سئو فروشگاه اینترنتی | بهینه سازی سایت فروشگاهی
با خدمات سئو فروشگاه اینترنتی، فروش آنلاین بیشتری از طریق وب سایت فروشگاهی خود به دست می آورید. زیرا سئو یکی از موثرترین راه ها برای افزایش ترافیک سایت است. که افزایش درآمد و سود را برای مالکین کسب و کارها به همراه دارد.
اگر قصد داشته باشید این فرآیند را برونسپاری کنید، شرکتها و متخصصین باتجربه مثل سئوبهینه هستند که به شما کمک کنند. اما اگر تمایل دارید خودتان سئوی فروشگاه اینترنتی خود را انجام دهید، مطالعه این مطلب که شامل آموزش روشها، اقدامات و راهکارهای مناسب بهینه سازی سایت فروشگاهی چه برای سایتهای وردپرس و چه غیر وردپرسی است را به شما پیشنهاد میدهیم.
تیم تخصصی سئو سایت سئوبهینه مجموعه ای متشکل از چندین متخصص و کارشناس خبره با بیش از 10 سال سابقه فعالیت میباشد که آماده ارائه بهترین خدمات طراحی و سئو فروشگاه اینترنتی و همچنین بازاریابی آنلاین هستند. جهت شروع میتوانید از طریق ثبت سفارش آنالیز سایت خود را تحویل بگیرید.
سئو فروشگاه اینترنتی چیست؟
این فرآیند به سئو وب سایت های فروشگاهی که امکان فروش آنلاین محصولات را دارند، اشاره دارد. در مقایسه با سئو سنتی، سئو فروشگاه اینترنتی از استراتژی ها و تکنیک های مختلفی برای بهبود رتبه در نتایج جستجو، مانند گوگل یا بینگ، استفاده می کند و بر روی تاکتیک های خاص تجارت الکترونیک، مانند استفاده از نشانه گذاری محصول، برای افزایش بازدید سایت شما در نتایج جستجو تمرکز دارند.
سایتهای فروشگاهی با هدف فروش و ارائه محصولات به مشتریان طراحی و ساخته می شوند. پس باید ساختاری مناسب جهت معرفی دقیق محصول، دسته بندی محصولات، سیستم های پرداخت آنلاین حرفه ای، قابلیت انتخاب چند محصول در یک سبد خرید و سرعت بالا در پردازش اطلاعات و بارگزاری داشته باشند.
🔺⏱ زمان سئو فروشگاه اینترنتی معمولا چند ماه به طول می انجامد. هرچه که سایت بزرگتر و دارای محصولات و دسته بندی های بیشتری باشد، این زمان طولانی تر خواهد شد. اما در بیشتر مواقع میتوانید پس از 3 ماه افزایش چشمگیر ترافیک ورودی به سایت را مشاهده کنید.
🔺💵از نظر هزینه، فاکتورهایی مثل نوع محصولات، تعداد رقبا، حجم سایت، وضعیت فنی فعلی سایت، زبان سایت، تعداد محصولات و چند فاکتور دیگر تاثیرگذار هستند. برای استعلام حدودی هزینه ها پیشنهاد میکنیم لینک🔸 قیمت سئو سایت براساس تعرفه روز چقدر است؟ 🔸را مشاهده نمایید.
تفاوت سئو فروشگاه اینترنتی با سایت های دیگر
آیا میدانستید سئو یک فروشگاه با سایت های شرکتی و غیرفروشگاهی تفاوت های زیادی دارد؟ از طراحی قالب گرفته تا نحوه لینک سازی و در کل اهداف بهینه سازی تفاوت های اساسی وجود دارد که باید به انها توجه شود.
در یک دسته بندی کلی می توان وب سایت ها را به دو دسته فروشگاهی و غیرفروشگاهی تقسیم کرد. که در این حالت سایت های غیرفروشگاهی دسته ای هستند که با هدفی غیر از فروش آنلاین طراحی شده اند. از طرف مقابل فروشگاه های اینترنتی باهدف فروش مستقیم محصول و دریافت هزینه آنلاین از مشتری فعالیت می کنند.
🛑تفاوت عمده ای که این دو با هم دارند در سئو کلمات کلیدی آنهاست. معمولا وبسایت های غیرفروشگاهی در راستای یک عبارت خاص بهینه می شوند. اما سئو فروشگاه اینترنتی به علت کثرت محصولات و تنوع دسته بندی ها بر روی یک عبارت خاص متمرکز نمی شود. از سویی دیگر در سایت های غیر فروشگاهی تلاش برای ارتقای صفحه اول وبسایت در گوگل است درصورتی که در فروشگاه اینترنتی باید تمام محصولات در رتبه های مناسب گوگل قرار بگیرند.
اگر سئو سایت در شرایط عادی را فرآیندی سخت و زمانبر در نظر بگیریم، سئو فروشگاه اینترنتی ده ها برابر دشوارتر و زمانگیر تر خواهد بود. و تفاوت آنها به علت ساختار و طراحی متفاوت غیرقابل انکار است.
آموزش مهم ترین اقدامات برای سئو فروشگاه اینترنتی
در ادامه ارائه مقالات آموزش سئو این بار به سراغ یکی از رایج ترین و محبوبترین انواع سایتها، یعنی فروشگاه های اینترنتی آماده ایم. باتوجه به تفاوت هایی اساسی که میان سایت های فروشگاهی با وبسایت های دیگر قائل شدیم، طبیعتا اقدامات سئو و بهینه سازی نیز برای فروشگاه های اینترنتی به شکل دیگری انجام می شود. مهم ترین اقدامات در بهینه سازی سایت های فروشگاهی را در ادامه تشریح خواهیم کرد. نبود هرکدام منجر به نقص در یک وبسایت فروشگاهی خواهد بود و عملا در رتبه و اعتبار آن تاثیر منفی خواهد داشت.
سئو قالب فروشگاه اینترنتی
اولین بخش مورد توجه سئو قالب فروشگاه اینترنتی است که باید به دقت انجام شود. سایت شما چه با برنامه نویسی ایجاد شده باشد، چه با فروشگاه ساز آماده و یا با جوملا و وردپرس، حتما پس از طراحی سایت فروشگاهی باید کاهش خطاهای احتمالی کدنویسی قالب سایت را در دستور کار قرار دهید.
کاهش حجم و فشرده سازی تمام کدهای به کار رفته در قالب فروشگاه اینترنتی منجر به افزایش سرعت و ارتقای عملکرد آن می شود. در بسیاری از موارد سایت های فروشگاهی را مشاهده کرده ایم که به این نکته توجه نکرده اند و تاثیر منفی آن در کاهش رضایت کاربری و در نتیجه افت رتبه سایت مشهود است.
تحقیقات کلمات کلیدی
پیش از اینکه اقدام خاصی در رابطه با تولید محتوا انجام دهید، ابتدا تحقیق کنید تا کلمات و عباراتی را که باید در محتوا بگنجانید شناسایی کنید. که به آنها کلمات یا عبارات کلیدی گفته میشود.
با استفاده از ابزارهای تحقیقات کلمات کلیدی و بررسی اینکه مشتریان بالقوه شما برای یافتن محصولاتی که ارائه میدهید، از چه کلمات یا عباراتی جهت جستجو استفاده میکنند، کلمات کلیدی را استخراج کنید.
مثلا اگر محصولات آرایشی و بهداشتی را میفروشید؛ عباراتی مثل فروش لوسیون نرم کننده بدن یا نرم کننده موی سر برندX عباراتی هستند که کاربران برای جستجوی محصولات موردنظر خود استفاده میکنند. شما باید متناسب با محصولات خود، تمام این عبارات را بیابید و اولویت بندی کنید.
تولید محتوای صفحات محصول، دسته بندی و بلاگ
سایت فروشگاهی 3 نوع صفحه مهم دارد که نیاز به محتوای منحصر به فرد دارند:
✅صفحه محصول: محتوا باید شامل توضیحات محصول، مزایا و معایب، رنگ بندی، جنس و سایر ویژگی های محصول باشد.
✅دسته بندی ها: دسته های اصلی محصولات مثل برند یا نوع محصول هستند که باید محتوایی کلی از ماهیت مشترک تمام محصولات زیرشاخه را داشته باشد.
✅مقالات و مطالب وبلاگ: مطالب آموزشی، اطلاع رسانی، مقایسه محصولات نمونه هایی از محتوای مناسب برای این صفحات هستند که با هدف افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی و پس از آن انتقال کاربر به صفحات دسته بندی و محصول اهمیت دارند.
برای هر سه مورد بالا باید محتوایی خلاقانه و متفاوت از آنچه سایتهای رقیب دارند را منتشر کنید. هرکدام نیز باید متاتگ عنوان، هدینگ، تگ تصاویر و متاتگ توضیحات باشند.
ایجاد ناحیه کاربری
طراحی ناحیه کاربری بهینه شده برای فروشگاه اینترنتی اهمیت زیادی دارد. باید ناحیه ای برای کاربران و مشتریان فراهم شود که بتوانند اقدام به خرید، مقایسه محصول و واریز وجه شوند. همچنین در صورت لزوم انتقادات و پیشنهادات خود را ارائه دهند.
ایجاد ناحیه کاربری موجب افزایش مشتریان وفادار می گردد. درعین حال امنیت و اعتماد مشتری از خرید را افزایش خواهد داد. همچنین در ایجاد اعتماد بیشتر و ارتباط موثر شما با مشتری و بالعکس کاربرد دارد.
💥اگر سایت خود را با وردپرس راه اندازی کرده اید، پلاگین هایی مثل woocommerce که هدف اصلی آن ساخت فروشگاه آنلاین است، چنین قابلیتی را دارند.
سئو صفحات و محتوای دسته بندی محصولات
یکی از مواردی که در سئو فروشگاه اینترنتی تاثیر پررنگی دارد سیستم دسته بندی محصولات است. این مسئله چند مزیت دارد. اول اینکه میتوانید محصولات مشابه و هم خانواده را در یک دسته قرار دهید.
ثانیا ، گوگل و ربات های جستجوگر گوگل ارتباط میان اجزا و محصولات سایت را بهتر درک می کنند و در رتبه بندی لحاظ خواهند کرد.
مزیت دیگر ایجاد دسته بندی، افزایش نمایش سایت در نتایج جستجوی ارگانیک است. بسیاری از کاربران زمانی که در گوگل سرچ میکنند، نام محصول موردنظر خود را میدانند و مستقیما همان محصول را جستجو میکنند. اما درصد زیادی هم در پی برند خاص یا مدل خاصی از محصول نیستند و عباراتی را سرچ میکنند که به دسته ای از محصولات اشاره دارد. پس ایجاد دسته بندی یک ضرورت در سئو فروشگاه اینترنتی است.
مثلا فرض کنید دو کاربر برای پیداکردن و خرید گوشی تلفن همراه اقدام میکنند. نفر اول، دقیقا میداند آیفون 13 pro max با حافظه 128 گیگ را میخواهد و مستقیما به صفحات محصول میرود.
اما نفر دوم، صرفا عبارت خرید گوشی آیفون را جستجو میکند، که در این حالت به صفحه دسته بندی ها میرود و از آنجا با مشاهده چند مورد، محصول نهایی را انتخاب میکند.
بهینه سازی تصاویر محصولات
تصاویر حجم بالایی از دیتابیس سایت های فروشگاهی را اشغال می کنند. معمولا از یک محصول بین 3 تا 5 تصویر بر روی وبسایت بارگزاری می شود و درصورتی که تصاویر به درستی سئو نشده باشند علاوه بر بالا رفتن حجم دیتاست ، کاهش سرعت سایت و نارضایتی مشتری را درپی خواهد داشت.
🔵سئو تصاویر یعنی کاهش حجم هر تصویر با نرم افزارهای تخصصی و افزودن تگ توضیحات به شکل صحیح و موثر در رتبه بندی تصاویر در موتورهای جستجو.
درصورتی که برای معرفی محصولات از ویدئو و کلیپ های تصویری نیز استفاده شود ، به همین صورت باید اقدام کرد و فایل مربوطه را فشرده سازی و بهینه نمود.
قابلیت مقایسه محصولات و معرفی محصولات مشابه
یکی از بخش هایی که در سایت فروشگاهی اهمیت دارد ایجاد ابزار و قابلیت مقایسه محصولات است که علاوه بر بهبود سئو موجب رضایت مشتریان و افزایش شانس فروش محصولات می گردد. مقایسه و معرفی محصولات مشابه نیز می تواند در قصد خرید مشتری تاثیرگذار باشد.
💢قابلیت مقایسه یا محصول مشابه باعث میشود، کاربر زمان بیشتری را روی سایت سپری کند، نرخ پرش را کاهش میدهد و از همه مهمتر ارائه چنین امکانی به کاربر، شانس فروش را افزایش میدهد.
سیستم پرداخت آسان
امروزه سیستم پرداخت سنتی جای خود را به پرداخت آنلاین، موبایلی، اپلیکیشن های واریز و کارتخوانها و ATM ها داده است. تغییراتی که حداقل یک دهه اخیر شاهد آن بوده ایم، موجب شده اکثر افراد راحت ترین سیستم پرداخت را انتخاب کنند. این تمایل، با افزایش امنیت پرداخت اینترنتی بواسطه رونمایی از تکنولوژی هایی مثل رمز دوم یا موارد امنیتی مانند پروتکل ssl و نمادهای اعتماد کسب و کارها، بیش از گذشته هم شده است.
🔶پس یکی از اقدامات مهمی که باید در سئو سایت فروشگاهی باید انجام دهید سیستم پرداخت مناسب است. امکان پرداخت آنلاین، چند درگاه معتبر از بانک هایی مثل ملت، تجارت و… و ایجاد درگاه پرداخت واسطه از شرکتهایی مثل زرین پال را به یاد داشته باشید.
همچنین از زمان انتخاب محصول و اضافه کردن آن به سبد خرید تا زمان پرداخت نباید گزینه های دست و پا گیر جلوی کاربر قرار دهید. دریافت آدرس و شماره تماس و اطلاعات کاربر کفایت میکند.
👌خبر خوب برای سایتهای وردپرسی این است که نه تنها پلاگین هایی برای پرداخت آنلاین وجود دارد، بلکه درگاه پرداخت بانکهایی مثل ملت، پاسارگاد و سایرین برای وردپرس طراحی شده که با یک کلیک نصب و راه اندازی میشوند.
بهینه سازی نسخه موبایل فروشگاه
اقدام دیگری که به منظور بهبود سئو فروشگاه اینترنتی باید انجام شود ، طراحی نسخه موبایل و یا اپلیکیشن مخصوص برای کاربران موبایلی است.
به علت افزایش استفاده از موبایل در جهت خرید و حضور در فضای مجازی نباید از این مورد غافل شد. سئو صفحات براساس تکنولوژی های تلفن همراه نه تنها موجب افزایش مشتریان می شود بلکه ارتقای وبسایت فروشگاهی را در گوگل و کسب امتیازات مثبت را به همراه دارد.
نسخه موبایل و سازگاری با تلفن های همراه که یک فاکتور حیاتی است و حتما باید سایت در موبایل عملکرد کامل و صحیحی داشته باشد. ولی می توانید اپلیکشین را بنا به نیاز خود یا نوع مشتریانی که دارید راه اندازی کنید یا خیر.
بهبود سئو فروشگاه اینترنتی با منو Breadcrumbs
منوی Breadcrumbs در بالای هر صفحه نمایش داده می شود و شامل تعدادی لینک داخلی است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا به سرعت به بخش قبلی یا صفحه اصلی وب سایت شما بازگردند.
وقتی کاربران در جستجوی محصول خاصی هستند و بین دسته ها و محصولات رفت و برگشت می کنند ، وجود این منو بسیار کاربردی و مفید است. همچنین وقتی کاربر در صفحه محصول قرار می گیرد ، می تواند به کمک Breadcrumbs به دسته اصلی و کل محصولات آن دسته دسترسی داشته باشد.
علاوه بر کمک به حرکت راحت کاربر در سایت ، Breadcrumbs در نتایج جستجوی گوگل در موبایل نمایش داده می شود ، البته به شرط اینکه کدهای نشانه گذاری schema به درستی درج شده باشند. این مسئله در صورت ساختاربندی درست یک مزیت و عامل بهبود سئو فروشگاه اینترنتی شما محسوب می شود.
سئو فروشگاه اینترنتی با نقشه سایت کاربر ( html )
این نقشه از نوع html است و با سایت مپ xml تفاوت دارد و درواقع برای درک بهتر کاربران طراحی می شود. نه فقط در سئو فروشگاه اینترنتی بلکه برای انواع وب سایت ها ، ایجاد یک نقشه کاربر تاثیر مثبتی در رتبه سایت دارد.
🔴نقشه سایت کاربر با نقشه سایت XML که به موتورهای جستجو ارسال می شود متفاوت است.
یک صفحه که به عنوان نقشه کاربر ایجاد می شود باید شامل تمام دسته های مهم و زیر مجموعه های یک فروشگاه اینترنتی باشد، تا به کاربران کمک کند به سرعت و بدون دردسر به محصولات و دسته بندی های مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.
نقشه کاربر می تواند به عنوان یک گزینه در پاورقی (فوتر) اضافه شود.
ایجاد ساختار مناسب برای فروشگاه اینترنتی
ساختار یک فاکتور بسیار مهم در سئو فروشگاه اینترنتی است. ساختار صفحات باید به گونه ای باشد که پیمایش آن توسط کاربران آسان باشد. و تجربه کاربری خوبی ارائه دهد و همچنین خزیدن آن توسط موتورهای جستجو به راحتی انجام شود.
معمولا یک فروشگاه اینترنتی صفحات زیادی دارد. پس داشتن یک ساختار منسجم لازم است تا کاربران بتوانند آنچه را که می خواهند با کمترین تعداد کلیک ممکن پیدا کنند.
همچنین یک ساختار بهینه به نمایش بهتر فروشگاه در نتایج گوگل کمک می کند. نرخ کلیک سایت را افزایش می دهد و مهم تر از همه نرخ تبدیل کاربر به مشتری که هدف هر کسب و کار آنلاین است را بالا می برد.
ایجاد ساختار مناسب موجب نمایش sitelinks در موتورهای جستجو می شود که کاملا در افزایش نرخ کلیک موثر هستند. البته گوگل کاملا سلیقه ای و بصورت رندوم صفحات sitelinks را انتخاب کرده و نمایش می دهد. ساختار sitelinks فروشگاه دیجی کالا را برای نمونه مشاهده کنید:
یکی از دلایل اهمیت زیاد بهینه سازی ساختار در سئو فروشگاه اینترنتی این است که کاربران به راحتی و با چند کلیک قادر خواهند بود کالا یا محصول موردنظر خود را خریداری نمایند. بهترین حالت این است که کاربر نهایتا با 3 کلیک به محصول موردنظر خود دسترسی پیدا کند.
فروشگاه های اینترنتی به سرعت رشد می کنند و محصولات جدید مرتبا به آنها افزوده می شود. و اگر از ابتدا ساختار مناسبی نداشته باشند، نمی توان به موفقیت آنها امیدوار بود.
ممنون بابت سایت خوبتون، مطلبی که گذاشتید عالی بود/