بهینه سازی فایل های javascript

روش های بهینه سازی فایل های javascript

یکی از بخش های مهم در بهینه سازی کدهای سایت ، فشرده سازی و بهینه سازی فایل های javascript که با نام js شناخته می شوند است. جاوا اسکریپت ها بخشی از بدنه اصلی وب سایت هستند و در برنامه نویسی و طراحی وب سایت نقش مهم و غیر قابل انکاری دارند و می توانند داده ها و اطلاعات سایت را بروزرسانی ، تغییر و دستکاری کنند.  معمولا این فایل های javascript به علت حجم بالایی که دارند موجب افت سرعت سایت و تاثیر منفی در سئو می شوند. اما همانطور که گفتیم جز جدایی ناپذیر سایت هستند و نبود آنها به منزله از بین رفتن ساختار سایت می شود. پس راه حل این مشکل ، بهینه سازی و سئو سایت با اصلاح فایل js می باشد.

پیش از معرفی روش های بهینه سازی جاوا اسکریپت ، ابتدا بصورت کلی این مفهوم را توضیح می دهیم.

تعریف جاوا اسکریپت js

JavaScript یک زبان برنامه نویسی برای ایجاد  صفحات داینامیک و ریسپانسیو که در طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرد. یک فایل js را می توان مستقیما درون کدهای html وب سایت قرار داد و یا به آن لینک داد. جاوا اسکریپت به شما امکان می دهد ویژگی های پیچیده ای مثل نقشه های گرافیکی ، تصاویر ثابت و متحرک ، ویدئو ، عکس های 3 بعدی و غیره را در صفحات وب پیاده سازی کنید. تمام فایل های javascript در سورس کد سایت با پسوند .js قابل شناسایی هستند.

روش های بهینه سازی فایل javascript

در بهینه سازی هر نوع کدی که در سایت به کار رفته ، هدف نهایی کاهش حجم و حذف کدهای غیر ضرروی و یا تاخیر در بارگزاری آن دسته از جاوا اسکریپت هایی که حجم بالایی دارند می باشد. برای این کار شما می توانید هم بصورت دستی و هم با استفاده از افزونه ها این کار را انجام دهید. هر یک از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.  اگر شما در سایت gtmetrix دامنه خود را وارد کنید ، نتایج جالبی از تحلیل میزان سئو javascript   و حجم آنها مشاهده می کنید.

معرفی دقیق ابزار gtmetrix و نحوه کار با آن: معرفی سایت gtmetrix برای سئو

افزونه های بهینه سازی فایل javascript

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید ، افزونه ها کار شما را برای بهینه سازی javascript آسان می کنند. افزونه هایی مثل autoptimize می توانند هم فایلها را فشرده کنند و هم در زمان و ترتیب بارگزاری آنها تغییراتی را ایجاد نمایند. افزونه های دیگری مثل fast velocity minify  نیز در فشرده سازی کدهای جاوااسکریپت تاثیر مثبت دارند. البته این افزونه ها به رغم اینکه مسیر را برای شما هموار می کنند اما یک عیب بزرگ دارند. خود اینها نیز پس از نصب روی سایت ، یک یا چند فایل js اضافه در سورس کد سایت ایجاد می کنند.

فشرده سازی کدهای js  بصورت دستی

با صرف کمی وقت بیشتر و بهینه سازی دستی فایل های js می توانید نتایج بهتری را مشاهده نمایید. همانطور که گفتیم اگر سایت خود را در gtmetrix تست کنید ، تمام فایل های javascript غیر بهینه و با حجم بالا برای شما نمایش داده می شود. همچنین در قسمت توضیحات فایل بهینه و کم حجم شده هم برای هرکدام به شما ارائه می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که وارد هاست سایت شوید و هر فایل js را با فایل بهینه آن جایگزین کنید. این کار کمی زمانبر است اما توصیه می کنیم به جای نصب افزونه ها از این روش استفاده کنید.

ادغام فایل های javascript

روش دیگری که در بهینه سازی فایل javascript جاوا اسکریپت نباید فراموش کنید ، ادغام تمام آنها به یک فایل واحد است. هر لینک js در سایت ، یک درخواست سمت سرور ارسال می کند. تعداد بالای درخواست های ارسالی کاربر ، موجب کاهش لود سایت برای کاربران می شود. به همین منظور مطلوب است که تمام js ها در یک فایل قرار بگیرند. البته اگر به برنامه نویسی وب تسلط ندارید این کار را با استفاده از افزونه ها انجام دهید.

قراردادن javascripts در فوتر

بسیاری از فایل های javasctipt هستند که تاثیری در بارگزاری اولیه یا صفحه اول سایت ندارند اما حضور آنها موجب کاهش سرعت می شود. پس برای بالا بردن سرعت باید ابتدا المان های اصلی صفحه لود شوند تا صفحه برای کاربر نمایش داده شود و پس از آنها جاوااسکریپت ها اجرا شوند ، پس شما باید تمام این فایل های غیر ضروری را به فوتر سایت منتقل کنید.

3 پاسخ
  1. vahid kashefi
    vahid kashefi گفته:

    سلام میشه با اجرای به پروژه بصورت تصویری قراردادن javascripts در فوتر را نشون بدین؟

    پاسخ
    • seobehine
      seobehine گفته:

      باسلام و وقت بخیر
      اگر در زمینه برنامه نویسی وب تخصص کافی رو نداشته باشید با کلیپ یا عکس نمی تونید این کار رو انجام بدید و ممکنه سایت رو بهم بریزید. بهترین و بی خطرترین روش برای این کار ، استفاده از افزونه هایی مثل autoptimize هست.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *