریتم های رتبه بندی
الگوریتم ها قوانین و استانداردهایی هستند که هر موتور جستجو برای رتبه بندی سایت ها لحاظ می کند و برای اینکه سایت خود را در بهترین رتبه ببینید باید طبق این قوانین عمل کنید. البته الگوریتم های رتبه بندی موتورهای جستجوی مختلف با هم متفاوت است ، یعنی روش هایی که برای ارتقا رتبه سایت در بینگ یا یاهو کاربرد دارند ، ممکن است برای گوگل اثربخش نباشند. اما همانطور که گفتیم باتوجه به محبوبیت بالای گوگل ، بهتر است که الگوریتم های رتبه بندی گوگل را بشناسید و سایت خود را بر این اساس بهینه کنید. الگوریتم های پنگوئن ، مرغ مگس خوار ، پاندا ، کافئین ، رنک برین نمونه هایی از الگوریتم های گوگل هستند که پیشنهاد می کنیم از لینک معرفی الگوریتم های گوگل اطلاعات کاملی در این زمینه بدست آورید.
ربات ها یا خزنده های گوگل google bot
خزنده یا ربات های گوگل که گاهی با نام هتی spider یا google bot یا google crawler شناخته می شود و اغلب به خزنده خلاصه می شود، یک ربات اینترنتی است که به طور سیستماتیک وب و صفحات منتشر شده را مرور می کند و توسط گوگل به منظور نمایه سازی وب مورد استفاده قرار میگیرد.
خزنده ها از سایت های مختلفی بازدید میکنند و اطلاعات صفحات وب را جمع آوری مینمایند. این مبحث به دلیل اینکه در ارتباط بین سایت و موتور جستجو تاثیر دارد اهمیت زیادی در آموزش سئو دارد. مکانیسمهایی برای سایت ها یا صفحاتی که مایل به بررسی شدن نیستند وجود دارد تا این موضوع را به ربات خزنده اعلام کنند. به عنوان مثال، با تنظیمات فایل robots.txt میتوان از دسترسی گوگل بات به بخش هایی از سایت که مایل نیستیم ایندکس شوند جلوگیری کرد.
فاکتورهای رتبه بندی گوگل یعنی چه؟
هر موتورجستجویی معیارهایی برای رتبه بندی سایتها دارد. گوگل به عنوان محبوب ترین آنها، سخت گیرانه ترین معیارها را دارد. فاکتورهای رتبه بندی معیارها و مواردی هستند که گوگل برای رنک بندی سایتها لحاظ میکند. از مهمترین این فاکتورها میتوان به کیفیت محتوا، طول محتوا، متاتگ های صفحه، سرعت سایت، قدمت دامنه سایت، دامین اتوریتی، بک لینک های سایت، میزان بازدید سایت، محبوبیت برند سایت، مدت زمان میانگین حضور کاربران، تجربه کاربری، جذابیت بصری سایت و … اشاره کرد.
طبق تحقیقات این فاکتورها در حدود 250 مورد هستند که البته تاثیر همه آنها یکسان نیست، اما اگر رقبای زیاد و سرسختی دارید ، برای اینکه سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانید باید فاکتورهای بیشتری را بهینه کنید. 15 فاکتور اصلی رتبه بندی گوگل در سال 2022 اطلاعات مفیدی در اینباره به شما میدهد.
متاتگ چیست؟
متاتگ ها قسمت هایی در کد HTML هستند که حاوی اطلاعاتی در مورد یک وب سایت یا صفحه هستند. گاها این اطلاعات در خود وب سایت قابل مشاهده نیست، اما برخی از متاتگ ها قابل مشاهده هستند. موتورهای جستجو به متا تگ های خاصی دسترسی دارند تا به عنوان مثال بتوانند عنوان صفحه و توضیحات را در نتایج جستجو نمایش دهند. متاتگ عنوان، تگ توضیحات، تگ های هدینگ، تگ متن جایگزین تصویر، پرکاربردترین تگها در سئو هستند که با آنها سروکار زیادی هم دارید.
اگرچه بیشتر موتورهای جستجو چند سالی سهت از متا تگ ها را برای رتبه بندی کمتر استفاده میکنندف اما این تگ ها همچنان برای بهینه سازی موتورهای جستجو مفید هستند و حتی به افزایش نرخ کلیک وب سایت کمک می کنند.
سئو تکنیکال
سئوی تکنیکال زیرمجموعه ای از سئو است که شامل بهینه سازی زیرساخت وب سایت شما می شود تا بتوان به راحتی توسط موتورهای جستجو خزیده و فهرست شود. با اجزای فنی وب سایت شما – مانند نقشه سایت، سرعت صفحه، ساختار URL، نشانه گذاری اسکیما، ناوبری سایت و موارد دیگر سروکار دارد.
اگر میخواهید ترافیک ارگانیک را از موتورهای جستجو افزایش دهید، داشتن یک وب سایت بهینه شده ضروری است، زیرا اگر کاربران نتوانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند یا نتوانند سایت را به درستی مشاهده کنند، طراحی جذاب و محتوای باکیفیت بی فایده است.
بسیاری از صاحبان وب سایت اهمیت سئو و محتوا را در صفحه می دانند، اما سئو فنی را نادیده می گیرند زیرا به نظر “پیچیده” می رسد. اما، در واقع، سئو فنی بسیار مهم است، زیرا به موتورهای جستجو کمک می کند تا سایت شما را بخزند و در ابتدا آن را در نتایج جستجو رتبه بندی کنند.
سئوی تکنیکال شامل تمام اجزایی است که وب سایت شما را سریع، سازگار با موبایل، کاربر پسند و کاربردی می کند. بدون آن، ممکن است سایت جذابی داشته باشید که به کندی بارگزاری میشود، قابل استفاده در دستگاه های تلفن همراه نیست، کاربران را به سمت دسترسی اطلاعاتی که نیاز دارند هدایت نمیکند، یا زمانی که کاربران سعی میکنند با شما تماس بگیرند یا محصولات شما را بخرند، دچار مشکل میشوند.
این مطلب بصورت مستمر بروزرسانی می شود
مقالات آموزشی رایگان
موارد زیر بخش هایی از مقالات آموزشی رایگان هستند که توسط بهترین مدرسین و متخصصین سئو به رشته تحریر در آمده اند. شما می توانید ضمن مطالعه این مقالات ، در صورت هرگونه سوال یا درخواستی با ما تماس بگیرید: