آخرین بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل در 2021 (آبان 1400)

آیا رتبه سایتتان در نتایج جستجو در آبان و آذر دچار تغییرات شدیدی شده؟ افت رتبه را تجربه کرده اید یا بهبود؟ در ماه نوامبر 2021 مصادف با اواخر آبان 1400 گوگل بروزرسانی مهم و جدیدی را در هسته اصلی الگوریتم های خود انجام داد که تاثیرات آن سریع و شدید در نتایج جستجو قابل مشاهده است. در این مطلب مشاهدات کاربران از تغییر رتبه سایت ها و نحوه عملکرد این آپدیت را توضیح میدهیم.

نتایج حاصل از این داده‌ها نشان می‌دهد که این بروزرسانی در 24 ساعت اول پس از رونمایی به شدت بر رتبه برخی سایتها تاثیر گذاشته و سپس سرعت تغییرات کاهش یافت.

در 17 نوامبر 2021 (اواخر آبان 1400) ، انتشار و بروزرسانی هسته‌ الگوریتم های گوگل آغاز شد، این بروزرسانی حدوداً چهار ماه و نیم پس از بروزرسانی اصلی در ماه جولای بود که یک ماه یا کمی بیشتر پس از آپدیت ماه ژوئن 2021 بود. بنابراین، در مجموع سه بروزرسانی اصلی در سال 2021 را از گوگل دیدیم.

بررسی تاثیرات بروزرسانی گوگل در نوامبر 2021

طبق اطلاعات جمع آوری شده از چندین شرکت تحلیل کننده داده های مربوطه به نتایج جستجوی گوگل، آخرین بروزرسانی انجام شده در آبان ماه، بسیار سنگین تر از آپدیت های قبلی امسال بوده و البته اگرچه هنوز گوگل آن را تایید نکرده، اما در 24 ساعت اول پس از بروزرسانی، تغییرات شدیدی مشاهده شده است.

بررسی های semrush

داده‌های Semrush نشان داد که به‌روزرسانی هسته‌ گوگل در نوامبر 2021 به شدت تغییرات ایجاد کرده و سپس طبق اطلاعات ردیاب، نوسانات رتبه بندی نتایج جستجو کاهش چشمگیری داشته است.  که در زیر مشاهده میکنید

طبق اعلام semrush بروزرسانی نوامبر بسیار بی‌ثبات‌ تر از آنچه در آپدیت اصلی جولای دیده ایم بوده است. به طور خاص، بروزرسانی نوامبر در نتایج جستجوی دسکتاپ ۱۲ درصد نوسان بیشتری نسبت به از بروزرسانی جولای و ۲۳ درصد در نتایج جستجوی تلفن همراه، داشته است. بنابراین برای متوجه شدن تاثیر این بروزرسانی بر رتبه سایت خود، حتما رتبه سایت در موبایل را چک کنید نه دسکتاپ.

نمودار زیرکه تفاوت بین آپدیت نوامبر و جولای 2021 را براساس کسب و کارها نشان می‌دهد:

گزارش semrush از بروزرسانی هسته گوگل در نوامبر 2021

وبسایتهای مرتبط با حوزه پزشکی و سلامت در بروزرسانی اصلی نوامبر 2021، 41 درصد بیشتر از جولای ، روی دسک‌تاپ و موبایل نوسانات بیشتری داشته.  البته همیشه سایت چنین کسب و کارهایی اغلب بیشتر از سایر بخش ها تحت تأثیر به روز رسانی های اصلی قرار می گیرد.

یک نکته مهم دیگر که در این بروزرسانی های به چشم میخورد این است که، 16 درصد از 20 نتیجه برتر قبل از تغییرات ماه نوامبر در نتایج جستجوی گوگل فهرست نشده بودند. به این معنی که 16 درصد از وبسایت های قرار گرفته در رتبه های 1 تا 20 ، قبل از بروزرسانی جز 20 رتبه اول نبوده اند.

بررسی بروزرسانی نوامبر گوگل در RankRanger

تیم RankRanger نیز نتایج جستجوی گوگل را پس از انتشار این بروزرسانی در ماه نوامبر تجزیه و تحلیل کرده است. آنها دریافتند که این آپدیت خیلی سریع منتشر شد، اگرچه ممکن است هنوز بصورت کامل انجام نشده باشد. این بروزرسانی سطوحی از نوسانات مشابه آپدیت هسته اصلی گوگل در ماه جولای را نشان میدهد. اما این نتیجه گیری در شرایطی است که وقتی شما فقط به سه و ده وبسایت اول نتایج نگاه می کنید، با این حال پنج نتیجه برتر نوسانات قابل توجهی بیشتری را نشان می دهند. اما طبق مشاهدات rankranger و با توجه به میانگین تغییرات در 20 رتبه برتر، نوسانات کمتری نسبت به بروزرسانی هسته اصلی گوگل در جولای گزارش شده است.

