معرفی Google Trends و 7 روش استفاده موثر از گوگل ترندز

google trends چیست و روش استفاده از آن چگونه است

کاملا واضح است برای اینکه در وب دیده شوید، باید وب سایت شما جذاب و رقابتی باشد و این هدف، با اتخاذ شیوه های مناسب انتشار محتوای باکیفیت ممکن میشود که دقیقا شامل تکنیک هایی حول کلمه های کلیدی است. یعنی همان عبارتهایی که با محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید مطابقت دارند. جهت سهولت در یافتن کلمات کلیدی موثر، گوگل ابزاری عالی به نام Google Trends ایجاد کرده است که اگر به خوبی تسلط داشته باشید، دارایی مهمی برای تشخیص مرتبط ترین و مؤثرترین کلمات کلیدی و تولید محتوای با کیفیت محسوب میشود. در این مقاله ضمن معرفی گوگل ترندز، 7 روش استفاده از آن را توضیح میدهیم.

Google Trends چیست؟

Google Trends که به فارسی گوگل ترندز تلفظ میشود، یک ابزار ازمجموعه ابزارهای کاربردی آزمایشگاه گوگل است که تعداد دفعات تایپ یک عبارت در موتور جستجوی گوگل را با قابلیت مشاهده این داده ها بر اساس منطقه و زبان ردیابی می کند.

به عبارت دیگر، Google Trends روند جستجوی یک کلمه کلیدی را به طور خاص برای هر منطقه یا زبان به شما نشان می دهد. که میتوان گفت به عنوان نوعی ماشین حساب جستجو عمل می کند.

Google Trends چهار فیلتر جستجوی کلمه کلیدی را برای بهینه سازی بهتر ارائه می دهد:

جستجوهای براساس دسته بندی، بیست و پنج دسته مختلف از جستجوهای پرطرفدار در دامنه های مختلف، موضوعات مختلف مرتبط با کلمه کلیدی جستجو شده را ارائه می دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که دسته ای را که می خواهید جستجو کنید انتخاب کنید و جستجو را شروع کنید.

جستجوهای جغرافیایی به شما این امکان را می دهد که جستجوهای خود را در یک منطقه یا کشور خاص هدف قرار دهید. کافیست فقط منطقه مورد نظر و کلمه کلیدی را وارد کنید.

نوع جستجو: می توانید در بخش های مختلفی که معمولا گوگل ارائه می دهد جستجو کنید. خواه این تصاویر، فیلم ها، اخبار و سایر موارد باشد.

بازه زمانی: به کمک این فیلتر می توانید یک کلمه کلیدی را بر اساس دوره زمانی در Google Trends جستجو کنید. برای این کار دوره مورد نظر را انتخاب کنید. البته مقایسه بین دو دوره هم امکان پذیر است.

چرا باید از Google Trends برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

اگرچه در مقاله چگونگی پیدا کردن کلمات کلیدی مهم روشها و ابزار مختلفی را توضیح دادیم، اما هزار و یک دلیل برای ترجیح و استفاده از Google Trends وجود دارد که در اینجا مهمترین آنها را ذکر میکنیم.

دلیل 1: به سنجش محبوبیت کلمات کلیدی کمک می کند.

گوگل ترندز به شما امکان می دهد محبوبیت کلمات کلیدی را در طول زمان ارزیابی کنید. روند جستجوی این کلمات را به شما ارائه می دهد و بنابراین به شما این امکان را می دهد که بدانید کدام کلمات کلیدی را برای موفقیت و دیده شدن سایت خود در اولویت قرار دهید. بررسی محبوبیت کلمات جستجوشده در بازه های زمانی، کمک میکند که مرتبا سایت خود را با کلمات ترند به روز نگه دارید.

دلیل 2: به شما اجازه می دهد تا دسته ای از کاربران اینترنت را هدف قرار دهید

استفاده از Google Trends برای تحقیق کلمات کلیدی به شما امکان می دهد دسته ای از کاربران را هدف قرار دهید.

در واقع، به لطف امکان جستجوی کلمات کلیدی بر اساس زبان و منطقه، می توانید تعداد زیادی از کاربران اینترنت را که جستجوهای خود را به سمت یک کلمه کلیدی خاص هدایت می کنند، شناسایی کنید. این به شما امکان می دهد محتوای خاصی را برای این دسته از کاربران اینترنت ارائه دهید.

دلیل 3: می توانید کلمات کلیدی خاصی را پیدا کنید

دلیل سوم این است که با استفاده از Google Trends، می توانید کلمات کلیدی خاصی را بر اساس فصل پیدا کنید و فصلی بودن جستجوهای کلیدواژه خاصی را تعریف کنید.

این به شما امکان می دهد محتوای فصلی را برنامه ریزی کنید تا آن را در زمان مناسب در استراتژی سئو وب سایت خود لحاظ کنید.

دلیل 4: با Google Trends می توانید مقایسه های موثری انجام دهید

در نهایت، این ابزار به شما امکان می دهد که محبوبیت کلمات کلیدی را ارزیابی کرده و آنها را به لطف بخش “مقایسه” اولویت بندی کنید.

علاوه بر اجتناب از کلمات کلیدی که دیگر محبوب نیستند، Google Trends به لطف پرس و جوهای مرتبط، کلمات کلیدی پرطرفدار جدیدی را در اختیار شما قرار می دهد.

​​7 روش موثر برای جستجوی کلمات کلیدی با Google Trends

در این بخش، هفت روش موثر برای جستجوی کلمات کلیدی با Google Trends را شرح خواهیم داد.

با شناسایی روندهای فصلی برای ایجاد به موقع محتوا شروع خواهیم کرد.

در مرحله بعد، به شما نشان خواهیم داد که چگونه تغییرات محبوبیت کلمات را بررسی کنید.

سپس در مورد یافتن موضوعات مرتبط و همچنین نحوه استفاده از پرس و جوهای مرتبط هنگام جستجوی کلمات کلیدی جدید صحبت خواهیم کرد.

سپس در مورد نحوه استفاده از داده های Google Trends برای برنامه ریزی تولید محتوا و هدف قرار دادن مناطقی که به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند صحبت خواهیم کرد.

در آخر، به شما نشان خواهیم داد که چگونه استراتژی سئوی ویدیو را با جستجوی YouTube بهبود بخشید.

روش1: شناسایی روندهای فصلی برای تولید محتوا

ممکن است متوجه شده باشید که فرکانس جستجو برای انواع خاصی از کلمات کلیدی در طول فصل های خاصی کاهش یا افزایش می یابد. این نشان می دهد که این کلمات کلیدی با انواع مختلف فصول مرتبط هستند.

به عنوان مثال عباراتی مثل خرید کاپشن در زمستان و فصول سرد، جستجوی بیشتری دارند و در فصول گرم گاها به صفر میرسد. در نمودار زیر به وضوح این حقیقت قابل مشاهده است.

ترند فصلی تغییر جستجوی کلمات کلیدی در google trends

چنین اطلاعاتی فرصتی است برای ارائه محتوایی که در زمان مناسب قرار می گیرد و محصولات یا خدمات مرتبط با این حوزه را ارائه و تبلیغ می کند. پس میتوانید پیش از رقبا خود را آماده کنید و محتوای مرتبط را پیش از رسیدن فصل موردنظر تهیه نمایید.

اگر محتوای فصلی وجود ندارد، می توانید روی محتوای غیر فصلی تمرکز کنید. و اگر در این مدت کمتر مشغول کار هستید، می توانید از قبل مطالبی را برای فصل های دیگر تهیه کنید.

از طرفی، شناسایی اهداف محتوای فصلی بسیار مهم است، زیرا نمی‌توانید چیزی را که به مردم نیاز ندارند ارائه دهید. هنگامی که ترندهای فصل را شناختید، به دنبال افرادی باشید که با آن ترندها مطابقت دارند.

شما نمی توانید لباس های زمستانی را به مردم کشورهای گرمسیر ارائه دهید، زیرا آن فصل در آنجا وجود ندارد. در این حالت باید به دنبال مناطق سردسیر با کمترین دما باشید.

روش 2: تغییر محبوبیت کلمات را بررسی کنید

ممکن است یک کلمه کلیدی در یک بازه زمانی محبوب بوده باشد و زمانی که تصمیم به استفاده از آن برای تولید محتوا داشته باشید، اصلاً محبوب نباشد. بنابراین محتوای شما تاثیر مطلوبی نخواهد داشت و کار غیر ضروری و بی ثمری خواهد بود.

اگر جستجوی کلمه کلیدی کاهش یافته است، تولید محتوا حول آن فایده ای ندارد، زیرا هدف شما فقط تولید محتوا نیست، بلکه تولید محتوای مفید است.

از این رو بررسی محبوبیت کلمات کلیدی با Google Trends اهمیت دارد. برای مثال خرید ماسک در دوران کرونا محبوبیت زیادی داشت، اما پس از واکسیناسیون و کاهش تمایل به خرید ماسک، محبوبیت این کلمه کلیدی هم کاهش یافت و عملا تولید محتوا حول این عبارت، نمیتواند مشتری زیادی مانند آنچه در دوره دوساله شیوع کرونا وجود داشت، برای شما تامین کند.

روش 3: موضوعات مرتبط و جاری را بیابید

اگر کلمات کلیدی را جستجو می کنید، باید به روز باشند تا محتوایی که ارائه می دهید مورد توجه کاربران اینترنتی باشد.

می‌توانید در میان گرایش‌های جستجوی Google Trends تحقیق کنید.

در واقع، در منوی Google Trends، بخش «جستجوی های ترند» که به انگلیسی trending searchs در منو سمت راست قابل مشاهده است، را دارید که بیشترین جستجوهای فعلی را به شما نشان می‌دهد.

این داده ها می تواند بسیار مفید باشد، زیرا پرجستجوترین کلمات را در هر کشور به شما نشان میدهد.

این اطلاعات به شما این امکان را می دهد که به روز بمانید، و بدانید چه فرد، ویدئو، خبر یا بطور کلی عبارتی بیشتر از سایرین جستجو می شود.

کلمات مرتبط در گوگل ترندز

شما امکان جستجو بر اساس دسته بندی و کشور را دارید. همه اینها به بهینه سازی نتایج شما کمک می کند.

برای اینکه بفهمید یک کلمه کلیدی یا اصطلاح به اوج خود رسیده است، ابتدا نگاه کنید که آیا این عبارت به صورت دوره ای تکرار می شود یا خیر.

سپس، بین نمودار جستجوی دو یا سه دوره های متوالی مقایسه کنید. پس از آن دوره با بالاترین فراوانی جستجو برای آن کلمه کلیدی را تشخیص دهید. این تجزیه و تحلیل ها به شما اطلاع می دهند که آیا موضوع یا کلمه کلیدی مورد علاقه شما برای مدت طولانی به روند خود ادامه می دهد یا خیر.

روش 4: از جستجوهای مرتبط برای یافتن کلمات کلیدی جدید استفاده کنید

به لطف Google Trends، می توانید جستجوهای مختلف کاربران اینترنت را هنگام جستجوی عبارات مشابه کلمه کلیدی مشاهده کنید.

یعنی زمانیکه یک کلمه کلیدی را در بررسی میکنید، سایر کلمات ترند مرتبط به این کلمه هم به شما پیشنهاد میشود.

موضوعات مرتبط، همان عبارات مرتبطی هستند که توسط کاربران بیشتر جستجو شده اند.

استفاده از این روش به شما این امکان را می دهد که دامنه محتوا، محصولات و خدمات خود را گسترش دهید و کمک میکند تا به تعداد زیادی از کاربران اینترنت دسترسی پیدا کنید.

اما بالاتر از همه، به شما امکان می دهد بهترین کلمات کلیدی را دریافت کنید.

روش 5: از داده های Google Trends برای برنامه ریزی تولید محتوا استفاده کنید

می توانید از داده های Google Trends برای برنامه ریزی ایجاد محتوای خود استفاده کنید.

مثلا با یک بررسی متوجه میشویم که عبارت تقویم تبلیغاتی در بهمن و اسفند به دلیل نزدیکی به عید نوروز، جستجوی زیادی دارد.

بنابراین اگر وب سایت شما در زمینه فروش هدایای تبلیغاتی است، می توانید این کلمه کلیدی را در برنامه ریزی محتوای خود اضافه کنید و بر اساس آن محتوا را تهیه کنید.

روش 6: مناطقی که به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند را هدف قرار دهید

یکی از ویژگی های Google Trends این است که به شما امکان جستجو بر اساس شهرها و مناطق را می دهد و باعث میشود ببینید که جستجوهای این کلمات کلیدی در کجا بیشترین محبوبیت را دارند و حتی در کجا کمتر محبوب هستند.

Google Trends ابزار بسیار مهمی است زیرا می تواند محصولات شما را به موفعیت جغرافیایی که بیشتر جستجو می شود هدف قرار دهد و هزینه و زمان را متمرکز نماید.

بهترین راه برای استفاده از این داده ها، تبلیغات در شهرها و مناطقی است که مشتریان شما در آن زندگی می کنند. اگر محصولات شما در یک منطقه مورد توجه نیستند، تلاش برای پوشش یک منطقه بزرگتر یا کل استان هیچ فایده ای ندارد

برای مثال اگر تجهیزات اسکی را به فروش میرسانید، تمرکز روی شهری مثل اهواز و حتی استان خوزستان بی فایده است چون عملا تعداد مشتری خاصی بدست نمی آورید.

روش 7: استراتژی سئوی ویدیو را با جستجوهای YouTube بهبود بخشید

آیا می دانستید که نتایج جستجو برای یک عبارت می تواند از Google تا YouTube متفاوت باشد؟ بله، حتی میزان جستجوی یوتیوب گاهی اوقات می تواند بالاتر از گوگل باشد

درست است که این تفاوت نادر است، اما بهتر است نمودار های جستجو در یوتیوب را جداگانه بررسی کنید. در گزینه های انتخاب نوع جستجو، یوتیوب یک گزینه اختصاصی جداگانه دارد.

این روش به شما امکان می دهد با توجه به کانال های مختلف، چه محتوایی را در اولویت قرار دهید.

بنابراین چون یوتیوب هم کاربران خاص خود را دارد، ایجاد محتوا در یوتیوب را حتما در دستور کار قرار دهید تا بیشتر دیده شوید و ترافیک سایت را افزایش دهید.

مشهود است که نمی توان انکار کرد، Google Trends یک ابزار بسیار موثر برای تحقیق کلمات کلیدی است. زیرا بسیار مجهز است و طیف گسترده ای از قابلیت ها را دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *