آیا میدانید که سئو فروشگاه اینترنتی با سئو سایت های شرکتی و غیر فروشگاهی تفاوت های زیادی دارد؟ از طراحی قالب گرفته تا نحوه لینک سازی و در کل اهداف بهینه سازی تفاوت های اساسی در فروشگاه های اینترنتی وجود دارد که باید به انها توجه شود.
این نوع از وبسایت ها با هدف فروش و ارائه محصولات به مشتریان طراحی و ساخته می شوند پس باید ساختاری مناسب جهت معرفی دقیق محصول ، دسته بندی محصولات ، سیستم های پرداخت آنلاین حرفه ای ، قابلیت انتخاب چند محصول در یک سبد خرید و سرعت بالا در پردازش اطلاعات و بارگزاری داشته باشند.
سئو و بهسازی فروشگاه اینترنتی شاخه ای از بهینه سازی سایت است که بصورت تخصصی در افزایش سود و درآمد ناشی از فروش مستقیم کالا به مخاطب تاثیر مثبت دارد و باید توسط سئوکار های باتجربه انجام شود.
تفاوت سئو سایت فروشگاهی با وبسایت عادی
در یک دسته بندی کلی می توان وب سایت ها را به دو دسته فروشگاهی و غیرفروشگاهی تقسیم کرد. در این حالت سایت های معمولی یا عادی دسته ای هستند که با هدفی غیر از فروش آنلاین طراحی شده اند و در مقابل فروشگاه های اینترنتی باهدف فروش مستقیم محصول و دریافت هزینه آنلاین از مشتری فعالیت می کنند.
یک تفاوت عمده ای که این دو دسته با هم دارند در سئو کلمات کلیدی آنهاست. معمولا وبسایت های معمولی در راستای یک عبارت خاص بهینه می شوند اما سئو فروشگاه اینترنتی به علت کثرت محصولات و تنوع دسته بندی ها بر روی یک عبارت خاص متمرکز نمی شود. از سویی دیگر در سایت های غیر فروشگاهی تلاش برای ارتقای صفحه اول وبسایت در گوگل است درصورتی که در فروشگاه اینترنتی باید تمام محصولات در رتبه های مناسب گوگل قرار بگیرند.
اگر سئو سایت در شرایط عادی را فرآیندی سخت و زمانبر در نظر بگیریم ، سئو فروشگاه اینترنتی ده ها برابر دشوارتر و زمانگیر تر خواهد بود و تفاوت آنها به علت ساختار و طراحی متفاوت غیرقابل انکار است.
مهم ترین اقدامات برای سئو فروشگاه اینترنتی
باتوجه به تفاوت هایی اساسی که میان سایت های فروشگاهی با وبسایت های دیگر قائل شدیم ، طبیعتا اقدامات سئو و بهینه سازی نیز برای فروشگاه های اینترنتی به شکل دیگری انجام می شود. مهم ترین اقدامات در بهینه سازی سایت های فروشگاهی را در ادامه تشریح خواهیم کرد که نبود هرکدام منجر به نقص در یک وبسایت فروشگاهی خواهد بود و عملا در رتبه و اعتبار آن تاثیر منفی خواهد داشت.
سئو قالب فروشگاه اینترنتی
اولین بخش مورد توجه سئو قالب فروشگاه اینترنتی است که باید به دقت انجام شود. پس از طراحی فروشگاه اینترنتی ( که حتما باید توسط یک طراح خبره انجام شود ) هدف کاهش خطاهای احتمالی کدنویسی قالب سایت است.
کاهش حجم و فشرده سازی تمام کدهای به کار رفته در قالب فروشگاه اینترنتی منجر به افزایش سرعت و ارتقای عملکرد آن می شود. در بسیاری از موارد سایت های فروشگاهی را مشاهده کرده ایم که به این نکته توجه نکرده اند و تاثیر منفی آن در کاهش رضایت کاربری و در نتیجه افت رتبه سایت مشهود است.
مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد می شود: سئو قالب سایت
ایجاد ناحیه کاربری
طراحی ناحیه کاربری بهینه شده برای فروشگاه اینترنتی اهمیت زیادی دارد. باید ناحیه ای برای کاربران و مشتریان فراهم شود که بتوانند اقدام به خرید ، مقایسه محصول و واریز وجه شوند و همچنین در صورت لزوم انتقادات و پیشنهادات خود را ارائه دهند. ایجاد ناحیه کاربری موجب افزایش مشتریان وفادار می گردد و درعین حال امنیت و اعتماد مشتری از خرید را افزایش خواهد داد.
دسته بندی محصولات
یکی از مواردی که در سئو فروشگاه اینترنتی تاثیر پررنگی دارد سیستم دسته بندی محصولات است. این مسئله دو مزیت دارد. اول اینکه ساختار منظم و دسته بندی محصولات هم خانواده می تواند به مسیریابی مطلوب کاربر در سایت کمک نماید و ثانیا ، گوگل و ربات های جستجوگر گوگل ارتباط میان اجزا و محصولات سایت را بهتر درک می کنند و در رتبه بندی لحاظ خواهند کرد.
سئو تصاویر فروشگاه اینترنتی
تصاویر حجم بالایی از دیتابیس سایت های فروشگاهی را اشغال می کنند. معمولا از یک محصول بین 3 تا 5 تصویر بر روی وبسایت بارگزاری می شود و درصورتی که تصاویر به درستی سئو نشده باشند علاوه بر بالا رفتن حجم دیتاست ، کاهش سرعت سایت و نارضایتی مشتری را درپی خواهد داشت.
سئو تصاویر یعنی کاهش حجم هر تصویر با نرم افزارهای تخصصی و افزودن تگ توضیحات به شکل صحیح و موثر در رتبه بندی تصاویر در موتورهای جستجو.
درصورتی که برای معرفی محصولات از ویدئو و کلیپ های تصویری نیز استفاده شود ، به همین صورت باید اقدام کرد و فایل مربوطه را فشرده سازی و بهینه نمود.
در این رابطه بیشتر بدانید : بهینه سازی تصاویر سایت بر اساس استانداردهای سئو
قابلیت مقایسه محصولات و معرفی محصولات مشابه
یکی از بخش هایی که در فروشگاه های اینترنتی اهمیت دارد ایجاد ابزار و قابلیت مقایسه محصولات است که علاوه بر بهبود سئو موجب رضایت مشتریان و افزایش شانس فروش محصولات می گردد. مقایسه و معرفی محصولات مشابه نیز می تواند در قصد خرید مشتری تاثیرگذار باشد.
سیستم پرداخت آسان
طراحی و بهینه سازی سیستم پرداخت آنلاین که دسترسی آسان را برای کاربر فراهم نماید موجب سودآوری هرچه بیشتر فروشگاه اینترنتی می شود که یک سئوکار باتجربه باید نگاهی ویژه به آن داشته باشد. به طور کلی تمامی اجزا سایت های فروشگاهی در جذب مخاطب بیشتر نقش ویژه ای را ایفا می کنند.
پیشنهادات ویژه
در سئو فروشگاه اینترنتی باید به این نکته توجه کرد که هدف مالک فروشگاه افزایش فروش است پس باید به مخاطب در حین خرید یک محصول پیشنهادات دیگری نیز ارائه شود ، همچنین پیشنهادات ویژه شامل تخفیف های دوره ای یا ایجاد سیستمی برای ارسال پروموشن به مشتریان سابق می تواند تاثیر زیادی در سئو سایت های فروشگاهی داشته باشد.
طراحی نسخه و اپلیکیشن موبایل
اقدام دیگری که به منظور بهبود سئو فروشگاه اینترنتی باید انجام شود ، طراحی نسخه موبایل و یا اپلیکیشن مخصوص برای کاربران موبایلی است. به علت افزایش استفاده از موبایل در جهت خرید و حضور در فضای مجازی نباید از این مورد غافل شد. سئو صفحات براساس تکنولوژی های تلفن همراه نه تنها موجب افزایش مشتریان می شود بلکه ارتقای وبسایت فروشگاهی را در گوگل و کسب امتیازات مثبت را به همراه دارد. نسخه موبایل و سازگاری با تلفن های همراه که یک فاکتور حیاتی است و حتما باید سایت در موبایل عملکرد کامل و صحیحی داشته باشد. ولی می توانید اپلیکشین را بنا به نیاز خود یا نوع مشتریانی که دارید راه اندازی کنید یا خیر.
بهبود سئو فروشگاه اینترنتی با منو Breadcrumbs
منوی Breadcrumbs در بالای هر صفحه نمایش داده می شود و شامل تعدادی لینک داخلی است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا به سرعت به بخش قبلی یا صفحه اصلی وب سایت شما بازگردند.
وقتی کاربران در جستجوی محصول خاصی هستند و بین دسته ها و محصولات رفت و برگشت می کنند ، وجود این منو بسیار کاربردی و مفید است. همچنین وقتی کاربر در صفحه محصول قرار می گیرد ، می تواند به کمک Breadcrumbs به دسته اصلی و کل محصولات آن دسته دسترسی داشته باشد.
علاوه بر کمک به حرکت راحت کاربر در سایت ، Breadcrumbs در نتایج جستجوی گوگل در موبایل نمایش داده می شود ، البته به شرط اینکه کدهای نشانه گذاری schema به درستی درج شده باشند. این مسئله در صورت ساختاربندی درست یک مزیت و عامل بهبود سئو فروشگاه اینترنتی شما محسوب می شود.
سئو فروشگاه اینترنتی با نقشه سایت کاربر ( html )
این نقشه از نوع html است و با سایت مپ xml تفاوت دارد و درواقع برای درک بهتر کاربران طراحی می شود. نه فقط در سئو فروشگاه اینترنتی بلکه برای انواع وب سایت ها ، ایجاد یک نقشه کاربر تاثیر مثبتی در رتبه سایت دارد.
نقشه سایت کاربر با نقشه سایت XML که به موتورهای جستجو ارسال می شود متفاوت است.
یک صفحه که به عنوان نقشه کاربر ایجاد می شود باید شامل تمام دسته های مهم و زیر مجموعه های یک فروشگاه اینترنتی باشد، تا به کاربران کمک کند به سرعت و بدون دردسر به محصولات و دسته بندی های مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.
نقشه کاربر می تواند به عنوان یک گزینه در پاورقی (فوتر) اضافه شود.
آموزش سئو فروشگاه اینترنتی
یکی از مهم ترین اقدامات لازم که بوسیله مدرسین مجرب ما ارائه می شود ، آموزش سئو فروشگاه اینترنتی و نحوه بهینه سازی سایت های فروشگاهی براساس نوع و تنوع محصولات ، مشتریان هدف و با رعایت اصول اساسی سئو می باشد. آموزش نحوه سئو فروشگاه های آنلاین تفاوت های زیادی با وبسایت های خبری ، شرکتی و سازمانی دارد که مستلزم یادگیری قلق و استراتژی های خاص است. معمولا در فروشگاه اینترنتی هدف اول بازدید و دریافت ورودی هرچه بیشتر است در مقابل برای سایر انواع وبسایتها هدف قرار گرفتن در رتبه های بالای گوگل اهمیت دارد. در این مطلب برخی از مهم ترین نکات که در فروشگاه آنلاین باید رعایت شود را توضیح دادیم و مطمئنا در اجرای این فرآیند بادقت بیشتری شما را پیشتیبانی خواهیم کرد.
خدمات سئو فروشگاه اینترنتی
اساسی ترین خدمات ما در حوزه سئو و ارتقا فروشگاه های اینترنتی شامل موارد زیر می باشد. که علاوه بر مواردی که قید شده خدمات سئو دیگری همچون مشاوره های بازاریابی اینترنتی ، طراحی کمپین های تبلیغاتی آنلاین ، لینکسازی داخلی و خارجی سایت های فروشگاهی را نیز به شما ارائه خواهیم داد.
- آنالیز دقیق عبارات و کلمات کلیدی برای محصولات و کالاها و انتخاب پرکابردترین آنها
- دسته بندی محصولات ، ایجاد پنل اختصاصی فروشگاه ساز ، قابلیت مقایسه کالاها و درج نظرات کاربران
- بهبود اساسی رتبه سایت در گوگل در سریعترین زمان ممکن برای مجموعه ای از کالاها
- افزایش تعداد صفحات محصول در موتورهای جستجو و افزایش بازدید فروشگاه
- ارتقای برند با سئو فروشگاه اینترنتی و افزایش محبوبیت برند سایت نزد مخاطبان و موتورهای جستجو
- پشتیبانی دائمی و تحلیل رفتار کاربران ، آنالیز روزانه وضعیت سایت ، ارائه گزارش
- افزایش سرعت فروشگاه اینترنتی با استفاده از جدیدترین متدهای سئو
- توسعه فروشگاه اینترنتی و همکاری در زمینه فروش آنلاین با تبلیغات ویژه
افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی آنلاین
همانطور که در قسمت های قبل اشاره مختصری داشتیم ، بیشترین دغدغه مالکین فروشگاه های آنلاین این است که بازدید خود را به حداکثر ممکن برسانند. پس تنها نمی توان به سئو متکی بود و باید استراتژی های موازی را نیز جهت افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی در پیش گرفت. استفاده از تبلیغات کلیکی یکی از این راهکارهاست که می توان با صرف هزینه های تبلیغاتی ، محصولات و کالاهایی که کمتر در گوگل بازدید دارند را به معرض دید مشتریان گذاشت. در برخی شرایط نیز شبکه های اجتماعی می توانند نقش پررنگی در جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی داشته باشند و کاربران را مستقیما به صفحات خرید و معرفی محصول راهنمایی کنند.
آموزش سئو فروشگاه اینترنتی وردپرسی
از آنجا که بسیاری از فروشگاه های اینترنتی از پلتفرم وردپرس استفاده می کنند ، نحوه سئو فروشگاه اینترنتی وردپرسی یکی از سوالات و درخواست های بسیاری از کاربران است. راه اندازی سایت فروشگاهی در وردپرس به کمک افزونه woocommerce به راحتی امکانپذیر است ، اما چون ووکامرس کمی سنگین است و پلاگین های جانبی زیادی نیز دارد ، باید برای سئو فروشگاه اینترنتی خود نگاه ویژه ای به بهینه سازی و بهبود تنظیمات و ساختار ووکامرس داشته باشید.
ووکامرس یک افزونه فروشگاه ساز تجارت الکترونیک است که امکان راه اندازی هرگونه فروشگاهی را بر بستر وردپرس میسر می سازد.. به دلیل ماهیت منبع باز بودن این افزونه، می توانید تمام بخش های فروشگاه خود را شخصی سازی کنید و به سرعت هرگونه ویژگی مدنظر را به سایت خود اضافه نمایید.
اما آیا ووکامرس سازگاری مناسبی با سئو دارد؟ در کل می توان گفت بله. اما برای اینکه یک سایت فروشگاهی کاملا بهینه و با سرعت بالا داشته باشید باید تکنیک ها و نحوه سئو فروشگاه اینترنتی ساخته شده با ووکامرس را یاد بگیرید.
هنگامی که یک فروشگاه آنلاین با ووکامرش راه اندازی می کنید ، می توانید مواردی مانند طرح زمینه ، محصولات ، توضیحات ، تصاویر و سایر مطالب را اضافه کنید و نسبت به وضعیت پیش فرضض تغییراتی ایجاد می کنید ، که باید دقت کنید این تغییرات سئو را تضعیف نکند.
مراحل زیر را با دقت برای سئو فروشگاه اینترنتی وردپرسی انجام دهید:
- عنوان اختصاصی و متمایز برای هر محصول انتخاب کنید
- توضیحات هر محصول را درج نمایید
- از نام محصول در url استفاده نمایید
- سئو تصاویر محصولات فروشگاه اینترنتی
- فعالسازی breacrumbs برای محصولات و دسته بندی ها
- سئو عنوان و توضیحات برای دسته محصولات فروشگاه اینترنتی
- افزایش امنیت ووکامرس
اهمیت ساختار در سئو فروشگاه اینترنتی
ساختار سایت یک فاکتور بسیار مهم در سئو فروشگاه اینترنتی است. ساختار صفحات باید به گونه ای باشد که پیمایش آن توسط کاربران آسان باشد و تجربه کاربری خوبی ارائه دهد و همچنین خزیدن آن توسط موتورهای جستجو به راحتی انجام شود.
یک فروشگاه اینترنتی ممکن است صفحات زیادی داشته باشد و داشتن یک ساختار منسجم لازم باشد تا کاربران بتوانند آنچه را که می خواهند با کمترین تعداد کلیک ممکن پیدا کنند. همچنین یک ساختار بهینه ، موجب افزایش سرعت سایت می شود. به نمایش بهتر فروشگاه در نتایج گوگل کمک می کند. نرخ کلیک سایت را افزایش می دهد و مهم تر از همه نرخ تبدیل کاربر به مشتری که هدف هر فروشگاه اینترنتی است را بالا می برد.
ایجاد ساختار مناسب موجب نمایش sitelinks در موتورهای جستجو می شود که کاملا در افزایش نرخ کلیک موثر هستند. تنها مشکلی که در این مورد وجود دارد این است که گوگل کاملا سلیقه ای و بصورت رندوم صفحات sitelinks را انتخاب کرده و نمایش می دهد. ساختار sitelinks فروشگاه دیجی کالا را برای نمونه مشاهده کنید:
یکی از دلایل اهمیت زیاد بهینه سازی ساختار در سئو فروشگاه اینترنتی این است که کاربران به راحتی و با چند کلیک قادر خواهند بود کالا یا محصول موردنظر خود را خریداری نمایند. بهترین حالت این است که کاربر نهایتا با 3 کلیک به محصول موردنظر خود دسترسی پیدا کند.
فروشگاه های اینترنتی به سرعت رشد می کنند و محصولات جدید مرتبا به آنها افزوده می شود و اگر از ابتدا ساختار مناسبی نداشته باشند ، نمی توان به موفقیت آنها امیدوار بود.
ممنون بابت سایت خوبتون، مطلبی که گذاشتید عالی بود/