نمودار زیر تغییرات را بر اساس نتایج 3، 5 و 10 برتر نشان می دهد:

گزارش rankranger نوامبر از آپدیت هسته الگوریتم گوگل

همچنین، طبق آمار RankRanger برای وبسایت های حوزه سلامت، مالی، خرده‌ فروشی و سفر ، نوسانات نسبتاً یکنواختی را ، به استثنای تغییر رتبه سایت های خرده‌ فروشی نشان می‌ دهد. طبق اعلام کارشناسان این شرکت، به نظر می رسد سایت های خرده فروشی نوسانات بیشتری را در سه و پنج موقعیت برتر تجربه کرده اند.

آمار seoClarity چه میگوید؟

طبق تحلیل های انجام شده توسط seoClarity و اعلام نظر این شرکت ، بخش عمده ای از تغییرات رتبه بندی چند روز طول می کشد، که چنین تغییراتی در اکثر بروزرسانی های هسته اصلی گوگل قبلا هم وجود داشته است. تیم seoClarity برخی از بزرگترین تغییراتی را که در وب سایت برندهای بزرگ مشاهده کردند به اشتراک گذاشته است.

به عنوان مثال، در بخش تجارت الکترونیک، Wayfair و eBay طبق اطلاعات بدست آمده از 16 تا 18 نوامبر افت قابل توجهی در نتایج جستجو را تجربه کرده اند.   اما پس از مدت کوتاهی بعد به دلایلی که مشخص نیست به جایگاه های قبلی خود بازگشته اند.  وجود داشت. در اینجا نموداری از نمایان بودن جستجوی Wayfair آمده است:

گزارش آبان seoclarity از بروزرسانی گوگل

Walmart و HomeDepot شاهد افزایش 10 و 19 درصدی کلمات کلیدی خود در سه جایگاه برتر جستجوی گوگل بوده‌اند که این امر به خوبی نشان دهنده تاثیر فصل تعطیلات بر رتبه آنهاست. Bed Bath و Beyond شاهد جهش 45 درصدی در سه جایگاه برتر خود در جستجوی گوگل بودند. اما آن دسته از خرده فروشان برتر فروش کفش با کاهش مواجه شدند، به ویژه Zappos 23٪ از کلمات کلیدی که در 3 رتبه برتر قرار داشته اند را از دست داده است.

در سایر حوزه‌های خارج از تجارت الکترونیک، Booking.com قوی‌ترین پیشرفت‌ها را در رتبه بندی نتایج داشته است و از تاریخ 16 تا 21 نوامبر برای حدود 18000 کلمه کلیدی در سه موقعیت اول گوگل قرار گرفته است. در حالی که Skyscanner کاهش قابل توجهی در میان وبسایتهای فعال در حوزه سفر و گردشگری  داشت و 23٪ از کلمات کلیدی خود را در 3 موقعیت برتر از دست داد.

شما هم اگر افت رتبه را تجربه کرده اید اصلا نترسید! همانطور که Wayfair و Ebay نشان داده‌اند، نوسانات اولیه نگران کننده نیست و امکان بازگشت به رتبه های قبلی وجود دارد.

بروزرسانی آبان 1400 گوگل از دید سئو

به‌روزرسانی هسته اصلی در نوامبر 2021، خیلی سریع و شدید اتفاق افتاد. نه تنها از نظر تأثیر در رتبه بندی نتایج، بلکه از نظر زمان بندی. طبق تجارب متخصصین سئو میتوان گفت که؛ اگر از این بروزرسانی ضربه خوردید باید کاملا خونسرد باشید. گوگل توصیه هایی در مورد اینکه اگر تحت تاثیر منفی یک به روز رسانی اصلی قرار گرفتید، ارائه می دهد. البته درکل اقدامات خاصی برای بازیابی رتبه قبلی وجود ندارد، و در واقع، افت رتبه ممکن است نشان‌ دهنده مشکلی در صفحات سایت شما نباشد که بخواهید آن را رفع کنید یا تغییر دهید.  با این حال، گوگل لیستی از موارد را ارائه کرده است که اگر سایت شما تحت تاثیر یک به روز رسانی اصلی قرار گرفت، میتوانید در نظر بگیرید.

اما طبق نظر متخصصین سئو در کل پیشنهاد میشود وقتی سایت شما از یک بروزرسانی ضربه خورد و افت رتبه شدیدی را تجربه کرد، اصلا دستپاچه نشوید، کمی صبر کنید و سپس سایت خود را با دقت آنالیز کنید و ایراداتی که مشاهده میکنید را بیابید و به دنبال رفع آنها باشید. همچنین پیشنهاد میدهیم جهت کسب اطلاعات بیشتر تاریخچه تغییرات و بروزرسانی الگوریتم های گوگل و تغییراتی که تا به حال داشته را مطالعه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *